Auteur Topic: Conditietest brandweer te zwaar voor vrouwen, vrijwilligers haken af  (gelezen 11689 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.489
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #30 Gepost op: 02 juli 2017, 12:07:10
Omdat je die beroepen niet met elkaar kunt vergelijken.

Er wordt ook steeds geschermd met het feit dat de test zwaar is, dat is hij niet.
Ze hebben geprobeerd een afspiegeling te maken van het werk dat een brandweermens voor de kiezen krijgt.
Die maakt geen onderscheid, want het is een benadering van de werkzaamheden, welke je uit moet kunnen voeren als brandweermens, daar zul je dus ongeacht je geslacht of leeftijd aan moeten voldoen. Daar tegenover staat dat je er dus voor moet zorgen dat je fit blijft, dit verlangt het werk nu eenmaal van je. Ik zie dat niet als probleem, sterker nog dat wil ik zelf ook graag.

Er zijn allerlei mogelijkheden om dit te bewerkstelligen, middels sport abonnementen, door te sporten op de oefenavonden, door zelf te sporten, door het inrichten van sportruimtes op kazernes en ga zo maar door.
Maak gebruik van die mogelijkheden en zorg dat je fit bent en niet te dik, want dat zit je functioneren als brandweermens alleen maar in de weg.
Haal je de test niet, dan weet je wat je te doen staat, want ook dan kun je nog laten adviseren door mensen in de organisatie, want ook daar heeft de brandweer mensen toe opgeleid er zijn zelfs cursussen geweest in Arnhem bij het IFV.

Het is gewoon heel simpel als brandweermens dien je fit te zijn en aan een aantal eisen te voldoen, als individu, maar ook als teamplayer, voldoe je daar (tijdelijk) niet aan dan weet je wat je te doen staat en anders houdt het op.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.569
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #31 Gepost op: 02 juli 2017, 13:43:40
Als het gaat om zware en risicovolle beroepen in het bedrijfsleven faseren deze personen zichzelf uit mede vanwege de eventuele consequenties voor de collegaís en het welslagen van de operaties.
Zodra de persoon zich voor dit soort werkzaamheden minder geschikt acht wordt of  door het bedrijf een minder zware of minder risicovolle, binnen de organisatie, functie aangeboden, tenslotte is er de nodige krapte op de arbeidsmarkt en ervaring, kennis en kunde moet je zo mogelijk niet verloren laten gaan, of wordt naar een meer passende functie buiten de organisatie gezocht.
Brandweer en het bedrijfsleven verschillen hierin sterk ondanks dat er binnen de brandweer
de nodige functies zijn waar het eisenpakket wel afwijkt van het eisenpakket vwb brandweerlieden waarvan een algemene inzet tijdens een calamiteit wordt verwacht.
Zolang de brandweer zich kan blijven permitteren de hoogste eisen te stellen aan een ieder binnen deze organisatie zal het wel goed gaan, maar zodra er eventueel schaarste gaat komen in het aanbod en daardoor de hulpverlening aan de burgers in het gedrang dreigt te komen zal ook de brandweer met passende oplossingen moeten komen.

Ook bij de KNRM bijv. geldt een leeftijdgrens, bij 55 jaar is men automatisch schipper af ondanks de problemen mbt de aanwas van geschikte vrijwilligers bij sommige stations.


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.489
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #32 Gepost op: 02 juli 2017, 20:23:02
Bij de brandweer worden overigens wel alternatieve aangeboden als je operationeel niet meer inzetbaar bent, ik ken die voorbeelden wel. Voor vrijwilligers is dat natuurlijk een ander verhaal, want vrijwillig kan ik me niet zoveel koude taken bedenken, behalve dan brandveilig leven en voorlichting. Ik weet niet of men daarop zit te wachten.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.569
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #33 Gepost op: 02 juli 2017, 21:35:39
Bij de brandweer worden overigens wel alternatieve aangeboden als je operationeel niet meer inzetbaar bent, ik ken die voorbeelden wel. Voor vrijwilligers is dat natuurlijk een ander verhaal, want vrijwillig kan ik me niet zoveel koude taken bedenken, behalve dan brandveilig leven en voorlichting. Ik weet niet of men daarop zit te wachten.

Het is maar net wat wordt verstaan onder operationeel inzetbaar.
Chauffeurs etc. van o.a. A-wagens, waterwagens, haakarmbak voertuigen, de commandovoertuigen, scuimblusvoertuigen etc. blijven in de buurt van hun voertuig.

