Auteur Topic: 04-05-2017 Middelbrand horeca Hoogstraat, Haastrecht  (gelezen 5235 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #15 Gepost op: 07 mei 2017, 19:44:59
De App werkt wel

De ene kazerne gaat er zorgvuldiger mee om dan de andere.

Op dit moment ervaar ik weinig actie vanuit de regio om iets aan de opkomstproblemen te doen. In mijn ogen zouden ze daarvoor iets aan motivatie en werving moeten doen. Op beide punten is het angstaanjagend stil.....

Tja de (vrijwillige) brandweer is er alleen maar zakelijker op geworden en dat motiveert niet echt als je al ziet welke *** een vrijwilliger er de laatste jaren bij heeft gekregen.


Het gaat mij iets te ver om de verantwoordelijk voor 100% bij de vrijwilligers te leggen. De werkgever heeft ook een grote verantwoordelijkheid die ze in mijn ogen niet op pakt. Er komen alleen maar verplichtingen, regeltjes enz bij, het houdt een keertje op.........

Op het moment dat de uitruk niet meer gegarandeerd kan worden ligt die verantwoordelijkheid in eerste instantie bij de vrijwilliger. De regio neemt hierin wel de verantwoordelijkheid, want die stuurt gewoon de volgende post naar het incident. En daarnaast zorgt de regio voor die app. Het is niet alleen in Hollands-Midden dat er meer op de vrijwilligers af is gekomen, dat is landelijk overal zo. Ik weet ook dat de huidige brandweer er geheel anders uitziet dan een jaar of 10 geleden. Maar als brandweervrijwilliger maak je deel uit van de brandweerbasiszorg, en die moet altijd gegarandeerd moeten worden, ook als je het niet eens bent met de organisatie. ;)


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #16 Gepost op: 07 mei 2017, 19:47:31
Op het moment dat de uitruk niet meer gegarandeerd kan worden ligt die verantwoordelijkheid in eerste instantie bij de vrijwilliger. De regio neemt hierin wel de verantwoordelijkheid, want die stuurt gewoon de volgende post naar het incident. En daarnaast zorgt de regio voor die app. Het is niet alleen in Hollands-Midden dat er meer op de vrijwilligers af is gekomen, dat is landelijk overal zo. Ik weet ook dat de huidige brandweer er geheel anders uitziet dan een jaar of 10 geleden. Maar als brandweervrijwilliger maak je deel uit van de brandweerbasiszorg, en die moet altijd gegarandeerd moeten worden, ook als je het niet eens bent met de organisatie. ;)

Wat er precies gebeurt is weten we (nog) niet. Er vanuit gaande dat de kazerne Stolwijk gewoon zijn best doet en de App goed in vult is er altijd nog het restrisico: Iemand die hem per ongeluk even niet ingevuld heeft, een pieper niet het niet doet of gehoord wordt, je kan nét even niet weg enz enz. Het kan ons allemaal overkomen.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


Gijsbert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 17
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Oud-instructeur, 4 jr MK ervaring.
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: EX Hoofdbrandmeester
Reactie #17 Gepost op: 08 mei 2017, 06:13:03
Ja, duidelijk komt hier een situatie van feiten en omstandigheden naar voren.
Feit is dat er niet KAN worden uitgerukt, door een te kort in de bezetting. Dit is een aangelegenheid voor verantwoordelijk burgemeester en regio.
Omstandigheden afweging personeel van de vrijwillige brandweer welke werkzaam zijn in een bedrijf en enige verantwoordelijkheid voor een gezin hebben, zich realiseren in een twee spalt te komen. Te vaak afwezig, geen verantwoordelijke functie kunnen of mogen vervullen i.v.m. afwezigheid.Niet uit te vlakken buiten de woonplaats werkzaam door bijv. een spoedklus.(service-opdracht) Verkeersomstandigheden waardoor niet aan de maximale opkomsttijd kan worden voldaan. Denk aan de situatie waarin de mensen komen en zijn, die een vrijwillige organisatie runnen. Het laten gaan van de vrijwilliger door een bedrijf is óók vrijwillig en dat wordt vaak vergeten en legt men de verantwoordelijkheid bij de vrijwilliger neer, maar deze wordt duidelijk op een splitsing gesteld, inkomen of géén inkomen. En zo zijn er vele punten op te sommen, denk aan vervolgverzekeringen bij ongevallen.
HBM!1


Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #18 Gepost op: 08 mei 2017, 10:11:03
Op het moment dat de uitruk niet meer gegarandeerd kan worden ligt die verantwoordelijkheid in eerste instantie bij de vrijwilliger.

