Auteur Topic: 25-06-2017 Ongeval scheepvaart Waal, Nijmegen  (gelezen 6064 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #18 Gepost op: 25 juni 2017, 17:18:51
Een bootje met zo op het oog twee bejaarden hoog en droog op het talud.

Zijn/waren er geen bootjes van bijv. de reddingsbrigade of brandweer in de buurt om even langszij te komen en die twee kennelijk angstige mensen even normaal te laten overstappen ? Lijkt mij wel wat eenvoudiger dan afhijsen en zal zeker minder stress hebben gegeven voor die nmm. oudjes.

Het lijkt allemaal wel een beetje paniek, al dan niet versterkt door de "wal", om een HRT etc. te laten invliegen, wel een mooie oefening.

N.B. Krijg de indruk dat de HEBBES de klus ondertussen heeft geklaard, is nu op de terugweg met 10.8 knots.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #19 Gepost op: 25 juni 2017, 18:30:39
Hebbes natuurlijk een mooie besomming op de zondag voor de HEBBES.

Waar twee RWS vaartuigen en de blusboot lange tijd,al dan niet geadviseerd door de nodige kenners etc. aan de wal,geen kans toe zagen, lukt het de particuliere bergen met hoogstens een paar man aan boord binnen een uur.
Kwestie van inzicht, ervaring, bekendheid en de juiste aanpak.




kuifje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #20 Gepost op: 25 juni 2017, 19:42:57
Een rib met jet aandrijving had deze mensen gemakkelijk  van het bootje af kunnen halen. Maar daar hebben bij de brandweer OVD en HOVD voor die weten het altijd beter. Hoe graag ze het ook willen er is onvoldoende kennis op nautisch gebied. :-X


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #21 Gepost op: 25 juni 2017, 20:47:52
1.Een rib met jet aandrijving had deze mensen gemakkelijk  van het bootje af kunnen halen. 2.Maar daar hebben bij de brandweer OVD en HOVD voor die weten het altijd beter. Hoe graag ze het ook willen er is onvoldoende kennis op nautisch gebied. :-X

1.Zelfs met een rubberbootje(4) met aanhangmotor  had het ook makkelijk gekund.(evt motor in de ondiepwaterstand.)
2.Vrij algemeen bekend. Je moet je afvragen hoe het allemaal gaat lopen als er echt een ernstige calamiteit in die buurten is.

N.B. op de brug staat een duidelijk bord rood/wit/rood verboden door te varen,bovendien liggen er vier gele markeringsboetjes (dus gevaar) met daarop nog eens rood/wit/rood.
Onbegrijpelijk dat men bewust deze onderdoorgang heeft gekozen.


kuifje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #22 Gepost op: 25 juni 2017, 22:02:58
Bij een grote calamiteit gaat dit niet goed komen. Ik zie het ook op het Schelde-rijnkanaal nog een keer goed fout  gaan nu ze het professionele bedrijf hebben bedankt. De hoge heren denken maar dat de Brandweer alles moet kunnen. Er zijn disciplines die je beter kunt uitbesteden en je focussen op dingen waar ze wel heel goed in zijn. In dit soort gevallen zou er meer verantwoording naar de RWS moeten gaan. Die heeft over het algemeen vaker contact met gespecialiseerde bedrijven en meer kennis op nautisch gebied. Helaas is in deze de veiligheidsregio de baas en dan zie je dit.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #23 Gepost op: 25 juni 2017, 22:33:47
Deze inzet was in ieder geval belachelijk naar de ernst van de stranding en het HRT invliegen met spoed.

Er was al een verbinding gemaakt tussen het plezierjacht en de wal.
Eén opvouwbaar rubberboot naar beneden op het strand en even opblazen.
Als je niet wilt roeien kun je het rubberbootje op de hand naar het jacht trekken,opvarenden overheen en terug naar het strandje.
Bij elkaar wel tien minuten werk !

Ik vraag mij af hoe die verbinding is gemaakt, middels mannen in waadpakken ?,zegt het een en ander over de diepgang aldaar.
Als men in waadpakken het jacht kon bereiken was het "redden" met een rubberbootje nog veel eenvoudiger geweest.






Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #25 Gepost op: 26 juni 2017, 20:35:23
Bij een grote calamiteit gaat dit niet goed komen. 1.Ik zie het ook op het Schelde-rijnkanaal nog een keer goed fout  gaan nu ze het professionele bedrijf hebben bedankt. De hoge heren denken maar dat de Brandweer alles moet kunnen. Er zijn disciplines die je beter kunt uitbesteden en je focussen op dingen waar ze wel heel goed in zijn.2. In dit soort gevallen zou er meer verantwoording naar de RWS moeten gaan. Die heeft over het algemeen vaker contact met gespecialiseerde bedrijven en meer kennis op nautisch gebied. 3. Helaas is in deze de veiligheidsregio de baas en dan zie je dit.

1. Het professionele bedrijf BST Dintelsas is inderdaad bedankt voor het doen van reddingen met hun speciale vaartuig maar niet voor hulpverlening, berging, brandbestrijding en ijsbreekwerk op het Schelde-Rijnkanaal, Hollands Diep en de Moerdijk havens etc. Enige tijd geleden is de vloot van BST versterkt met een voormalig vaartuig van de Havendienst Amsterdam. Neem niet weg dat BST ook voor reddingen toch wel ter plaatse zal gaan, BST kennende.
2. De blusboot Gelderland en twee RWS vaartuigen waren gedurende de hele actie in de buurt, de HEBBES heeft nadat dit schip was gearriveerd de klus binnen een half uur geklaard.
3.Is de veiligheidsregio in dit soort situaties of spelen ze de baas ? Gezond overleg tussen verstandige mensen moet toch altijd mogelijk zijn, maar ik ken de praktische situatie in die buurten niet.