Er bestaat geen college van regionaal commandanten. Er bestaat een Raad van Brandweercommandanten, na invoering van de WVr is het bijvoegelijke 'regionaal' overbodig.
De Raad heeft inderdaad het budgetrecht over de gemeentelijke budgetten, echter brandweerzorg is een bij wet aan de VR overgedragen taak (WVr) en wordt dus door de VR gebudgetteerd. Op die begroting heeft de Gemeenteraad de mogelijkheid tot indienen van een zienswijze, maar niet het budgetrecht.
Uit andere posts moet ik afleiden dat de gemeente in dit geval een 'pluspakket' bij de VR heeft, zijnde de betreffende blusploeg en kazerne. Dat maakt het niet helderder.......
Collega, natuurlijk begreep u dat de eerste vraag mij uiteraard bekend was maar de toon deed mij de vraag stellen en zou als een wens gelezen kunnen worden, alle gemeenteraden buiten spel en de brandweertop het alleenrecht middels Veiligheidsbestuur. Je kunt dan stellen burgers zijn dan alleen nog vertegenwoordigt door hun stem Tweede Kamer.
Gemeenteraden zijn er echter nog en u weet dat ook niet buiten spel gezet en ik citeer maar even uit eigen gelederen;
De tweede kamer heeft het wetsvoorstel 'aanpassing Wet eiligheidsregio's' op 14 februari 2012 aangenomen. De eerste kamer heeft daaropvolgend op 25 september 2012 ingestemd met de wijziging van de Wet veiligheidsregio's. Dit leidt ertoe dat alle aan brandweerzorg gerelateerde taken per 1 januari 2014 van gemeenten moeten worden overgedragen aan de veiligheidsregio's.
Met het besluit tot het aangaan van de aangepaste gemeenschappelijke regeling en daarmee het besluit tot het overhevelen van de brandweerzorg naar VR verandert niets aan de bevoegdheden van de gemeenteraad in de toekomst. De gemeenteraad houdt een kaderstellende en controlerende rol ten aanzien van de brandweerzorg in de gemeente. Wat wel verandert is dat de uitvoering van de taak brandweerzorg door een andere organisatie wordt gedaan. De gemeenteraad blijft samen met het college van B&W primair gericht op het formuleren van de eigen kaders rondom het gewenste veiligheidsniveau in de gemeente. Dit betekent dat er verschillen kunnen
zijn en blijven tussen deze kaders van de individuele gemeenten in de veiligheidsregio. De verschillen zijn afhankelijk van de politieke voorkeuren, de beleidsmatige ambities en de bestuurlijke opgaven van iedere gemeente. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat de gemeenteraad ook na de regionalisering van de brandweerzorg bevoegd blijft tot het geven van een zienswijze op de begroting van VR (dit op grond
van de GR artikel 25), op het risicoprofiel en beleidsplan (Wet VR artikel 14 respectievelijk 15) en het vaststellen van gemeentelijke doelen betreffende de brandveiligheid (Wet VR artikel 3a).
Nu even zienswijze Zeeland; (Eindrapport Maatwerk in brandweerzorg Zeeland)
Het project Maatwerk in Brandweerzorg richt zich op de organisatie van de brandweerzorg in Zeeland. De basis voor dit project is gelegen in de wens van het Algemeen Bestuur om de brandweerzorg in Zeeland op een robuuste en toekomstbestendige manier te organiseren, waarbij aandacht is voor de specifieke risico’s, ligging van - en omstandigheden in Zeeland.
Op 26 februari 2015 heeft het Algemeen Bestuur een voorgenomen besluit genomen inzake de voorstellen uit Maatwerk in Brandweerzorg. Dit voorgenomen besluit en de onderliggende rapportage en bijlagen is aan de gemeenteraden en aan de ondernemingsraad aangereikt met het verzoek om een zienswijze. Deze zienswijzen zijn in de periode tot 26 juni ontvangen, verwerkt en hebben geleid tot bijgevoegde aangepaste voorstellen. Veel van de aangedragen aanbevelingen zijn overgenomen zoals aangegeven in de bijlage.Naast aanbevelingen zijn de grootste voorgestelde wijzigingen in het definitieve besluit, ten opzichte van het voorgenomen besluit, dat bij de voorgenomen samenvoeging van Kerkwerve en Zierikzee in Kerkwerve een tankautospuit blijft staan en het hulpverleningsvoertuig in Zierikzee gestald blijft. De uiteindelijke samenvoeging blijft echter gehandhaafd. Sommige voorstellen en aanbevelingen zijn, met redenen omkleed, niet overgenomen. enz.
Maatregelen worden getroffen om de brandweerzorg in Zeeland effectiever en efficiënter, binnen de Zeeuwse Maat, te kunnen organiseren.
