Auteur Topic: Van der Laan oordeelt vernietigend over Amsterdamse brandweer  (gelezen 132491 keer)

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #480 Gepost op: 13 februari 2019, 21:55:19
Tja, over smaak (voor humor) valt niet te twisten. Het is ook off topic.

Ik kan trouwens sowieso niet lachen over uw hier ongevraagd geplaatst smaadschrift.

Gaat u bepalen dat hun brief een smaadschrift is of wil u een vuurtje stoken?

Gisteren is hij besproken met mevrouw Halsema en nee aan u doen zij geen mededeling!


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #481 Gepost op: 14 februari 2019, 10:02:47
Gaat u bepalen dat hun brief een smaadschrift is of wil u een vuurtje stoken?

Gisteren is hij besproken met mevrouw Halsema en nee aan u doen zij geen mededeling!

Ja of iets een smaadschrift is op mijn beoordeling dat bepaal ik geheel en al zelf; vrijheid van meningsuiting heet dat is u dan ook weer onbekend.
Een 'vuurtje stoken' wil m.i. slechts iemand die iets dergelijks openbaar en anoniem 'plakt' en daarmee een forum qua inhoud bederft.

Ook uit de media (NOS) blijkt juist uw 'vuurtje stoken'; t.o.v. de woordvoerder en de OR:
Citaat
Een woordvoerder van de korpsleiding zegt niet te willen reageren op een "anoniem" bericht.
"De korpsleiding gaat met de ondernemingsraad, de vertegenwoordigers van alle medewerkers, in gesprek over de aanbevelingen uit het rapport Bouwen aan vertrouwen."

De ondernemingsraad zegt op zijn beurt de brief niet te kennen, maar is naar eigen zeggen niet verrast. "De OR is zich bewust van wat er speelt onder het personeel en heeft daarvoor begrip." Wel wil de raad in gesprek blijven met de bestuurders.

Uit uw cryptogram zou ik verder op uw suggestieve tekst moeten afleiden dat mevrouw Halsema u mededelingen doet; over haar eventuele communicatie met mij. Dat geloof ik niet en dus zegt u maar wat.
U geeft opnieuw geen enkele inhoudelijke informatie over haar (eventuele) reacties op uw smaadschrift; dergelijke reacties zouden dan in afwijking zijn van de mediaverklaringen door de woordvoerder en de OR?
Het is daarbij buitengewoon ongeloofwaardig dat zij met anonieme figuren zoals u, ook zonder enig inhoudelijke status, praat.

U post hier slechts 'op de man', ook eerder met een smaadschrift; en dat alles anoniem zonder onderbouwing en dus ook en vooral off topic.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #482 Gepost op: 23 februari 2019, 19:56:30
Ja of iets een smaadschrift is op mijn beoordeling dat bepaal ik geheel en al zelf; vrijheid van meningsuiting heet dat is u dan ook weer onbekend.
Een 'vuurtje stoken' wil m.i. slechts iemand die iets dergelijks openbaar en anoniem 'plakt' en daarmee een forum qua inhoud bederft.

Ook uit de media (NOS) blijkt juist uw 'vuurtje stoken'; t.o.v. de woordvoerder en de OR:
Uit uw cryptogram zou ik verder op uw suggestieve tekst moeten afleiden dat mevrouw Halsema u mededelingen doet; over haar eventuele communicatie met mij. Dat geloof ik niet en dus zegt u maar wat.
U geeft opnieuw geen enkele inhoudelijke informatie over haar (eventuele) reacties op uw smaadschrift; dergelijke reacties zouden dan in afwijking zijn van de mediaverklaringen door de woordvoerder en de OR?
Het is daarbij buitengewoon ongeloofwaardig dat zij met anonieme figuren zoals u, ook zonder enig inhoudelijke status, praat.

U post hier slechts 'op de man', ook eerder met een smaadschrift; en dat alles anoniem zonder onderbouwing en dus ook en vooral off topic.

We gaan het zien, bewijs genoeg van communicatie met partijen maar waarom zou ik die met u delen?


