Auteur Topic: Brandbestrijding en huidige materieel  (gelezen 3784 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vuurbal

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 23 april 2016, 14:08:45
Een vraag van algemene aard. Is een Natuurbrandbestrijdings voertuig breder dan een gewone TAS? Zo niet, waarom hebben we dan niet gewoon standaard TSen die geschikt zijn voor natuurbranden, maar ook standaard als eerste uitruk in de bebouwde kom ingezet kunnen worden? Meer bluscapaciteit, minder snel opschalen voor water winning, dak, bumper blusmonitoren, SVM, kortom een blusvoertuig. Voor auto ongevallen word meestal toch een HV erbij opgeroepen, dus waarom moet een TAS een hydraulische schaar hebben? en voor de binnensteden en smalle straten, volstaat toch een bestelbus met 500 ltr water, HD, LD en 4 man, de grote TAS kan aan het einde van de straat staan, en meer water aanvoeren met slangen en met meer mensen, kortom andere vorm van inzet en je bent met minder voertuigen effectiever en efficiënter bij brand. en voor HV geld ook dat veel in een bestelbus past. Als je standaard elke blusgroep van een 4X4 bluswagen voorziet met 4 man, en om de andere post een bestelbus als kleinblusvoertuig met slanghaspel aanhangwagen, en de andere post een HV2 bestelbus met Dompelpomp aanhanger stationeerd, dan kun je altijd snel brand bestrijden en snel HV terplaatse hebben, en altijd snel slangen en een grote pomp ter plaatse krijgen. voor de smalle straten kun je dan ook sneller meerdere bestelwagens sturen, geld ook voor HV, en dan alle grotere of geografisch geschikte plaatsen voorzien van een HW en een HV1 met boot aanhanger en je hebt een standaard overzichtelijk en effectief ingerichte brandweerorganisatie. Ben ik nou zo dom of zijn de managers zo met hun eigen regeltjes bezig. De technieken zijn er, de voertuigen ook, allen moeten de procedures en inzet bestemmingen worden aangepast, kwestie van willen toch? Ik ben geen brandweerman, kijk alleen hoe het gaat als (ramptoerist) bij interessante branden.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.350
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 23 april 2016, 16:37:59
Je hebt in Nederland een paar natuurbrand voertuigen die alleen voor natuurbranden gebruikt worden, de meeste  voertuigen staan gewoon op vrijwillige posten die maar 1 TS hebben, dit voertuig is dan geschikt om zowel in het terrein te kunnen optreden als voor het standaardwerk. Ze zijn wel zwaarder en breder en  daarom zie je ze meestal niet op posten met veel binnenstad en als dat toevallig wel zo is, dan niet op de eerste uitruk voor de binnenstad. Maar ook hier is het vaak een standaard TS die toevallig 4WD heeft een grotere tank en  extra  blusmogelijkheden.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.232
Reactie #2 Gepost op: 23 april 2016, 20:32:47
Natuurbrandbestrijdingsvoertuigen zijn over het algemeen niet breder als reguliere TSsen.
Bijvoorbeeld een MAN TGL of TGM 4x2 heeft een even brede cabine als een TGM of TGS in 4x4 uitvoering, en als we naar de materieel en tankopbouw kijken is deze in 99% heeft deze in de meeste gevallen de maximale wettelijke breedtemaat van 2,50 meter.



vuurbal

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 24 april 2016, 11:03:31
Natuurbrandbestrijdingsvoertuigen zijn over het algemeen niet breder als reguliere TSsen.
Bijvoorbeeld een MAN TGL of TGM 4x2 heeft een even brede cabine als een TGM of TGS in 4x4 uitvoering, en als we naar de materieel en tankopbouw kijken is deze in 99% heeft deze in de meeste gevallen de maximale wettelijke breedtemaat van 2,50 meter.

