Auteur Topic: Brandbestrijding en huidige materieel  (gelezen 9094 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #15 Gepost op: 25 april 2016, 22:06:26
Moet je elke brand meteen maar gaan blussen? Moet je een brand met gevaarlijke stoffen wel meteen gaan bestrijden. Ik dacht dat we ook iets geleerd hebben van Chemie-pack. Iets met millieubesparing..


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #16 Gepost op: 26 april 2016, 12:05:06
OK het is mij duidelijk, er valt weinig tot niets te wijzigen in de organisatie en inzet systemen zoals die nu bestaan. Dan blijft bij mij de vraag hoe men denkt branden met gevaarlijke stoffen binnen een aanvaardbare tijd te kunnen doven, en dan bedoel ik dus tankauto's, containers, treinen, schepen. Er zijn gelukkig veel regio's waar wel Schuimblusvoertuigen aanwezig zijn, ook zijn er veel posten waar een TS NB aanwezig is. De grote steden hebben dit niet of veel minder. Schuim is in VGGM een schaars iets. Ik heb die haakarmbak wel eens gezien met een oefening. Ik hoop maar dat het nooit nodig is, voordat dat is opgebouwd hoef je al niets meer te doen. Dan heb ik het nog niet over muren rond bijvoorbeeld de betuwe lijn waar je gewoon overheen spuit omdat die wand te hoog is. Er zijn wel tankwagens, maar zonder hydraulische arm met monitor en zonder SVM tank. Het idee dat een TS NB niet groter is dan een standaard TS schijnt toch een probleem te zijn in de bebouwde kom. Dus bij een beetje brand, staan er 4 HW,  AL, word de halve regio leeg getrokken aan standaard TSen, en hebben we een grootwater transport systeem waar Napolion nog mee gewerkt heeft, al die inzet voor 4 m3 per minuut. Een hoogwerker verwerkt al 3m3. Door voertuigen niet algemeen maar voor een bepaald doel te construeren en andere voertuigen in de buurt te hebben, kun je gerichter met materieel en personeel afhankelijk van de melding gepast uitrukken. Maar ik word als logisch nadenkend persoon als manager weggezet, dus ik laat het erbij. Hoop wel dat er nooit iets gebeurt van enige omvang, met enig risico. De Huis, tuin en keukenbrandjes en redding van mensen en dieren, dat is wel heel goed geregeld, maak ik me ook geen zorgen om, maar ohwee als het wat groter of specialistischer word, er is gewoon niets voor. Chemiepack is een uitzondering dat soort bedrijven hebben we niet hier, maar wel de infra waar diezelfde rotzooi overheen gaat.
Is schuim schaars in de regio VGGM, kijk jij niet goed,en snap je wel hoe het werkt,met name het laatste betwijfel ten zeerste aan,evenals het logische nadenken.
Voorbeeld:
Verdeeld over de regio VGGM staan op 10 posten Schuim blusaanhangers met 1000 liter schuimvormend middelconcentraat en schuimmonitor welke achter de TS word gehangen.
Aangezien er per liter schuim maar 3% schuimconcentraat nodig is kun je uit 1 aanhanger al 3.3333liter schuim halen waar we er nog 20 delen lucht bij doen waardoor er 666.666 liter ontstaat waarmee 666,6667 m³ schuim gemaakt kan worden, en dat x 10 durf jij schaars te noemen voor een brand welke statistisch 1 x in de 200 jaar in het gebied van VGGM kan voorkomen.
En over de muren van de Betuwelijn kun je gewoon met de worplengte van de monitoren overheen spuiten en die bak vullen met blusschuim.
Maar ja als leek snap jij niet hoe schuimblussing werkt

Die Haak armbak waar jij het over hebt is er om eventueel de schuim van die aanhangwagens aan te vullen.

Jou vraag bij de TS-NB ging in eerste instantie alleen over de breedte en die maakt niet zoveel uit, maar waar gaat het in de stad om, niet alleen over de breedte want een TS-NB is misschien niet breder maar meestal wel hoger en langer met een langere wielbasis waardoor de draaicirkel groter is waardoor je om een straat in te komen meer ruimte nodig hebt en door de hoogte minder overzicht.

En zo'n grootwatertransport heeft een capaciteit van 4000 liter per minuut of wel 4-5 van de door jou geroemde TS-NB met 5000 om de zelfde watertransportcapaciteit van het GWT te halen heb je ongeveer 3 tot 4 TS-NB per minuut nodig aangezien zo'n TS-NB ongeveer 2000 liter per minuut  kan verpompen samen met het aan en afkoppelen wat al gauw 1,5 tot 3 minuten duurt,dus afkoppelen wegrijden volgende aanrijden aankoppelen en watergeven.
Dan de TS-BT naar een waterwinningspunt, als dat een brandkraan is duurt het vullen met 500 tot 750 liter per minuut  samen met het aankoppelen tussen de 10 en 15 minuten.
Als het open water is nog iets langer aangezien er dan eerst een zuigslang uitgelegd moet worden.