Wouter-H

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.459
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer




Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #485 Gepost op: 28 februari 2019, 13:14:43
Het professionele duikbedrijf is begin jaren '70 door mij, als ex instructeur kikvorsman (Kmarns) opgezet: onderwijskundig, tactisch en qua veiligheidsmaatregelen.
Het is door mij jarenlang geleid tot mijn (anderhalf jaar interne) plaatsing op de beroepsofficiersopleiding (RBA).

Bij de bestuurlijke argumenten, om dit door de gemeente te doen financieren, telde destijds juist zwaar mee dat de bezetting van de duikwagen tevens de functie van AB-wagen bezetting op zich nam.
Een dubbelfunctie dus; waardoor de extra kosten slechts voor 1 persoon waren (AB wagen standaard 2; als duikers 3 man).

In deze opstart fase was mijn advies al gebaseerd op de zeer beperkte kansen die ik zag om, gelet op de voorspelbare melding- en opkomsttijden, ook  de pretentie voeren om levensreddend op te treden en deze verwachtingen bij de (betalende) burgers te wekken!
Die eerlijke statistisch onderbouwde voorstelling van zaken door mij, weinig kans op overleven van drenkelingen in 'auto's te water' (op experimenten van het SWOV), had mij mijn baan kunnen kosten.

We zouden echter daarom, volgens de overige leden van de commissie die zich met het inrichten van een duikbedrijf belastte, naast perslucht en maskers vervangen bij brand en deze vullen en schoonmaken/ontsmetten in de AB werkplaats, ook duiktaken voor de politie vervullen.

Indien de anonieme groep nu andere argumenten gebruikt, dan zouden die ook op effectieve vastgestelde en toetsbare te bereiken resultaten moeten zijn gebaseerd. Die zag ik echter (nog?) niet.

Voor wie belangstelling heeft voor dit topic wil ik wijzen op punt 4 van de agenda van hedenmiddag:
Citaat
https://amsterdam.raadsinformatie.nl/vergadering/558680/Raadscommissie%20Algemene%20Zaken%2028-02-2019

Het gaat dan over het concept verslag van een eerdere vergadering; met daarin het optreden van de heer Van Uhm en een bespreking van zijn bevindingen/rapport (op 310119).

Voor mij opvallend, ook i.v.m. het hier geplaatste Telegraaf bericht van vandaag: vrijwel algemene steun in de raadscie. AZ voor de heer Schaap.

Maar men is desondanks vanuit de brandweer(?) anoniem in staat 'het vuurtje brandende te houden'.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #486 Gepost op: 28 februari 2019, 16:08:35
Het professionele duikbedrijf is begin jaren '70 door mij, als ex instructeur kikvorsman (Kmarns) opgezet: onderwijskundig, tactisch en qua veiligheidsmaatregelen.
Het is door mij jarenlang geleid tot mijn (anderhalf jaar interne) plaatsing op de beroepsofficiersopleiding (RBA).

Bij de bestuurlijke argumenten, om dit door de gemeente te doen financieren, telde destijds juist zwaar mee dat de bezetting van de duikwagen tevens de functie van AB-wagen bezetting op zich nam.
Een dubbelfunctie dus; waardoor de extra kosten slechts voor 1 persoon waren (AB wagen standaard 2; als duikers 3 man).

In deze opstart fase was mijn advies al gebaseerd op de zeer beperkte kansen die ik zag om, gelet op de voorspelbare melding- en opkomsttijden, ook  de pretentie voeren om levensreddend op te treden en deze verwachtingen bij de (betalende) burgers te wekken!
Die eerlijke statistisch onderbouwde voorstelling van zaken door mij, weinig kans op overleven van drenkelingen in 'auto's te water' (op experimenten van het SWOV), had mij mijn baan kunnen kosten.

We zouden echter daarom, volgens de overige leden van de commissie die zich met het inrichten van een duikbedrijf belastte, naast perslucht en maskers vervangen bij brand en deze vullen en schoonmaken/ontsmetten in de AB werkplaats, ook duiktaken voor de politie vervullen.