Ok, Wanneer de afmetingen dus vrijwel gelijk zijn, wat ik al vermoedde, waarom zijn er dan 2 verschillende TAS TSNB aanwezig? Als ik kijk naar de Veluwe, dan zijn er vrijwel alleen maar 4X4 TS NB aanwezig. Bij elk ongeval gaat er een HV1 mee. Dit is dus mogelijk, wanneer een Bos voertuig niet groter is dan een normaal voertuig, en er toch een HV mee moet bij een ongeval waarom dan geen bos TS als standaard TS landelijk invoeren, je hebt immers meer bluscapaciteit. en als je daarnaast met een bestel auto als kleinblusvoertuig om de andere post plaatst, en op de andere post een HV2 bestelauto, en beide voertuigen voorzien van een aanhanger, met slangen, en een pomp. dan heb je enorme slagkracht voor hetzelfde geld als nu en je hoeft minder snel op te schalen. En voor de kleinere incidenten, binnen, buitensluiting, Reanimatie, liftopsluiting, vuilnisbak in de fik, bermbrandje, dat soort dingen, ga je niet met een TS met 6 man maan neem je een van de bestelwagens met 2 man. spaart weer veel FRB voertuigen uit. Door deze andere manier van materieel inzet word de brandweer volgens mij slagvaardiger met een zelfde budget.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.232
Reactie #4 Gepost op: 24 april 2016, 11:33:09
Ok, Wanneer de afmetingen dus vrijwel gelijk zijn, wat ik al vermoedde, waarom zijn er dan 2 verschillende TAS TSNB aanwezig? Als ik kijk naar de Veluwe, dan zijn er vrijwel alleen maar 4X4 TS NB aanwezig. Bij elk ongeval gaat er een HV1 mee. Dit is dus mogelijk, wanneer een Bos voertuig niet groter is dan een normaal voertuig, en er toch een HV mee moet bij een ongeval waarom dan geen bos TS als standaard TS landelijk invoeren, je hebt immers meer bluscapaciteit. en als je daarnaast met een bestel auto als kleinblusvoertuig om de andere post plaatst, en op de andere post een HV2 bestelauto, en beide voertuigen voorzien van een aanhanger, met slangen, en een pomp. dan heb je enorme slagkracht voor hetzelfde geld als nu en je hoeft minder snel op te schalen. En voor de kleinere incidenten, binnen, buitensluiting, Reanimatie, liftopsluiting, vuilnisbak in de fik, bermbrandje, dat soort dingen, ga je niet met een TS met 6 man maan neem je een van de bestelwagens met 2 man. spaart weer veel FRB voertuigen uit. Door deze andere manier van materieel inzet word de brandweer volgens mij slagvaardiger met een zelfde budget.

Volgens mij snap jij het dus absoluut niet bij bijna geen enkel ongeval rijdt er nog een HV1 alleen bij complexe ongevallen zoals met grote voertuigen anders alleen een TS-BZK bepakt.
Zo'n klein blusvoertuig noemt men een SIV is geen slagkracht voor veel geld.

Aangezien ik voor veiligheid van brandweermensen ben moeten ze buiten wachten tot dat de TS-NB van 15 km ter plaatse is dus ff 15 minuten wachten terwijl slachtoffers binnen zitten, denk dat omstanders je er bijna in trappen om een gevaarlijke redding te doen zonder back-up te doen en zonder deugdelijke inzetmiddelen want ja als je
FRB word  al meestal met de gewone TS(NB) gedaan.
Bij jou voorstel gooi je klauwen met geld weg aan slagkracht voor de bühne waar je werkelijk niets aan hebt, en is het resultaat is dat het heel veel extras geld kost aangezien een TS-NB zomaar 2x zoveel geld kost als een standaard TS dus besparing weg en dan moeten er ook nog overal SIV met Motorspuitaanhangers worden aangeschaft ben je als startpunt al 1½ de kosten kwijt.
Door jou andere manier van materieel inzet word de brandweer 2x zo duur met langere opkomstijden en minder slagkracht en gevaarlijker voor personeel.

 



Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.501
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #5 Gepost op: 24 april 2016, 12:45:33
Ok, Wanneer de afmetingen dus vrijwel gelijk zijn, wat ik al vermoedde, waarom zijn er dan 2 verschillende TAS TSNB aanwezig? Als ik kijk naar de Veluwe, dan zijn er vrijwel alleen maar 4X4 TS NB aanwezig. Bij elk ongeval gaat er een HV1 mee. Dit is dus mogelijk, wanneer een Bos voertuig niet groter is dan een normaal voertuig, en er toch een HV mee moet bij een ongeval waarom dan geen bos TS als standaard TS landelijk invoeren, je hebt immers meer bluscapaciteit. en als je daarnaast met een bestel auto als kleinblusvoertuig om de andere post plaatst, en op de andere post een HV2 bestelauto, en beide voertuigen voorzien van een aanhanger, met slangen, en een pomp. dan heb je enorme slagkracht voor hetzelfde geld als nu en je hoeft minder snel op te schalen. En voor de kleinere incidenten, binnen, buitensluiting, Reanimatie, liftopsluiting, vuilnisbak in de fik, bermbrandje, dat soort dingen, ga je niet met een TS met 6 man maan neem je een van de bestelwagens met 2 man. spaart weer veel FRB voertuigen uit. Door deze andere manier van materieel inzet word de brandweer volgens mij slagvaardiger met een zelfde budget.
Je zit aardig op de managers stoel.
Het is niet voor niets dat er verschillende TSen bestaan. Een natuurbrandvoertuig krijg je echt niet zo simpel in een oude binnenstad zoals bv Utrecht of Amsterdam. De voertuigen die daar rijden zijn juist compact gehouden ivm de krappe straatjes die je daar hebt. In oude binnensteden moet je juist niet willen uitrukken met een bestelbus. Daar heb je direct slagkracht nodig, slagkracht die je met een bestelwagen absoluut never nooit zult kunnen leveren.
Verder zijn de huidige TSen zodanig ingericht dat zij 99% van de klussen aan kunnen, in die ene resterende procent is er een HV extra nodig voor ongevallen met vrachtwagens enz. Bestelwagens zijn leuk voor de logistieken zaken, maar totaal ongeschikt voor repressieve taken


