Auteur Topic: Brandweer en proportionaliteit.  (gelezen 4975 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 26 juni 2017, 15:54:31
De brandweer alarmering/inzet en de proportionaliteit.

1,De indruk ontstaat dat het aantal mensen en middelen dat wordt gealarmeerd tijdens grote en zeer grote branden behoorlijk hoger is dan de aantallen mensen en middelen/voertuigen bij sommige calamiteiten die ook daadwerkelijk en zinvol worden ingezet.
In perioden van overvloed hoeft dat in eerste instantie niet te resulteren in grote problemen. Waarschijnlijk ook daarom wordt er hedentendage aan deze "overkill" aan mensen en middelen maar weinig of geen aandacht besteed, c.q. het valt in hogere sferen niet op.
Mochten er zich gelijktijdige grotere/zeer grote calamiteiten voordoen dan lijkt de brandweerorganisatie hier niet bepaald al te slagvaardig mee om te kunnen gaan. Aan bewustwording van.... en ook voldoende praktische richtlijnen om.... zal dan ook de nodige prioriteit moeten worden gegeven.
Een overdaad aan personeel en materieel alarmeren kan makkelijk voorkomen, het kader ter plekke zal dan een afweging moeten maken wie of wat kan worden bedankt.

N.B. Tot heden zijn er geen harde percentages bekend. Er zullen o.a. de nodige tijdstudies gedurende verschillende inzetten moet worden
 gedaan.

2.Het automatisme opschalen etc. zal onder de loep moeten worden genomen,
a.Recent voorbeeld het op de Waal te Nijmegen gestrande pleziervaartuig waar met grote spoed een HRT werd ingevlogen omdat men ter plekke van mening was dat de opvarenden alleen middels een inzet van de redelijk hoge brug van het jachtje konden worden gehaald.
De opvarenden waren echt niet in acute nood, jachtje hoog en droog aan de grond en redelijk weer.
De opvarenden hadden heel eenvoudig en veilig van boord kunnen orden gehaald via een rubberbootje oid.
b. Sluftervallei te de Cocksdorp. Alarmering lekkage chloorgas. Half NHN werd gealarmeerd op opgeschaald alsmede A-A.
Bleek al snel te gaan om natriumhypochloriet, hier een ongevaarlijk schoonmaakmiddel in verdunde samenstelling, in huishoudens wordt dit schoonmaakmiddel minder sterk verdund dagelijks gebruikt.
c.De natuurbrand De Peel, zeer veel personeel en materieel gealarmeerd en ter plaatse, maar ze konden het gebied niet in om te blussen vanwege de beperkingen van het materieel en de middelen.
Dan moet je de boel natuurlijk niet daar laten staan maar gewoon laten inrukken


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2017, 09:04:03
De brandweer alarmering/inzet en de proportionaliteit.

1,De indruk ontstaat dat het aantal mensen en middelen dat wordt gealarmeerd tijdens grote en zeer grote branden behoorlijk hoger is dan de aantallen mensen en middelen/voertuigen bij sommige calamiteiten die ook daadwerkelijk en zinvol worden ingezet.
In perioden van overvloed hoeft dat in eerste instantie niet te resulteren in grote problemen. Waarschijnlijk ook daarom wordt er hedentendage aan deze "overkill" aan mensen en middelen maar weinig of geen aandacht besteed, c.q. het valt in hogere sferen niet op.
Mochten er zich gelijktijdige grotere/zeer grote calamiteiten voordoen dan lijkt de brandweerorganisatie hier niet bepaald al te slagvaardig mee om te kunnen gaan. Aan bewustwording van.... en ook voldoende praktische richtlijnen om.... zal dan ook de nodige prioriteit moeten worden gegeven.
Een overdaad aan personeel en materieel alarmeren kan makkelijk voorkomen, het kader ter plekke zal dan een afweging moeten maken wie of wat kan worden bedankt.

N.B. Tot heden zijn er geen harde percentages bekend. Er zullen o.a. de nodige tijdstudies gedurende verschillende inzetten moet worden
 gedaan.

