Auteur Topic: Brandweerlieden verzamelen zich bij de brand en niet bij kazerne  (gelezen 3808 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Mogelijk worden de opkomsttijden gemiddeld korter, als vrijwillige brandweerlieden niet eerst naar de kazerne gaan, maar direkt naar de brand gaan. Ze kunnen daar het brandweerpak aantrekken, dat in de brandweerauto ligt. Of ze kunnen zelf een brandweerpak, brandblusser, zaklamp, ademmasker en multitool meenemen.

Welke ervaringen zijn er met dat systeem in Nederland en daarbuiten? En welk onderzoek bestaat daarover?


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.182
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2016, 17:52:27
Mogelijk worden de opkomsttijden gemiddeld korter, als vrijwillige brandweerlieden niet eerst naar de kazerne gaan, maar direkt naar de brand gaan. Ze kunnen daar het brandweerpak aantrekken, dat in de brandweerauto ligt. Of ze kunnen zelf een brandweerpak, brandblusser, zaklamp, ademmasker en multitool meenemen.

Welke ervaringen zijn er met dat systeem in Nederland en daarbuiten? En welk onderzoek bestaat daarover?

Het beste onderzoek dat bestaat is de ervaring van toe naar nu. Duidelijk ook nu geeft u blijkt totaal niets te begrijpen, of is het willen begrijpen om ondertussen de tapijt aan deur verkoper te spelen.

3 juni 2016 sprak een brandweerman, die afgelopen 1 juli 30 jaar bij de vrijwillige brandweer in dienst is, op het Brandweer Event te Enschede, zijn verhaal was boeiend, van begin tot het end, menig manager vond het minder leuk, zijn boodschap in het hele verhaal was duidelijk, ga niet alleen naar de brand, ook niet met zijn tweeën maar het liefst met 8, want slagkracht is waar de burgers in nood nog iets aan zouden kunnen hebben. De isolatiemaatregelen besparen energie maar omgekeerd wordt een brand later zichtbaar maar ontwikkeld zich des te heviger op het moment dat zuurstof vrije toegang krijgt. Een rookmelder signaleert maar waarschuwt niet de brandweer, met dank aan het project STOOM! En wil u de brandweer wel dringend hebben dan dient u haast een beeldende duiding te doen over hetgeen u waarneemt! Het beste zou zijn burgers voor te lichten, neemt u rook of brand waar bel de brandweer, roep door de telefoon dat ze haast moeten maken en dat u in afwachting van hun komst vast gaat redden!

Een oud gezegde luidt, met masker op alleen te gaan is onverstandig denk daar aan en in het plat Amsterdams, zonder kl*ten naar de Ho*ren gaan heeft weinig zin!

En tot slot in uw richting, dit was mijn laatste bijdrage aan uw adres! 


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2016, 11:48:02
Als er permanent minstens één beroepsbrandweerman of -vrouw zou zijn op de kazerne bij de brandweerauto, kan die bij een brandmelding direct naar de brand rijden.

Of dat kunnen een paar vrijwillige brandweerlieden zijn, die daarvoor heel dicht bij de brandweerkazerne gaan wonen, met een royale verhuisvergoeding van de brandweer. Er kan zelfs een brandweerkazerne worden gebouwd met één of meer comfortabele inpandige woonhuizen.

Op de plaats van de brand arriveren bij dat systeem de andere brandweerlieden met hun persoonlijke uitrusting en eigen voertuig. En in de brandweerauto kunnen een paar reserve-brandweerpakken liggen.

Die eerste brandweerman hoeft dan op de kazerne dus niet eerst te wachten op de andere brandweerlieden, voordat hij wegrijdt met de brandweerauto.

Ik vermoed dat dit systeem gemiddeld kortere opkomsttijden kan  geven, dan het huidige systeem, waarbij de vrijwillige brandweerlieden eerst naar de kazerne rijden.

Bij dit systeem dat ik voorstel, is het op zich niet nodig, dat de eerst arriverende brandweerman alleen het brandende pand in gaat, hoewel dat soms wel veilig kan. Bijvoorbeeld als buiten nog geen brand zichtbaar is.

Het publiek moet via massamedia voorgelicht worden, dat het naar binnen gaan bij een brandend pand niet altijd veilig kan voor een brandweerman of -vrouw zonder collega's. Die voorlichting is onder andere mogelijk via voorlichtingsvideo's op internet.