vuurbal

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 24 april 2016, 23:48:39
Ik ben absoluut geen manager en heb het nooit over SIV gehad, dat is een management flop daar wil ik absoluut niet naartoe. Dat een TS NB het dubbele kost van een standaard TAS verbaast me maargoed het zal wel. wie kan lezen heeft ook vele voordelen. ik bedoel met een bestelauto als klein blus voertuig geen SIV maar een wagen voor kleine klusjes, dus niet met 6 man en een vrachtwagen TAS naar een vuilnisbak of Reanimatie. dat gebeurt nu wel zeer regelmatig. Dat er geen HV meer mee rijd, verbaast me, want meestal word deze gewoon opgeroepen, dus ik weet niet over welke stad je het hebt maar in GLD midden gaat hij meestal wel mee volgens 112 meldingen dan. ik kom lang niet altijd ter plaatse en zeker niet voor ongevallen, vind ik niet leuk om naar te kijken. Slagkracht bij brand lijkt me het meest urgente, daar telt elke seconde, dus met een Blusvoertuig en (geen van alles een beetje en dus te weinig als het serieus word), met 6 man of meer naar brand uitrukken, voor klein klungel werk en niet urgente dingen met de kleine voertuigen met 2 of 4 man gaan. ligt aan de melding, is geen standaard voor te maken. Voor de steden met veel kleine steegjes en straatjes is een gewone TAS ook al te groot. daarvoor zouden juist kleinere voertuigen moeten komen. of dat een bestelwagen word of een smallere vrachtauto zoals de reiniging ook al deels heeft zal per plaats verschillen. het gaat mij ook om het grotere geheel en niet om de uitzonderingen in diverse steden. Hoevaak word er nu middel of grote brand gegeven voor de water winning? dat kan dus met een klein blusvoertuig met aanhangwagen, plus dat de TAS meer capaciteit heeft en dus minder snel hoeft te worden opgeschaald voor water winning. ik zeg, basis blusvoertuig, alle blusgroepen, dus 4x4 5m3 water schuim, dak en bumper monitor, blussen en toegang verschaffen. de rest hoort bij de HV. klein blusvoertuig voor kleine dingen, als vuilnisbak, binnen, buiten sluiting, lift opsluiting, eventueel ook reanimatie, dat soort dingen. HV1 zoals hij is houden, HV2 als bestelwagen afwisselend met klein blusvoertuig om de andere post. HV2 voor auto ongevallen en diverse andere kleine dingen, inclusief slopen van delen van huizen bij brand enz. HV1 alleen voor grotere complexere zaken houden, HW, geen gekloot meer met Autoladders, er word zo zelden iemand via de ladder gered, alles gaat via het bakkie, dus doe dan een stevige arm waar je meer mee kunt. en verder iets vreemds misschien, maar Schuimblus wagens in combi met water tankwagen. er is zoveel transport van gevaarlijke zooi door het hele land, dat dit toch gewoon standaard zou moeten zijn, en geen IBC's in een container die met slangetjes aan elkaar doorverbonden zijn zoals dat hier nu wel het geval is met de Schuimbluscontainer. HEt gaat mij erom dat je slagkracht vergroot, met minder voertuigen en met het juiste aantal mensen voor de inzet. er zullen best verschillen zitten in regio's of eisen van een gemeente of wat dan ook, maar ik lees te vaak en zie ook tevaak dat hele regio's worden leeg getrokken bij een groter incident omdat het materieel niet geschikt is voor meer dan huis tuin en keuken klusjes, en natuurlijk kun je niet overal een crashtender neer zetten. dat snap ik ook, er zijn ook vele tussenoplossingen. alleen de wil moet er zijn, en volgens mij ontbreekt die nogal bij het management, wat ik dus niet ben.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.232
Reactie #7 Gepost op: 25 april 2016, 09:04:06
Ik ben absoluut geen manager en heb het nooit over SIV gehad, dat is een management flop daar wil ik absoluut niet naartoe. Dat een TS NB het dubbele kost van een standaard TAS verbaast me maargoed het zal wel. wie kan lezen heeft ook vele voordelen. ik bedoel met een bestelauto als klein blus voertuig geen SIV maar een wagen voor kleine klusjes, dus niet met 6 man en een vrachtwagen TAS naar een vuilnisbak of Reanimatie. dat gebeurt nu wel zeer regelmatig. Dat er geen HV meer mee rijd, verbaast me, want meestal word deze gewoon opgeroepen, dus ik weet niet over welke stad je het hebt maar in GLD midden gaat hij meestal wel mee volgens 112 meldingen dan. ik kom lang niet altijd ter plaatse en zeker niet voor ongevallen, vind ik niet leuk om naar te kijken. Slagkracht bij brand lijkt me het meest urgente, daar telt elke seconde, dus met een Blusvoertuig en (geen van alles een beetje en dus te weinig als het serieus word), met 6 man of meer naar brand uitrukken, voor klein klungel werk en niet urgente dingen met de kleine voertuigen met 2 of 4 man gaan. ligt aan de melding, is geen standaard voor te maken. Voor de steden met veel kleine steegjes en straatjes is een gewone TAS ook al te groot. daarvoor zouden juist kleinere voertuigen moeten komen. of dat een bestelwagen word of een smallere vrachtauto zoals de reiniging ook al deels heeft zal per plaats verschillen. het gaat mij ook om het grotere geheel en niet om de uitzonderingen in diverse steden. Hoevaak word er nu middel of grote brand gegeven voor de water winning? dat kan dus met een klein blusvoertuig met aanhangwagen, plus dat de TAS meer capaciteit heeft en dus minder snel hoeft te worden opgeschaald voor water winning. ik zeg, basis blusvoertuig, alle blusgroepen, dus 4x4 5m3 water schuim, dak en bumper monitor, blussen en toegang verschaffen. de rest hoort bij de HV. klein blusvoertuig voor kleine dingen, als vuilnisbak, binnen, buiten sluiting, lift opsluiting, eventueel ook reanimatie, dat soort dingen. HV1 zoals hij is houden, HV2 als bestelwagen afwisselend met klein blusvoertuig om de andere post. HV2 voor auto ongevallen en diverse andere kleine dingen, inclusief slopen van delen van huizen bij brand enz. HV1 alleen voor grotere complexere zaken houden, HW, geen gekloot meer met Autoladders, er word zo zelden iemand via de ladder gered, alles gaat via het bakkie, dus doe dan een stevige arm waar je meer mee kunt. en verder iets vreemds misschien, maar Schuimblus wagens in combi met water tankwagen. er is zoveel transport van gevaarlijke zooi door het hele land, dat dit toch gewoon standaard zou moeten zijn, en geen IBC's in een container die met slangetjes aan elkaar doorverbonden zijn zoals dat hier nu wel het geval is met de Schuimbluscontainer. HEt gaat mij erom dat je slagkracht vergroot, met minder voertuigen en met het juiste aantal mensen voor de inzet. er zullen best verschillen zitten in regio's of eisen van een gemeente of wat dan ook, maar ik lees te vaak en zie ook tevaak dat hele regio's worden leeg getrokken bij een groter incident omdat het materieel niet geschikt is voor meer dan huis tuin en keuken klusjes, en natuurlijk kun je niet overal een crashtender neer zetten. dat snap ik ook, er zijn ook vele tussenoplossingen. alleen de wil moet er zijn, en volgens mij ontbreekt die nogal bij het management, wat ik dus niet ben.

