Auteur Topic: Standaard inzetvoorstellen  (gelezen 9049 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heynsbergen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.605
  • Specialisatie: strategische leiding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #30 Gepost op: 29 juni 2017, 09:39:14
Topic raakt aardig vervuild, arbeidshygiëne op fora is nog ver te zoeken zullen we maar zeggen......
Uitruk- of inzetvoorstellen zouden moeten gaan over wat bij een bepaalde melding normaalgesproken verwacht mag worden als operationele capaciteit noodzakelijk te zijn. Dat is primair.
Dan probeert een aantal regio's, omdat bij een melding feitelijk al sprake is van een kritische verstoring, de respons 'fail save' te organiseren door bij kritische meldingen (meestal branden in objecten en/of gebouwen) hetzij tweezijdig hetzij met meer middelen uit te rukken. In die afweging wordt zeker de verkeersveiligheid betrokken, maar dat is geen primair richtsnoer.
Geest uit het verleden, verdwaald in de virtuele wereld van de hedendaagse brandweer


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #31 Gepost op: 29 juni 2017, 10:00:56
Als dat niet duidelijk is kunnen we beter ophouden.
Blijkbaar is dat bij jou niet duidelijk.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #32 Gepost op: 29 juni 2017, 10:14:21
Topic raakt aardig vervuild, arbeidshygiëne op fora is nog ver te zoeken zullen we maar zeggen......
Uitruk- of inzetvoorstellen zouden moeten gaan over wat bij een bepaalde melding normaalgesproken verwacht mag worden als operationele capaciteit noodzakelijk te zijn. Dat is primair.
Dan probeert een aantal regio's, omdat bij een melding feitelijk al sprake is van een kritische verstoring, de respons 'fail save' te organiseren door bij kritische meldingen (meestal branden in objecten en/of gebouwen) hetzij tweezijdig hetzij met meer middelen uit te rukken. In die afweging wordt zeker de verkeersveiligheid betrokken, maar dat is geen primair richtsnoer.

Brandpreventje reageerde n.a.v. automatisme uitrukvoorstellen waarbij een RV werd gealarmeerd, hetgeen naar zijn mening achteraf gezien nogal eens overbodig zou zijn. Lijkt mij een vrij gewaagde zaak om dit te stellen, een verschil tussen kritische en niet kritische meldingen is nmm. vooraf niet zo makkelijk/eenvoudig te maken door de AC.

Twee of meerzijdig aanrijden werd door Brandpreventje niet ter sprake gebracht. De ervaringen A-A o.a. leren dat meerzijdig alarmeren aanrijden de nodige voordelen kan hebben, ja zelfs in de binnering en ook gelet op het verkeer naast twee autospuiten direct twee ladders inzetten, zonder nader bericht, in de regel kan betalen. Daarbij moet worden opgemerkt dat de afstanden posten tot de brand in A-A meestal vrij beperkt zijn.
De waarde kan groot zijn zeker als de twee redders, aanvalsploeg van de eerste autospuit direct naar binnen/boven en zonder dralen onder dekking van of in de wetenschap van aanrukkende of ladder(s) ter plaatse kunnen gaan.



Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #33 Gepost op: 29 juni 2017, 10:21:13

De waarde kan groot zijn zeker als de twee redders, aanvalsploeg van de eerste autospuit direct naar binnen/boven en zonder dralen onder dekking van of in de wetenschap van aanrukkende of ladder(s) ter plaatse kunnen gaan.

Nu kom je weer met zaken die er niet toe doen. Het Amsterdamse systeem is een dingetje wat voor die stad is "bedacht". En waarvan ik zo mijn bedenkingen heb en ik niet alleen, en ik zelfs nog maar afvraag hoe lang ze dit nog kunnen hanteren op deze wijze. De discussie die wij een paar weken geleden met een Amsterdamse brandweerofficier hadden was erg duidelijk. Maar zoals gezegd, ook dit hoort weer niet thuis in deze discussie. ::)


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #34 Gepost op: 29 juni 2017, 10:41:20
Nu kom je weer met zaken die er niet toe doen. Het Amsterdamse systeem is een dingetje wat voor die stad is "bedacht". En waarvan ik zo mijn bedenkingen heb en ik niet alleen, en ik zelfs nog maar afvraag hoe lang ze dit nog kunnen hanteren op deze wijze. De discussie die wij een paar weken geleden met een Amsterdamse brandweerofficier hadden was erg duidelijk. Maar zoals gezegd, ook dit hoort weer niet thuis in deze discussie. ::)

Dat het Amsterdamse systeem werkt als een rode lap op een stier is al geruime tijd duidelijk.
Heyns refereerde aan dergelijke systemen ook elders in gebruik.

