Auteur Topic: Vraag voor (mn 112) centralisten in relatie tot incidenten op het water  (gelezen 4760 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

R.C.Grootveld

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Afgelopen weekend 112 gebeld ivm brand aan boord van een schip op één van 's lands grote rivieren.

En hoewel de zaak op zich goed werd opgepakt, had ik de indruk dat de 112 meldkamer wat moeite had om mijn locatie opgave (water, kilometerraai, oever) te vertalen in je juiste regio/meldkamer.
MKB was er meer op ingesteld, want die vroeg zelfs op welk marifoonkanaal ik bereikbaar was.

Vraag:
In hoeverre zijn de 112 centrales ingesteld op locatiebepaling op rivieren?
Zijn begrippen als Kilometerraai en linker/rechter oever daar bekend en zijn die op hun geo systemen zichtbaar?
Of hanteren zij andere locatie aanduidingen?
In dat geval is dat misschien iets om te delen met watersportend Nederland







Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Afgelopen weekend 112 gebeld ivm brand aan boord van een schip op één van 's lands grote rivieren.

En hoewel de zaak op zich goed werd opgepakt, had ik de indruk dat de 112 meldkamer wat moeite had om mijn locatie opgave (water, kilometerraai, oever) te vertalen in je juiste regio/meldkamer.
MKB was er meer op ingesteld, want die vroeg zelfs op welk marifoonkanaal ik bereikbaar was.

Vraag:
In hoeverre zijn de 112 centrales ingesteld op locatiebepaling op rivieren?
Zijn begrippen als Kilometerraai en linker/rechter oever daar bekend en zijn die op hun geo systemen zichtbaar?
Of hanteren zij andere locatie aanduidingen?
In dat geval is dat misschien iets om te delen met watersportend Nederland

112 centrales krijgen een grote variëteit aan meldingen binnen, waarvan maar een zeer beperkt gedeelte water en scheepvaart gerelateerd. Daarbij komt dat het 112 werkgebied steeds groter wordt zeker als het om mobiele meldingen gaat.
Je zal dan ook 112 zo veel mogelijk behulpzaam moeten zijn bij het aangeven van de locatie en de aard van de calamiteit.

Als de 112 centrales beschikken over elektronische kaarten (ANWB/Stentec oid.) zijn ze ook ingesteld op locatiebepaling op rivieren,kanalen en meren, waarop ook kilometerraaien (nummers) en bakens (SB groen,BB rood) en navigatieboeien en lichten.

Met de introductie van GPS, AIS,elektronische kaarten etc. zijn de aanduidingen kilometerraaien etc. steeds meer, met name in de beroepsvaart, in onbruik geraakt.
Wel blijven aanduidingen zoals bijv. op de Westerschelde “de Schoone Waardin” gepasseerd of “bij de Blauwe Hoek” op het Buiten Y, “de Witte Villa Slikkerveer”, de “”Kop van het Land” etc. in het gebruik.

Meldingen via verkeersposten, sluizen,bruggen en bijvoorbeeld veren kunnen snel leiden tot een juiste positiebepaling. AIS oid. zijn daar zo langzamerhand vrijwel overal in gebruik en op de grote rivieren voor vele categorien schepen verplicht.

Een oproep op VHF kanaal 16, aan te bevelen voor echte noodgevallen, wordt niet alleen door de Kustwacht gehoord maar ook door een ieder die meeluistert, zowel door de scheepvaart als door de wal. Daaruit kan in de regel de positie worden bepaald en kan het betreffende hulpverleningscircus gericht en zonder misverstanden en onnodige vertraging op gang worden gebracht.
Als er geen VHF verbindingsmogelijkheden zijn dan direct de Kustwacht bellen
Meldkamer Kustwacht (24 uur): Telefoon: ALARMNUMMER: 0900 0111 (tegen lokaal tarief)
Minder dringende zaken: 0223 542300
In noodgevallen kan ook eventueel gebruik gemaakt worden van het landelijk alarm nummer 112. Een  oproep wordt doorgezet naar de meldkamer van het Kustwachtcentrum in Den Helder.







Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
N.B. Teneinde te voorkomen dat de hulpverleners aan de verkeerde kant van het water aanrijden is het zaak om bij rivieren duidelijk aan te geven bakboord of stuurboord (rood of groen, de bakens dus) en elders ook Noord of Zuid, c.q. West en Oostzijde, anders zou het kunnen voorkomen dat de hulpverleners in eerste instantie aan de verkeerde zijde van het water staan, met als gevolg omrijden, andere korpsen etc. mobiliseren, kortom de nodige vertragingen.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Citaat
In noodgevallen kan ook eventueel gebruik gemaakt worden van het landelijk alarm nummer 112. Een  oproep wordt doorgezet naar de meldkamer van het Kustwachtcentrum in Den Helder.

