Ik stel voor, dat er in elk politiebusje een duikpak wordt meegenomen, in waterrijke gebieden. Eventueel met een ademluchttoestel, dat ook geschikt is voor rook.
Daarbij zou het goed zijn, als een aantal kleine politieauto's wordt vervangen door politiebusjes, zodat er meer uitrusting kan worden meegenomen. Vooral op het platteland lijkt me dat nodig, door de vaak zeer lange aanrijtijden.
Dit plan kan worden betaald, door bijvoorbeeld iets minder nieuwe politieagenten in dienst te nemen, en door meer vrijwillige politieagenten te werven.
Ook kan er eventueel in een deel van de brandweerauto's en ambulances een duikpak worden meegenomen.
In de UK, Schotland en Australië heeft men ambulanceteams die "werken in uitdagende en gevaarlijke omstandigheden", het HART (Hazardous Area Response Team). Het HART rijd op veel brandweermeldingen, van brand tot hoogteredding. Het HART is getraind als oppervlakteredteam.
In het LPA (Landelijk Protocol Ambulancezorg; zowel NL, als UK) staat dat iemand die langer dan 35 minuten in het water ligt, is overleden. In de UK maken ze dan nog onderscheid in koud water (<0C) en warm water (>0C). In water kouder dan 0 graden Celsius overleeft iemand langer (divers reflex).
In Nederland kan je stellen dat een duikteam er minimaal 10-15 minuten over doet om ter plaatse te komen, je hebt dan 20 minuten voor de zoektocht naar het slachtoffer. Dit is veel te kort om een slachtoffer te vinden (en uit het water te halen), tenzij hij aan de oppervlakte drijft. De vraag rijst dan: "wat heeft men nog aan een duikteam?"
In dit geval had je dan misschien een duiker nodig gehad. Maar heel vaak steken de wielen van de auto nog net boven water uit. In deze gevallen zou een oppervlakte team met behulp van een mobiele lier aan de voor/achterzijde (trekpunt) van de TAS de auto snel kunnen kantelen. Maar dan moet er wel op elke TAS een uitrusting aanwezig zijn en de beschikking hebben over een mobiele lier. Maar ook dit kost geld.
Kuifje heeft gelijk, veel melding voor het duikteam zijn in ondiep water, zeker met dit soort casuïstiek (voertuig te water). In de meeste gevallen waarbij je echt een duikteam nodig hebt, is het slachtoffer dus overleden. Je hebt dan meer aan een forensisch duikteam, dan aan de "boeren" van de brandweer, ook in verband met het veiligstellen van sporen etc.