Auteur Topic: Militairen kunnen hulpdiensten meer ondersteunen  (gelezen 25637 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #45 Gepost op: 19 december 2017, 04:31:33
Laten we (zeker Piet V)nu eerst eens stoppen om te denken dat we alles maar kunnen regelen, en zaken kunnen ondervangen met voorlichting tot het de strot van de burger uit komt. Waardoor de boodschap helemaal niet meer aan komt. Kun je wel stellen dat voorlichting permanent gegeven dient te worden op welke manier dan ook, maar op deze wijze zorg je er zelf voor dat de burger immuun gaat worden daarvoor, en je de burger gewoon niet meer zal bereiken met je boodschap. Simpel omdat de burger dan gaat reageren met "daar heb je hun ook weer met dat gezever over een ramp".

Voorlichting kan deels worden verwerkt in amusementsprogramma's op radio en tv, zoals soap-series. Die programma's kunnen worden gemaakt in samenwerking met veel andere landen. Om burgers daarmee te motiveren tot gedragsveranderingen, is medewerking nodig van professionele reclame-experts, filmproducenten en artiesten.

De overheid moet verplicht stellen dat in alle amusementsprogramma's bescheiden educatieve en morele boodschappen worden verwerkt. Bijvoorbeeld ter ontmoediging van criminaliteit, huiselijk geweld en alcoholmisbruik. En daarbij kan gewenst gedrag worden gestimuleerd, zoals ziektepreventie, veilig verkeer en disaster-preparedness.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #46 Gepost op: 19 december 2017, 09:40:59


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #47 Gepost op: 19 december 2017, 14:42:17
En die Zweden en Finnen maar lachen om die domme nederlanders die totaal niet met een beetje sneeuw om kunnen gaan. Laat staan even voor zichzelf zorgen na een ramp of ongeval. :-X :-X
Tot op zekere hoogte gaat die vergelijking mank, ook zij houden er net van als die sneeuw valt, als het eenmaal opgehouden is geen probleem maar de neerslag zijn ze ook niet dol op. Het verschil zit hem er in dat ze zich aanpassen daar waar wij naar huis willen om er achter te komen dat we geen zin hebben om te koken en thuisbezorgd.nl willen laten komen. De Scadinavische situatie van twee maanden sneeuw op de weg zodat men ook aan sneeuw kan wennen hebben we hier gewoon niet, hoe kunnen we er dan aan wennen? Het valt en dan wordt het meteen blubber die  dan ook nog een paar nachten aanvriest tot ijsrichels  tot op kniehoogte. Het heeft voor een land met twee drie dagen sneeuw per jaar ook geen zin om de investeringen te doen die een  koud land wel moet doen.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #48 Gepost op: 19 december 2017, 15:12:10
Tot op zekere hoogte gaat die vergelijking mank, ook zij houden er net van als die sneeuw valt, als het eenmaal opgehouden is geen probleem maar de neerslag zijn ze ook niet dol op. Het verschil zit hem er in dat ze zich aanpassen daar waar wij naar huis willen om er achter te komen dat we geen zin hebben om te koken en thuisbezorgd.nl willen laten komen. De Scadinavische situatie van twee maanden sneeuw op de weg zodat men ook aan sneeuw kan wennen hebben we hier gewoon niet, hoe kunnen we er dan aan wennen? Het valt en dan wordt het meteen blubber die  dan ook nog een paar nachten aanvriest tot ijsrichels  tot op kniehoogte. Het heeft voor een land met twee drie dagen sneeuw per jaar ook geen zin om de investeringen te doen die een  koud land wel moet doen.

Wij gooien tonnen zout op de weg en daar zit het probleem, in andere landen gebruikt men bv grit, net als in de kattenbak!. Hier maken we pap, richten we ongekende schade aan aan de natuur maar  wie boeit het, strooien maar! Blubber, drek en toch vriest het weer vast, ra ra hoe kan dat nou!

De zoutindustrie wint het van sneeuwkettingen, die zijn immers lastig aan te brengen, gelukkig zijn er brandweervoertuigen met automatische sneeuwkettingen, zoals die ook in het bedrijfsleven worden gebruikt maar nogmaals de zoutindustrie, naast Rijkswaterstaat, heeft de vinger in de pap!


