Auteur Topic: Brandbestrijding en huidige materieel  (gelezen 4220 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.525
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #15 Gepost op: 25 april 2016, 22:06:26
Moet je elke brand meteen maar gaan blussen? Moet je een brand met gevaarlijke stoffen wel meteen gaan bestrijden. Ik dacht dat we ook iets geleerd hebben van Chemie-pack. Iets met millieubesparing..




Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.241
Reactie #16 Gepost op: 26 april 2016, 12:05:06


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.525
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #17 Gepost op: 26 april 2016, 17:03:09
Ik ben vooral benieuwd waarom die betuwelijn in ene om doe hoek komt kijken. Dat is een heel ander verhaal, daar kun je geen eens zomaar gaan blussen zonder procedures door lopen te hebben. De regio's die de betuwelijn in hun verzorgingsgebied hebben zijn volledig op de hoogte hoe ze daar mee om moeten gaan.
Elke regio heeft een voorraad aan schuim ter beschikking, en als dat net niet voldoende is kan er schuim worden geleend bij een buurregio.
maar soms moet je je ook af vragen of je wel moet gaan blussen. Laat de brand eerst maar eens over zijn top gaan, scherm de omgeving af. En laat de brand eerst zijn brandstof opgebruiken. Scheelt een heleboel voor het millieu, door de hitte van de brand verbranden de gevaarlijke stoffen veel beter en ben je van een hoop extra problemen af. Zoals zwaar verontreinigd bluswater zoals bij Chemie-pack is gebeurd.

Brandbestrijding is iets meer dan alleen maar domweg water of schuim in een brand jagen. Ook daar komt een tactisch plan bij kijken, zeker bij de zeer grote branden.


Brandweerman

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 5.363
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandpreventie deskundige Projecteringsdeskundige BMI/OAI
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap Brandweerduiker
Reactie #18 Gepost op: 28 april 2016, 13:53:38
Waarom zou er een HV mee moeten rijden als een regio zijn TSen keurig volgens het landelijke bestek heeft ingericht. Dan kan 1 TS 99% van de ongevallen afhandelen zonder tussenkomst van een HV. Nog altijd goedkoper dan zo'n duur voertuig als een HV  mee te laten rijden

Uiteraard kunnen bestelbusje niet als volwaardige eenheden gezien worden. Hetgeen alles in de brandveiligheidsketen op gebaseerd is. Mij aanvulling had meer betrekking op de opmerking dat bestelwagens zijn leuk voor de logistieken zaken, maar totaal ongeschikt voor repressieve taken.

alle kwalificaties die ik naar me toe krijg vind ik geweldig. ik ga ook niet in herhalingen vallen, als mensen mijn woorden verdraaien naar huidige management termen en inzet afspraken prima, ik heb dit niet gedaan. Wel krijg ik het idee, dat men mogelijk door het management niet open staat voor nieuwe dingen maar krampachtig vasthoud aan dat wat is of was. De brandweer moet niet denken in kansen en % en hoeveel uren enz. nee ze moeten overal voor alle calamiteiten het passende materieel, personeel en kennis kunnen bieden. Dat is nu zeker niet het geval. Ik ben ook begonnen met de vraag of een bos TS groter is dan een gewone. het wantwoord was NEE, dus gelijk formaat met meer capaciteit is dan dus beter, hoef je minder snel op te schalen. Dat je elke bestelbus als SIV bestempeld is jouw zaak. Zelf zie ik het als een klein, compact voertuig voor kleine dingen, dus niet voor huizenbrand. Wel kan zo'n klein blusvoertuig daar ondersteunen voor bijvoorbeeld extra water winning. Het is heel leuk die aanhangwagens voor schuim met een groot kanon erop, maar hoelang ben je bezig voor je alles hebt aangesloten en je ook grootwater transport enz klaar hebt??? Dan hoef je niet eens meer uit te rukken. Ik doel op een betuwe lijn met een muur van 4 meter hoog links en rechts. Daar spuit je over het spoor je collega's aan de andere kant weg. Een schuimblusser met hydraulische arm zoals in ZHZ aanwezig is, zou dit en nog veel meer problemen kunnen oplossen. Maar wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. En als een hoogwerker zo lomp en traag is, waarom zijn er dan gelukkig zoveel korpsen die er mee werken??? omdat je flexibeler bent, en je meer kunt met een veel stevigere arm, ook kun je onder een hoek werken, zie ik een ladderwagen nog niet doen. en waarom zou een HV1 mee moeten voor auto ongevallen, het materiaal dat je daarvoor nodig hebt past ook in een bestelwagen. Alleen de Kraan mis je dan, die heb je ook lang niet altijd nodig. Maar blijf maar lekker vasthouden aan de gebaande wegen, en klagen en ******* op het management, bedenk niet zelf een oplossing, dat zou een gefundeerd weerwoord opleveren, daar zit niemand op te wachten.