De eerst arriverende brandweerlieden kunnen bij een brand in elk geval wél beginnen met verkenning, video-beelden doorsturen, eventuele opschaling, afzetting, eventuele evacuatie van de omliggende panden, instructie van omstanders, en signalering. Dat geeft extra tijdwinst.

Daarbij zou het wenselijk zijn, dat vrijwillige brandweerlieden op hun eigen auto een sirene hebben, en een (al dan niet afneembare) blauwe zwaailamp of blauwe knipperlampen. Misbruik daarvan moet strafbaar zijn.

Ook kan het vrijwillige brandweerlieden helpen om snel door het verkeer te rijden, als ze desgewenst grote reflecterende stickers met 'Brandweer' op hun auto mogen plakken.

visitors can't see pics , please register or login


https://i.ytimg.com/vi/bMEcQg8nQWE/maxresdefault.jpg

Foto: Personenauto met blauwe zwaailamp op het dak en blauwe knipperlampen in de grill.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.182
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2016, 16:43:07
 :-X :-X :-X


herbie1971

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 482
  • Geslacht: Man
Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2016, 20:48:29
:-X :-X :-X

Tja.....vooral de laatste alinea's...... Piet:ga je eens eerst bijscholen op juridisch gebied.Dan begrijp je dat,datgene wat jij aan geeft,niet kan. Je hebt geen enkel recht,als brandweerman zijnde,om of stickers of blauwe lampen of wat dan ook te gebruiken op je privevoertuig.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2016, 20:59:51
Tja.....vooral de laatste alinea's...... Piet:ga je eens eerst bijscholen op juridisch gebied.Dan begrijp je dat,datgene wat jij aan geeft,niet kan. Je hebt geen enkel recht,als brandweerman zijnde,om of stickers of blauwe lampen of wat dan ook te gebruiken op je privevoertuig.

We hebben politici, om zo nodig de wetgeving aan te passen aan nieuwe inzichten. En iedereen kan daartoe voorstellen indienen.


herbie1971

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 482
  • Geslacht: Man
Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2016, 21:58:38
We hebben politici, om zo nodig de wetgeving aan te passen aan nieuwe inzichten. En iedereen kan daartoe voorstellen indienen.

Nieuwe inzichten bereiken niet alle weggebruikers welke voorrangsvoertuigen moeten kunnen onderscheiden van de rest. In deze heeft onder andere de politie uitzonderingen op de wetgeving.Maar deze mensen moeten hiervoor dan ook weer extra trainen.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2016, 22:21:29
Nieuwe inzichten bereiken niet alle weggebruikers welke voorrangsvoertuigen moeten kunnen onderscheiden van de rest.

Dank voor je reactie. Dat kost de nodig voorlichting. Misschien is het een idee dat brandweervrijwilligers een flinke subsidie krijgen, als ze voor privé-gebruik een rode auto kopen met brandweer-striping en lichtbak? Dat geeft ook eervol aan, wie de helden zijn in onze samenleving.

In deze heeft onder andere de politie uitzonderingen op de wetgeving. Maar deze mensen moeten hiervoor dan ook weer extra trainen.

Mijn voorstellen zijn ingrijpend, maar ze kunnen mogelijk sterk bijdragen aan kortere opkomsttijden op het platteland, met alle enorme voordelen van dien. En mijn voorstellen kunnen eerst worden uitgeprobeerd in een proefproject.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2016, 01:04:59
visitors can't see pics , please register or login


http://www.1stdefensefire.co.uk/images/fleet/fleet0012.jpg

Foto: Skid unit


Het is ook mogelijk, dat elke kazerne van de vrijwillige brandweer permanent wordt bemand door één of twee militaire brandweerlieden, op kosten van Defensie.

Bij brandalarm rijden zij dan direct met een brandweerauto naar de brand. Dat is voor hen leerzaam en sportief. Zij doen daarnaast de helft van het jaar militaire oefeningen.

