Auteur Topic: Wat zit er te veel op een autospuit.  (gelezen 5775 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 24 juni 2017, 09:14:44
Het ware interessant eens grondig en systematisch te inventariseren wat er in het algemeen te veel wordt meegenomen en dus ook wordt geinvesteerd in autospuiten. Uitgaan van een uniforme bepakking per autospuit is makkelijk echter de minimale/optimale bepakking zou sterk kunnen varieren ahv het inzetgebied en de aldaar meest voorkomende inzetten.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2017, 09:22:28
Er is al behoorlijk gesneden in de bepakking, en dan met name zaken die er bijna nooit van de auto kwamen. Hefkussens zijn er vanaf gehaald, mocht je die nodig hebben laat je de HV komen, en zul je steeds minder lage druk schuim zaken zoals tussenmenger en de straalpijp tegen komen. Die zijn bij ons vervangen voor hoge druk hosemaster met schuim. En zijn bij ons de chemiepakken vervangen voor vuilwerkpakken, waardoor je die kisten met chemiepakken en toebehoren alweer kwijt bent.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2017, 15:57:08
En natuurlijk hebben we nog steeds dinegen die we nog nooit gebruikt hebben maar die laten we zitten omdat de ervraing geleerd heeft dat, zodra je er iets  af haalt, bv chemicalienpakken, hefkussens,  je dat binnen een jaar echt nodig hebt.

Ik heb ene bevelvoerder wel eens horen verzuchten dat er teveel eigenwijze manschappen in een voertuig zitten.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2017, 18:43:50

Ik heb ene bevelvoerder wel eens horen verzuchten dat er teveel eigenwijze manschappen in een voertuig zitten.
Ik weet zeker dat dat genoegen ook wel eens wederzijds is. ;D ;D


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2017, 12:28:14
1.En natuurlijk hebben we nog steeds dinegen die we nog nooit gebruikt hebben maar die laten we zitten omdat de ervraing geleerd heeft dat, zodra je er iets  af haalt, bv chemicalienpakken, hefkussens,  je dat binnen een jaar echt nodig hebt.

2.Ik heb ene bevelvoerder wel eens horen verzuchten dat er teveel eigenwijze manschappen in een voertuig zitten.

1. Je haalt er natuurlijk pas wel iets af om a. er iets zinvoller voor in de plaats te zetten of b. zaken die eenvoudig/snel nagestuurd kunnen worden.

2.Je hebt nu eenmaal, ook bij de brandweer domme eigenwijze mensen/manschappen/bevelvoerders en slimme eigenwijze mensen/manschappen/bevelvoerders.
   De  eerste categorie moet je proberen het een en ander bij te brengen, de tweede categorie moet je koesteren.




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2017, 13:11:38
Wat je nu ook ziet gebeuren is, dat er wordt gekeken naar de blussystemen op een TS. Moeten er nog wel 2 hoge druk haspels op een TS komen, of kan dit anders worden ingevuld. Ik denk dat de huidige TS er over een paar jaar wel eens heel anders uit kan zien voor wat betreft de bepakking.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2017, 13:50:22
Wat je nu ook ziet gebeuren is, dat er wordt gekeken naar de blussystemen op een TS. Moeten er nog wel 2 hoge druk haspels op een TS komen, of kan dit anders worden ingevuld. Ik denk dat de huidige TS er over een paar jaar wel eens heel anders uit kan zien voor wat betreft de bepakking.

Te hopen, en ook te verwachten ?
Het concept Drenthe bijv. is vanwege watergebruik in feite volledig gebaseerd op de eerste inzet middels HD, naar driehoog de ladder op of via de trap is in de regel met HD etc. om maar een paar grepen te noemen.

Er zal de nodige en zinvolle diversificatie mbt de autospuiten in/naar de verschillende inzetgebieden en typen inzetten moeten komen.
De motoren worden steeds krachtiger en daarmee de te leveren vermogens, levering via 2x4" per autospuit ipv het tijdrovende en arbeidsintensieve huidige GWT,
zie in deze o.a. de tendensen, voornemens bij VRK en VRH, meer tankinhoud, dompelpompen daar waar zinvol ipv de bewerkelijke zuigbuizen met het behoorlijke verlies aan capaciteit als het water van wat verder omhoog moet worden gepompt etc., vereenvoudigen van wateraanvoer over langere afstanden en meer manschappen daadwerkelijk aan de spuit bij mogelijk afnemende bezettingen en tweede orde beslaglegging op de beschikbare/schaarse tijd der manschappen
Toenemende exploitatie van vrijwilligers alom bij afnemende budgetten voor het uitvoerend personeel etc.


tjuagut

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.499
  • Geslacht: Man
Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2017, 15:08:53
Denk ook aan de VRR, welke nu met 3 types TS rijdt. Standaard bepakt =slagkracht TS , VRR bepakt = met minder materiaal op de wagen en TS/HV is een TS VRR bepakt plus standaard HV bepakking.  VRR bepakt is het meest voorkomende type.