@ allen
De discussie op deze draad, over de sluiting van Victor tijdens de nacht etc., tussen WV-V Fotografie en mijzelf, wordt door de deelnemers Thor en Peter van slechts onnodige verwarring voorzien.
Mijn eerdere posten, o.a. met een toepasselijk wetsartikel (BVr), kon deze verwarring niet stoppen.
Dan nog maar eens ‘het wapperen met papiertjes’ , zoals Thor dat badinerend noemt, en niet na een calamiteit; maar de wet gaat per definitie vooraf aan verantwoorde taakuitvoering.
Uit Besluit Veiligheidsregio’s:
Ҥ 2. Opkomsttijden
Artikel 3.2.1
• 1 Het bestuur van de veiligheidsregio hanteert bij het vaststellen van de opkomsttijden van een basisbrandweereenheid de volgende tijdnormen:
o a. vijf minuten bij gebouwen met een winkelfunctie met een gesloten constructie, gebouwen met een woonfunctie boven een gebouw met een winkelfunctie of gebouwen met een celfunctie;
o b. zes minuten bij portiekwoningen, portiekflats of gebouwen met een woonfunctie voor verminderd zelfredzamen;
o c. acht minuten bij gebouwen met een andere woonfunctie dan bedoeld onder a en b, of met een winkelfunctie, gezondheidszorgfunctie, onderwijsfunctie of logiesfunctie, en
o d. tien minuten bij gebouwen met een kantoorfunctie, industriefunctie, sportfunctie, bijeenkomstfunctie of een overige gebruiksfunctie.
• 2 Indien het bestuur van de veiligheidsregio voor bepaalde locaties opkomsttijden vaststelt die afwijken van de tijdnormen, motiveert het de keuze van de locatie en de mate van de afwijking.
• 3 Het bestuur van de veiligheidsregio stelt geen opkomsttijd vast die hoger is dan achttien minuten.
Artikel 3.2.2
Het bestuur van de veiligheidsregio stelt vast voor welke objecten de inzet van een ondersteuningseenheid voor redden en blussen op hoogte altijd noodzakelijk is. Het bestuur stelt bij deze objecten voor de ondersteuningseenheden dezelfde opkomsttijden vast als voor de basisbrandweereenheden.”
De wettelijke opkomsttijden worden dus bepaald op de functie (het gebruik) van gebouwen; niet op het aantal bewoners in de wijken; zoals iemand hier ook beweerde.
Het bestuur kan alleen ‘gemotiveerd’ afwijken van deze opkomsttijden tot een maximum van 18 minuten.
De gemeenteraad moet daar dan ook in meegaan en uiteraard de motivering eerst toetsen op rechtsgelijkheid v.w.b. de bewoners van het gebied.
Art 3.2.2 verplicht het bestuur om via een inventarisatie per object vast te stellen, i.v.m. het redden en het blussen op hoogte, of een redvoertuig ook ter plaatse moet opkomen. Zo ja, dan in dezelfde maximale opkomsttijd als de TS (basisbrandweereenheid).
Voor de laagbouw in de tuindorpen betekent dit dus geen ladder als dekking voor dat deel van het verzorgingsgebied.
Voor hoge gebouwen waar het voor redding en/of blussing noodzakelijk is moet er ook een opstelplaats beschikbaar zijn en worden gehouden.
Indien er brandweerlieden 'ontevreden zijn' over de 'dekking' van (delen van) het verzorgingsgebied, qua opkomsttijd of gelijktijdige aanwezigheid van een ladder, dan zouden zij de eerdere, wettelijk verplichte, beoordeling van het bestuur over al de verschillende 'objecten' objectief moeten toetsen aan de hand van het BVr..
Ik ben wel benieuwd of er een dergelijke wettelijk verplichte en complete beoordeling voorligt; zeker na mijn ontluisterende ervaring met de brand aan de Rode Kruislaan te Diemen (VRAA).
Eerst de feiten en dan.....