Indien de anonieme groep nu andere argumenten gebruikt, dan zouden die ook op effectieve vastgestelde en toetsbare te bereiken resultaten moeten zijn gebaseerd. Die zag ik echter (nog?) niet.

Voor wie belangstelling heeft voor dit topic wil ik wijzen op punt 4 van de agenda van hedenmiddag:
Het gaat dan over het concept verslag van een eerdere vergadering; met daarin het optreden van de heer Van Uhm en een bespreking van zijn bevindingen/rapport (op 310119).

Voor mij opvallend, ook i.v.m. het hier geplaatste Telegraaf bericht van vandaag: vrijwel algemene steun in de raadscie. AZ voor de heer Schaap.

Maar men is desondanks vanuit de brandweer(?) anoniem in staat 'het vuurtje brandende te houden'.

Meningen zijn een vrijheid maar als lieden niet weten waar het werkelijk om gaat dan zetten deze zichzelf buiten spel.



berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #487 Gepost op: 28 februari 2019, 16:13:49
Bestuurlijke achtergrond
De uitrukdienst van de Brandweer Amsterdam heeft in een brief aan de raad de
eerdere berichtgeving over het opgezegde vertrouwen in de korpsleiding bevestigd.
Meer dan 80% van de uitrukdienst zou achter de brief over het opgezegde
vertrouwen staan. In de brief schrijven de brandweerlieden dat zij zich niet meer veilig
voelen en hun werk niet goed meer kunnen doen.
Met deze nieuwe brief lijkt in het voortslepende conflict bij de brandweer een nieuw
dieptepunt te zijn bereikt. Forum voor Democratie wil een reactie van de
burgemeester op deze ontwikkelingen en wil de discussie aangaan over de vraag hoe
het vertrouwen binnen de brandweerorganisatie weer hersteld kan worden.
Forum voor Democratie maakt zich zorgen over het conflict bij de brandweer en het
verlies van vertrouwen van de uitrukdienst in de korpsleiding en andersom. De
brandweer moet goed blijven functioneren en te allen tijde moeten we zien te
voorkomen dat de veiligheid van Amsterdam in het geding raakt.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #488 Gepost op: 28 februari 2019, 16:43:27
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3219698/het-wordt-lijken-dreggen?

Duikers laten aanrukken vanuit Amstelveen, waarom kan Amstelveen zich wel een duikploeg permitteren en  Amsterdam niet. Waarom wel aanrijden van Amstelveen naar Amsterdam en niet van Amsterdam naar het “buitengebied”, het valt qua kosten beide onder de zelfde VR.
Over het nut en de noodzaak van duikploegen valt te twisten. Stel dat per jaar 20 verdrinkingen in Amsterdam e.o. zouden kunnen worden voorkomen dan komt dit bij de genoemde besparing van 400.000 op ongeveer 20.000 per mensenleven.
Een Amsterdamse hoofdinspecteur later commissaris van politie, de heer Groeneveld, heeft in eerste instantie het redden van drenkelingen geïnitieerd daar de hulpdiensten, met name de politie, toenmaals waren aangewezen op geleende roeibootjes en vlotjes. Dit initiatief is overgenomen door de brandweer middels eerst een rubberbootje op een brandweervoertuig en vervolgens ontwikkeld tot een deftige duikploeg met, qua materieel en organisatie, alles erop en eraan, zo ingewikkeld en kostbaar als mogelijk is.
De besparingen, door welke dames en heren, opgestart door o.a de heer van Strien hebben ertoe geleid dat Amsterdam veel meer afhankelijk werd en wordt van vrijwilligers uit de aanliggende buitengebieden. Een nieuw verworven blusponton, een onzinnige investering (een kleine 2 miljoen) voor het havengebied wordt bemand door vrijwilligers, de nieuwe blusboot ( ca2,5 milj.) die hoogstens max. 6 maal per jaar daadwerkelijk (bij brand) wordt ingezet, bemand door vrijwilligers, terwijl het havenbedrijf drie blusvaartuigen heeft en in de binnenstad en de haven het GWT kan worden aangerukt.
Zo vergaat het ook voor de duikploeg Amsterdam. Een wereldstad zal de lusten en ook de lasten daar aan verbonden moeten accepteren tenzij het nut en de noodzaak niet kunnen worden bewezen wordt voor duikinzetten gemakshalve verwezen naar Amstelveen (mix beroeps en vrijwilligers)