Minder voertuigen ?
Jij wilt er alleen veel meer want je wilt een kleine klusjes blusbus maar je noemt het geen SIV terwijl het dat wel is.
Ook zul je op elke post met nu alleen een TS een voertuig voor reanimatie bij moeten plaatsen aangezien je toch binnen 6 minuten TP moet zijn.
Overal SB waar nu aanhangers achter een TS hetzelfde doen?
Zo'n Ladderwagen is lichter, kleiner en sneller in bewegingen en heeft ook een redkorf waar net zoveel gewicht in mag als in een HW, dus geen gekloot meer met Hoogwerkers die lompe slome dingen.
Jij doelt waarschijnlijk op EDE met je er gaat altijd een HV1 rijden in principe zou ook in Ede rijd de HV1 niet altijd mee moeten rijden behalve waar duidelijk is dat deze ingezet moet worden
Maar in de rest van VGGM rijd de HV alleen mee bij complexe ongevallen en autosnelwegen.

Kortom jij denkt als manager, je schrijft als manager maar hebt absoluut niet de kwaliteiten van een manager.

PS: Doe eerst eens aan de leesbaarheid van je zinnen en opmaak van je betoog.
Bijvoorbeeld dus niet zin, punt ,en direkt nieuwe zin erachter, maar zin, punt,  de nieuwe zin op volgende regel en gebruik komma's en andere leestekens om het leesbaarder te maken.





Brandweerman

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 5.356
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandpreventie deskundige Projecteringsdeskundige BMI/OAI
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap Brandweerduiker
Reactie #8 Gepost op: 25 april 2016, 09:05:36
Je zit aardig op de managers stoel.
Het is niet voor niets dat er verschillende TSen bestaan. Een natuurbrandvoertuig krijg je echt niet zo simpel in een oude binnenstad zoals bv Utrecht of Amsterdam. De voertuigen die daar rijden zijn juist compact gehouden ivm de krappe straatjes die je daar hebt. In oude binnensteden moet je juist niet willen uitrukken met een bestelbus. Daar heb je direct slagkracht nodig, slagkracht die je met een bestelwagen absoluut never nooit zult kunnen leveren.
Verder zijn de huidige TSen zodanig ingericht dat zij 99% van de klussen aan kunnen, in die ene resterende procent is er een HV extra nodig voor ongevallen met vrachtwagens enz. Bestelwagens zijn leuk voor de logistieken zaken, maar totaal ongeschikt voor repressieve taken

Hier wil ik wel even een aanvulling plaatsen; in een stad in het Haaglandse werken ze al jaren met een "bestelbus" en wordt met succes uitgerukt met de "bestelbus". Hierop zit vier man en genoeg slagkracht (one-Seven) voor een eerste inzet en in de afgelopen jaren heeft deze zijn nut wel bewezen. Laatst heb ik mij laten vertellen dat dit initiatief door de regionalisering de nek om is gedraaid waardoor de uitruktijden in de stad zijn toegenomen en men weer mag proberen met een volwaardige TS snel de binnenstad in te komen. Of de "bestelbus" nog steeds buiten dienst staat is mij niet bekend. Zo een bestelbus zou in een krappe binnenstad als Utrecht en Amsterdam best goed kunnen werken. Dat een bestelbus totaal ongeschikt is voor repressieve taken is denk ik niet helemaal juist, wat men vaak niet begrijpt is dat de brandweerzorg afgestemd moet worden op het verzorgingsgebied en dat geen stad of dorp hetzelfde is en een andere behoefte aan brandweerzorg heeft.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.350
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #9 Gepost op: 25 april 2016, 12:19:06
Natuurbrandbestrijdingsvoertuigen zijn over het algemeen niet breder als reguliere TSsen.
Bijvoorbeeld een MAN TGL of TGM 4x2 heeft een even brede cabine als een TGM of TGS in 4x4 uitvoering, en als we naar de materieel en tankopbouw kijken is deze in 99% heeft deze in de meeste gevallen de maximale wettelijke breedtemaat van 2,50 meter.
In mijn regio is echter, mede op verzoek van ploegleden, ervoor gekozen om de 4x4 van post Breda centrum naar 1 van de buitenposten te dirigeren. Te onhandig in de binnenstad.

