Jouw niet aflatende “papieren” inspanningen om militairen alternatief in te zetten daar waar hulpdiensten, de overheid en semi- overheid en andere instanties/diensten in gebreke blijven of in gebreke kunnen blijven, zouden resulteren in de opzet van een organisatie met medewerkers die alles kunnen en met een zeer uitgebreid scala aan materieel en middelen.
Die colonne van multidisciplinaire militairen met zowel civiele als militaire taken, kan verdeeld worden in militairen met verschillende specialismen. Dus niet elke militair uit die categorie hoeft alle civiele taken te kunnen uitvoeren.
Bijvoorbeeld duizend infanteristen kunnen een aanvullende opleiding krijgen voor civiele ME-ondersteuning. Duizend andere infanteristen kunnen worden opgeleid voor het verwijderen van omgewaaide bomen en het strooien van pekel met legertrucks, en andere opruimwerkzaamheden bij grote ongelukken. Duizend andere infanteristen kunnen worden opgeleid om boswachters te helpen bij surveillance, enz.
Voor het ijsvrij maken van wegen heb je een vloot van speciale voertuigen nodig.
Je kunt in legertrucks een demontabel pekelstrooiapparaat bevestigen.
Spoorwissels hoeven bij de juiste maatregelen niet ijsvrij te worden gemaakt.
En zolang die maatregelen niet zijn genomen, kunnen daarvoor militairen worden ingezet, die daarvoor een aanvullende training hebben gehad.
Voor het ijsvrij maken van vaarwegen heb je ijsbrekers nodig.
Ja, en mariniers kunnen daarop assisteren.
Het omzagen van omgewaaide bomen kun je overlaten aan hoveniers etc.
Het leegpompen van kelders kan door klusjesmannen, aannemers en je kunt zelf een dompelpomp met afvoerslang kopen.
Ja, maar het inzetten van externe bedrijven kost extra geld, terwijl militairen toch al betaald worden door Defensie. Bovendien zijn deze externe bedrijven direct na een hevige storm of regenval meestal al overbelast.
Het opvangen van gestrande treinreizigers kan door NS/PRO rail.
Als het een dagje sneeuwt, laat de NS minder vaak treinen rijden, terwijl er dan juist vaker treinen zouden moeten rijden, omdat autoverkeer belemmerd is. Die noodfunctie van de treinen moet dus worden versterkt en militairen kunnen daarbij helpen. Ze kunnen tijdens (dreigende) rampen ook meelopen met conducteurs voor controle van passagiers en beveiliging.
Voor het bewaken van strategische objecten is de NATRES.
NATRES-leden hebben meestal gewoon een civiele baan, dus die zijn niet heel makkelijk te mobiliseren.
Het ware zinvoller er naar te gaan streven dat voor zover de huidige opzetten niet voldoen, niet zouden voldoen, hierin verbetering te gaan aanbrengen.
Daarnaar moet worden gestreefd, door onder andere veel meer voorlichting aan burgers via radio, tv en internet.