2.Het automatisme opschalen etc. zal onder de loep moeten worden genomen,
a.Recent voorbeeld het op de Waal te Nijmegen gestrande pleziervaartuig waar met grote spoed een HRT werd ingevlogen omdat men ter plekke van mening was dat de opvarenden alleen middels een inzet van de redelijk hoge brug van het jachtje konden worden gehaald.
De opvarenden waren echt niet in acute nood, jachtje hoog en droog aan de grond en redelijk weer.
De opvarenden hadden heel eenvoudig en veilig van boord kunnen orden gehaald via een rubberbootje oid.
b. Sluftervallei te de Cocksdorp. Alarmering lekkage chloorgas. Half NHN werd gealarmeerd op opgeschaald alsmede A-A.
Bleek al snel te gaan om natriumhypochloriet, hier een ongevaarlijk schoonmaakmiddel in verdunde samenstelling, in huishoudens wordt dit schoonmaakmiddel minder sterk verdund dagelijks gebruikt.
c.De natuurbrand De Peel, zeer veel personeel en materieel gealarmeerd en ter plaatse, maar ze konden het gebied niet in om te blussen vanwege de beperkingen van het materieel en de middelen.
Dan moet je de boel natuurlijk niet daar laten staan maar gewoon laten inrukken

Goed statement, voor de motivatie, er feitelijk geen verstand van hebben en gedeelde verantwoordelijkheid is geen verantwoordelijkheid, passen hier binnen! Een uitspraak van een oud gediende ook wel een beetje "Zou het circus minder leuk zijn als de lilliputters niet meer optreden" waarop mijn antwoord luidde "Zonder leeuwen en tijgers is het circus echt failliet"

Heeft iemand de overhead gezien! Ja in de Cocksdorp dacht ik even, mijn lieve god wat kan een organisatie er een puinhoop van maken en even dacht ik aan Cruyff "ieder nadeel heb ze voordeel" de TESO vaarde er wel bij, €5000,- per spoedvaart, het ontbrak alleen aan blauw, blauw  in de mast! 

Pompen en verzuipen Moerdijk, ach de eigenaar Chemiepack is de dader en Iveco Amsterdam een vaste klant dus brandgerucht, sluit ramen en deuren en zet de ventilatie uit! Misschien bedenkt er wel iemand de snuffelaar als persoonlijk alarm, vlucht voor je ten prooi valt aan de no-profit manager.



saaragull

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 1
  • Geslacht: Vrouw
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2017, 19:27:13
hoe kunnen we de burgers van Nederland nog meer een poot uit draaien


Coldchurch

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.016
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2017, 21:18:51
In het begin van een incident ruim opschalen is m.i. niet zo heel erg. Zeker in de beginfase zijn er (ook op de GMK) veel blinde vlekken, onduidelijke melders, onbekende locatie, aantal slachtoffers en hun situatie, onbekende stoffen, etc.

Indien de situatie bij opkomst op de kazerne(s) blijkt mee te vallen, vooral de voertuigen binnen houden en de aanrijdende voertuigen hun spoedritten laten afbreken. Dit laatst komt zeker ook de verkeersveiligheid ten goede. De eerste eenheden t.p. hebben hier een duidelijke taak in.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2017, 08:58:56
In het begin van een incident ruim opschalen is m.i. niet zo heel erg. Zeker in de beginfase zijn er (ook op de GMK) veel blinde vlekken, onduidelijke melders, onbekende locatie, aantal slachtoffers en hun situatie, onbekende stoffen, etc.

Indien de situatie bij opkomst op de kazerne(s) blijkt mee te vallen, vooral de voertuigen binnen houden en de aanrijdende voertuigen hun spoedritten laten afbreken. Dit laatst komt zeker ook de verkeersveiligheid ten goede. De eerste eenheden t.p. hebben hier een duidelijke taak in.

Laten we beginnen, nee laten we gewoon de basisbrandweerzorg uitvoeren naar de geest van de wet! Woningbrand als maatgevend scenario. Indien meldkamerpersoneel over niet meer kwaliteit beschikt en of van de leiding opdracht heeft (een serieuze) melding af te doen als brandgerucht dan is daar iets mis!

Een analyse "Statische beschikking of dynamische beschikking"

Voor het openbare orde vraagstuk hebben we o.a. de Nationale politie, die preventief door de wijk gaat onder het kenmerk 112 noodhulp. Een melding  en of vermoeden van een voorval (incident) doet de centralist de melding in het MDT van politievoertuig(en) plaatsen dat het dichtste bij is. Overige voertuigen kunnen de melding ook zien en naar inzicht handelen, waarbij koppelen aan het incident tot de mogelijkheid behoort. De ultiemste vorm is de noodprocedure (assistentie collega's) dan komt de hulp uit alle delen van de organisatie. Zo werkt deze organisatie dynamisch beschikbaar en opschaling perfect.