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #49 Gepost op: 19 december 2017, 16:33:39
In Scandinavie en ook in Finland gaan de sneeuwschuivers al vroeg op pad, maken de weg goed berijdbaar voor personenwagens met spijkerbanden en vrachtwagens in de regel voorzien van extra sneeuwkettingen. De wegen blijven dan ook mede door de vorst egaal glad.
De belangrijkste wissels vriezen niet vast en het vliegverkeer, ook op de kleiner vliegvelden ondervindt in de regel weinig hinder van de sneeuw.
In het hooggebergte, waar de wegen in de winter met takken zijn aangegeven zoals bijvoorbeeld Jotunheimen, is de weg soms met shovels door de metershoge sneeuw doorgegraven waarbij je tussen muren van een paar meter hoog rijdt.




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #50 Gepost op: 19 december 2017, 16:53:05
Voorlichting kan deels worden verwerkt in amusementsprogramma's op radio en tv, zoals soap-series. Die programma's kunnen worden gemaakt in samenwerking met veel andere landen. Om burgers daarmee te motiveren tot gedragsveranderingen, is medewerking nodig van professionele reclame-experts, filmproducenten en artiesten.

De overheid moet verplicht stellen dat in alle amusementsprogramma's bescheiden educatieve en morele boodschappen worden verwerkt. Bijvoorbeeld ter ontmoediging van criminaliteit, huiselijk geweld en alcoholmisbruik. En daarbij kan gewenst gedrag worden gestimuleerd, zoals ziektepreventie, veilig verkeer en disaster-preparedness.

Ik vraag me af of jij überhaupt lees wat er wordt geschreven, of dat je geheel in je eigen voorlichtende wereldje blijft leven. En de overheid zou aan jou uit moeten leggen wat te doen bij een ramp, iemand die totaal niet leest wat er geschreven wordt, of er gewoon niets mee doet. Nogmaals, de burger zal er mee moeten dealen dat het kan gebeuren dat men even op zich zelf is aangewezen, dat is al beschreven in het pdf wat ik jou al eerder toonde. En daarmee is de kous af. Je moet als overheid niet alles willen regelen, simpelweg om dat dit niet gaat. Je kunt mensen een handvat geven, die hebben ze gekregen middels die pdf en het advies dat men een noodpakket in huis moet hebben.
Maar goed Piet, dat hoef ik jou niet uit te leggen, want jij zal alles wat je hier op het forum hebt gedropt wel in huis hebben en alles tot in de puntjes hebben geregeld. Jou verrassen ze niet. Toch?


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #51 Gepost op: 19 december 2017, 17:05:35
Even terug naar de ondersteuning van hulpdiensten.
In Nederland kan het o.a. door de verschillende beslissingslagen, te volgen procedures etc. lang duren totdat de effectieve ondersteuning hulpverlening op dreef komt.
De politie in Noorwegen bijvoorbeeld kan voor reddingen, gewondenvervoer etc. direct een helikopter bestellen, bij een natuurbrand in Nederland bijvoorbeeld kan het soms dagen duren totdat er een helikopter wordt ingezet.
Bij gebrek aan en kunde bij voldoende lokaal politiepersoneel kan de Noorse politie direct de lokale militairen en het beschikbare materieel inschakelen (landmacht,luchtmacht,marine en expertise etc.) of gespecialiseerde bedrijven in binnen en buitenland.
Bij een calamiteit in een van de vele tunnels of iets met gevaarlijke stoffen etc. is de politie zeker in de buitengebieden voorzien van ademlucht.
Bij een duidelijk afbrandscenario beperken hulpdiensten zich meestal tot toezien en wordt alleen het minimale overhoop gehaald.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #52 Gepost op: 19 december 2017, 17:37:24
In Scandinavie en ook in Finland gaan de sneeuwschuivers al vroeg op pad, maken de weg goed berijdbaar voor personenwagens met spijkerbanden en vrachtwagens in de regel voorzien van extra sneeuwkettingen. De wegen blijven dan ook mede door de vorst egaal glad. De belangrijkste wissels vriezen niet vast en het vliegverkeer, ook op de kleiner vliegvelden ondervindt in de regel weinig hinder van de sneeuw.

In Nederland zouden de militairen die de civiele hulpdiensten ondersteunen, ook moeten worden ingezet voor het ijsvrij maken van wegen, spoorwissels en vaarwegen. En voor het omzagen van omgewaaide bomen, het leegpompen van kelders bij zware regenval, het opvangen van gestrande treinreizigers en automobilisten bij extreem weer, en grote ongelukken, enz.

Dat zijn allemaal nuttige en sportieve oefeningen voor militairen, die gespecialiseerd zijn in rampenhulp en civiele ondersteuning. Daarnaast moeten zij ook militaire training krijgen met lange vuurwapens, zodat ze in oorlogstijd ook militaire objecten kunnen bewaken, en andere relatief lichte militaire taken kunnen uitvoeren.

