Axioma of postulaat ja je zou het zo kunnen noemen maar heldere taal lijkt mij voldoende. Dat de brandweer verandert is niet het punt, de wijze waarop en waar naartoe blijft de discussie voeden. Zo ook met de stelling over redvoertuig, hoe bedenk je het, devalueren van het middel. 9 mei 1977 brand hotel Polen, het staat nog op mijn netvlies gebrand, het is slechts een voorbeeld en wie de geluidsbanden heeft beluisterd kan het beamen, de schreeuw om alle ladders naar het Rokin! We leverde daar een gevecht om mensen te redden, vangzijl (sprongredder) schuifladder, glazenwasser met ladder,
Gelukkig zijn er nog constructieve en creatieve mensen in en in de buurt van brandweerland, zo bleek o.a. enkele jaren geleden tijdens een brand in een rietkap van een groot hotel op Vlieland. De Waddeneilanden behalve Texel kennen geen redvoertuigen, begrijpelijk maar bij sommige branden bepaald niet handig.
Het redvoertuig van Harlingen werd gealarmeerd, zou na een kleine twee uur met de eerstvolgende oversteek van de pont kunnen arriveren.
De brand was van buitenaf vanwege de hoogte voor de brandweer niet makkelijk bereikbaar.
Een en wat later een tweede roterende hoogwerker, aan het werk bij een bouwproject op Vlieland kwamen heel snel ter plaatse en de uitslaande brand kon door de brandweer worden geblust. Het redvoertuig van Harlingen kon twee uur na de alarmering nog worden ingezet voor de “nabluswerkzaamheden” etc.
Middels de inzet van de roterende hoogwerkers kon het hotel volledig behouden blijven.
N.B. Bij de grote brand van de kerk te Nes, Ameland, is het anders afgelopen, daar moesten de twee autospuiten plus MSA groot vermogen het onderspit delven, de kerk brandde volledig af.
Er zijn maar weinig mensen die tot twee kunnen tellen. Een roterende hoogwerker oid. Heeft niet de mogelijkheden van een standaard redvoertuig maar kan in vele situaties zoals bijv. gebleken op Vlieland een afbrandscenario voorkomen, als je maar creatief en er maar op tijd bij bent.
Bij de brand in hotel Polen konden natuurlijk niet genoeg redvoertuigen, met name autoladders, worden aangerukt, terwijl brandweer Amsterdam in die periode nmm. maar de beschikking had over hoogstens vijf operationele redvoertuigen, autoladders, waarvan er een tijdens de brand verloren is gegaan. je zou de huidige directie het beeld willen overbrengen om hen te wijze op de verkeerde keuze's die men maakt.
Het tijdens de hevige brand laten aanrukken van een autoladder van Zaandam, Zaandam leverde in die periode nogal eens bijstand in Amsterdam bij en tijdens grote branden, zou hier mosterd na de maaltijd zijn geweest.
Tegenwoordig kan vwb redvoertuigen snel assistentie komen van uit bijv. Amstelveen, Mijdrecht, Zaanstad, Purmerend en Kennemerland (Haarlem).
je zou de huidige directie het beeld willen overbrengen om hen te wijze op de verkeerde keuze's die men maakt.
De huidige keuzes van de directie zijn nmm niet te relateren aan de uitzonderlijke brand hotel Polen van veertig jaar geleden.
Toen moest men het o.a. doen met bijv. een voertuig 600 liter/min voor de waterwinning en vele 3" slangen over grotere afstand.