De brandweer heeft ook haar rol, wettelijk is iedereen verplicht brand/broei en of vermoeden te melden (aan de brandweer!!) een (brandweerkundig)centralist verwerkt deze melding en verzorgt de alarmering op basis van vooraf vastgestelde kazerne volgorde tabel (KVT) Zo komt het voor dat zelfde adres op het ene moment 2 x TS + 1 x RV oplevert en andere moment 1 x TS6 geheel afhankelijk van door centralist ingevoerde kwalificatiecode. Ondertussen kijken geïnteresseerde mensen mee, middels P2000 monitor maar kan niemand iets doen en is het wachten op de meldkamer. Ter plaatsen of aanhoudende telefoontjes doen en kunnen centralist besluiten meer te alarmeren, het blijft statisch beschikbaar (zonder garantie) en opschaling sterk afhankelijk van individu, naast traag.

Waren de lessen van 10 augustus 1971 helder en kwamen er AVP's en zorgde de automatisering voor incident gestuurde alarmering werkt het vandaag de dag anders omdat men van de opkomsttijden af wil stappen. Gebiedsgebonden opkomsttijden moet de oplossing zijn om de brandweer tevreden te houden, dus niet de burger maar zij die noodhulp moeten bieden. Noem dat maar voor een briefkaart op de eerste rij, sorry ik noem het volksverlakkerij.




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2017, 13:49:35
Dat de ernst van de actuele situatie naar aanleiding van de eerste melding (en) wordt onderschat of overschat kan voorkomen en zal ook voorkomen.
De eerst aanrijdende/aankomende bevelvoerder moet of nav. de eerste indruk al tijdens het aanrijden of nav. een verkenning ter plekke heel snel een inzicht kunnen geven in de actuele situatie en de verwachten mogelijke ontwikkelingen, op basis waarvan al dan niet de nodige opschaling moet volgen. Lokale bekendheid en up to date aanvalsplannen, met alles er op en er aan, zijn daarbij een vereiste. Branden kunnen/gaan zich steeds sneller ontwikkelen, de mogelijke gevaren bij branden (woning en andere bouwsels, installaties etc.) kunnen varieren o.a. vanwege de oorzaak van de brand.
Bij stenen bouwsels gaat de brand in de regel in eerste instantie omhoog (dus vertikaal), bij vele moderne bouwsels komt het steeds vaker voor dat de brand zich naast vertikaal ook alras horizontaal (van voor naar achter v.v. en van links naar rechts v.v.)gaat uitbreiden, met alle mogelijke gevolgen van dien voor aangrenzende bouwsels.
De primaire inzet zal zijn gericht op a. het redden van personen en dieren en b. het voorkomen van de branduitbreiding c.q het blussen van de brand.
Indien tijdens de eerste inzet duidelijk wordt dat de eerdere consequenties werden overschat dan is het zaak de opschaling zo snel mogelijk af te blazen c.q. het ondertussen ter plekke gearriveerde personeel en materieel te bedanken. Dat lijkt er in de praktijk nogal eens aan te haperen. Afhankelijk van het gebied kan de zogenaamde restdekking daardoor onnodig in gevaar komen.
De brandweer zal dan ook moeten leren, bij de huidige bezuinigingen en beperkingen in personeel en middelen en materieel om zorgvuldig om te gaan met wat er nog beschikbaar is.
En is de opschaling wel terecht dan volgt vaak het totale afbrandscenario of het gedeeltelijk afbrandscenario voor moderne bouwsels, hier is met name van belang het beschermen van aanliggende zaken. Al dan niet met aanzienlijk minder personeel en materieel dan oorspronkelijk werd aangerukt en nogal eens met aanzienlijke vertraging (o.a.GWT) daadwerkelijk kan worden ingezet.
Bij woningbranden, met name woningen met meerdere verdiepingen kan het snel beschikbaar hebben van een of meerdere redvoertuigen (voor en evt. achter) een duidelijk voordeel zijn


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2017, 14:10:30
Citaat
Bij woningbranden, met name woningen met meerdere verdiepingen kan het snel beschikbaar hebben van een of meerdere redvoertuigen (voor en evt. achter) een duidelijk voordeel zijn

Interessante stelling waar men zeker in een aantal regio's anders over denkt, sterker meent dat RV niet tot de operationele sterkte behoren! Gelukkig zijn er in de raad van Amsterdam nu vragen gesteld en gelukkig is het huiswerk al gemaakt en zal bewijs geleverd worden, hoe brandweerleiding de zaak anders en apert onjuist voorstelt.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2017, 20:26:46
Interessante stelling waar men zeker in een aantal regio's anders over denkt, sterker meent dat RV niet tot de operationele sterkte behoren!