Deze militairen zullen dan minder geschikt zijn, om te opereren in het hoogste geweldsspectrum. Maar ook tijdens militaire missies, zijn er regelmatig militairen nodig voor crowd-control, riot-control, politietaken, bewaking, medische ondersteuning, brandbestrijding en rampenhulp. En op die taken is deze categorie militairen met civiele ervaring dan extra goed voorbereid.


WillemD

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #53 Gepost op: 19 december 2017, 17:39:45
Even terug naar de ondersteuning van hulpdiensten.
In Nederland kan het o.a. door de verschillende beslissingslagen, te volgen procedures etc. lang duren totdat de effectieve ondersteuning hulpverlening op dreef komt.
De politie in Noorwegen bijvoorbeeld kan voor reddingen, gewondenvervoer etc. direct een helikopter bestellen, bij een natuurbrand in Nederland bijvoorbeeld kan het soms dagen duren totdat er een helikopter wordt ingezet.
Bij gebrek aan en kunde bij voldoende lokaal politiepersoneel kan de Noorse politie direct de lokale militairen en het beschikbare materieel inschakelen (landmacht,luchtmacht,marine en expertise etc.) of gespecialiseerde bedrijven in binnen en buitenland.
Bij een calamiteit in een van de vele tunnels of iets met gevaarlijke stoffen etc. is de politie zeker in de buitengebieden voorzien van ademlucht.
Bij een duidelijk afbrandscenario beperken hulpdiensten zich meestal tot toezien en wordt alleen het minimale overhoop gehaald.
Bestuurlijk en theoretisch denken bevordert niet en nooit een integrale aanpak van extreme problemen.
Het hokjes gedachte dat RWS alleen maar de wegen onderhoudt en zout strooit, de politie alleen de orde en veilig dient en de brandweer alleen maar blust en hulp verleent vloeit allemaal voort uit puur calvinistisch hokjes denken.

We strooien al sinds mensenheugenis zout, dus waarom zouden wij dan nu opeens zand moeten gaan strooien en de natuur beschermen.  Belachelijk idee.
 :-X

Naar aanleiding van deze discussie vraag ik mij plotseling af: Waarom zie ik geen HA's van de brandweer met sneeuwschuivers en zandstrooibakken? Zal wel iets met regelgeving te maken hebben.
Dit is diep  :-\

Nederland heeft nog veel te leren met betrekking tot inzet van, en samenwerking tussen hulpdiensten en andere overheden onderling.
Liever Brandweer Dan Weer Brand !


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #54 Gepost op: 19 december 2017, 19:20:57
Citaat
Nederland heeft nog veel te leren met betrekking tot inzet van, en samenwerking tussen hulpdiensten en andere overheden onderling.

We zitten verlegen om een ego manager!




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #55 Gepost op: 20 december 2017, 11:56:33
In Nederland zouden de militairen die de civiele hulpdiensten ondersteunen, ook moeten worden ingezet voor het ijsvrij maken van wegen, spoorwissels en vaarwegen. En voor het omzagen van omgewaaide bomen, het leegpompen van kelders bij zware regenval, het opvangen van gestrande treinreizigers en automobilisten bij extreem weer, en grote ongelukken, enz.

Dat zijn allemaal nuttige en sportieve oefeningen voor militairen, die gespecialiseerd zijn in rampenhulp en civiele ondersteuning. Daarnaast moeten zij ook militaire training krijgen met lange vuurwapens, zodat ze in oorlogstijd ook militaire objecten kunnen bewaken, en andere relatief lichte militaire taken kunnen uitvoeren.

Deze militairen zullen dan minder geschikt zijn, om te opereren in het hoogste geweldsspectrum. Maar ook tijdens militaire missies, zijn er regelmatig militairen nodig voor crowd-control, riot-control, politietaken, bewaking, medische ondersteuning, brandbestrijding en rampenhulp. En op die taken is deze categorie militairen met civiele ervaring dan extra goed voorbereid.

Jouw niet aflatende “papieren” inspanningen om militairen alternatief in te zetten daar waar hulpdiensten, de overheid en semi- overheid en andere instanties/diensten in gebreke blijven of in gebreke kunnen blijven zouden resulteren in de opzet van een organisatie met medewerkers die alles kunnen en met een zeer uitgebreid scala aan materieel en middelen.
Voor het ijsvrij maken van wegen heb je een vloot van speciale voertuigen nodig.
Spoorwissels hoeven bij de juiste maatregelen niet ijsvrij te worden gemaakt.
Voor het ijsvrij maken van vaarwegen heb je ijsbrekers nodig.
Her omzagen van omgewaaide bomen kun je overlaten aan hoveniers etc.
Het leegpompen van kelders kan door klusjesmannen, aannemers en je kunt zelf een dompelpomp met afvoerslang kopen.
Het opvangen van gestrande treinreizigers kan door NS/PRO rail.
Voor het bewaken van strategische objecten is de NATRES.

