Facebook Brandweerforum Twitter Brandweerforum

Brandweer

Advetorial

Auteur Topic: Branden op pleziervaartuigen: Statistieken?  (gelezen 451 keer)

Offline R.C.Grootveld

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Branden op pleziervaartuigen: Statistieken?
« Gepost op: 30 mei 2017, 22:37:55 »
Als watersporter (boot) hoor/lees ik met enige regelmaat over brand aan boord van pleziervaartuigen (Pers, fora, P2000 etc)
Afgelopen weekend zag ik het 'in het echt' en dan sta je toch wel even raar te kijken als je op het water zit en je ziet ineens een hoop rook uit een bootje komen.
Mede dankzij diverse medewatersporters is het naar voor zover bekend met een sisser afgelopen (geen gewonden, brand geblust, schip niet uitgebrand) en hoefde de opgeroepen brandweer niet veel meer te doen, maar het was toch wel even raar opkijken.

Dit incident was eigenlijk de trigger waardoor ik mij af ging vragen of er statistieken zijn over dit soort branden op pleziervaartuigen, en dan met name in relatie tot (bv):
- Motorboot versus zeilboot
- Oud versus nieuw (1998+, CE normering)
- Benzine versus Diesel
- Gas aan boord?
- Inboard versus outboard motor

Is hier statistische informatie over?

Ben benieuwd

Offline Damm

• Forumlid
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Re: Branden op pleziervaartuigen: Statistieken?
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2017, 10:09:16 »
Als ik kijk naar hoe wij in AG5 dan wel CBS moeten invullen na incidenten, dan ben ik bang dat we niet verder komen dan brand op een boot, wellicht dat er in de opmerkingen iets wordt gezegd over wat er brandde en heel misschien waardoor.
Echter ik verwacht niet dat er echt statistieken uit komen rollen welke door u zijn gesteld.
Bijkomend probleem is dat ieder individu deze rapporten naar eigen inzicht invult, waardoor er dus een vertekend beeld kan ontstaan.

Wellicht dat verzekeringsmaatschappijen hier info over hebben? Ik heb geen idee waar anders te halen.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Offline Thor

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2017, 10:12:18 »
Als watersporter (boot) hoor/lees ik met enige regelmaat over brand aan boord van pleziervaartuigen (Pers, fora, P2000 etc)
Afgelopen weekend zag ik het 'in het echt' en dan sta je toch wel even raar te kijken als je op het water zit en je ziet ineens een hoop rook uit een bootje komen.
Mede dankzij diverse medewatersporters is het naar voor zover bekend met een sisser afgelopen (geen gewonden, brand geblust, schip niet uitgebrand) en hoefde de opgeroepen brandweer niet veel meer te doen, maar het was toch wel even raar opkijken.

Dit incident was eigenlijk de trigger waardoor ik mij af ging vragen of er statistieken zijn over dit soort branden op pleziervaartuigen, en dan met name in relatie tot (bv):
- Motorboot versus zeilboot
- Oud versus nieuw (1998+, CE normering)
- Benzine versus Diesel
- Gas aan boord?
- Inboard versus outboard motor

Is hier statistische informatie over?

Ben benieuwd

Meldingen, alarmeringen,schepen, scheepjes en bootjes gaan in de regel onder de noemer scheepvaartbrand, scheepsbrand oid.

De door U genoemde uitgebreide uitsplitsing, ook achteraf, lijkt mij te veel gevraagd.

Online Mossie

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2017, 10:22:43 »
Net als Damm zou ik ook in eerste instantie denken aan de verzekeraars voor dit soort informatie, en net als Thor denk ik dat die uitsplitsing teveel gevraagd zal zijn. Mijn ervaring vanuit zowel de watersport als de brandweer wijst verkeerd omgaan met brandstof (benzine) als grootste oorzaak aan, gevolgd door slecht onderhouden gasinstallaties.

Over het Brandweerforum

Stichting Fire & Safetyfora

Social Media