Men, die medewerkers met verstand van zaken dus, worden, zo lijkt het gelet op de huidige ontwikkelingen binnen brandweer Nederland, gedwongen er anders over te gaan denken.
Brandweer Nederland wordt, veelal van hoog tot laag en van laag tot hoog, nog steeds gekenmerkt door het duurste is nog niet duur genoeg, het nieuwste nog niet nieuw genoeg en op een aantal punten het meest complexe is nog niet complex genoeg.

Autospuiten bijvoorbeeld worden in de regel vrijwel automatisch om de ca 20 jaar vervangen terwijl als er met een beetje gezond verstand kritisch naar de vervanging wordt gekeken die vervanging in een aantal gevallen echt niet (technisch/operationeel) noodzakelijk zal blijken te zijn.

Redvoertuigen moeten standaard tot op bepaalde hoogte etc. kunnen werken, zijn daardoor redelijk complex en duur in aanschaf en onderhoud. In sommige situaties zou na enige overweging kunnen worden afgeweken van die standaarden, de investeringen en operationele kosten kunnen afnemen, met als gevolg dat het totaal aantal beschikbare redvoertuigen zal  kunnen toenemen bij het behoud van de daar waar noodzakelijk geachte en aldaar inmiddels al ruim bewezen“super redvoertuigen”.

De verdeling en het aanwenden van de budgetten bij brandweer Nederland gaat steeds meer lijken op de ontwikkelingen binnen de gezondheidszorg, met name de bejaardenzorg, thuiszorg etc.

Overigens de door U genoemde stelling zou meer een axioma moeten zijn.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2017, 12:56:52
Citaat
Overigens de door U genoemde stelling zou meer een axioma moeten zijn.

Axioma of postulaat ja je zou het zo kunnen noemen maar heldere taal lijkt mij voldoende. Dat de brandweer verandert is niet het punt, de wijze waarop en waar naartoe blijft de discussie voeden. Zo ook met de stelling over redvoertuig, hoe bedenk je het, devalueren van het middel. 9 mei 1977 brand hotel Polen, het staat nog op mijn netvlies gebrand, het is slechts een voorbeeld en wie de geluidsbanden heeft beluisterd kan het beamen, de schreeuw om alle ladders naar het Rokin! We leverde daar een gevecht om mensen te redden, vangzijl (sprongredder) schuifladder, glazenwasser met ladder, je zou de huidige directie het beeld willen overbrengen om hen te wijze op de verkeerde keuze's die men maakt.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2017, 15:43:46
Axioma of postulaat ja je zou het zo kunnen noemen maar heldere taal lijkt mij voldoende. Dat de brandweer verandert is niet het punt, de wijze waarop en waar naartoe blijft de discussie voeden. Zo ook met de stelling over redvoertuig, hoe bedenk je het, devalueren van het middel. 9 mei 1977 brand hotel Polen, het staat nog op mijn netvlies gebrand, het is slechts een voorbeeld en wie de geluidsbanden heeft beluisterd kan het beamen, de schreeuw om alle ladders naar het Rokin! We leverde daar een gevecht om mensen te redden, vangzijl (sprongredder) schuifladder, glazenwasser met ladder,

Gelukkig zijn er nog constructieve en creatieve mensen in en in de buurt van brandweerland, zo bleek o.a. enkele jaren geleden tijdens een brand in een rietkap van een groot hotel op Vlieland. De Waddeneilanden behalve Texel kennen geen redvoertuigen, begrijpelijk maar bij sommige branden bepaald niet handig.
Het redvoertuig van Harlingen werd gealarmeerd, zou na een kleine twee uur met de eerstvolgende oversteek van de pont kunnen arriveren.
De brand was van buitenaf vanwege de hoogte voor de brandweer niet makkelijk bereikbaar.
Een en wat later een tweede roterende hoogwerker, aan het werk bij een bouwproject op Vlieland kwamen heel snel ter plaatse en de uitslaande brand kon door de brandweer worden geblust. Het redvoertuig van Harlingen kon twee uur na de alarmering nog worden ingezet voor de “nabluswerkzaamheden” etc.
Middels de inzet van de roterende hoogwerkers kon het hotel volledig behouden blijven.
N.B. Bij de grote brand van de kerk te Nes, Ameland, is het anders afgelopen, daar moesten de twee autospuiten plus MSA groot vermogen het onderspit delven, de kerk brandde volledig af.