Het ware zinvoller er naar te gaan streven dat voor zover de huidige opzetten niet voldoen, niet zouden voldoen, hierin verbetering te gaan aanbrengen.






Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #56 Gepost op: 20 december 2017, 12:55:45
Even terug naar de ondersteuning van hulpdiensten.
In Nederland kan het o.a. door de verschillende beslissingslagen, te volgen procedures etc. lang duren totdat de effectieve ondersteuning hulpverlening op dreef komt.
De politie in Noorwegen bijvoorbeeld kan voor reddingen, gewondenvervoer etc. direct een helikopter bestellen, bij een natuurbrand in Nederland bijvoorbeeld kan het soms dagen duren totdat er een helikopter wordt ingezet.
Wij hebben in Nederland ene viertal trauma heli's en kunnen in uithoeken gebruik maken van de diensten van buitenlandse heli's.Allemaal met 1 druk op de knop zonder dat er zelfs om gevraagd hoeft te worden.  Met een natuurbrand kan het wat langer duren omdat er maar 1 regio de grondploegen levert.   Verder zijn er gewoon afspraken  over beschikbaarheid als de omstandigheden daarom vragen. Voor natuurbranden  staat best wel wat defensie potentieel  klaar om de poort uit te rijden, maar natuurlijk niet jaarrond, pas bij fase rood ergens in het land EN Defensie moet niet elders alle potentieel voor de kerntaak nodig hebben.
Bij gebrek aan en kunde bij voldoende lokaal politiepersoneel kan de Noorse politie direct de lokale militairen en het beschikbare materieel inschakelen (landmacht,luchtmacht,marine en expertise etc.) of gespecialiseerde bedrijven in binnen en buitenland.
Natuurlijk, Noorwegen is een groot  en dun bevolkt land en veel kazernes liggen net als in Nederland niet altijd in de dichtst bevolkte gebieden, kortom  zelfs met het uit bed trommelen van slaperige militairen boek je op veel plekken tijdwinst op een brandweereenheid.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #57 Gepost op: 20 december 2017, 13:38:52
Jouw niet aflatende “papieren” inspanningen om militairen alternatief in te zetten daar waar hulpdiensten, de overheid en semi- overheid en andere instanties/diensten in gebreke blijven of in gebreke kunnen blijven, zouden resulteren in de opzet van een organisatie met medewerkers die alles kunnen en met een zeer uitgebreid scala aan materieel en middelen.

Die colonne van multidisciplinaire militairen met zowel civiele als militaire taken, kan verdeeld worden in militairen met verschillende specialismen. Dus niet elke militair uit die categorie hoeft alle civiele taken te kunnen uitvoeren.

Bijvoorbeeld duizend infanteristen kunnen een aanvullende opleiding krijgen voor civiele ME-ondersteuning. Duizend andere infanteristen kunnen worden opgeleid voor het verwijderen van omgewaaide bomen en het strooien van pekel met legertrucks, en andere opruimwerkzaamheden bij grote ongelukken. Duizend andere infanteristen kunnen worden opgeleid om boswachters te helpen bij surveillance, enz. 

Voor het ijsvrij maken van wegen heb je een vloot van speciale voertuigen nodig.

Je kunt in legertrucks een demontabel pekelstrooiapparaat bevestigen.

Spoorwissels hoeven bij de juiste maatregelen niet ijsvrij te worden gemaakt.

En zolang die maatregelen niet zijn genomen, kunnen daarvoor militairen worden ingezet, die daarvoor een aanvullende training hebben gehad.

Voor het ijsvrij maken van vaarwegen heb je ijsbrekers nodig.


Ja, en mariniers kunnen daarop assisteren.

Het omzagen van omgewaaide bomen kun je overlaten aan hoveniers etc.
Het leegpompen van kelders kan door klusjesmannen, aannemers en je kunt zelf een dompelpomp met afvoerslang kopen.

Ja, maar het inzetten van externe bedrijven kost extra geld, terwijl militairen toch al betaald worden door Defensie. Bovendien zijn deze externe bedrijven direct na een hevige storm of regenval meestal al overbelast.

Het opvangen van gestrande treinreizigers kan door NS/PRO rail.


Als het een dagje sneeuwt, laat de NS minder vaak treinen rijden, terwijl er dan juist vaker treinen zouden moeten rijden, omdat autoverkeer belemmerd is. Die noodfunctie van de treinen moet dus worden versterkt en militairen kunnen daarbij helpen. Ze kunnen tijdens (dreigende) rampen ook meelopen met conducteurs voor controle van passagiers en beveiliging.