Ongeveer twee weken terug maakte iemand op dit forum nog bezwaar tegen deze werkwijze en formeel ook juist maar in praktische zin toch wel handig om zo snel mogelijk een juiste locatie te krijgen van plaats incident!

Citaat
En hoewel de zaak op zich goed werd opgepakt, had ik de indruk dat de 112 meldkamer wat moeite had om mijn locatie opgave (water, kilometerraai, oever) te vertalen in je juiste regio/meldkamer.
MKB was er meer op ingesteld, want die vroeg zelfs op welk marifoonkanaal ik bereikbaar was.

2 heel begrijpelijke zaken, waarschijnlijk wist u zelf niet onder welke meldkamer de melding zou vallen, immers dan had u dit kunnen zeggen, daarnaast indien u marifoon gebruikt is uw code tevens voor kustwachtcentrum handig!


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Heb deze er even bij gehaald:

Die Kuifje toch.....vragen naar de bekende weg en dan quasi onbenullig doen als het antwoord komt. In mijn voorbeeld heb ik de reddingsbrigade helemaal nooit genoemd. Het is precies zoals collega Damm schrijft en dus is het een slechte zaak dat mobiele 112-meldingen vanaf de kustlijn door 'Driebergen' naar het KWC worden doorverbonden. Onhandig (voor dit soort gevallen) en onwettig, maar dat laatste mag ik van Berg niet stellen.:-)

Alleen gaat dit over een hele andere situatie, namelijk die in dat topic beschreven kust problemen, dus laten we dat soort zaken niet door elkaar halen.
Blijft wel een feit dat het voor centralisten steeds lastiger wordt, omdat men perse naar grotere meldkamers wil.

Voor de volledigheid even dat topic erbij: http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,56135.msg667850.html#new

Daarin benoem ik zelf onder andere het probleem wat er speelt.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Ongeveer twee weken terug maakte iemand op dit forum nog bezwaar tegen deze werkwijze en formeel ook juist maar in praktische zin toch wel handig om zo snel mogelijk een juiste locatie te krijgen van plaats incident!

2 heel begrijpelijke zaken, waarschijnlijk wist u zelf niet onder welke meldkamer de melding zou vallen, immers dan had u dit kunnen zeggen, daarnaast indien u marifoon gebruikt is uw code tevens voor kustwachtcentrum handig!

Doelt U hier op de ATIS code ? Naam, adres etc. of de Roepletters. Wel handig als later het een en ander op schrift moet worden gesteld maar hoe ziet U het gebruik onder de acute omstandigheden ? Het MMSI nummer geeft wel een juiste plaatsbepaling door de Kustwacht maar is (nog) niet algemeen ingevoerd anders dan de "beroepsvaart".


R.C.Grootveld

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Bedankt voor de bovenstaande reacties, echter .....
1: Ik had het over binnenwater
2: Ik zie een hoop reacties die ik bestempel als een maritieme klok, zonder te weten waar de maritieme klepel hangt

Want velen mogen dan meer ingeburgerd zijn in het brandweerwezen dan ik, op maritiem gebied kan er nog wel wat bijgespijkerd worden  ;D

Zonder op de man te spelen, hierbij een paar maritieme "weetjes", die een hoop misverstanden, ook bij de hulpdiensten, kunnen voorkomen:

Marifoon kanaal 16 wordt alleen op zee gebruikt en door de Kustwacht uitgeluisterd (en ook dat doet niet ieder land meer)
Een grijs gebied zijn de grote binnenwateren in Nederland als IJsselmeer, Waddenzee, Eems/Dollard, Wester/Oosterschelde die ook worden uitgeluisterd.

Binnenwateren is kanaal 10 of blokkanaal

Bakboord resp. Stuurboord is altijd gezien vanuit het schip in voorwaartse vaarrichting

Een rivier/kanaal heeft een linker en een rechter oever, die liggen vast en worden bepaald door de stroomrichting.

In dit kader: SB/BB wal is maar net hoe je vaart, L/R Oever is altijd hetzelfde.
Gorinchem ligt op de rechter oever van de Merwede, Heusden op de linker oever van de Maas

MMSI is alleen van toepassing bij DSC systemen, die kunnen inderdaad gekoppeld aan het GPS waardoor bij een noodoproep automatisch de positie wordt meegegeven.
Dit werkt echter alleen voor door de KW bewaakte gebieden; je vindt ze in de praktijk dan ook vrijwel alleen op schepen die op zee varen; binnenvaartschepen hebben geen DSC
Het is dus zinloos om op binnenwateren bij nood je Distress knop in te drukken, je bereikt er hooguit een handvol zeegaande schepen in de buurt mee.