Er zijn maar weinig mensen die tot twee kunnen tellen. Een roterende hoogwerker oid. Heeft niet de mogelijkheden van een standaard redvoertuig maar kan in vele situaties zoals bijv. gebleken op Vlieland een afbrandscenario voorkomen, als je maar creatief en er maar op tijd bij bent.


Bij de brand in hotel Polen konden natuurlijk niet genoeg redvoertuigen, met name autoladders, worden aangerukt, terwijl brandweer Amsterdam in die periode nmm. maar de beschikking had over hoogstens vijf operationele redvoertuigen, autoladders, waarvan er een tijdens de brand verloren is gegaan. je zou de huidige directie het beeld willen overbrengen om hen te wijze op de verkeerde keuze's die men maakt.

Het tijdens de hevige brand laten aanrukken van een autoladder van Zaandam, Zaandam leverde in die periode nogal eens bijstand in Amsterdam bij en tijdens grote branden, zou hier mosterd na de maaltijd zijn geweest.
Tegenwoordig kan vwb redvoertuigen snel assistentie komen van uit bijv. Amstelveen, Mijdrecht, Zaanstad, Purmerend en Kennemerland (Haarlem).

je zou de huidige directie het beeld willen overbrengen om hen te wijze op de verkeerde keuze's die men maakt.
De huidige keuzes van de directie zijn nmm niet te relateren aan de uitzonderlijke brand hotel Polen van veertig jaar geleden.
Toen moest men het o.a. doen met bijv. een voertuig 600 liter/min voor de waterwinning en vele 3" slangen over grotere afstand.







Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2017, 15:51:11
Toen moest men het o.a. doen met bijv. een voertuig 600 liter/min*) voor de waterwinning en vele(6x) 3" slangen over grotere afstand.

*) 6000 ipv 600.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2017, 16:56:40
Voor uw duidelijkheid, 3 redvoertuigen buiten dienst, personeelsgebrek kan niet opgelost worden door wat u invulde, je levert geen basisbrandweerzorg binnen de gestelde regels van de wet! Burgers moge de zorg verwachten en zijn in het ongewisse wat hen wacht en ook de eigen collega's onderkennen het gebrek aan. Tot slot 33 minuten wachten op RV voor afhijsen na reanimatie!


kuifje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2017, 18:25:18
Toen moest men het o.a. doen met bijv. een voertuig 600 liter/min*) voor de waterwinning en vele(6x) 3" slangen over grotere afstand.

*) 6000 ipv 600.
Nog even dan kunnen we de boeren in de omgeving gaan bellen. Deze beschikken veelal over sproei installaties en giertanks/water. Als je wil zijn er mogelijkheden genoeg op het platteland onder het kopje zelfredzaamheid.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2017, 19:22:20
Voor uw duidelijkheid, 3 redvoertuigen buiten dienst, personeelsgebrek kan niet opgelost worden door wat u invulde, je levert geen basisbrandweerzorg binnen de gestelde regels van de wet! Burgers moge de zorg verwachten en zijn in het ongewisse wat hen wacht en ook de eigen collega's onderkennen het gebrek aan. Tot slot 33 minuten wachten op RV voor afhijsen na reanimatie!

Dit lijkt mij meer iets voor het topic van der Laan.

Mijn reactie ging duidelijk over : @berg :Zo ook met de stelling over redvoertuig, hoe bedenk je het, devalueren van het middel.

Uw voorkeur gaat kennelijk uit naar de inzet van standaard brandweer redvoertuigen, als die tijdig ter plekke kunnen zijn dan de boel gewoon maar laten afbranden.
Er zijn tegenwoordig de nodige bruikbare alternatieven zoals o.a. omschreven vwb Vlieland.





berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2017, 19:40:32
Dit lijkt mij meer iets voor het topic van der Laan.

Mijn reactie ging duidelijk over : @berg :Zo ook met de stelling over redvoertuig, hoe bedenk je het, devalueren van het middel.

Uw voorkeur gaat kennelijk uit naar de inzet van standaard brandweer redvoertuigen, als die tijdig ter plekke kunnen zijn dan de boel gewoon maar laten afbranden.
Er zijn tegenwoordig de nodige bruikbare alternatieven zoals o.a. omschreven vwb Vlieland.
sorry hoor.mijn voorkeur blijft wat bewezen goed werkt en zelfs bij wet- En regelgeving is vastgelegd.