Auteur Topic: De Telegraaf: steeds meer druk op aanrijtijden  (gelezen 1387 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.415
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Gepost op: 21 juni 2017, 22:43:16
De Telegraaf: steeds meer druk op aanrijtijden


BARENDRECHT - Door het tekort aan ambulancepersoneel komen de aanrijdtijden onder druk te staan in het Rijnmond gebied.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2018, 22:30:24
Vooral op het platteland zijn de aanrijtijden vaak veel te lang.  Ik denk dat de aanrijtijden van ambulances veel korter kunnen, als ambulances zich veel beter zouden verspreiden over hun district tijdens wachttijden.

Het ambulancepersoneel zou daarbij onder andere gebruik kunnen maken van de gebouwen van zorginstellingen, scholen, gemeentekantoren, politiebureaus, zwembaden, militaire kazernes, bibliotheken, brandweerkazernes, gemeentereinigingsgebouwen, buurthuizen, kerken, moskeëen, enz.

Ze kunnen daar onder andere gebruik maken van de keuken en het toilet. Op die plaatsen kunnen de ambulances evt. ook fungeren als SEH-post, waar slachtoffers kunnen langskomen na telefonische afspraak.

Er kan desnoods ook gebruik worden gemaakt van caravans, of horeca-bedrijven op winkelcentra of in afgelegen gebieden, bijvoorbeeld een campingkantine.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.415
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2018, 08:24:30
Ik denk dat je eerst eens moet verdiepen waar het eigenlijk om gaat. Bepaalde zaken zijn niet direct op te lossen door een betere verspreiding van de ambu,s. Die auto's moeten namelijk ook nog voorzien worden van bemanning, heb je ze mooi verspreidt, kunnen ze nog niet weg doordat er geen of onvoldoende personeel is. De zaken die jij nu op noemt zijn allang onderzocht, en in veel gevallen worden deze mogelijkheden allang gebruikt. ::)


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.408
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2018, 10:03:39
Probleem is dat de ambulances worden gefinancierd door niet overheden. Dus die kijken naar rendement en willen niet te veel geld uitgeven, want dat scheelt winst.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2018, 10:13:09
Bepaalde zaken zijn niet direct op te lossen door een betere verspreiding van de ambu,s. Die auto's moeten namelijk ook nog voorzien worden van bemanning, heb je ze mooi verspreidt, kunnen ze nog niet weg doordat er geen of onvoldoende personeel is. De zaken die jij nu op noemt zijn allang onderzocht, en in veel gevallen worden deze mogelijkheden allang gebruikt. ::)

In de regio Rotterdam-Rijnmond is een sterk vernieuwend experiment geweest met 'brambulances'. Maar het is onduidelijk of dat project wordt voortgezet.
https://www.mariekabaars.nl/nieuws-en-opinie/hoe-is-het-afgelopen-met-de-brambulance/

Ken jij andere voorbeelden van ambulances die wachten op andere locaties, dan de ambulancepost? Bijvoorbeeld op cruciale verkeerspunten, zoals bij tunnels en centrale verkeerspleinen, grote winkelcentra, grote treinstations, drukke stranden, afgelegen campings, enz.

Een camping of boerderijcamping kan een geschikte locatie zijn, omdat daar eenvoudig een eigen caravan of stacaravan kan worden neergezet, voor ambulancepersoneel.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2018, 10:15:08
Probleem is dat de ambulances worden gefinancierd door niet overheden. Dus die kijken naar rendement en willen niet te veel geld uitgeven, want dat scheelt winst.

Maar het is de taak van de overheid om bij te sturen, waar dat nodig is. En dat is hier het geval, volgens mij.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.415
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2018, 10:43:39
In de regio Rotterdam-Rijnmond is een sterk vernieuwend experiment geweest met 'brambulances'. Maar het is onduidelijk of dat project wordt voortgezet.
https://www.mariekabaars.nl/nieuws-en-opinie/hoe-is-het-afgelopen-met-de-brambulance/

Ken jij andere voorbeelden van ambulances die wachten op andere locaties, dan de ambulancepost? Bijvoorbeeld op cruciale verkeerspunten, zoals bij tunnels en centrale verkeerspleinen, grote winkelcentra, grote treinstations, drukke stranden, afgelegen campings, enz.

Een camping of boerderijcamping kan een geschikte locatie zijn, omdat daar eenvoudig een eigen caravan of stacaravan kan worden neergezet, voor ambulancepersoneel.
Nu al zie je dat de brandweer aanvullend mee rijdt met bv reanimaties, dus die brambulance kent al een vervolg. Verder kent de ambulancedienst zelf de procedure dat ze ambulances verschuiven in een regio als ergens  de aanrijtijden langer dreigen te worden doordat de ambu,s in dat gebied alle bezet zijn. En dat kan zomaar een strategische plek in een regio zijn, of dat een andere ambu een ambupost moet vullen als de daar normaal gevestigde ambu langer weg is. In veel gevallen hoef je daar eeg apart onderkomen voor neer te zetten, omdat het maar kort durend is.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.415
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2018, 10:47:27
Als we het erover hebben....

