Auteur Topic: Brandweeroptreden bij incidenten met moderne voertuigen  (gelezen 8788 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Gepost op: 26 september 2016, 19:38:40
Brandweeroptreden bij incidenten met moderne voertuigen

26 september 2016

Handreiking moderne voertuigenOp de Nederlandse wegen rijden steeds vaker voertuigen met een alternatieve aandrijving, zoals elektrische en hybride voertuigen, voertuigen op aardgas (Liquefied Natural Gas of Compressed Natural Gas) en voertuigen met een brandstofcel (waterstof). Dit stelt hulpverleners voor vragen over het optreden bij incidenten met deze moderne voertuigen. De nieuwe publicatie ‘Brandweeroptreden bij incidenten met moderne voertuigen' bevat (achtergrond)informatie over moderne voertuigen en biedt hulpverleners handvatten voor een veilig optreden bij incidenten met dit soort voertuigen.

http://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20160926-BA-Brandweeroptreden-bij-incidenten-met-moderne-voertuigen.pdf


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2016, 16:51:31
In het Oktober nummer van de Brand&Brandweer staat een verslag van het ongeval met een Tesla bij Baarn.
http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,55086.msg659550.html#msg659550

Uit het stuk wordt ook duidelijk dat we als brandweer eigenlijk nog veel te weinig weten over dit soort incidenten. Zeker als een auto zo in elkaar zit zoals in Baarn.
Wat zou er in het CRS (Crash recovery System opgenomen moeten worden om de juiste informatie te hebben, en hoe zou er meer geoefend moeten worden op dit soort incidenten?


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #2 Gepost op: 06 november 2016, 08:41:24
Botsing met Tesla eindigt in grote vuurbal, bestuurder en passagier komen om


video Na een botsing tegen een boom in de Amerikaanse stad Indianapolis is een Tesla Model S ontploft. Daardoor ontstond een grote vuurbal. De lithium-ionbatterij belandde op straat en schoot zijn onderdelen "als projectielen'' om zich heen, waardoor de brandweer moeite had het vuur te blussen.
 "Nog nooit meegemaakt"
 
Korpschef van de brandweer van Indianapolis

Kevin Jones, de korpschef van de brandweer van Indianapolis, stelde op een persconferentie dat hoewel zijn team getraind is om met branden van elektrische voertuigen om te gaan en hoewel geweten is dat de batterijen van deze auto's met extreme temperaturen branden, hij "nog nooit iets van deze ernst had meegemaakt".

Nu het tweede incident wat bekend is in de media waar een Tesla zorgt voor extra problemen in de hulpverlening.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 06 november 2016, 14:10:14
Nu het tweede incident wat bekend is in de media waar een Tesla zorgt voor extra problemen in de hulpverlening.

Niet helemaal juist deze stelling, er was al eerder aandacht; http://www.eenvandaag.nl/archief?zoekterm=tesla&thema=&datum= maar met het bekende verschijnsel van brandweer Nederland, de zwijg en of ontkenningsfase!

Voor de duidelijkheid, water is contraproductief en niet uit te sluiten bij gebruik volgt reactie, zo tonen ook de beelden in de rapportage van EenVandaag. Een voormalig brandweerofficier waarschuwt er ook voor.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #4 Gepost op: 06 november 2016, 14:19:38
Niet helemaal juist deze stelling, er was al eerder aandacht; http://www.eenvandaag.nl/archief?zoekterm=tesla&thema=&datum= maar met het bekende verschijnsel van brandweer Nederland, de zwijg en of ontkenningsfase!

Voor de duidelijkheid, water is contraproductief en niet uit te sluiten bij gebruik volgt reactie, zo tonen ook de beelden in de rapportage van EenVandaag. Een voormalig brandweerofficier waarschuwt er ook voor.
Ok, in ieder geval het derde incident. Nu kunnen we alleen wel aan gaan nemen dat na het ongeval in Baarn de brandweer wel iets zal moeten gaan doen.




berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #5 Gepost op: 06 november 2016, 17:32:40
Ok, in ieder geval het derde incident. Nu kunnen we alleen wel aan gaan nemen dat na het ongeval in Baarn de brandweer wel iets zal moeten gaan doen.

Er zijn aanmerkelijk meer voorbeelden en gezegd moet worden dat de (mevrouw) AGS Amsterdam- Amstelland veel werk heeft verzet en ook het nodige op papier maar wat blijft zijn ook de voorbeelden, onmogelijk gebleken te blussen met huidige middelen, voertuigen zelfs afgesleept en waar het kon ondergedompeld in container met water en of open water.