N.B. In het verleden kwamen de ladders aanzetten met chauffeurs met de platte pet en zonder brandweerkleding etc. en tegenwoordig gaat de chauffeur van de ladderwagen niet de ladder op maar beperkt zich, c.q, moet zich beperken vanwege de veiligheid tot de bediening vanuit de zitplaats aan de ladder.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.374
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #34 Gepost op: 02 juli 2017, 21:48:09
Bij de brandweer worden overigens wel alternatieve aangeboden als je operationeel niet meer inzetbaar bent, ik ken die voorbeelden wel. Voor vrijwilligers is dat natuurlijk een ander verhaal, want vrijwillig kan ik me niet zoveel koude taken bedenken, behalve dan brandveilig leven en voorlichting. Ik weet niet of men daarop zit te wachten.

Ik geloof dat er  op diverse plekken wordt gewerkt aan "beperkt repressieve" vrijwilligers,  zij rukken niet mee uit maar kunnen bepaalde ondersteunende werkzaamheden verrichten die te kleinschalig zijn om door de regio te laten verzorgen, bv arbeidshygiene bij klein tot middelgroot, dan zou de "beperkt repressieve vrijwilliger"van een betrokken post dat kunnen regelen in plaats van het regionale ondersteunigsgroepje en nog wat zaken.


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.489
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #35 Gepost op: 02 juli 2017, 21:54:05
Dat zijn inderdaad mogelijkheden, maar ik weet niet hoe ze daar tegenaan kijken of wat daarvan wordt uitgewerkt. Ik ben dus niet bekend met die oplossingen. Ik doel meer op andere oplossingen.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.569
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #36 Gepost op: 02 juli 2017, 22:06:09
Zodra de personele nood hoger wordt zullen er best wel de nodige voorstellen mbt de diverse mogelijkheden binnen de brandweer komen, c,q, moeten komen om slagvaardig te kunnen blijven opereren.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.374
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #37 Gepost op: 03 juli 2017, 09:49:22
Ik doel meer op andere oplossingen.
ja de voorlichting. Voorlichting bij incidenten zal denk ik niet snel door "oudere vrijwilligers" gebeuren. Qua brandveilig leven, als  het gaat om omscholen naar "de ambassadeurs", dan zal het geen  succes zijn. Als ik om mij  heen kijk is een  belangrijke voorwaarde toch  iets "geuniformeerds". Niet dat men zo uniformgek is (mag ook kazerne tenue) maar op die manier zou je je net wat meer betrokken voelen bij de organisatie waar je in sommige gevallen tientallen jaren deel van hebt uitgemaakt.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.569
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #38 Gepost op: 03 juli 2017, 10:23:57
ja de voorlichting. Voorlichting bij incidenten zal denk ik niet snel door "oudere vrijwilligers" gebeuren. Qua brandveilig leven, als  het gaat om omscholen naar "de ambassadeurs", dan zal het geen  succes zijn. Als ik om mij  heen kijk is een  belangrijke voorwaarde toch  iets "geuniformeerds". Niet dat men zo uniformgek is (mag ook kazerne tenue) maar op die manier zou je je net wat meer betrokken voelen bij de organisatie waar je in sommige gevallen tientallen jaren deel van hebt uitgemaakt.

Er zijn legio functies waar men ook in kazerne tenue bij een calamiteit zinvol kan worden ingezet.

Te denken valt aan o.a. :

- A-wagens
- duikwagens
- WVD inzetten
- chauffeurs en eventuele bijrijders van diverse voertuigen als waterwagens, haakbakarmvoertuigen, copi voertuigen, commandovoertuigen,     
   schuimblusvoertuigen,  ordonnances, GWT, MSA etc.

De manschappen die bij deze voertuigen komen niet in bouwsels en niet bepaald direct in de buurt van de brand.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.569
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #39 Gepost op: 03 juli 2017, 10:50:28
Voor alle duidelijkheid het gaat mij niet om de zwaarte van de conditietest maar om het nut en de noodzaak van de conditie voor een aantal functies. Chauffeurs etc. moeten de weg weten en met name goed kunnen rijden, blijven in of in de buurt van het voertuig net als pompbedienden en hoeven dan ook echt niet in een vergelijkbare conditie te zijn en te blijven als bijvoorbeeld de genomineerde redders/aanvalsploeg op een autospuit.
Redders en aanvalsploegen die de trap op of het bouwsel invliegen vormen maar een beperkt deel van de gehele brandweer.


Plankgas

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #40 Gepost op: 03 juli 2017, 12:08:46
Mannen en vrouwen dienen wat mij betreft dezelfde test te ondergaan. Maar of de PPMO nou het juiste meetmiddel is? Ik denk het niet. Hoe kan het dat wij (de brw) als overheidsorgaan ons niet aan de wetten en plichten houden die onze eigen overheid ons oplegt?
Zo wordt bijvoorbeeld de ARBO-wet overtreden. Er zijn voorbeelden bekend van collega's die gewond zijn geraakt tijdens de PPMO, en die worden door de collega's goed gesteund maar door de regio volledig in de steek gelaten. Ook zijn er voorbeelden genoeg van collega's die goedgekeurd zijn en een paar dagen later in het ziekenhuis liggen om te dotteren. Nou is dat niet direct de schuld van de PPMO maar bij de oude keuring was dit wel aan het licht gekomen. Daarom vind ik dat het medische aspect meer aandacht dient te krijgen. Waarom heeft er nog geen evaluatie plaats gevonden, brwnl geeft aan nog te weinig feedback te hebben gekregen.
Ik ben niet tegen een dergelijke test, maar dan wel op de goede manier!


