Bij de ontwikkeling en introductie van nieuw materiaal en nieuwe technieken wordt van producenten vereist dat de nodige documentatie ter beoordeling en keuring aan de autoriteiten wordt overlegd en dat een uitgebreid scala aan proeven door de bevoegde instanties wordt uitgevoerd. Pas nadat deze weg naar volle tevredenheid is afgelegd kan goedkeuring volgen.
Voor wat betreft voertuigen zij er o.a. de botsproeven, voor personenvervoer o.a. de grotere bussen en speciale voertuigen en werktuigen bijv. brandweerwagens de diverse helling/kantel proeven.
Elektrische tractie is bepaald geen nieuw fenomeen te denken aan de diverse Spijkstaal el. voertuigen en uitvoeringen, NS en PTT perronwagens, bagage vervoer Schiphol, heftrucks etc. “electrische” brandweervoertuigen met stoom brandbluspomp o.a. al vanaf 1909 in dienst.
Hoe, op wat, en door wie worden elektrische voertuigen gekeurd voordat ze de openbare weg op mogen ?
Is "de brandweer" op enige manier betrokken bij deze keuringen ?