Maar ja, als leek snap jij niet hoe waterwinning en -transport werkt.

Dus je schrijft net als een brandweermanager zonder ooit met je poten in het bluswater te hebben gestaan , hebt geen benul waar je over praat maar wel een mening hebben en het dan raar vinden dat de werkvloer je niet serieus neemt.



Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #17 Gepost op: 26 april 2016, 17:03:09
Ik ben vooral benieuwd waarom die betuwelijn in ene om doe hoek komt kijken. Dat is een heel ander verhaal, daar kun je geen eens zomaar gaan blussen zonder procedures door lopen te hebben. De regio's die de betuwelijn in hun verzorgingsgebied hebben zijn volledig op de hoogte hoe ze daar mee om moeten gaan.
Elke regio heeft een voorraad aan schuim ter beschikking, en als dat net niet voldoende is kan er schuim worden geleend bij een buurregio.
maar soms moet je je ook af vragen of je wel moet gaan blussen. Laat de brand eerst maar eens over zijn top gaan, scherm de omgeving af. En laat de brand eerst zijn brandstof opgebruiken. Scheelt een heleboel voor het millieu, door de hitte van de brand verbranden de gevaarlijke stoffen veel beter en ben je van een hoop extra problemen af. Zoals zwaar verontreinigd bluswater zoals bij Chemie-pack is gebeurd.

Brandbestrijding is iets meer dan alleen maar domweg water of schuim in een brand jagen. Ook daar komt een tactisch plan bij kijken, zeker bij de zeer grote branden.


Brandweerman

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 5.370
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandpreventie deskundige Projecteringsdeskundige BMI/OAI
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap Brandweerduiker
Reactie #18 Gepost op: 28 april 2016, 13:53:38
Waarom zou er een HV mee moeten rijden als een regio zijn TSen keurig volgens het landelijke bestek heeft ingericht. Dan kan 1 TS 99% van de ongevallen afhandelen zonder tussenkomst van een HV. Nog altijd goedkoper dan zo'n duur voertuig als een HV  mee te laten rijden

Uiteraard kunnen bestelbusje niet als volwaardige eenheden gezien worden. Hetgeen alles in de brandveiligheidsketen op gebaseerd is. Mij aanvulling had meer betrekking op de opmerking dat bestelwagens zijn leuk voor de logistieken zaken, maar totaal ongeschikt voor repressieve taken.

alle kwalificaties die ik naar me toe krijg vind ik geweldig. ik ga ook niet in herhalingen vallen, als mensen mijn woorden verdraaien naar huidige management termen en inzet afspraken prima, ik heb dit niet gedaan. Wel krijg ik het idee, dat men mogelijk door het management niet open staat voor nieuwe dingen maar krampachtig vasthoud aan dat wat is of was. De brandweer moet niet denken in kansen en % en hoeveel uren enz. nee ze moeten overal voor alle calamiteiten het passende materieel, personeel en kennis kunnen bieden. Dat is nu zeker niet het geval. Ik ben ook begonnen met de vraag of een bos TS groter is dan een gewone. het wantwoord was NEE, dus gelijk formaat met meer capaciteit is dan dus beter, hoef je minder snel op te schalen. Dat je elke bestelbus als SIV bestempeld is jouw zaak. Zelf zie ik het als een klein, compact voertuig voor kleine dingen, dus niet voor huizenbrand. Wel kan zo'n klein blusvoertuig daar ondersteunen voor bijvoorbeeld extra water winning. Het is heel leuk die aanhangwagens voor schuim met een groot kanon erop, maar hoelang ben je bezig voor je alles hebt aangesloten en je ook grootwater transport enz klaar hebt??? Dan hoef je niet eens meer uit te rukken. Ik doel op een betuwe lijn met een muur van 4 meter hoog links en rechts. Daar spuit je over het spoor je collega's aan de andere kant weg. Een schuimblusser met hydraulische arm zoals in ZHZ aanwezig is, zou dit en nog veel meer problemen kunnen oplossen. Maar wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. En als een hoogwerker zo lomp en traag is, waarom zijn er dan gelukkig zoveel korpsen die er mee werken??? omdat je flexibeler bent, en je meer kunt met een veel stevigere arm, ook kun je onder een hoek werken, zie ik een ladderwagen nog niet doen. en waarom zou een HV1 mee moeten voor auto ongevallen, het materiaal dat je daarvoor nodig hebt past ook in een bestelwagen. Alleen de Kraan mis je dan, die heb je ook lang niet altijd nodig. Maar blijf maar lekker vasthouden aan de gebaande wegen, en klagen en ******* op het management, bedenk niet zelf een oplossing, dat zou een gefundeerd weerwoord opleveren, daar zit niemand op te wachten.

