Auteur Topic: Geweldsmiddelen voor brandweerlieden  (gelezen 12776 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #15 Gepost op: 28 september 2016, 09:57:33
Leuk leesvoer over de bewapening van brandweer:
Leuk ja... Beetje omgekeerde van de brandweerpolitie hier, politie die ook branden moest blussen. Maar ik vind dat toch lastige dubbelklussen.
Overigens ben ik ooit bij de brandweer gegaan om mensen te helpen, niet om ze kapot te maken. De dag dat ik met geweldsmiddelen moet rondlopen (anders dan een helm waar je vrij fanatieke kopstoten mee kan uitdelen), is de dag dat ik ontslag neem.
Doe ik mee..


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #16 Gepost op: 11 juni 2017, 22:17:22
Zie ook mijn bericht met als titel: "Kostenbesparende oplossingen voor geweld tegen hulpverleners"

http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,210.msg658093.html#msg658093


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2017, 18:09:14
Overigens ben ik ooit bij de brandweer gegaan om mensen te helpen, niet om ze kapot te maken. De dag dat ik met geweldsmiddelen moet rondlopen (anders dan een helm waar je vrij fanatieke kopstoten mee kan uitdelen), is de dag dat ik ontslag neem.

Het dragen van pepperspray voor een uiterste noodsituatie, is niet hetzelfde als de intentie om burgers onnodig te verwonden. En het geven van een kopstoot met een brandweerhelm geeft veel meer kans op ernstig blijvend letsel bij de ontvanger, dan het gebruik van pepperspray. Zo'n kopstoot kan onder andere blijvend hersenletsel veroorzaken.

Ik vind dat er in elke brandweerauto ook kunststof tie-raps aanwezig moeten zijn, die geschikt zijn om te gebruiken als handboeien. Ook daarin kunnen brandweerlieden worden onderwezen via praktijkoefeningen, aangevuld met uitgebreide demonstratie-video's.

Het dragen van pepperspray hoeft niet verplicht te worden voor brandweerlieden. Maar het zou wel toegestaan moeten zijn tijdens hun werk, volgens mij, mits daarin ook een training gevolgd wordt.

De Nederlandse politie is extreem overbelast. En ook de toegenomen waakzaamheid op het gebied van terrorisme, kan een argument zijn voor meer aandacht bij de brandweer voor geweldsmiddelen.

Daarmee beweer ik niet dat pepperspray een afdoende oplossing biedt tegen terroristen met automatische aanvalsgeweren of explosieven. Maar het dragen van pepperspray en tie-rap handboeien, kan de algemene weerbaarheid van brandweerlieden in mijn ogen wel verhogen, ondersteund door de politie.

Ik vind dat de Nederlandse brandweer ook veel beter getraind moet worden in vriendelijke, diplomatieke en deëscalerende bejegening van het publiek. Dat kan helpen om geweld, intimidatie, conflicten, diefstal, vernielingen, rellen, intimidatie en andere vormen van tegenwerking door burgers te voorkomen. 

Zie ook het volgende artikel: DeStefano, M., 2015, Firefighters and Firearms, a New Kind of PPE, Brevard County, Florida, USA.

http://www.fireengineering.com/articles/2015/12/firefighters-and-firearms.html


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #18 Gepost op: 13 juni 2017, 06:10:03
Ik sluit ook niet uit, dat er in de toekomst op Nederlandse brandweerwagens in steden regelmatig een militair zal meerijden met pistoolmitrailleur en taser. Mogelijk is dat dan een militair, die een aanvullende brandweeropleiding heeft gevolgd. Er zijn bij Defensie al militaire brandweerlieden in dienst.

Die beveiliging van brandweerwagens kan een reactie zijn op de vele terroristische aanslagen van de afgelopen jaren in West-Europese landen. Ook de dagelijkse aanwezigheid van militairen op straat in Brussel en Parijs leek tien jaar geleden nog onwaarschijnlijk. Daarom lijkt het me goed mogelijk, dat ook in Nederland de civiel-militaire samenwerking veel hechter zal worden.