De genoemde bedenkingen komen echt niet voort uit de ervaringen mbt operationele zaken, o.a. het redden van mogelijke slachtoffers maar gewoon uit het toekomstige prijskaartje dat kennelijk de hoogste prioriteit gaat krijgen ook mogelijk vwb A-A.

Deze discussie gaat toch over uitrukvoorstellen, dus ook over die van A-A. Hoe bedenkelijk/afkeurenswaardig ze ook in de ogen van iemand mogen lijken.

N.B.ter infomatie : Noch Heyns noch ik hebben deze uitrukvoorstellen vwb A-A bedacht, het ging allemaal al zo, ook in de morse tijd, voordat wij beiden het levenslicht mochten aanschouwen.




Heynsbergen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.605
  • Specialisatie: strategische leiding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #35 Gepost op: 29 juni 2017, 11:29:50
Hier moet ik een fel protest laten gelden. Als ik goed ben geïnformeerd is morse als systeem in 1973 afgeschaft. In dat jaar liep ik al redelijk parmantig in de rondte en poepte geen luiers meer vol.......ik heb dat dus wel degelijk bij leven meegemaakt!
Geest uit het verleden, verdwaald in de virtuele wereld van de hedendaagse brandweer


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #36 Gepost op: 29 juni 2017, 12:36:28
Hier moet ik een fel protest laten gelden. Als ik goed ben geïnformeerd is morse als systeem in 1973 afgeschaft. In dat jaar liep ik al redelijk parmantig in de rondte en poepte geen luiers meer vol.......ik heb dat dus wel degelijk bij leven meegemaakt!

1913 morse in gebruik brandweer Amsterdam.
1913-1973 dus 60 jaar volgehouden, ac op de achtergracht heette toen dan ook de (centrale)seinzaal.

Zie interessante verhandeling over de brandweertelegraaf in de Ingenieur anno 1913 door de heer Meijer.


Heynsbergen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.605
  • Specialisatie: strategische leiding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #37 Gepost op: 29 juni 2017, 13:15:28
Ik ben goed geïnformeerd .........;D......
Geest uit het verleden, verdwaald in de virtuele wereld van de hedendaagse brandweer


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #38 Gepost op: 29 juni 2017, 13:32:24
Ik ben goed geïnformeerd .........;D......

Toevallig uit de periode het bier eruit en Riedel erin .....?..


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #39 Gepost op: 29 juni 2017, 17:52:38
Hier moet ik een fel protest laten gelden. Als ik goed ben geïnformeerd is morse als systeem in 1973 afgeschaft. In dat jaar liep ik al redelijk parmantig in de rondte en poepte geen luiers meer vol.......ik heb dat dus wel degelijk bij leven meegemaakt!

Ja ik herken u nog maar van gedifferentieerd uitrukken op risicofactor (A t/m F) was nog geen sprake, behoudens OMS dan reed een complete trein, tol was er daarvoor betaald 10 augustus 1971 Marbon! Het duurde vervolgens nog even voor meer objectgericht werd gealarmeerd, nogmaals PARBAC en uiteindelijk ARBAC legde mede de basis. Grootschalige basiskaart de onderlegger.   




R.C.Grootveld

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #40 Gepost op: 29 juni 2017, 20:48:01
Wauw dat is van enige tijd terug zeg en specifiek Haags!

AC-zuid (Limburg-zuid) hoorde je toen ook, ivm verbindingsruit terugkerende mobilofoonkanalen, zoals Eindhoven en dat kon verwarring geven.
Inderdaad, die bedoel ik: Delta, Echo, Lima, Oscar-Alpha, Charly-Hotel etc. etc.
Jaren 70-80 .....
Heel wat anders als Regio Delft destijds die toen nog werkten met Wateringen-Lage-Druk en Rampenwagen(!)-Schravezande

Jeugdsentiment ....

Woonde aan de rand, en bij gunstige weersomstandigheden (lees: Mist) hoorde ik inderdaad af en toe Breda (kan ook Tilburg geweest zijn), één keer (zij het met heel veel ruis) zelfs een engels korps.