Denk niet zo zeer dat men niet wil veranderen maar een verandering in de brandveiligheidsketen betekend vaak wel een behoorlijke ingreep om alles weer op elkaar af te laten stemmen. Ben het met je eens dat men open moet staan voor verandering maar hoop wel dat dit doordacht wordt gedaan.

OK het is mij duidelijk, er valt weinig tot niets te wijzigen in de organisatie en inzet systemen zoals die nu bestaan. Dan blijft bij mij de vraag hoe men denkt branden met gevaarlijke stoffen binnen een aanvaardbare tijd te kunnen doven, en dan bedoel ik dus tankauto's, containers, treinen, schepen. Er zijn gelukkig veel regio's waar wel Schuimblusvoertuigen aanwezig zijn, ook zijn er veel posten waar een TS NB aanwezig is. De grote steden hebben dit niet of veel minder. Schuim is in VGGM een schaars iets. Ik heb die haakarmbak wel eens gezien met een oefening. Ik hoop maar dat het nooit nodig is, voordat dat is opgebouwd hoef je al niets meer te doen. Dan heb ik het nog niet over muren rond bijvoorbeeld de betuwe lijn waar je gewoon overheen spuit omdat die wand te hoog is. Er zijn wel tankwagens, maar zonder hydraulische arm met monitor en zonder SVM tank. Het idee dat een TS NB niet groter is dan een standaard TS schijnt toch een probleem te zijn in de bebouwde kom. Dus bij een beetje brand, staan er 4 HW,  AL, word de halve regio leeg getrokken aan standaard TSen, en hebben we een grootwater transport systeem waar Napolion nog mee gewerkt heeft, al die inzet voor 4 m3 per minuut. Een hoogwerker verwerkt al 3m3. Door voertuigen niet algemeen maar voor een bepaald doel te construeren en andere voertuigen in de buurt te hebben, kun je gerichter met materieel en personeel afhankelijk van de melding gepast uitrukken. Maar ik word als logisch nadenkend persoon als manager weggezet, dus ik laat het erbij. Hoop wel dat er nooit iets gebeurt van enige omvang, met enig risico. De Huis, tuin en keukenbrandjes en redding van mensen en dieren, dat is wel heel goed geregeld, maak ik me ook geen zorgen om, maar ohwee als het wat groter of specialistischer word, er is gewoon niets voor. Chemiepack is een uitzondering dat soort bedrijven hebben we niet hier, maar wel de infra waar diezelfde rotzooi overheen gaat.

Heb je wel eens van de uitspraak: "hoe heter, hoe beter gehoord?" Zeker bij gevaarlijke stoffen is blussen niet altijd de oplossing. In sommige gevallen kan je zelfs beter met de TS naar de benzinepomp rijden, je water eruit laten lopen en vol tanken met benzine om te blussen.


Brandweerman

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 5.370
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandpreventie deskundige Projecteringsdeskundige BMI/OAI
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap Brandweerduiker
Reactie #19 Gepost op: 29 april 2016, 12:38:59
Ik ben vooral benieuwd waarom die betuwelijn in ene om doe hoek komt kijken. Dat is een heel ander verhaal, daar kun je geen eens zomaar gaan blussen zonder procedures door lopen te hebben. De regio's die de betuwelijn in hun verzorgingsgebied hebben zijn volledig op de hoogte hoe ze daar mee om moeten gaan.
Elke regio heeft een voorraad aan schuim ter beschikking, en als dat net niet voldoende is kan er schuim worden geleend bij een buurregio.
maar soms moet je je ook af vragen of je wel moet gaan blussen. Laat de brand eerst maar eens over zijn top gaan, scherm de omgeving af. En laat de brand eerst zijn brandstof opgebruiken. Scheelt een heleboel voor het millieu, door de hitte van de brand verbranden de gevaarlijke stoffen veel beter en ben je van een hoop extra problemen af. Zoals zwaar verontreinigd bluswater zoals bij Chemie-pack is gebeurd.

Brandbestrijding is iets meer dan alleen maar domweg water of schuim in een brand jagen. Ook daar komt een tactisch plan bij kijken, zeker bij de zeer grote branden.

Lees deze reactie vandaag pas. Mooie aanvulling op hetgeen ik gisteren al aangaf:

Heb je wel eens van de uitspraak: "hoe heter, hoe beter gehoord?" Zeker bij gevaarlijke stoffen is blussen niet altijd de oplossing. In sommige gevallen kan je zelfs beter met de TS naar de benzinepomp rijden, je water eruit laten lopen en vol tanken met benzine om te blussen.