Opkomsttijden
In het Besluit veiligheidsregio’s zijn opkomsttijden opgenomen waaraan de brandweer moet voldoen. In dezelfde wet heeft het bestuur de bevoegdheid om gemotiveerd van deze opkomsttijden af te wijken. In het rapport Maatwerk in Brandweerzorg 3.0 zijn de opkomsttijden voor Zeeland vastgelegd. Hierin wordt in bepaalde situaties, door het bestuur
gemotiveerd, afgeweken van het Besluit veiligheidsregio’s. Met het treffen van bovenstaande maatregelen wordt de dekking van de brandweerzorg in Zeeland ten opzichte van de huidige situatie verbeterd. Daarnaast wordt op de brandweerzorg noodzakelijke besparingen van ongeveer € 500.000 structureel per jaar gerealiseerd. Deze besparingen zijn in de
meerjarenraming verwerkt. Brandveiligheid is in alle gevallen een samenspel van risicobeheersing en incidentbestrijding. Ook Maatwerk in Brandweerzorg is gebaseerd op dit samenspel. In alle gedefinieerde gebieden is gekeken naar de balans tussen risicobeheersingsmaatregelen en de noodzakelijke slagkracht Op verzoek van de Minister van Veiligheid en Justitie heeft Brandweer Nederland hiervoor landelijk beleid ontwikkeld in de vorm van het project
RemBrand. Daarin is met zoveel woorden
omschreven dat de brandweerzorg meer gebaat is bij activiteiten op het gebied van risicobeheersing. De in Maatwerk voorgestelde beleidslijn wordt hierin maximaal onderschreven. De implementatie (in tijd en tempo) van de maatregelen wordt nog nader uitgewerkt. Een eerste voorzet daartoe is opgenomen in de Houtskoolschets Implementatieplan die als bijlage 3
bij deze oplegnotitie is toegevoegd. In deze houtskoolschets worden de te ondernemen processtappen bij de implementatie, in hoofdlijnen, beschreven. Aanvullende zienswijzen gemeenteraden De zienswijzen van de gemeenteraden zijn in het algemeen positief en instemmend met de
voorstellen uit het rapport Maatwerk in Brandweerzorg 3.0. Bijzondere opmerkingen rondom een aantal specifieke onderwerpen worden hieronder nader aangehaald. VRZ stelt aan haar Algemeen Bestuur voor de aangereikte zienswijzen per gemeente te beantwoorden in de vorm
van een brief, aangezien iedere zienswijze verschillend is en het ‘op maat’ beantwoorden daarvan gewenst is. Voor het overzicht is een tabel als bijlage 1 toegevoegd met een korte samenvatting van de zienswijzen en de reactie van VRZ daarop. De Zeeuwse TS De raden wensen geïnformeerd te blijven inzake het project Zeeuwse TS en de betrouwbaarheid van het concept. Vanzelfsprekend worden alle technische problemen eerst
opgelost alvorens wordt overgegaan tot het inrichten van de organisatie met de Zeeuwse TS. VRZ is daarom in overleg met de leverancier en spreekt de verwachting uit dat de ‘problemen’ deze zomer zijn opgelost. Daarnaast bestaat er binnen VRZ voldoende vertrouwen in de markt dat de Zeeuwse TS door meerdere leveranciers leverbaar is. Belangrijk is om te vermelden dat VRZ nog steeds het vertrouwen heeft in het concept van de Zeeuwse TS zoals momenteel voorligt. Voorgesteld is om de leden van het AB periodiek over de voortgang van dit traject te informeren zodat zij op hun beurt hun raden op de hoogte kunnen houden. In aanvulling daarop vermelden wij dat ook de Ondernemingsraad aandacht heeft gevraagd voor de Zeeuwse TS,
met name daar waar het opleiding, training en instructie betreft.
U begrijpt dat RemBrand mij bijzonder trickerde; op de brandweerzorg noodzakelijke besparingen van ongeveer € 500.000 structureel per jaar gerealiseerd.
Altijd werd ontkent dat het project een bezuinigingsmaatregel was en in het uitgebrachte product is deze stelling ook verlaten maar naar nu blijkt schijn. De oorspronkelijke projectleider fungeert nu als waarnemend commandant, de problemen zijn daarmee nog geenszins van tafel en de rol van de Inspectie blijft dubieus. Begrijpelijk dat er dus mensen zijn die hier reageren en daarmee het vertrouwen in bestuurders opzeggen. Het lijkt net de landelijke politiek.
Raden worden gewoon op het verkeerde been gezet, tekenen bij het kruisje bij gebrek aan kennis aangaande de feitelijke materie. Opkomsttijden straks 18 minuten en wie het sneller doet ach die krijgt vast een prijs.