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #489 Gepost op: 28 februari 2019, 16:49:43




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #490 Gepost op: 28 februari 2019, 17:24:15
Het blijft maar aanmodderen in Amsterdam met die ambtenaren en politici die min of meer vrijblijvend de dienst uitmaken. Trouwens niet alleen in Amsterdam maar vwb o.a. de brandweer wel meer in Nederland. Kosten stijgen, de daadwerkelijk inzet groeit ondertussen niet mee met de kosten, ja blijft steeds verder achter.
Een functionaris die zijn sporen in het bedrijfsleven heeft verdiend moet toch wel binnen korte tijd kunnen aangeven hoe het verder moet met de brandweer.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #491 Gepost op: 28 februari 2019, 22:52:47
Duikers laten aanrukken vanuit Amstelveen, waarom kan Amstelveen zich wel een duikploeg permitteren en  Amsterdam niet. Waarom wel aanrijden van Amstelveen naar Amsterdam en niet van Amsterdam naar het “buitengebied”, het valt qua kosten beide onder de zelfde VR.
Over het nut en de noodzaak van duikploegen valt te twisten. Stel dat per jaar 20 verdrinkingen in Amsterdam e.o. zouden kunnen worden voorkomen dan komt dit bij de genoemde besparing van 400.000 op ongeveer 20.000 per mensenleven.
Een Amsterdamse hoofdinspecteur later commissaris van politie, de heer Groeneveld, heeft in eerste instantie het redden van drenkelingen geïnitieerd daar de hulpdiensten, met name de politie, toenmaals waren aangewezen op geleende roeibootjes en vlotjes. Dit initiatief is overgenomen door de brandweer middels eerst een rubberbootje op een brandweervoertuig en vervolgens ontwikkeld tot een deftige duikploeg met, qua materieel en organisatie, alles erop en eraan, zo ingewikkeld en kostbaar als mogelijk is.
De besparingen, door welke dames en heren, opgestart door o.a de heer van Strien hebben ertoe geleid dat Amsterdam veel meer afhankelijk werd en wordt van vrijwilligers uit de aanliggende buitengebieden. Een nieuw verworven blusponton, een onzinnige investering (een kleine 2 miljoen) voor het havengebied wordt bemand door vrijwilligers, de nieuwe blusboot ( ca2,5 milj.) die hoogstens max. 6 maal per jaar daadwerkelijk (bij brand) wordt ingezet, bemand door vrijwilligers, terwijl het havenbedrijf drie blusvaartuigen heeft en in de binnenstad en de haven het GWT kan worden aangerukt.
Zo vergaat het ook voor de duikploeg Amsterdam. Een wereldstad zal de lusten en ook de lasten daar aan verbonden moeten accepteren tenzij het nut en de noodzaak niet kunnen worden bewezen wordt voor duik-inzetten gemakshalve verwezen naar Amstelveen (mix beroeps en vrijwilligers)

Even voor de beeldvorming, Kazerne Victor van 23.00-07.00 uur gesloten, gebied wordt dan overgenomen door kazerne Nico! Op 1 maart zal de daar gevestigde duikploeg gaan springen met de Autospuit, hetgeen dus betekend dat het qua opkomsttijd gaat uitmaken kans of eigenlijk niet.

