Auteur Topic: Mogelijk posten samen in Gooi en Vechtstreek  (gelezen 11110 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #30 Gepost op: 30 mei 2017, 21:49:34
edwarddevrieslentsch? @denieuwsjager  49 sec.50 seconden geleden

 Burgemeester Blaricum: blijven hameren op onveiligheidsgevoelens? ik sta voor de veiligheid van onze inwoners. #raad


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Gesprek Gooise brandweertop en vakbond vrijwilligers niet met raadsleden
?




Er komt geen gesprek met raadsleden, Gooise brandweertop en de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers. VVD Blaricum had dat geopperd, om een impasse te doorbreken.
Moeizaam
’Op een aantal punten constateert de VBV terechte zaken die het management en het bestuur van de VRGV zelf ook constateren, namelijk de krappe financiële positie en de maatregelen die genomen zijn mbt de variabele voertuig bezetting (TS2-TSflex). Verder wordt wel opgemerkt dat eerdere besprekingen met de VBV moeizaam verliepen of niet doorgingen door terughoudendheid bij de VBV.

Volledige tekst via de link. Vreemd om te lezen dat de VBV wel lawaai maakt, maar zodra er gelegenheid wordt geboden om in gesprek te gaan met de regio zij terughoudend daarin zijn, of zelfs het gesprek niet door ging. Toch een hoop lawaai maar weinig constructiefs? ::)


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Volledige tekst via de link. Vreemd om te lezen dat de VBV wel lawaai maakt, maar zodra er gelegenheid wordt geboden om in gesprek te gaan met de regio zij terughoudend daarin zijn, of zelfs het gesprek niet door ging. Toch een hoop lawaai maar weinig constructiefs? ::)

Uw uitleg komt mij vreemd over bij het lezen van het navolgende;

Uit de schriftelijke antwoorden van de Blaricumse burgemeester blijkt een andere kijk op de situatie. ’Ons inziens is er geen sprake van een patstelling. Gesprekken met de vakbonden zijn een verantwoordelijkheid van de werkgever en het bestuur. Volgens mij is de stilzwijgende afspraak met uw raad dat u zich daar in principe niet in mengt. Dat geldt overigens voor alle vakbonden en alle gemeenschappelijke regelingen waaraan wij deelnemen en niet uitsluitend voor de VBV.’

Moeizaam

’Op een aantal punten constateert de VBV terechte zaken die het management en het bestuur van de VRGV zelf ook constateren, namelijk de krappe financiële positie en de maatregelen die genomen zijn mbt de variabele voertuig bezetting (TS2-TSflex). De VRGV is voornemens in te gaan op de brief van de VBV, zodra ze de zienswijzen van alle gemeentenraden met betrekking tot de begroting van 2018 gehoord hebben. Verder wordt wel opgemerkt dat eerdere besprekingen met de VBV moeizaam verliepen of niet doorgingen door terughoudendheid bij de VBV. Het aanhouden van de brief van de VBV door de VRGV in dit stadium een begrijpelijke keuze. Na het behandelen van de zienswijzen van de raden zal de VRGV in gesprek gaat met de VBV. Met betrekking tbt de variabele voertuig bezetting loopt er overigens nog een proef in de VRGV die momenteel geëvalueerd wordt en landelijk bij alle veiligheidsregio’s nog een onderzoek van de inspectie met betrekking tot de effecten.’ De uitkomsten worden na de zomer verwacht.

Vertrouwen

De burgemeester vroeg zich tijdens de raadsvergadering af wat de zin is van ’blijven hameren op onveiligheidsgevoelens’. ,,Ik sta voor de veiligheid van onze inwoners.’’ In de beantwoording van de schriftelijke vragen werd het zo geformuleerd: ’We van mening dat het vertrouwen van onze inwoners in hun veiligheid gediend is bij primair vertrouwen van de volksvertegenwoordiging in haar bestuur en het uitdragen daarvan.’


Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Vooral dit citaat van de Blaricumse burgemeester vind ik interessant:

Gesprekken met de vakbonden zijn een verantwoordelijkheid van de werkgever en het bestuur. Volgens mij is de stilzwijgende afspraak met uw raad dat u zich daar in principe niet in mengt. Dat geldt overigens voor alle vakbonden en alle gemeenschappelijke regelingen waaraan wij deelnemen en niet uitsluitend voor de VBV.’

Mag ik hier nu uit opmaken dat de gemeenteraad 'stilzwijgend' heeft afgezien van enige inspraak in de VRGV?


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Vooral dit citaat van de Blaricumse burgemeester vind ik interessant:

Mag ik hier nu uit opmaken dat de gemeenteraad 'stilzwijgend' heeft afgezien van enige inspraak in de VRGV?

Dat mag u en een bestuur van de Veiligheidsregio feitelijk oppermachtig. De raad mag instemmen met de begroting en verder zwijgen tot er iets mis gaat en zelfs dan nog weinig te zeggen. Zeg maar het stelsel is er door de regionalisatie niet beter op geworden.   




Heynsbergen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.605
  • Specialisatie: strategische leiding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #35 Gepost op: 02 juni 2017, 12:00:25
Toch maar weer een lesje staats- en bestuursrecht........ De organisatie van de brandweerzorg ligt bij het College van B&W. De gemeenteraad stelt een brandbeveiligingsverordening op met daarin regels over de brandweerzorg. De gemeente heeft de brandweerzorgtaak (bij Wvr) overgedragen aan de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio. Die gemeenschappelijke regeling wordt bestuurd door de burgemeesters (portefeuillehouders brandweer in hun College) van de deelnemende gemeenten. Het algemeen bestuurlijk toezicht over gemeenschappelijke regelingen berust bij de provincie.
Een gemeenschappelijke regeling dient ieder jaar een ontwerp-begroting op te stellen en deze ter zienswijze aan de inliggende gemeenteraden voor te leggen. De zienswijzen worden vervolgens betrokken bij het vaststellen van de definitieve begroting.

Er zijn dus vier aangrijpingspunten van politiek/bestuurlijke aard:
1. Het vaststellen van een brandbeveiligingsverordening door de Raad
2. Het controleren van het College door de Raad op de taakuitvoering (organisatie van de brandweerzorg)
3. Het indienen van zienswijze bij de begroting
4. Het algemeen bestuurlijk toezicht van de Provincie

Drie van de vier instrumenten liggen in handen van de Raad, constateer ik maar.
Geest uit het verleden, verdwaald in de virtuele wereld van de hedendaagse brandweer


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #36 Gepost op: 02 juni 2017, 19:46:20
Toch maar weer een lesje staats- en bestuursrecht........ De organisatie van de brandweerzorg ligt bij het College van B&W. De gemeenteraad stelt een brandbeveiligingsverordening op met daarin regels over de brandweerzorg. De gemeente heeft de brandweerzorgtaak (bij Wvr) overgedragen aan de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio. Die gemeenschappelijke regeling wordt bestuurd door de burgemeesters (portefeuillehouders brandweer in hun College) van de deelnemende gemeenten. Het algemeen bestuurlijk toezicht over gemeenschappelijke regelingen berust bij de provincie.
Een gemeenschappelijke regeling dient ieder jaar een ontwerp-begroting op te stellen en deze ter zienswijze aan de inliggende gemeenteraden voor te leggen. De zienswijzen worden vervolgens betrokken bij het vaststellen van de definitieve begroting.

Er zijn dus vier aangrijpingspunten van politiek/bestuurlijke aard:
1. Het vaststellen van een brandbeveiligingsverordening door de Raad
2. Het controleren van het College door de Raad op de taakuitvoering (organisatie van de brandweerzorg)
3. Het indienen van zienswijze bij de begroting
4. Het algemeen bestuurlijk toezicht van de Provincie

Drie van de vier instrumenten liggen in handen van de Raad, constateer ik maar.