Heynsbergen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.605
  • Specialisatie: strategische leiding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #41 Gepost op: 03 juli 2017, 16:06:30
Nog even reagerend op de postings over de testen bij Defensie. Bij de Koninklijke Landmacht zijn er, voor dienend personeel, twee testen:
1. De fysieke inzetbaarheidstest (FIT)
De FIT is functieafhankelijk, maar geslacht en leeftijd onafhankelijk. De FIT kent een aantal niveau's afhankelijk van de vervulde operationele functie. Lees: voor commando's extreem zwaar, voor fouriers prima te doen. Onderdelen: half-bepakt (15 kg) marsen aan 5 km/h, hindernisbaan binnen een bepaalde tijd, tiltest, al dan niet een speedmars (8 km/h) en tenslotte vol bepakt (25 kg) marsen aan 5 km/h.
Functie van de FIT is om de algemene fysieke inzetbaarheid op de operationele functie te testen.
2. De Defensie Conditie Proef (DCP)
De DCP is functieonafhankelijk, de eisen verschillen per geslacht en per leeftijd. De DCP bestaat uit 2 minuten push ups, 2 minuten sit ups en een Coopertest of een vergelijkbare fietstest als hardlopen voor betrokkene medisch vastgesteld te belastend is.
De jongemanneneis is 20 push ups, 30 sit ups en 2400 meter op de Coopertest.
Functie van de DCP is om het zuurstofopnemend vermogen van betrokkene vast te stellen. Daarom is hier een onderscheid naar leeftijd en geslacht gemaakt.

Tot zover, ovah!
Geest uit het verleden, verdwaald in de virtuele wereld van de hedendaagse brandweer


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.525
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #42 Gepost op: 03 juli 2017, 16:31:47
Er zijn legio functies waar men ook in kazerne tenue bij een calamiteit zinvol kan worden ingezet.

Te denken valt aan o.a. :

- A-wagens
- duikwagens
- WVD inzetten
- chauffeurs en eventuele bijrijders van diverse voertuigen als waterwagens, haakbakarmvoertuigen, copi voertuigen, commandovoertuigen,     
   schuimblusvoertuigen,  ordonnances, GWT, MSA etc.

De manschappen die bij deze voertuigen komen niet in bouwsels en niet bepaald direct in de buurt van de brand.
Alleen dit zijn allemaal repressieve taken, en dus moet je goedgekeurd zijn. Voor de WVD taak moet je zelfs ademlucht moeten kunnen dragen, en dus goedgekeurd moeten zijn.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.374
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #43 Gepost op: 03 juli 2017, 16:50:19
Alleen dit zijn allemaal repressieve taken, en dus moet je goedgekeurd zijn. Voor de WVD taak moet je zelfs ademlucht moeten kunnen dragen, en dus goedgekeurd moeten zijn.
De meeste taken in het rijtje moet je ook niet los zien van volledige repressieve taken.. Je moet niet op een kazerne aparte chauffeurs willen gaan hebben ook niet voor bijzondere voertuigen, en zeker niet voor zeg maar eerstelijnsvoertuigen  of voertuigen die  meteen nodig kunnen zijn zoals de SB. Logistiek moet wel kunnen. WVD is een repressieve functie met ademlucht. Als je een aparte WvD dienst in stand houdt wordt het erg kostbaar, maar  in principe is voor alleen ademlucht geen PPMO  nodig, daar zijn andere testen voor.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.374
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #44 Gepost op: 03 juli 2017, 16:53:05
. Ook zijn er voorbeelden genoeg van collega's die goedgekeurd zijn en een paar dagen later in het ziekenhuis liggen om te dotteren. Nou is dat niet direct de schuld van de PPMO maar bij de oude keuring was dit wel aan het licht gekomen. Daarom vind ik dat het medische aspect meer aandacht dient te krijgen. Waarom heeft er nog geen evaluatie plaats gevonden, brwnl geeft aan nog te weinig feedback te hebben gekregen.
Ik ben niet tegen een dergelijke test, maar dan wel op de goede manier!
Ook na de oude keuring zijn medewerkers onderuit gegaan. De fietsproef is juist mede komen te vervallen omdat deze nogal afweek van onze praktijk maar ook omdat is gebleken (onderzoek, praktijk) dat deze juist geen voorspellende waarde heeft.