Voor het bewaken van strategische objecten is de NATRES.

NATRES-leden hebben meestal gewoon een civiele baan, dus die zijn niet heel makkelijk te mobiliseren.

Het ware zinvoller er naar te gaan streven dat voor zover de huidige opzetten niet voldoen, niet zouden voldoen, hierin verbetering te gaan aanbrengen.

Daarnaar moet worden gestreefd, door onder andere veel meer voorlichting aan burgers via radio, tv en internet.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #58 Gepost op: 20 december 2017, 16:50:36
Die colonne van multidisciplinaire militairen met zowel civiele als militaire taken, kan verdeeld worden in militairen met verschillende specialismen. Dus niet elke militair uit die categorie hoeft alle civiele taken te kunnen uitvoeren.

Bijvoorbeeld duizend infanteristen kunnen een aanvullende opleiding krijgen voor civiele ME-ondersteuning. Duizend andere infanteristen kunnen worden opgeleid voor het verwijderen van omgewaaide bomen en het strooien van pekel met legertrucks, en andere opruimwerkzaamheden bij grote ongelukken. Duizend andere infanteristen kunnen worden opgeleid om boswachters te helpen bij surveillance, enz. 

Je kunt in legertrucks een demontabel pekelstrooiapparaat bevestigen.

En zolang die maatregelen niet zijn genomen, kunnen daarvoor militairen worden ingezet, die daarvoor een aanvullende training hebben gehad.
 

Ja, en mariniers kunnen daarop assisteren.

Ja, maar het inzetten van externe bedrijven kost extra geld, terwijl militairen toch al betaald worden door Defensie. Bovendien zijn deze externe bedrijven direct na een hevige storm of regenval meestal al overbelast.
 

Als het een dagje sneeuwt, laat de NS minder vaak treinen rijden, terwijl er dan juist vaker treinen zouden moeten rijden, omdat autoverkeer belemmerd is. Die noodfunctie van de treinen moet dus worden versterkt en militairen kunnen daarbij helpen. Ze kunnen tijdens (dreigende) rampen ook meelopen met conducteurs voor controle van passagiers en beveiliging.

NATRES-leden hebben meestal gewoon een civiele baan, dus die zijn niet heel makkelijk te mobiliseren.

Daarnaar moet worden gestreefd, door onder andere veel meer voorlichting aan burgers via radio, tv en internet.

Piet, stop met deze onzin. Je bent allerlei zaken aan het verzinnen die nu echt belachelijke vormen beginnen aan te nemen. Het verwijderen van een boom is helemaal niet zo spannend. De brandweer verwijdert de spoedgevallen zoals geblokkeerde wegen, bomen op huizen of auto,s. En de rest is voor een hovenier of de gemeente zelf. Net zoals het leeg pompen van kelders, daar moet de brandweer alleen de echte spoedeisende meldingen uit halen, de andere zaken zijn voor klusjesmannen en loodgieters of bewoners zelf.

Als we jou je gang laten gaan, stoot je diverse bedrijven het brood uit de mond, bedrijven die vaak ook nog eens de nodige expertise in huis hebben om een klus te kunnen klaren. Ga je die het brood uit de mond stoten door broodroof toe te passen? Vorige week met die grote sneeuwval hebben wij als brandweer de dringende zaken opgelost bij een melding. En aan de bewoner en eigenaar van de boom verteld dat hij voor het eventueel verder omzagen van de boom of het fatsoeneren van de boom een hovenier moest gaan bellen. Daar zijn wij als brandweer niet voor.

Je wilt Defensie een hoop taken toe schuiven, maar laat defensie gewoon haar kerntaak uitvoeren. Daar hebben ze al werk genoeg aan. En als zij ergens iets kunnen betekenen in de civiele hulpverlening worden zij vanzelf daarvoor gevraagd.


WillemD

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #59 Gepost op: 20 december 2017, 20:02:33
Zolang Defensie iedere cent moet omdraaien om nog enigszins te kunnen functioneren door dramatisch voortschrijdende bezuinigingen sinds de jaren 90 tot heden, kan men in alle redelijkheid niet verwachten dat Defensie bij echte rampen, met uitzondering van enkele parate eenheden in en om Nederland, met voldoende mankracht en materiaal binnen enkele dagen uitgebreid kan assisteren in Nederland.
 :-X

We zitten verlegen om een ego manager!
Geef mij maar eens alle volmachten en de vrije hand !   ;D  ;)
Liever Brandweer Dan Weer Brand !