De vrijwillige brandweerlieden komen bij dat systeem direct met hun eigen voertuig en brandweerkleding naar de brand. Zo mogelijk neemt één van hen ook een skid unit mee op een aanhangwagentje, dat bij zijn huis is gestald. Dat kan ook gelden voor meerdere vrijwillige brandweerlieden per brand. Als zij dan eerder arriveren dan de TS, kunnen ze alvast beginnen met blussen, voor zover dat veilig kan.

visitors can't see pics , please register or login


Foto: http://www.burnerfire.com/wp-content/uploads/2016/03/Burner-Fire-Control-200-Gallon-CAFS-Trailer-System.jpg

Als al die aanhangwagentjes met skid unit landelijk worden ingekocht, kan er vermoedelijk een flinke korting worden bedongen. Ze kunnen tijdens de stalling bijvoorbeeld met een gehard stalen slotketting worden vastgezet aan een lantaarnpaal, of worden gestald in een schuurtje.

visitors can't see pics , please register or login


Foto: http://www.polymaster.com.au/assets/media/product_category/Section_Hero431.jpg

Wikipedia over skid unit: https://en.wikipedia.org/wiki/Skid_unit


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2016, 01:54:29
Het is ook mogelijk, dat elke kazerne van de vrijwillige brandweer permanent wordt bemand door één of twee militaire brandweerlieden, op kosten van Defensie.

Bij brandalarm rijden zij dan direct met een brandweerauto naar de brand. Dat is voor hen leerzaam en sportief. Zij doen daarnaast de helft van het jaar militaire oefeningen.

Die militairen kunnen de brandweerkazerne bewaken tegen inbraak, en zich daar bezig houden met materiaalonderhoud, trainingen en het volgen van e-learning via internet. Ook kunnen die militairen brandweerlieden beschermen tegen geweld, op de plaats van het incident.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.232
Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2016, 04:16:15
visitors can't see pics , please register or login


http://www.1stdefensefire.co.uk/images/fleet/fleet0012.jpg

Foto: Skid unit


Het is ook mogelijk, dat elke kazerne van de vrijwillige brandweer permanent wordt bemand door één of twee militaire brandweerlieden, op kosten van Defensie.

Bij brandalarm rijden zij dan direct met een brandweerauto naar de brand. Dat is voor hen leerzaam en sportief. Zij doen daarnaast de helft van het jaar militaire oefeningen.

De vrijwillige brandweerlieden komen bij dat systeem direct met hun eigen voertuig en brandweerkleding naar de brand. Zo mogelijk neemt één van hen ook een skid unit mee op een aanhangwagentje, dat bij zijn huis is gestald. Dat kan ook gelden voor meerdere vrijwillige brandweerlieden per brand. Als zij dan eerder arriveren dan de TS, kunnen ze alvast beginnen met blussen, voor zover dat veilig kan.

visitors can't see pics , please register or login


Foto: http://www.burnerfire.com/wp-content/uploads/2016/03/Burner-Fire-Control-200-Gallon-CAFS-Trailer-System.jpg

Als al die aanhangwagentjes met skid unit landelijk worden ingekocht, kan er vermoedelijk een flinke korting worden bedongen. Ze kunnen tijdens de stalling bijvoorbeeld met een gehard stalen slotketting worden vastgezet aan een lantaarnpaal, of worden gestald in een schuurtje.

visitors can't see pics , please register or login


Foto: http://www.polymaster.com.au/assets/media/product_category/Section_Hero431.jpg

Wikipedia over skid unit: https://en.wikipedia.org/wiki/Skid_unit

Aangezien defensie door jou linkse partij geen geld heeft word het i.p.v. rekening Defensie rekening malle pietje V. of moet ik zeggen Frank Lingen je naam op het hulpverleningsforum.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.182
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2016, 09:52:35
Brain-picking door een (zelfbenoemde) projectmanager! Er feitelijk geen verstand van hebben maar imponeren middels de doos van Pandora, handig allerlei artikel verzamelen.

Nationale Veiligheid onder synergie van Defensie, het werd hier en elders in fora ook betiteld maar daar door vaklieden, wat we hier nu lezen is duidelijk de fantasiewereld van de spelletjesmakers! Nu is deze groep natuurlijk nodig om een stelling "Effect = Kwaliteit X Acceptatie" te bewerkstelligen maar moet deze groep ook erkennen, spelletjes zijn om te winnen en houden geen rekening met de verliezer!

"Effect = Kwaliteit X Acceptatie" inzet tot ontwikkeling en toepassing in een digitale wereld, de toekomst van een overvolle aarde.

Randstad 2040, een project wat zich begin 2000 manifesteerde, meerdere ministeries, waarvan er enkele inmiddels al weer een andere naam hebben, werkte eraan mee en een groep geïnteresseerde burgers vormde een klankbordgroep. Het tot dan voor onmogelijk gehouden werd voor mogelijk gemaakt middels nieuwe technologieën, voornamelijk ontwikkeld binnen werelds belangrijkste economische motor "de oorlogsindustrie"

Het is nog geen 2040 en was het dat morgen maar wel, onder voorwaarde dat mijn leeftijd/levensduur daaronder niet zou lijden, dan tekende ik onmiddellijk, want die wereld lijkt een oplossing tot vele problemen in het heden, hoewel het geen oplossing biedt tot overbevolking! En daarmee zijn we weer bij af, geen €400,- maar direct naar de gevangenis! Monopolisten, managers met maar één doel, zelfverrijking ten kosten van zij die niet accepteren dat vals spelen bij  spelregels behoort.