Dus niet. De verantwoordelijkheid voor de brandweerzorg ligt bij de veiligheidsregio, niet bij het personeel. Als er problemen zijn met opkomst, bezetting of inzetbaarheid is het aan de regio om dat op te lossen: meer vrijwilligers werven, kazernering op zwakke posten, combi-alarmeringen, je kunt van alles bedenken en het is allemaal beter dan maar domweg een app te kopen en daarmee alle verantwoordelijkheid af te schuiven op je vrijwilligers. Er schuilt ook nog een hele dikke adder onder het gras van deze regeling: de beschikbaarheidsregistratie zou alleen bedoeld zijn om het een ploegchef tijdig duidelijk te maken dat de inzetbaarheid van zijn post in gevaar komt, niet voor beleidsdoeleinden (lees: het al dan niet sluiten van een post). Het lijkt mij zo klaar als een klontje dat dat vroeg of laat wel gaat gebeuren.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #19 Gepost op: 08 mei 2017, 10:36:56
Dus niet. De verantwoordelijkheid voor de brandweerzorg ligt bij de veiligheidsregio, niet bij het personeel. Als er problemen zijn met opkomst, bezetting of inzetbaarheid is het aan de regio om dat op te lossen: meer vrijwilligers werven, kazernering op zwakke posten, combi-alarmeringen, je kunt van alles bedenken en het is allemaal beter dan maar domweg een app te kopen en daarmee alle verantwoordelijkheid af te schuiven op je vrijwilligers. Er schuilt ook nog een hele dikke adder onder het gras van deze regeling: de beschikbaarheidsregistratie zou alleen bedoeld zijn om het een ploegchef tijdig duidelijk te maken dat de inzetbaarheid van zijn post in gevaar komt, niet voor beleidsdoeleinden (lees: het al dan niet sluiten van een post). Het lijkt mij zo klaar als een klontje dat dat vroeg of laat wel gaat gebeuren.

De verantwoordelijkheid voor de brandweerzorg ligt bij de veiligheidsregio precies !

Als je het personeel meer mede verantwoordelijk wilt maken zal je het personeel meer verantwoordelijkheid moeten geven, zo werkt het nu eenmaal in organisaties.




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #20 Gepost op: 08 mei 2017, 16:20:22
Als iedereen nu eens meer moeite zou gaan nemen om te lezen wat ik schrijf, dan kunnen er heel wat lange tenen ingetrokken worden. Ik schreef al duidelijk dat de basisbrandweerzorg de verantwoordelijkheid is voor meerdere partijen
Op het moment dat de uitruk niet meer gegarandeerd kan worden ligt die verantwoordelijkheid in eerste instantie bij de vrijwilliger. De regio neemt hierin wel de verantwoordelijkheid, want die stuurt gewoon de volgende post naar het incident. En daarnaast zorgt de regio voor die app. Het is niet alleen in Hollands-Midden dat er meer op de vrijwilligers af is gekomen, dat is landelijk overal zo. Ik weet ook dat de huidige brandweer er geheel anders uitziet dan een jaar of 10 geleden. Maar als brandweervrijwilliger maak je deel uit van de brandweerbasiszorg, en die moet altijd gegarandeerd moeten worden, ook als je het niet eens bent met de organisatie. ;)

De burger heeft niets te schaften met eventuele interne problemen, die wil geholpen worden in nood. Mochten er interne problemen zijn dienen die intern opgelost te worden, en de burger daar niet de dupe van te worden. Als de burger hier wel de dupe van wordt moet je je als brandweerorganisatie, dus ook de vrijwilligers de ogen uit de kop schamen.

Het is heel simpel lieve mensen. De regio kan niet zonder vrijwilligers en beroeps, en de repressieve vloer kan niet zonder de regio. Je kunt als regio wel een heleboel willen, zonder die vrijwilliger begin je niets. En nogmaals, je bent geen lid van een kaartclub of kookclubje. Je bent lid van een hulpverleningsorganisatie, een organisatie waarin IEDEREEN verantwoordelijk is voor de basisbrandweerzorg.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #21 Gepost op: 08 mei 2017, 16:30:08
Dus niet. De verantwoordelijkheid voor de brandweerzorg ligt bij de veiligheidsregio, niet bij het personeel. Als er problemen zijn met opkomst, bezetting of inzetbaarheid is het aan de regio om dat op te lossen: meer vrijwilligers werven, kazernering op zwakke posten, combi-alarmeringen, je kunt van alles bedenken en het is allemaal beter dan maar domweg een app te kopen en daarmee alle verantwoordelijkheid af te schuiven op je vrijwilligers. Er schuilt ook nog een hele dikke adder onder het gras van deze regeling: de beschikbaarheidsregistratie zou alleen bedoeld zijn om het een ploegchef tijdig duidelijk te maken dat de inzetbaarheid van zijn post in gevaar komt, niet voor beleidsdoeleinden (lees: het al dan niet sluiten van een post). Het lijkt mij zo klaar als een klontje dat dat vroeg of laat wel gaat gebeuren.
Tja, als een app niet onvoldoende wordt gebruikt. En het maar vaak genoeg gebeurd dat een post niet kan uitrukken waardoor een andere post die uitruk moet waarnemen. Dan gaat een regio vanzelf aan de bestaansrecht van die post denken. Juist aan de vrijwilligers om inzichtelijk te maken wanneer men niet kan opkomen, verrekte handig zo'n app. Heb je meteen digitaal inzichtelijk wanneer er op welke uren er wellicht hulp moet komen om de post toch uit te kunnen laten rukken. Met herhaaldelijk niet opkomen teken je zeker de sluiting van een post.

