Als zij dat nog niet is, zou zijn kan de huidige voorzitter van de VRAA formeel de opdracht geven.
Nog wat feitenonderzoek gedaan. In de brief van Halsema aan de gemeenteraad (in mijn bezit) stelt zij zich voor als voorzitter van de Veiligheidsregio AA; dat is dus geen formeel probleem meer, mits zij daartoe ook een regionaal bestuursbesluit kan overleggen! Op die site vindt men slechts 'oude 2017 bestuursdocumenten'.
Merkwaardig vind ik nog steeds dat er nu slechts een brief aan de Amsterdamse gemeenteraad ligt; alsof de ander gemeenteraden met hun wettelijke taken t.a.v. de gezamenlijke(!!) regionale brandweer niet bestaan!
De klachten waar Schaap het over heeft, m.b.t. het niet (voldoende) meewerken aan een 'transitieovereenkomst' door het uitrukdienstpersoneel, die is opgesteld
vooraf aan het bestaan van de huidige Veiligheidsregio AA! Toen (2008) nog puur op en voor Brandweer Amsterdam (ook zonder medezeggenschap?).
Interessant vind ik ook de opdracht aan Uhm, opgesteld door iemand zonder enige brandweerzorg achtergrond (wel 'crisisbeheersing' wat dat ook maar zijn mag: een crisis is per definitie niet te beheersen en dus is dit gebruikt begrip intern semantisch tegenstrijdig; dat belooft intellectueel weinig goeds van de zijde van de gebruikers van dit begrip):
"
Tussen 20 augustus en eind november zal de heer Van Uhm:
- onderzoek doen (d.m.v. een quick scan) naar de staat van de uitvoering van het manifest van de brandweercommandant en de transitieovereenkomst;
- nagaan of en zo ja welke, extra maatregelen nodig zijn om de voortgang ervan te bespoedigen;
- hierovertussentijds rapporteren aan de brandweercommandant en aan mij en een eindadvies schrijven (dat vanzelfsprekend ook aan uw raad wordt gezonden)."Tja, met een 'quick scan' kan dan m.i. of worden bevestigd dat wat Schaap al eerder in algemene ontoetsbare termen stelde, of hij wordt daarop gediskwalificeerd!
Bovendien stammen de uitgangspunten van de 'omvorming' in organisatie en taken uit 2008; 10 jaar oud dus.Om beide partijen, de brandweer en
ook de belastingbetaler recht te doen zou ik toch allereerst willen (doen) onderzoeken of die uitgangspunten de brandweerzorg wel toetsbaar op resultaten (kunnen) dienen!
Ik las in het oorspronkelijk document slechts 'tegeltjeswijsheden' zoals: '
meer preventie betekent minder repressie' en 'dus' moeten we dat gaan doen....
.
Even ongenuanceerd en onbetekenend als: "
regen in september.....dan valt Kerstmis in december..." Voor het eerste, maar zeer ook voor het 2e, gedachtestreepje in de opdracht is grondige kennis van de uitwerking en daadkracht van de vakinhoudelijk beoordeelde instrumenten binnen de brandweerzorg (literatuur) noodzakelijk. Die is m.i. volstrekt afwezig binnen dit trio.
Een eindadvies te schrijven door en voor leken en te zenden aan even onwetende raadsleden...
"
Where ignorance is bliss...wisdom is not sought for!"
Arme brandweer!