Brain-picking, beter goed gejat dan slecht bedacht! Maar val je door de mand, de digitale snelweg is genadeloos, bedenk dan iets wat een realistisch doel heeft, ga zelf ervaring opdoen, voor je verder roept en po.pt!


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2016, 10:03:49
Militairen
Defensie heeft bijna zestigduizend medewerkers op de loonlijst. https://www.defensie.nl/overdefensie/inhoud/feiten-en-cijfers.

Dus het is niet zo vreemd, als een deel van de militairen ook civiele taken doen, omdat Nederland nu niet direct wordt aangevallen door een ander land. Bovendien is die praktijkervaring nuttige training voor militairen.

Als er militairen worden ingezet voor steun aan civiele hulpdiensten, kost dat de overheid weinig extra geld, omdat die militairen nu tóch al betaald worden door Defensie.

Per saldo kan dit plan de overheid juist geld besparen, omdat er minder vrijwillige brandweerlieden naar een brand hoeven te komen. Van het geld dat daardoor overblijft, kan  de vergoeding per brandweerman worden verhoogd.

Elke brandweerkazerne kan ook permanent worden bemand door meer dan twee militairen met een aanvullende brandweeropleiding.


Kleine brandweerauto's bij vrijwilligers

Het is ook mogelijk dat elke vriiwillige brandweerman privé in een kleine bestelauto gaat rijden in brandweerkleuren. Met een lichtbak op het dak met zwaailichten, draaibaar zoeklicht en sirene.

Bijvoorbeeld een Volkswagen Transporter met vierwielaandrijving. De Volkswagen Transporter wordt ook veel gebruikt als pollitiebusje.

visitors can't see pics , please register or login


Foto: VW Transporter
http://www.blusgroeploppersum.nl/wp/wp-content/images/2012/01/VW-Transporter-1-van-1.jpg

Die bestelbusjes worden dan permanent uitgerust met een Skid-unit met een gevulde watertank, plus een kast met brandweer-attributen.

De vrijwillige brandweerlieden kunnen dan met hun eigen busjes alvast beginnen met blussen vanuit verschillende richtingen, als dat veilig kan. Dit in afwachting van de TS, die komt aanrijden vanaf de kazerne.

Dit plan kan ook worden doorgevoerd voor slechts een deel van de vrijwillige brandweerlieden. De extra kosten van dit plan worden uitgespaard, doordat er vermoedelijk minder gebouwen afbranden.

Dit plan wordt goedkoper door kleine 4WD auto's te gebruiken, met een kleinere watertank. Bijvoorbeeld de Suzuki Jimny met een top-box op het dak voor bagage.

visitors can't see pics , please register or login


Foto: Suzuki Jimny
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/a9/5d/38/a95d3870e1c34a2aa82f43a9bf067880.jpg

De onderdelen van de skid unit kunnen ook tijdelijk eenvoudig uit de auto's worden gehaald, bijvoorbeeld voor een vakantie. Ze kunnen daartoe demontabel worden gemonteerd met vleugelmoeren.

Een kleine cylindervormige watertank kan uit de auto worden getild met hulp van een huisgenoot of buurman, of een takel. Of de cylinder kan uit de auto worden gerold via een helling van planken. Eventueel worden er meerdere demontabele watertanks per auto gebruikt, zodat ze per stuk lichter zijn om te tillen.

De brandweervrijwilligers moeten een royale vergoeding krijgen, voor het feit dat ze permanent rondrijden met zo'n mini-brandweerauto met gevulde watertank. Ook moet dit geen verplichting voor hen worden.

Bij heel kleine brandjes zal het voldoende zijn, als er slechts één brandweerman of vrouw arriveert met zijn eigen mini-brandweerauto. Dat kan voorkomen dat een heel klein brandje uitgroeit tot een grote brand.