Juist als vrijwilliger zou je de verantwoording moeten nemen, en niet alleen bij de regio maar bv ook een gemeente. Daarmee bereik je veel meer.
10 jaar geleden moest onze post worden verplaatst omdat op die plek een winkelcentrum was bedacht, de post stond op de meest ideale plek voor een kazerne. De gemeente bedacht een plek voor de nieuwe post, compleet aan de andere kant van de gemeente, slecht bereikbaar voor ons als vrijwilligers. Zelfs het rapport van bureau Safe vertelde op onverklaarbare wijze dat die plek de best was. Daar zijn wij als vrijwilligers tegen in actie gekomen, we hebben de tijden opgenomen die het zou gaan kosten om op de post te komen. En de tijden die het zou gaan kosten om op de toenmalige plek te komen. Daar schrokken ze nogal van, en zag men in dat die situatie onwenselijk was. Gevolg, kazerne staat 200mtr van de toenmalige locatie goed bereikbaar voor ons. Blijf als vrijwilliger  in gesprek met je gemeente en regio. Het probleem daar neer plempen lost niets op, of enkel in je eigen nadeel. ;) ;)


Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #22 Gepost op: 08 mei 2017, 18:32:23
Als iedereen nu eens meer moeite zou gaan nemen om te lezen wat ik schrijf, dan kunnen er heel wat lange tenen ingetrokken worden.

Het is geen kwestie van lange tenen of slecht lezen, ik ben het deze keer gewoon niet met je eens. Van een vrijwilliger mag je verwachten dat hij/zij geoefend blijft en opkomt als de pieper gaat. Meer niet.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #23 Gepost op: 08 mei 2017, 18:59:17
Het is geen kwestie van lange tenen of slecht lezen, ik ben het deze keer gewoon niet met je eens. Van een vrijwilliger mag je verwachten dat hij/zij geoefend blijft en opkomt als de pieper gaat. Meer niet.
Dat mag, daar is dit discussieforum voor om het een keer niet eens te zijn met elkaar. Verder no hard feelings hoor. ;)

Het is ook mijn mening zoals ik deze kwestie zie. En ik ben van mening dat tussen een regio en een vrijwilliger een soort van werkovereenkomst is. En dat beide partijen garant staan dat de burger in nood geholpen wordt. Ook ben ik van mening dat als er problemen zijn met een regio dat die problemen op tafel moeten komen, in overleg kom je veel verder dan niet die app invullen of niet uit kunnen rukken. En dan wordt er wel eens iets meer van de vrijwilliger verwacht dan enkel uit te rukken en te oefenen. Hier in de regio zijn ze er erg blij mee dat er vanaf de werkvloer wordt mee gedacht, over welke kwestie dan ook.


tygerpower

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.659
  • Geslacht: Man
    • Brandbase
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #24 Gepost op: 08 mei 2017, 22:01:20
waardeert elke regio het ook wel als er mee gedacht wordt vanaf de werkvloer?  of zijn enkele regio's dat de hogere hand bepaald en de werkvloer moet er maar mee dealen




Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #25 Gepost op: 08 mei 2017, 23:41:30
Gezien de recente berichtgeving uit Zeeland, Friesland, Groningen, Het Gooi en nog wel meer VR's denk ik dat de harmonie die Peter ervaart een gelukkige uitzondering is...


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #26 Gepost op: 09 mei 2017, 10:13:11
Opleidingen veranderen, daarmee de accenten en het niveau van de opleidingen, waardoor men in vele gevallen op andere posities in het bedrijfsleven aan de slag kan.
Dat geldt ook voor mensen die zich (willen) aanmelden als vrijwilliger bij de brandweer.
Vrijwilligers hebben vaker een hoger en ander opleidings- en werkniveau, zijn daardoor o.a steeds mondiger, meer algemeen ontwikkeld, en kunnen sneller de nodige kennis vergaren etc.
Een organisatie als de brandweer zal daarop op meerdere vlakken moeten anticiperen.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #27 Gepost op: 09 mei 2017, 16:32:30
Gezien de recente berichtgeving uit Zeeland, Friesland, Groningen, Het Gooi en nog wel meer VR's denk ik dat de harmonie die Peter ervaart een gelukkige uitzondering is...
Hier heb je een punt wat ik geheel eens met je bent. Ik zeg niet altijd dat het harmonie is, zeker niet. Maar we hebben wel meer te vertellen, wat ook gevraagd wordt. ;)