Waardeer uw opmerkingen en ze zijn terecht maar nu in de praktijk. De brandweer is een heilig domein, maatschappelijke waarde zeer hoog, amper een raadslid te vinden die iets van de materie weet, wat zou er wenselijk dan moeten veranderen. De commandant en zijn managers weten toch wat goed is en georganiseerde medewerkers alleen maar lastig. Vakorganisatie niet meer van deze tijd, dus uw constatering is formeel juist maar feitelijk weet u als geen ander je kop gaat eraf indien je tegenspraak levert, ook al zou deze heel terecht zijn.

Nam et ipsa scientia potestas est

kennis is macht

Ons democratisch systeem vertoont duidelijk de neiging om macht te geven aan mensen die daarnaar hunkeren en biedt mensen die geen macht willen iedere mogelijkheid om te vermijden dat ze die krijgen. Dat is een niet erg bevredigende gang van zaken als macht mensen corrumpeert, die daarin geloven en dat willen hebben.

Personeelsleden maken een punt en deden dat al eerder, een enkel raadslid pakt het op en wordt naar de hoek verwezen. Het netwerk lacht en de klant, de burger, heeft het nakijken.

Voorbeeld: de brand Havenkwartier, een leek kan nog constateren dat het verhaal erbij niet kan kloppen, toch moet het worden aangenomen, immers de brand werd geblust en wat zou je anders verwachten?

Nog een voorbeeld: TS2, bemanning gaat tegen alle regels in toch naar binnen (binnenbrand)voordat er ook maar enige backup is, de leiding ontkent en het bestuur gelooft hen. 

En sorry ik schrijf het nog maar eens "brandgerucht" hoezo maatgevend scenario woningbrand, het is schering en inslag, geen inspectie die iets doet.

Uw betoog klinkt dus mooi maar feitelijk is de praktijk anders ’We van mening zijn dat het vertrouwen van onze inwoners in hun veiligheid gediend is bij primair vertrouwen van de volksvertegenwoordiging in haar bestuur en het uitdragen daarvan.’


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #37 Gepost op: 03 juni 2017, 22:57:18
VBV? @VaBrVr  8 u8 uur geleden

 Oplettend raadslid ontdekt dat verantwoording @vrgooi_vecht niet klopt; "Raad @gemwijdemeren ergert zich kapot" en "het is helemaal prut".
https://pbs.twimg.com/media/DBZUm0aXUAALRJK.jpg

Via de link een krantenartikel


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #39 Gepost op: 15 juni 2017, 18:46:41
http://paper.hilversumsnieuws.nl/open/9740ef16/11a-98563-alle-beslissingen-over-brandweer-39-on-hold-39-zetten-#a98563

Wat simpel gesteld, den Haag roept wel systeem verantwoordelijk te zijn maar daar blijft het bij, Inspectie faalt keer op keer, beter gezegd doet haar werk niet zoals moge worden verwacht. Dus wat is de oplossing, de regionalisering opnieuw invulling geven. Verhouding primair en secondair op orde brengen. Inhuur nergens voor nodig, je hebt je zaak op orde en als je niet in staat bent een regionaal oefencentrum te exploiteren, binnen de kaders, dan is er echt is mis in de organisatie. Instructeurs inhuren, terwijl je er zelf over beschikt is een vreemde bedrijfsvoering. Oefenprogramma's om maar te oefenen maakt geen betere brandbestrijders en hulpverleners. En nogmaals managers horen niet in een non-profitorganisatie, vakbekwame officieren daarentegen wel. Overdaad schaad er is overal teveel staf en dat was niet de bedoeling van de regionalisering.

Dan de raden, het mooi dat zij een rol hebben maar dan mogen deze wel eerst opgeleid worden in de ondoorgrondelijkheid van de bedrijfsvoering Veiligheidsregio! Het voorstel van de SP is daarom een goed voorstel, stoppen nu tot de zaak overzichtelijk wordt en tot slot, groene brandweerauto's, het moet niet gekker worden.