Die mini-brandweerauto's kunnen eventueel ook  uitrukken voor SpoedEisende Hulp (SEH) bij medische noodgevallen, in afwachting van de ambulance. Daartoe is wel genoeg medische kennis nodig. Die kennis kan deels worden opgedaan via kostenbesparende e-learning.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2016, 14:25:27
Voorstel
Een aantal vrijwillige brandweerlieden, die ver weg wonen van de kazerne, kunnen voor privé-
gebruik een SUV krijgen of een klein transportbusje (met vierwielaandrijving). Die brandweerlieden kunnen daarvan een deel zelf betalen.

Die voertuigen moeten brandweerkleuren hebben en een sirene en lichtbak op het dak. In die voertuigen kunnen permanent twee grote brandblussers liggen plus een brandweerpak met perslucht, en wat andere brandweerbenodigdheden.

Foto:

visitors can't see pics , please register or login


http://www.ukemergency.co.uk/photo/p1280791.jpg

Die voertuigen kunnen een aanhangwagentje trekken, waarop een skid unit is gemonteerd. Daarmee bedoel ik een watertank met drukpomp en smalle brandslang. Ook die 'fire trailer' moet in brandweerkleuren worden uitgevoerd. Dat aanhangwagentje kunnen ze stallen bij hun woonhuis, en eventueel meenemen naar hun dagelijks werk, als dat niet te lastig is.

Foto: fire trailer

visitors can't see pics , please register or login


http://coffs-motorsports.com.au/wp-content/gallery/spotmaster-600-trailer/firetrailer.jpg

Bij een brandalarm kunnen die brandweerlieden met hun kleine brandweervoertuigen direct naar de brand rijden met blauwe knipperlichten en sirene. Zo mogelijk met het aanhangwagentje met skid unit erachter gekoppeld.

Daar kunnen ze alvast beginnen met blussen, als dat veilig kan, in afwachting van de grote brandweerauto (TS). Sowieso kunnen ze bij de brand beginnen met verkenning, afzetting, signalering, instructie van omstanders, en eventuele eventuele evacuatie.

Als deze brandweerlieden een aanvullende opleiding zouden volgen in SpoedEisende Hulp (SEH), kunnen ze met hun noodvoertuig ook uitrukken voor eenvoudige medische spoedgevallen, eventueel in afwachting van de ambulance. Die medische opleiding kan deels kostenbesparend worden gevolgd via internet-video's en digitale simulatie-games, en via speciale internet-fora waar experts vragen beantwoorden.

Ik vermoed dat er door dit systeem flinke winst kan worden behaald in opkomsttijden. Er  kan ook worden onderzocht, in hoeverre de bovenstaande voorstellen toepasbaar zijn op de beroepsbrandweer. Al deze voorstellen zijn slechts in het kader van creatieve brainstorming, en kunnen dus door anderen worden verbeterd of veranderd.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #14 Gepost op: 24 juli 2016, 12:02:56

Voorstel
Een aantal vrijwillige brandweerlieden, die ver weg wonen van de kazerne, kunnen voor privé-
gebruik een SUV krijgen of een klein transportbusje (met vierwielaandrijving). Die brandweerlieden kunnen daarvan een deel zelf betalen.

Die voertuigen moeten brandweerkleuren hebben en een sirene en lichtbak op het dak. In die voertuigen kunnen permanent twee grote brandblussers liggen plus een brandweerpak met perslucht, en wat andere brandweerbenodigdheden.

Die voertuigen kunnen een aanhangwagentje trekken, waarop een skid unit is gemonteerd. Daarmee bedoel ik een watertank met drukpomp en smalle brandslang. Ook die 'fire trailer' moet in brandweerkleuren worden uitgevoerd. Dat aanhangwagentje kunnen ze stallen bij hun woonhuis, en eventueel meenemen naar hun dagelijks werk, als dat niet te lastig is.

Bij een brandalarm kunnen die brandweerlieden met hun kleine brandweervoertuigen direct naar de brand rijden met blauwe knipperlichten en sirene. Zo mogelijk met het aanhangwagentje met skid unit erachter gekoppeld.

Daar kunnen ze alvast beginnen met blussen, als dat veilig kan, in afwachting van de grote brandweerauto (TS). Sowieso kunnen ze bij de brand beginnen met verkenning, afzetting, signalering, instructie van omstanders, en eventuele eventuele evacuatie.

Als deze brandweerlieden een aanvullende opleiding zouden volgen in SpoedEisende Hulp (SEH), kunnen ze met hun noodvoertuig ook uitrukken voor eenvoudige medische spoedgevallen, eventueel in afwachting van de ambulance. Die medische opleiding kan deels kostenbesparend worden gevolgd via internet-video's en digitale simulatie-games, en via speciale internet-fora waar experts vragen beantwoorden.