10:44:44 12-01-18   -ALPHA-   A2 Steunpunt Montfoort Willeskop - N228 94 3417ME 94 Montfoort
0726128   MKA Utrecht (Ambulance 09-128 RAVU)

10:43:56 12-01-18   -ALPHA-   A2 Autobedrijf Boot Golf van Biskaje 7 N 3446CS 7 N Woerden
0726151   MKA Utrecht (Ambulance 09-151 RAVU)


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.173
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2018, 12:14:45
Waar maken we ons nu precies druk om! Waar we het aan de ene kant juist goed is dat de hulpverleningsketen gezamenlijk optreed kun je niet op iedere hoek van de straat een post paraat hebben. En net als bij de brandweer komt het voor dat aanrijtijden worden overschreden, de brandweer zoekt daarin de oplossing door ze te verhogen, zelfs middels valse argumenten, de ambulancedienst en haar maximaal 15 minuten, met uitzondering van de traumahelikopter,  regeling vindt van meerdere kanten steun middels allerlei projecten, van zelfredzaamheid naar AED op meerdere plekken en in voertuigen zoals ook die van de politie en brandweer. Ook zijn er de buurt oproepkrachten, die zich naar een adres spoeden maar weten we ook dat als iedere seconde telt en je staat te wachten, het lang lijkt te duren voor adequate hulp verschijnt. Met andere woorden vele kijkers die hun geweten willen sussen met opmerkingen als het duurde veel te lang maar wat is feitelijk te lang, overleeft het slachtoffer dan was de keten op tijd. Ik wil een voorbeeld geven op Texel is alles qua zorg ook goed geregeld maar lig je uiteindelijk in de (spoed)ambulance dan moet je nog steeds 4 kilometer water oversteken. een goede regeling met de TESO is getroffen, zelfs bij nacht en ontij wordt je vervoert, voor de geïnteresseerde €5000,- de ticket, gedekt door Zorgverzekering maar op zijn snelst varende BOOT doet er toch 13 tot 14 minuten over, exclusief dus van de aanrijtijd. Kritisch mogen we zijn maar op een brandweerforum verwacht je dan kritisch naar eigen optreden en dan kent u inmiddels mijn standpunt maar ook inzet om te houden wat goed is en af te stappen van kosten/baten manager zonder enige menselijke empathie en die niet begrijpen hoe dynamisch een brand zich kan ontwikkelen, naast, de wettelijke, plicht brand te melden om vervolgens afgedaan te worden met gerucht!


WillemD

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 238
Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2018, 15:56:19
Verwacht, als u in het buitenland bent voor vakantie of werk, niet dezelfde en vooral ook niet de directe (tijdige !) hulp van de brandweer en ambulance diensten die u in Nederland gewend bent.

Wij klagen teveel, vaak onterecht, vooral ongemotiveerd en meestal niet ondersteund met feiten!
 :-[
Liever Brandweer Dan Weer Brand !


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.222
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2018, 11:10:05
Waar maken we ons nu precies druk om! Waar we het aan de ene kant juist goed is dat de hulpverleningsketen gezamenlijk optreed kun je niet op iedere hoek van de straat een post paraat hebben. En net als bij de brandweer komt het voor dat aanrijtijden worden overschreden, de brandweer zoekt daarin de oplossing door ze te verhogen, zelfs middels valse argumenten, de ambulancedienst en haar maximaal 15 minuten, met uitzondering van de traumahelikopter,  regeling vindt van meerdere kanten steun middels allerlei projecten, van zelfredzaamheid naar AED op meerdere plekken en in voertuigen zoals ook die van de politie en brandweer. Ook zijn er de buurt oproepkrachten, die zich naar een adres spoeden maar weten we ook dat als iedere seconde telt en je staat te wachten, het lang lijkt te duren voor adequate hulp verschijnt. Met andere woorden vele kijkers die hun geweten willen sussen met opmerkingen als het duurde veel te lang maar wat is feitelijk te lang, overleeft het slachtoffer dan was de keten op tijd. Ik wil een voorbeeld geven op Texel is alles qua zorg ook goed geregeld maar lig je uiteindelijk in de (spoed)ambulance dan moet je nog steeds 4 kilometer water oversteken. een goede regeling met de TESO is getroffen, zelfs bij nacht en ontij wordt je vervoert, voor de geïnteresseerde €5000,- de ticket, gedekt door Zorgverzekering maar op zijn snelst varende BOOT doet er toch 13 tot 14 minuten over, exclusief dus van de aanrijtijd. Kritisch mogen we zijn maar op een brandweerforum verwacht je dan kritisch naar eigen optreden en dan kent u inmiddels mijn standpunt maar ook inzet om te houden wat goed is en af te stappen van kosten/baten manager zonder enige menselijke empathie en die niet begrijpen hoe dynamisch een brand zich kan ontwikkelen, naast, de wettelijke, plicht brand te melden om vervolgens afgedaan te worden met gerucht!

