Auteur Topic: Moderne voertuigen en hun (on) mogelijkheden.  (gelezen 5958 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hout

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 114
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Manschap A, oefenleider, instructeur
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Gepost op: 22 november 2016, 13:24:26
Gisteravond hadden we een oefening technische hulpverlening (THV) en kwam de volgende vraag naar boven:

Bij sommige moderne luxere voertuigen gaan de stoelen weer in een standaard stand als de bestuurder uitstapt. wat gebeurt er dan met die stoel als de accu los gehaald wordt? volgens mij heeft de stoel dan geen stroom dus blijft hij in de huidige stand.

En wat gebeurt er met deze stoel als je de draadloze key (card) buiten de auto brengt en er zit nog een bekneld slachtoffer op? Volgens de geleerde blijft de stoel in de huidige stand als er nog iemand op zit, maar heeft iemand dit al kunnen testen of kan hier zekerheid over geven?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk



Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #1 Gepost op: 23 november 2016, 17:03:47
Ik ga met je mee dat als je de stroom van het voertuig haalt, dus de accu loskoppelt, dat de stoel dan zou moeten blijven staan in de positie waar die dan in staat. Immers heeft de auto geen spanning meer, en kan de stoel niet verschoven meer worden door het systeem. Zeker omdat je slachtoffer ook nog in die stoel zit. Ik vrees alleen dat er nog erg weinig bekend is over het systeem waar jij het nu over hebt.


Hout

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 114
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Manschap A, oefenleider, instructeur
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 23 november 2016, 17:08:47
Ik hoorde dat zolang er iemand op de stoel zit (sensor) de stoel in de zelfde stand zou blijven staan. Maar heb hier geen bevestiging van.

Als dat zo is heb je dus tijd om de accu los te koppelen om te voorkomen dat de stoel een eigen leven gaat leiden.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #3 Gepost op: 23 november 2016, 19:18:18
Ik ben inmiddels aan het googelen geslagen. Er is de nodige informatie te vinden over electrische stoelen, en daaruit komt naar voren dat er een motortje in zit. En er staat iets over een geheugenfunctie. Maar ik ben nog niets tegengekomen over dat stoelen vanzelf naar voren gaan na het uitstappen. Maar ik ga braaf verder zoeken. Er is weinig bekend in ieder geval.
En ik heb jouw vraag eens neer gelegd bij Moditech, de makers van het crash recovery system. ;)


Hout

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 114
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Manschap A, oefenleider, instructeur
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 23 november 2016, 19:46:26
Ha super, ik heb laatst een training gehad van hen en daar kreeg ik geen duidelijkheid.

Er schijnen ook voertuigen te zijn die zodra ze van contact gaan ruimte maken om in en uit te stappen dus de stoel naar achter zetten oid. Lijkt me redelijk cruciaal om te weten wat die stoelen doen bij een beknelling, maar zoals we het al eens waren:  zonder stroom bewegen ze niet meer...

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk





Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #5 Gepost op: 23 november 2016, 19:54:05
Ha super, ik heb laatst een training gehad van hen en daar kreeg ik geen duidelijkheid.

Er schijnen ook voertuigen te zijn die zodra ze van contact gaan ruimte maken om in en uit te stappen dus de stoel naar achter zetten oid. Lijkt me redelijk cruciaal om te weten wat die stoelen doen bij een beknelling, maar zoals we het al eens waren:  zonder stroom bewegen ze niet meer...

Dit zijn inderdaad best zaken die belangrijk om eens uit te zoeken, en hier met elkaar te delen. ;)


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #6 Gepost op: 24 november 2016, 14:12:56
Ik ben inmiddels aan het googelen geslagen. Er is de nodige informatie te vinden over electrische stoelen, en daaruit komt naar voren dat er een motortje in zit. En er staat iets over een geheugenfunctie. Maar ik ben nog niets tegengekomen over dat stoelen vanzelf naar voren gaan na het uitstappen. Maar ik ga braaf verder zoeken. Er is weinig bekend in ieder geval.
En ik heb jouw vraag eens neer gelegd bij Moditech, de makers van het crash recovery system. ;)
Wij hebben laatst trainingen gehd over THV met vrachtwagens, daar kom je ook dergelijke stoelen tegen. En niet iedere stoel doet hetzelfde.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #7 Gepost op: 25 november 2016, 13:48:51
En het antwoordt van Moditech

Citaat
Vooral de premium merken zoals Audi, BMW, Mercedes, Porsche en Volvo maar ook luxe uitvoeringen van 'normale' merken kunnen dit hebben. We noemen dit in/uitstap hulp. Als het contact wordt uitgeschakeld dan schuift de bestuurderstoel naar achteren, de stuurkolom omhoog en naar voren om zoveel mogelijk ruimte te maken om het uitstappen te vergemakkelijken. Na het instappen en inschakelen van het contact zal de stoel en stuurkolom weer naar zijn originele stand schuiven. Zolang een voertuig spanning heeft zal hij dit blijven doen.

In het Crash Recovery System wordt dit getoond in de informatie van de stuurkolom.

En het een en ander staat dus in het CRS maar moet je zoeken onder stuurkolom. En wat ik ook uit het verhaal begrijp is dat zodra het systeem stroomloos is de gehele functie niet meer werkt, en de stoel in de stand zou moeten blijven staan waar hij op dat moment nog in staat.


Hout

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 114
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Manschap A, oefenleider, instructeur
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 25 november 2016, 15:12:06
Mooi om te horen dat het CRS er ook rekening mee houd.

Voor mij zijn deze technieken des te meer reden om wel de accu los te halen ook al komt er steeds vaker discussie of dat handig is.
Tijdens een THV oefening pleit ik er altijd zo veel mogelijk voor om niet de kabels van de accu door te knippen, maar los te "sleutelen" zover dat mogelijk is. Dan kan je ze altijd nog weer aansluiten mocht je toch nog spanning nodig hebben.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #9 Gepost op: 25 november 2016, 15:17:38
Ik ben het geheel met je eens. Het doorknippen van de accukabels is zelfs af te raden, je zou er zelfs kortsluiting door kunnen veroorzaken met wellicht alle gevolgen van dien. Het activeren van veiligheidssystemen die nog niet waren af gegaan, maar dan juist wel activeren. Dus als het even kan lossleutelen, en kun je er niet bij dan maar laten zitten.