Ik vermoed dat er door dit systeem flinke winst kan worden behaald in opkomsttijden. Er  kan ook worden onderzocht, in hoeverre de bovenstaande voorstellen toepasbaar zijn op de beroepsbrandweer. Al deze voorstellen zijn slechts in het kader van creatieve brainstorming, en kunnen dus door anderen worden verbeterd of veranderd.

De combinatie van medische kennis en brandweerkennis is bijzonder waardevol in het bovengenoemde systeem van individuele multidisciplinaire "first responders". In veel landen, zoals de VS, Duitsland en Japan hebben veel brandweerlieden tevens een medische training gevolgd, zodat ze ook puur medische noodmeldingen kunnen afhandelen (EMS), als die niet te moeilijk zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_medical_services

Wikipedia zegt daarover:

"In many countries or regions (e.g. United States, Germany, Japan), fire departments are often responsible for providing emergency medical services. Many firefighters are cross-trained as certified first responders, emergency medical technicians, ambulance technicians, or paramedics. Some services act only as "first responders" to medical emergencies, stabilizing the victim until an ambulance can arrive. Many fire departments also operate ambulance services."

https://en.wikipedia.org/wiki/Fire_department#Emergency_Medical_Services

Vrijwillige brandweerlieden kunnen daartoe vooral worden geworven onder mensen met een medische opleiding, zoals verpleegkundigen, artsen en fysiotherapeuten. Om die mensen te werven, kan hen een extra financiële vergoeding worden geboden. Ook zouden brandweerlieden permanent publiekelijk geeërd moeten worden met naam en foto via gemeentelijke websites, als ze dat willen.

Als brandweerlieden een stationcar zouden gebruiken, waar ook een (opvouwbare) brancard in ligt, kunnen zij in sommige gevallen ook zelfstandig een zieke of gewonde vervoeren naar het ziekenhuis, of naar huis. Ter plaatse zijn vaak wel omstanders of omwonenden te vinden die kunnen helpen met het tillen van de brancard. Een brancard past vaak ook in een kleinere auto, als de voorstoel en een deel van de achterbank worden neergeklapt.

 
Foto's: De grote, zeer snelle, en zeer veilige Volvo XC60 in brandweer-uitvoering

visitors can't see pics , please register or login


http://www.wallpaperup.com/uploads/wallpapers/2015/02/12/619836/big_thumb_edee9aec97792cf9572372191722979e.jpg


visitors can't see pics , please register or login


http://www.wallpaperup.com/uploads/wallpapers/2015/02/12/619838/big_thumb_28fb1ddcab8f3e2c899fd4b8f7a2b908.jpg


Deze vorm van SEH is onder andere nuttig, omdat er veel gevallen zijn waarin een ambulance eigenlijk een te zwaar middel is, omdat de situatie medisch gezien niet zo ernstig blijkt te zijn. Bovendien kunnen dergelijke brandweerlieden vaak veel eerder ter plaatse zijn dan een ambulance, doordat ze permanent verspreid zijn over het werkgebied. Dat geeft vooral op het platteland vermoedelijk grote voordelen qua opkomsttijd. In bepaalde gevallen kan ook de ambulance aanrijden, om de zorg over te nemen van de brandweerman of -vrouw ter plaatse.

Dit systeem van brandweerlieden met medische kennis en auto met brancard, geeft ook bij grote ongelukken en rampen extra capaciteit in medische noodzorg en gewondenvervoer. Bijvoorbeeld bij een brand in een ziekenhuis, aanhoudend geweld, aardbeving, grote overstroming, epidemie, chemische ramp, kernramp, enz.

De huidige vrijwillige brandweerlieden kunnen geleidelijk hun medische kennis vergroten, als ze dat willen. Dat kan eventueel deels via educatieve internet-fora, en via internet-video's, waarin de informatie op een aantrekkelijke manier wordt aangeboden. Bijvoorbeeld met zangers, acteurs, reclame-experts, schrijvers van soap-series en verhaallijnen. 

Die vorm van voorlichting heet edutainment, oftewel "educational entertainment". Die video's kunnen ook op tv worden uitgezonden, en op scholen worden vertoond. En ze kunnen worden uitgewisseld met veel andere landen, voor meer deskundigheid en kostenbesparing door schaalvergroting. Daardoor kunnen er ook duurdere artiesten en filmproducenten worden ingezet.