WillemD

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #19 Gepost op: 13 juni 2017, 09:24:46
Het geweldsmonopolie m.b.t. gebruik van vuurwapens ligt bij de Nederlandse Staat, en hiervoor zijn aangewezen Politie en Defensie. Bovendien is het gebruik van geweldsmiddelen aan zeer strikte wet-en regelgeving gebonden over het wie, hoe en wanneer. Zodra je van deze weg afwandeld kom je in een grijs gebied van bewapenings wedloop en onnodig/onbevoegd/onjuist gebruik van (vuur)wapens en vrijheidsberovende attributen.

Het uitrusten van brandweer en ambulance personeel en andere hulpverleners met ty-raps, tasers, pepperspray en andere grappige dingen is puur symptoom bestrijding.
De Politie heeft als taak de veiligheid te garanderen van hulpverleners. Hierin slagen zij tot frustatie van velen steeds minder in. Wat overigens absoluut niet de individuele politie man/vrouw is aan te rekenen.
De onderliggende oorzaken en daaruit voortkomende problemen zijn dus gelegen in de voortschrijdende uitholling van de Politie in haar geheel en het verschuiven van allerlei politie taken naar derden in het verleden en heden.

Symptoombestrijding (inclusief Bezuinigingen !) wordt meestal bedacht door rechtlijnig denkende theoretici, levert altijd meerkosten op, levert vooral extra nieuwe tijdrovende problemen op, en lost het onderliggende probleem zelden op.

Het onderliggende (echte !) probleem oplossen blijkt in de praktijk altijd goedkoper en kost beduidend minder tijd t.o.v. symptoombestrijding.
Deze zeer belangrijke praktijktip beveel ik alle (symptoom)bestrijders van een probleem ten zeerste aan.  ;)  8)

M.a.w., blauw achter het bureau vandaan om alle hulpverleners en burgers adequaat te beschermen tegen overlast, hinderlijk gedrag, geweld, (vuur)wapengeweld en ander onheil.
En laat administratief personeel maar grotendeels de administratie doen ter ontlasting van.

Liever Brandweer Dan Weer Brand !




Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 13 juni 2017, 13:42:46
Ik sluit ook niet uit, dat er in de toekomst

Zucht...
Waar moet ik eigenlijk beginnen?


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #21 Gepost op: 13 juni 2017, 13:57:48
Zucht...
Waar moet ik eigenlijk beginnen?

AA heeft tegenwoordig gedetacheerde ME commandant, waar het eindigt weet niemand maar goed gaat het niet.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #22 Gepost op: 13 juni 2017, 14:15:41
Het geweldsmonopolie m.b.t. gebruik van vuurwapens ligt bij de Nederlandse Staat, en hiervoor zijn aangewezen Politie en Defensie. Bovendien is het gebruik van geweldsmiddelen aan zeer strikte wet-en regelgeving gebonden over het wie, hoe en wanneer. Zodra je van deze weg afwandeld kom je in een grijs gebied van bewapenings wedloop en onnodig/onbevoegd/onjuist gebruik van (vuur)wapens en vrijheidsberovende attributen.

Gelukkig hebben we parlement en regering, die voortdurend bezig zijn om de wetgeving aan te passen aan veranderende omstandigheden.

Het uitrusten van brandweer en ambulance personeel en andere hulpverleners met ty-raps, tasers, pepperspray en andere grappige dingen is puur symptoom bestrijding.

Ik vind dat ook de normen en waarden van burgers moeten worden verbeterd door de overheid, via morele voorlichting via onderwijs en via alle amusementsprogramma's op radio en tv. Tot die tijd zijn er volgens mij meer beschermende maatregelen nodig voor hulpdiensten, zoals geweldsmiddelen.
 
De Politie heeft als taak de veiligheid te garanderen van hulpverleners. Hierin slagen zij tot frustatie van velen steeds minder in. Wat overigens absoluut niet de individuele politie man/vrouw is aan te rekenen. De onderliggende oorzaken en daaruit voortkomende problemen zijn dus gelegen in de voortschrijdende uitholling van de Politie in haar geheel en het verschuiven van allerlei politie taken naar derden in het verleden en heden.