Duikploeg Amstelveen (3 personen) en Amsterdam (4 personen) is beide regio Amsterdam - Amstelland, Amstelveen springnummer, afstand Amsterdam (grachtengordel) bepalend kans of eigenlijk niet. Amstelveen laat voor iedere uitruk, gelijk alarm afgaan vrijwilligers (parttimers) herbezetten. Bij uitruk Amsterdam (Nico tijdens sluituren Victor) herbezetten is momenteel Ysbrand en Ladder Anton Middelduik is Amsterdam en Amstelveen samen, eventueel Zaanstad/Waterland!




andy swart

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #492 Gepost op: 01 maart 2019, 00:39:52
Duikploeg Amstelveen (3 personen) en Amsterdam (4 personen) is beide regio Amsterdam - Amstelland, Amstelveen springnummer, afstand Amsterdam (grachtengordel) bepalend kans of eigenlijk niet. Amstelveen laat voor iedere uitruk, gelijk alarm afgaan vrijwilligers (parttimers) herbezetten. Bij uitruk Amsterdam (Nico tijdens sluituren Victor) herbezetten is momenteel Ysbrand en Ladder Anton Middelduik is Amsterdam en Amstelveen samen, eventueel Zaanstad/Waterland!

Dus hier uit begrijp ik dat we dus in Amsterdam afhankelijk worden van Zaanstreek/waterland en Amstelveen als er tijdens uitruk Nico nacht/avond een persoon in de gracht flikkert en een brand in oost is , zijn ze wel bij de tijd daar in de stopera en bij de korpsleiding of is dit weer een idee uit de hoge hoed van meneer Schaap en mevrouw Halsema?
We gaan dus dode krijgen omdat we geen duikers hebben en de duikploeg erg lang op zich laat wachten handig.


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #493 Gepost op: 01 maart 2019, 10:04:52
Dus hier uit begrijp ik dat we dus in Amsterdam afhankelijk worden van Zaanstreek/waterland en Amstelveen als er tijdens uitruk Nico nacht/avond een persoon in de gracht flikkert en een brand in oost is , zijn ze wel bij de tijd daar in de stopera en bij de korpsleiding of is dit weer een idee uit de hoge hoed van meneer Schaap en mevrouw Halsema?
We gaan dus dode krijgen omdat we geen duikers hebben en de duikploeg erg lang op zich laat wachten handig.

Voordat u, met of zonder uw anonieme boodschappers, angst gaat zaaien om uw belangen te verdedigen (daar bestaat een lelijk woord voor), zou u cijfers moeten presenteren hoeveel personen/jaar door de duikers ooit zijn gered.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


WV-V Fotografie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 359
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #494 Gepost op: 01 maart 2019, 10:40:42
Het komt er op neer dat bij elke uitruk van Nico (Jaarlijks zo'n 1600) de WO buiten dienst gaat. Dat uitrukaantal wordt hoger gezien Victor nu 's nachts dicht is en zij tussen 23:00-07:00 uur gemiddeld zo'n 25 uitrukken per maand hebben. Vrijwel al die uitrukken gaan door naar kazerne Willem.


Daarnaast zijn er meeste WO's in de grachten in Nico gebied. Mocht Nico gewoon aan te kazerne zijn betekend dat dat er bij een Waterongeval een TS van verder weg moet komen. De WO heeft zelf (voor zover ik weet) geen ladder oid aan boord, dus zal de WO terplekke moeten wachten met te water gaan totdat de TS van verder weg terplekke is, want van de kade springen in de binnenstad van Amsterdam is niet bepaald verstandig.


Ik moet wel zeggen dat de slagkracht in de binnenstad snel kleiner wordt. Victor dicht, Willem op zuid, Teunis AL niet meer gegarandeerd maar spring met nieuwe AL. Geen ladder meer op Noord. Pieter moet springen tussen de TS en OGS bus.


De proeftuinkazerne is nu gedoemd te mislukken. De grote extra personele kosten worden opgevangen door (Levensgevaarlijk) te springen met bemanningen op andere posten. Wanneer andere posten ook met het nieuwe rooster moeten gaan werken wordt het erg snel  nog veel meer duurder.


En daarnaast, 4 ton voor een duikteam in Amsterdam per jaar. Dat is 50 cent per persoon per jaar.






Ps. Mij stond bij dat Amstelveen ook deed springen met de WO bemanning. Klopt dit? Het is dan namelijk niet ondenkbaar dat op een zeker moment beide niet beschikbaar zijn.