Denk niet zo zeer dat men niet wil veranderen maar een verandering in de brandveiligheidsketen betekend vaak wel een behoorlijke ingreep om alles weer op elkaar af te laten stemmen. Ben het met je eens dat men open moet staan voor verandering maar hoop wel dat dit doordacht wordt gedaan.

OK het is mij duidelijk, er valt weinig tot niets te wijzigen in de organisatie en inzet systemen zoals die nu bestaan. Dan blijft bij mij de vraag hoe men denkt branden met gevaarlijke stoffen binnen een aanvaardbare tijd te kunnen doven, en dan bedoel ik dus tankauto's, containers, treinen, schepen. Er zijn gelukkig veel regio's waar wel Schuimblusvoertuigen aanwezig zijn, ook zijn er veel posten waar een TS NB aanwezig is. De grote steden hebben dit niet of veel minder. Schuim is in VGGM een schaars iets. Ik heb die haakarmbak wel eens gezien met een oefening. Ik hoop maar dat het nooit nodig is, voordat dat is opgebouwd hoef je al niets meer te doen. Dan heb ik het nog niet over muren rond bijvoorbeeld de betuwe lijn waar je gewoon overheen spuit omdat die wand te hoog is. Er zijn wel tankwagens, maar zonder hydraulische arm met monitor en zonder SVM tank. Het idee dat een TS NB niet groter is dan een standaard TS schijnt toch een probleem te zijn in de bebouwde kom. Dus bij een beetje brand, staan er 4 HW,  AL, word de halve regio leeg getrokken aan standaard TSen, en hebben we een grootwater transport systeem waar Napolion nog mee gewerkt heeft, al die inzet voor 4 m3 per minuut. Een hoogwerker verwerkt al 3m3. Door voertuigen niet algemeen maar voor een bepaald doel te construeren en andere voertuigen in de buurt te hebben, kun je gerichter met materieel en personeel afhankelijk van de melding gepast uitrukken. Maar ik word als logisch nadenkend persoon als manager weggezet, dus ik laat het erbij. Hoop wel dat er nooit iets gebeurt van enige omvang, met enig risico. De Huis, tuin en keukenbrandjes en redding van mensen en dieren, dat is wel heel goed geregeld, maak ik me ook geen zorgen om, maar ohwee als het wat groter of specialistischer word, er is gewoon niets voor. Chemiepack is een uitzondering dat soort bedrijven hebben we niet hier, maar wel de infra waar diezelfde rotzooi overheen gaat.

Heb je wel eens van de uitspraak: "hoe heter, hoe beter gehoord?" Zeker bij gevaarlijke stoffen is blussen niet altijd de oplossing. In sommige gevallen kan je zelfs beter met de TS naar de benzinepomp rijden, je water eruit laten lopen en vol tanken met benzine om te blussen.


Brandweerman

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 5.363
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandpreventie deskundige Projecteringsdeskundige BMI/OAI
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap Brandweerduiker
Reactie #19 Gepost op: 29 april 2016, 12:38:59
Ik ben vooral benieuwd waarom die betuwelijn in ene om doe hoek komt kijken. Dat is een heel ander verhaal, daar kun je geen eens zomaar gaan blussen zonder procedures door lopen te hebben. De regio's die de betuwelijn in hun verzorgingsgebied hebben zijn volledig op de hoogte hoe ze daar mee om moeten gaan.
Elke regio heeft een voorraad aan schuim ter beschikking, en als dat net niet voldoende is kan er schuim worden geleend bij een buurregio.
maar soms moet je je ook af vragen of je wel moet gaan blussen. Laat de brand eerst maar eens over zijn top gaan, scherm de omgeving af. En laat de brand eerst zijn brandstof opgebruiken. Scheelt een heleboel voor het millieu, door de hitte van de brand verbranden de gevaarlijke stoffen veel beter en ben je van een hoop extra problemen af. Zoals zwaar verontreinigd bluswater zoals bij Chemie-pack is gebeurd.

Brandbestrijding is iets meer dan alleen maar domweg water of schuim in een brand jagen. Ook daar komt een tactisch plan bij kijken, zeker bij de zeer grote branden.

Lees deze reactie vandaag pas. Mooie aanvulling op hetgeen ik gisteren al aangaf:

Heb je wel eens van de uitspraak: "hoe heter, hoe beter gehoord?" Zeker bij gevaarlijke stoffen is blussen niet altijd de oplossing. In sommige gevallen kan je zelfs beter met de TS naar de benzinepomp rijden, je water eruit laten lopen en vol tanken met benzine om te blussen.