Symptoombestrijding (inclusief Bezuinigingen !) wordt meestal bedacht door rechtlijnig denkende theoretici, levert altijd meerkosten op, levert vooral extra nieuwe tijdrovende problemen op, en lost het onderliggende probleem zelden op.

Het onderliggende (echte !) probleem oplossen blijkt in de praktijk altijd goedkoper en kost beduidend minder tijd t.o.v. symptoombestrijding. Deze zeer belangrijke praktijktip beveel ik alle (symptoom)bestrijders van een probleem ten zeerste aan.  ;)  8)

M.a.w., blauw achter het bureau vandaan om alle hulpverleners en burgers adequaat te beschermen tegen overlast, hinderlijk gedrag, geweld, (vuur)wapengeweld en ander onheil. En laat administratief personeel maar grotendeels de administratie doen ter ontlasting van.

Bezuinigingen zijn deels het gevolg van de grote economische crisis van de afgelopen negen jaar. Meer geld voor de politie betekent bijvoorbeeld minder geld voor verpleeghuizen, zorg, onderwijs, openbaar vervoer en wegen. Veel bureauwerk bij de politie heeft ook te maken met opsporing. En intelligent administratief personeel dat goed overweg kan met pc's en politie-software moet ook betaald worden.

Het zou denk ik wél helpen, als de politie veel meer reclame zou maken in het kader van de werving van onbetaalde vrijwillige politie. Bijvoorbeeld vrijwilligers die wekelijks een uur lang bewakingsbeelden van een winkelcentrum bekijken via internet, vanuit hun eigen woonhuis. Of vrijwilligers die huishoudelijke en technische klussen doen in politiebureaus, enz. Of politievrijwilligers die een training krijgen op het gebied van bijvoorbeeld vingerafdrukken of verzorging van politiepaarden.

Ook moeten de faciliteiten om aangifte doen via internet worden verbeterd. En voor veel taken kan de politie worden ondersteund door militaire infanteristen en mariniers, die nu toch al worden betaald. Naast dat civiele werk kunnen die militairen regelmatig militaire oefeningen blijven doen.

Infanteristen kunnen o.a. voetbal-hooligans in toom houden met ME-uitrusting en grote bussen pepperspray. Ze kunnen ook evenementen, grote treinstations en andere kwetsbare doelen bewaken tegen terrorisme, onder leiding van politieagenten. Ook kunnen infanteristen samen surveilleren met boswachters, en landsgrenzen bewaken tegen criminelen, en helpen bij grote branden en grote verkeersongelukken en rampen.

Mariniers kunnen de waterpolitie ondersteunen, en zeehavens helpen beschermen tegen terrorisme en smokkel van wapens en drugs.


WillemD

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 240
Reactie #23 Gepost op: 13 juni 2017, 17:26:34
Zucht...
Waar moet ik eigenlijk beginnen?
Zal je een beetje op weg helpen.

"Tig, tig jaren geleden -een beetje voor mijn tijd- wilde iemand wilde dieren wegjagen door hard geluid te maken door twee stenen tegen elkaar aan te slaan. Deze verjaag methode bleek zeer succesvol, maar had als schadelijk neveneffect dat er regelmatig een fikse heidebrand ontstond en de schaarse gewassen werden vernietigd.
Sindsdien is het gebruik van alle vuurstenen en alle doorontwikkelingen daarvan, alsmede blusinstructies en blusmaterialen in toenemende mate onderhevig geraakt aan een enorme bureaucratie, wet-en regelgeving en trage ambtenarij."

 8)

De rest is hedendaagse geschiedenis.
Maar waarschijnlijk begrijp ik je vraag verkeerd.  ::)
Liever Brandweer Dan Weer Brand !


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #24 Gepost op: 31 december 2017, 20:19:00
Bij dreigende rellen kunnen brandweerlieden eventueel grote pepperspray-bussen dragen van een halve liter of liter. Of veel kleinere busjes, die onopvallend in een jaszak worden gedragen.