ATIS is niets anders dan wat bij de hulpdiensten het voertuignummer is en wat vroeger (pré C2000) als het bekende toon-riedeltje werd meegezonden op het moment dat je de spreeksleutel indrukt. Alleen verkeersposten, KW en VTS posten en sommige bruggen/sluizen lezen die uit en kunnen hem eventueel in een register opzoeken.
Je meldt je echter nooit met ATIS/MMSI maar gewoon met je scheepsnaam.

AIS is een soort actieve radar, meer niet.

Kilometerraaien worden op de binnenwateren (rivieren, kanalen) wel degelijk gebruikt, juist door de beroepsvaart
Ik zit bij Maas km 235 praat niet alleen makkelijker dan ik zit op 54 23 6 N 5 45 7 O, die km raai staat gewoon op m'n waterkaart, die coördinaat moet ik uitzetten.
Coördinaten hebben alleen zin op grote wateren, als je je een positie moet plotten (zo dat al nodig is, want de kustwacht en VTS centrales peilen automatisch uit met RDF)

Via 112 naar Kustwacht:
Dit is een bekende procedure voor de hierboven genoemde "grote" wateren als fallback als er geen marifoon beschikbaar is en je het nummer niet hebt ingeprogrammeerd.
Rivieren vallen niet onder het werkterrein van de KW.

Op groot water (zie boven) is er geen haar op mijn hoofd die aan 112 denkt: Dan is het gewoon kanaal 16 (en daarmee automatisch hoog vermogen) en de KW
Of gewoon de DSC Distressknop .....

Vragen naar een specifieke meldkamer:
In dit geval wist ik dat niet, maar uit eigen ervaring moet ik helaas melden dat de 112 centralist daar nooit iets mee doet.
Die wil altijd weten waar ik ben (vanuit welke plaats of welke weg/hm paal) en welke dienst ik wel hebben.
Hoewel niet werkzaam in, weet ik meestal wel in wel gebied ik zit en welke meldkamer of VR dat is.
Echter, als ik vraag naar (bv) "Brandweer melkamer ...." komt toch meestal de reactie: Waarvandaan belt u en welke dienst wilt u hebben.
En als je dan moet gaan vertellen dat je op de A## Li zit bij Hm paal ##.# gaat er tijd verloren, want als ik dan MK.... aan de lijn heb, moet ik het weer vertellen.
Tijdens een BHV cursus is ooit verteld dat je ook (netnummer) 112 kunt bellen waarmee je direct bij de juiste MK terecht komt, maar dat blijkt niet te werken.






berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Citaat
Vragen naar een specifieke meldkamer:
In dit geval wist ik dat niet, maar uit eigen ervaring moet ik helaas melden dat de 112 centralist daar nooit iets mee doet.
Die wil altijd weten waar ik ben (vanuit welke plaats of welke weg/hm paal) en welke dienst ik wel hebben.
Hoewel niet werkzaam in, weet ik meestal wel in wel gebied ik zit en welke meldkamer of VR dat is.
Echter, als ik vraag naar (bv) "Brandweer melkamer ...." komt toch meestal de reactie: Waarvandaan belt u en welke dienst wilt u hebben.
En als je dan moet gaan vertellen dat je op de A## Li zit bij Hm paal ##.# gaat er tijd verloren, want als ik dan MK.... aan de lijn heb, moet ik het weer vertellen.
Tijdens een BHV cursus is ooit verteld dat je ook (netnummer) 112 kunt bellen waarmee je direct bij de juiste MK terecht komt, maar dat blijkt niet te werken.

Uw bewering neem ik maar met een korreltje zeezout en kan niet waar zijn, indien u mobiel belt komt u altijd in Driebergen uit en indien u weet welke (brandweer)meldkamer u wenst te spreken dan zegt u dat gewoon en stel niemand de vraag waar u zich bevindt. Echter 99 van de 100 bellers weten niet onder welke meldkamer dat het incident valt en daarom de vraag waar bent u! Vaste telefonie is gekoppeld aan kengetal en zo aan (veiligheid)regio, simpeler kunnen we het niet maken.

De rest van uw betoog lijkt uit de cursus vaarbewijs 1 en 2, goede vaart en behouden wacht maar weer.



Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
@ R.C.G 1.En hoewel de zaak op zich goed werd opgepakt, had ik de indruk dat de 112 meldkamer wat moeite had om mijn locatie opgave (water, kilometerraai, oever) te vertalen in je juiste regio/meldkamer.

@R.C.G 2.In dat geval is dat misschien iets om te delen met watersportend Nederland

1.Gelet op de inhoud van uw latere uitgebreide reactie op dit forum is dat ook niet zo verwonderlijk.
2.Het delen met watersportend Nederland van de door U beschreven inmiddels achterhaalde gang van zaken mbt al vele jaren gevestigde communicatie schip/wal v.v., navigatie en plaatsbepaling enerzijds en anderzijds bijv. al eeuwenlang standaard rivierbakens, in de stroom opvarend rood aan bakboord en groen aan stuurboord aan de oevers en op alle vormen van water- en navigatiekaarten, voor zover watersportend Nederland daar enige interesse in zou hebben, zal dan mogelijk voor U een mooi en nutteloos voor watersportend Nederland tijdverdrijf zijn.


R.C.Grootveld

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
@Thor:
Ik sta open voor een feitelijke onderbouwing op basis waarvan u beweert dat een groot deel van mijn betoog achterhaald zou zijn.




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Stap aan boord van,vaarmee met een binnenman en ervaar hoe het tegenwoordig in de praktijk tegenwoordig allemaal kan en gaat met de marifoon, GPS, DGPS, AIS, radar, overlay, superponeren, inland ECDIS etc. Dan kunt U op de hoogte komen van het huidige gebruik op de binnenwateren. Doe een test op VHF kanaal 16.
Ga even langs bij Stentec Heeg, een bekende producent en leverancier van kaarten voor o.a. watersportend Nederland of ga langs bij Tresco Antwerpen. Laat U voorlichten over o.a. het gebruik van Rood en Groen ipv. links en rechts  op de kaarten en over waar en door wie deze kaarten tegenwoordig allemaal worden gebruikt.

“Zoekplaatjes” zijn volledig uit den boze als je maar op de hoogte bent van de huidige stand der techniek en het praktisch gebruik daarvan.


R.C.Grootveld

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Hoef ik niet voor aan boord van een ander schip te stappen ......






Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
112 is niets anders als een veredeld doorgeefluik van een spoedmelding naar de juiste meldkamer. Dit bedoel ik niet rottig of denigrerend. Maar daarvoor stellen zij een aantal standaard vragen, waaronder locatie van incident. Wat mij bevreemd is dat meneer R.C.Grootveld blijkelijk niet in staat is om een goede wal locatie aan te geven. In de vorm van een plaatsnaam. Dat maakt het voor een 112centrale al simpeler om hem door te zetten naar de juiste RAC. Gezien de berichten van R.C.Grootveld kunnen we concluderen dat hij behoorlijk bevaren is, en hij misschien wel beroepsschipper is. Vreemd dat hij dan niet verder komt dan een kilometerraai en een bakboord of stuurboordzijde.
Had meneer een goede plaatsnaam gegeven dan had men op de bewuste RAC wel verder uitgevogeld waar die dan zat. En hadden de RAC,s onderling wel geschakeld als dit nodig zou zijn, zodat hij alsnog op de juiste plaats zou komen.


R.C.Grootveld

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Vreemd dat hij dan niet verder komt dan een kilometerraai en een bakboord of stuurboordzijde.
Had meneer een goede plaatsnaam gegeven dan had men op de bewuste RAC wel verder uitgevogeld waar die dan zat. En hadden de RAC,s onderling wel geschakeld als dit nodig zou zijn, zodat hij alsnog op de juiste plaats zou komen.

U heeft duidelijk geen vaarervaring, anders zou u best wel weten dat er soms geen plaatsen aan de oever liggen.
Dus zul je het moeten doen met L/R Oever, ter hoogte van, ergens tussen etc. etc. of een km raai waarmee je in principe binnen 500m van de plek des onheils zit.
Uw opmerking doet met dan ook denken aan een bekend spreekwoord ......


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
U heeft duidelijk geen vaarervaring, anders zou u best wel weten dat er soms geen plaatsen aan de oever liggen.
Dus zul je het moeten doen met L/R Oever, ter hoogte van, ergens tussen etc. etc. of een km raai waarmee je in principe binnen 500m van de plek des onheils zit.
Uw opmerking doet met dan ook denken aan een bekend spreekwoord ......
Ik vrees dat ik u moet teleurstellen. En ik akelig goed weet hoe de zaken in elkaar steken. Vandaar mijn vermoedens. ::)