Bedankt voor de bovenstaande reacties, echter .....
1: Ik had het over
binnenwater2: Ik zie een hoop reacties die ik bestempel als een maritieme klok, zonder te weten waar de maritieme klepel hangt
Want velen mogen dan meer ingeburgerd zijn in het brandweerwezen dan ik, op maritiem gebied kan er nog wel wat bijgespijkerd worden
Zonder op de man te spelen, hierbij een paar maritieme "weetjes", die een hoop misverstanden, ook bij de hulpdiensten, kunnen voorkomen:
Marifoon kanaal 16 wordt alleen op zee gebruikt en door de Kustwacht uitgeluisterd (en ook dat doet niet ieder land meer)
Een grijs gebied zijn de grote binnenwateren in Nederland als IJsselmeer, Waddenzee, Eems/Dollard, Wester/Oosterschelde die ook worden uitgeluisterd.
Binnenwateren is kanaal 10 of blokkanaal
Bakboord resp. Stuurboord is altijd gezien vanuit het schip in voorwaartse vaarrichting
Een rivier/kanaal heeft een linker en een rechter oever, die liggen vast en worden bepaald door de stroomrichting.
In dit kader: SB/BB wal is maar net hoe je vaart, L/R Oever is altijd hetzelfde.
Gorinchem ligt op de rechter oever van de Merwede, Heusden op de linker oever van de Maas
MMSI is alleen van toepassing bij DSC systemen, die kunnen inderdaad gekoppeld aan het GPS waardoor bij een noodoproep automatisch de positie wordt meegegeven.
Dit werkt echter alleen voor door de KW bewaakte gebieden; je vindt ze in de praktijk dan ook vrijwel alleen op schepen die op zee varen; binnenvaartschepen hebben geen DSC
Het is dus zinloos om op binnenwateren bij nood je Distress knop in te drukken, je bereikt er hooguit een handvol zeegaande schepen in de buurt mee.
ATIS is niets anders dan wat bij de hulpdiensten het voertuignummer is en wat vroeger (pré C2000) als het bekende toon-riedeltje werd meegezonden op het moment dat je de spreeksleutel indrukt. Alleen verkeersposten, KW en VTS posten en sommige bruggen/sluizen lezen die uit en kunnen hem eventueel in een register opzoeken.
Je meldt je echter nooit met ATIS/MMSI maar gewoon met je scheepsnaam.
AIS is een soort actieve radar, meer niet.
Kilometerraaien worden op de binnenwateren (rivieren, kanalen) wel degelijk gebruikt, juist door de beroepsvaart
Ik zit bij Maas km 235 praat niet alleen makkelijker dan ik zit op 54 23 6 N 5 45 7 O, die km raai staat gewoon op m'n waterkaart, die coördinaat moet ik uitzetten.
Coördinaten hebben alleen zin op grote wateren, als je je een positie moet plotten (zo dat al nodig is, want de kustwacht en VTS centrales peilen automatisch uit met RDF)
Via 112 naar Kustwacht:
Dit is een bekende procedure voor de hierboven genoemde "grote" wateren als fallback als er geen marifoon beschikbaar is en je het nummer niet hebt ingeprogrammeerd.
Rivieren vallen niet onder het werkterrein van de KW.
Op groot water (zie boven) is er geen haar op mijn hoofd die aan 112 denkt: Dan is het gewoon kanaal 16 (en daarmee automatisch hoog vermogen) en de KW
Of gewoon de DSC Distressknop .....
Vragen naar een specifieke meldkamer:
In dit geval wist ik dat niet, maar uit eigen ervaring moet ik helaas melden dat de 112 centralist daar nooit iets mee doet.
Die wil altijd weten waar ik ben (vanuit welke plaats of welke weg/hm paal) en welke dienst ik wel hebben.
Hoewel niet werkzaam in, weet ik meestal wel in wel gebied ik zit en welke meldkamer of VR dat is.
Echter, als ik vraag naar (bv) "Brandweer melkamer ...." komt toch meestal de reactie: Waarvandaan belt u en welke dienst wilt u hebben.
En als je dan moet gaan vertellen dat je op de A## Li zit bij Hm paal ##.# gaat er tijd verloren, want als ik dan MK.... aan de lijn heb, moet ik het weer vertellen.
Tijdens een BHV cursus is ooit verteld dat je ook (netnummer) 112 kunt bellen waarmee je direct bij de juiste MK terecht komt, maar dat blijkt niet te werken.