Als men op Texel of bijvoorbeeld een van de andere Waddeneilanden of in een andere moeilijk bereikbar gebied woont of gaat wonen c.q. tijdelijk gaat verblijven zal men terdege rekening moeten houden met de eventuele consequenties zoals bijvoorbeeld het ambulancevervoer, hogere/speciale opleidingen (dus “de lusten en de lasten” tegen elkaar afwegen).

Het topic gaat echter niet over uitzonderlijke situaties maar over de situatie mbt de aanrijtijden in Nederland in het algemeen.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.415
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2018, 11:17:04
Als men op Texel of bijvoorbeeld een van de andere Waddeneilanden of in een andere moeilijk bereikbar gebied woont of gaat wonen c.q. tijdelijk gaat verblijven zal men terdege rekening moeten houden met de eventuele consequenties zoals bijvoorbeeld het ambulancevervoer, hogere/speciale opleidingen (dus “de lusten en de lasten” tegen elkaar afwegen).

Als ik een week of 2 weken op Texel of 1 van de andere eilanden op vakantie wil gaan, ga ik me echt niet zitten afvragen of dit wel of niet verstandig is ivm de aanrijtijden van een ambulance. Dan ga ik daar gewoon op vakantie. Net zoals ik het besluit zou nemen om daar te gaan wonen, als ik dat wil ga ik dat gewoon doen, en ga ik niet afvragen hoe het met het ziekenvervoer gesteld is.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.173
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2018, 11:25:39
Als men op Texel of bijvoorbeeld een van de andere Waddeneilanden of in een andere moeilijk bereikbar gebied woont of gaat wonen c.q. tijdelijk gaat verblijven zal men terdege rekening moeten houden met de eventuele consequenties zoals bijvoorbeeld het ambulancevervoer, hogere/speciale opleidingen (dus “de lusten en de lasten” tegen elkaar afwegen).

Het topic gaat echter niet over uitzonderlijke situaties maar over de situatie mbt de aanrijtijden in Nederland in het algemeen.

En die laten op meerdere plaatsen in ons land, zowel voor Ambulance als brandweer, te wensen over!


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.173
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2018, 11:30:10
Als ik een week of 2 weken op Texel of 1 van de andere eilanden op vakantie wil gaan, ga ik me echt niet zitten afvragen of dit wel of niet verstandig is ivm de aanrijtijden van een ambulance. Dan ga ik daar gewoon op vakantie. Net zoals ik het besluit zou nemen om daar te gaan wonen, als ik dat wil ga ik dat gewoon doen, en ga ik niet afvragen hoe het met het ziekenvervoer gesteld is.

Goed gesproken en ik spreek uit ervaring maar zeur dan niet over de ambulance opkomsttijd, bij wet en met meerderheid van stemmen zo geregeld! Anders ligt dit voor de brandweer daar speelt men Russisch roulette, buiten het zicht van de vooraf betalende burgers. Volgende week mag ik vernemen hoe de staat van brandweer repressief Nederland is maar heb geen goede verwachting anders dan het is op orde maar weet iedereen beter en berust de Inspectie!


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.222
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2018, 12:43:45
Vwb het ambulance vervoer door de lucht van de Waddeneilanden is het tegenwoordig goed geregeld, daar betalen o.a. de bij De Friesland Zorgverzekeringen verzekerden aardig aan mee.
Naast de TESO vwb Texel zijn er snelle edoch soms, afhankelijk van de weersomstandigheden, minder comfortabele vervoersmogelijkheden door de KNRM. Ameland en Schiermonnikoog kennen naast de KNRM de standaard, langzame, autoveren de snelle vaartuigen van Wagenborg en de particuliere bedrijven (24/7), voor Vlieland en Terschelling zijn er de trage veerboten en de snelle schepen van Doeksen, al dan niet met een “ziekenboeg” en de particuliere bedrijven met snelle vaartuigen (24/7).

N.B. Alle Waddeneilanden kennen de zogenaamde Kusthulpverlenings KNRM voertuigen voor o.a. het “ambulancevervoer” in moeilijk begaanbare gebieden.