In het klein dient ook als voorbeeld de mobile telefoon van Samsung en het sprookje van vrachtvervoer door de lucht van Lithiumcellen veilig zou zijn, nee dus. Wel een aardige presentatie van proeven maar schijn bedriegt.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #6 Gepost op: 06 november 2016, 18:52:04
Het probleem is dat de brandweer er nog teveel uit gaat van het ideale plaatje. Bij een ongeval staat de hele handel nog braaf op de wielen, en hoeft er enkel een dakje of deurtje verwijdert te worden. Baarn laat zien dat je ook in een hele andere situatie terecht kunt komen, een situatie waar nog niet direct een antwoordt op is.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2017, 17:01:03
BRANDWEER LOOPT GEVAAR DOOR HYBRIDES
 

De top van de brandweer gaat vandaag naar Duitsland om met de autoconstructeurs afspraken te maken over hybride auto's.


Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2017, 17:33:48
Je kunt toch de leukste vondsten doen in dit soort verhalen. Volgens VTMNieuws rijden electrische auto's rond met een voltage tussen de 500 en 1000. "Hoogspanning" wordt dat genoemd in het artikel, met als volgende zin: "Ter vergelijking: in een gewone wagen zit een accu van 600 volt". Goh.... Overigens leveren de accu's van de Tesla S en de Nissan Leaf allebei niet meer dan ongeveer 400 Volt.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #9 Gepost op: 10 december 2017, 09:31:17




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 10 december 2017, 10:47:29
Bij de ontwikkeling en introductie van nieuw materiaal en nieuwe technieken wordt van producenten vereist dat de nodige documentatie ter beoordeling en keuring aan de autoriteiten wordt overlegd en dat een uitgebreid scala aan proeven door de bevoegde instanties wordt uitgevoerd. Pas nadat deze weg naar volle tevredenheid is afgelegd kan goedkeuring volgen.
Voor wat betreft voertuigen zij er o.a. de botsproeven, voor personenvervoer o.a. de grotere bussen en speciale voertuigen en werktuigen bijv. brandweerwagens de diverse helling/kantel proeven.

Elektrische tractie is bepaald geen nieuw fenomeen te denken aan de diverse Spijkstaal el. voertuigen en uitvoeringen, NS en PTT perronwagens, bagage vervoer Schiphol, heftrucks etc. “electrische” brandweervoertuigen met stoom brandbluspomp o.a. al vanaf 1909 in dienst.

Hoe, op wat, en door wie worden elektrische voertuigen gekeurd voordat ze de openbare weg op mogen ?

Is "de brandweer" op enige manier betrokken bij deze keuringen ?


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #11 Gepost op: 10 december 2017, 11:04:49
Hoe, op wat, en door wie worden elektrische voertuigen gekeurd voordat ze de openbare weg op mogen ?

Is "de brandweer" op enige manier betrokken bij deze keuringen ?

Niet of nauwelijks, simpel omdat de fabrikanten ook bang zijn dat hun nieuwtje te snel uitlekt naar de concurrent.
Gelukkig wordt CRS (Crash recovery system) vaak bijgewerkt.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2018, 10:50:11
Of je trekt de stekker er uit!
 Nederland   13 juli 2018
Het is nog vroeg in de ochtend als op dinsdag 8 maart de brandweer in Honselerdijk wordt gealarmeerd voor een autobrand. Het gaat om een hybride auto die staat te laden aan een laadpaal.

De ploeg is er snel bij en kan zo voorkomen dat de brand het accupakket van de auto bereikt. Wel hadden ze veel moeite om de stekker uit de laadpaal te halen. Uit de informatie van de laadpaal blijkt dat de paal was gestopt met laden omdat de accu vol was. Door de brand gaf de auto ook een foutcode aan de laadpaal. Maar de stekker zit stevig geborgd in de paal en kan alleen verwijderd worden met de pas van de eigenaar van de auto. Ook na een foutcode.


Hout

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 114
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Manschap A, oefenleider, instructeur
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2018, 10:58:51
Een auto aan een laadpaal kan je inderdaad alleen ontkoppelen via de sleutel/ pas. Als de brand de laadpaal nog niet teveel beschadigd heeft zou je er ook een sticker op moeten kunnen vinden met een telefoonnummer van een alarmlijn waar je contact krijgt met een alarmcentrale die op afstand de vergrendeling eraf kan halen.

edit: dit stond dus ook gewoon in de tekst via de link  ;D