Verder dreigt deze discussie een beetje te ontsporen en worden er nu ook andere voertuigen bij gehaald, to bestelbussen an toe. Maar voor zover ik weet is het in het verleden heel goed mogelijk geweest  kleine compacte volwaardige TS-en te maken die ook in de meeste binnensteden goed uit de  voeten kunnen. En wat zou lastiger zijn, middelbrand met twee compacte TS-en of 3 bestelbussen in de straat?


vuurbal

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 25 april 2016, 13:30:07
alle kwalificaties die ik naar me toe krijg vind ik geweldig. ik ga ook niet in herhalingen vallen, als mensen mijn woorden verdraaien naar huidige management termen en inzet afspraken prima, ik heb dit niet gedaan. Wel krijg ik het idee, dat men mogelijk door het management niet open staat voor nieuwe dingen maar krampachtig vasthoud aan dat wat is of was. De brandweer moet niet denken in kansen en % en hoeveel uren enz. nee ze moeten overal voor alle calamiteiten het passende materieel, personeel en kennis kunnen bieden. Dat is nu zeker niet het geval. Ik ben ook begonnen met de vraag of een bos TS groter is dan een gewone. het wantwoord was NEE, dus gelijk formaat met meer capaciteit is dan dus beter, hoef je minder snel op te schalen. Dat je elke bestelbus als SIV bestempeld is jouw zaak. Zelf zie ik het als een klein, compact voertuig voor kleine dingen, dus niet voor huizenbrand. Wel kan zo'n klein blusvoertuig daar ondersteunen voor bijvoorbeeld extra water winning. Het is heel leuk die aanhangwagens voor schuim met een groot kanon erop, maar hoelang ben je bezig voor je alles hebt aangesloten en je ook grootwater transport enz klaar hebt??? Dan hoef je niet eens meer uit te rukken. Ik doel op een betuwe lijn met een muur van 4 meter hoog links en rechts. Daar spuit je over het spoor je collega's aan de andere kant weg. Een schuimblusser met hydraulische arm zoals in ZHZ aanwezig is, zou dit en nog veel meer problemen kunnen oplossen. Maar wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. En als een hoogwerker zo lomp en traag is, waarom zijn er dan gelukkig zoveel korpsen die er mee werken??? omdat je flexibeler bent, en je meer kunt met een veel stevigere arm, ook kun je onder een hoek werken, zie ik een ladderwagen nog niet doen. en waarom zou een HV1 mee moeten voor auto ongevallen, het materiaal dat je daarvoor nodig hebt past ook in een bestelwagen. Alleen de Kraan mis je dan, die heb je ook lang niet altijd nodig. Maar blijf maar lekker vasthouden aan de gebaande wegen, en klagen en ******* op het management, bedenk niet zelf een oplossing, dat zou een gefundeerd weerwoord opleveren, daar zit niemand op te wachten.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.350
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #11 Gepost op: 25 april 2016, 14:31:28
Dat is nu zeker niet het geval. Ik ben ook begonnen met de vraag of een bos TS groter is dan een gewone. het antwoord was NEE, dus gelijk formaat met meer capaciteit is dan dus beter, hoef je minder snel op te schalen.
Dat "minder snel opschalen"valt wel mee,  middelbrand is middelbrand en dat wordt meestal  door andere zaken dan de tankinhoud bepaald. Minimaal hebben natuurbrandvoertuigen 3 kuub water in tegenstelling tot de  anderhalve kuub  van "normale"voertuigen, dat is niet zo'n groot verschil. Natuurbrandwagens die meer hebben , bv 5 kuub of 10, die zijn vaak wel groter en minder handzaam.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.501
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #12 Gepost op: 25 april 2016, 16:24:22
Hier wil ik wel even een aanvulling plaatsen; in een stad in het Haaglandse werken ze al jaren met een "bestelbus" en wordt met succes uitgerukt met de "bestelbus". Hierop zit vier man en genoeg slagkracht (one-Seven) voor een eerste inzet en in de afgelopen jaren heeft deze zijn nut wel bewezen. Laatst heb ik mij laten vertellen dat dit initiatief door de regionalisering de nek om is gedraaid waardoor de uitruktijden in de stad zijn toegenomen en men weer mag proberen met een volwaardige TS snel de binnenstad in te komen. Of de "bestelbus" nog steeds buiten dienst staat is mij niet bekend. Zo een bestelbus zou in een krappe binnenstad als Utrecht en Amsterdam best goed kunnen werken. Dat een bestelbus totaal ongeschikt is voor repressieve taken is denk ik niet helemaal juist, wat men vaak niet begrijpt is dat de brandweerzorg afgestemd moet worden op het verzorgingsgebied en dat geen stad of dorp hetzelfde is en een andere behoefte aan brandweerzorg heeft.
Bij de brandweer rekenen we in basiseenheden. En 1 basis eenheid is een TS met 6 man, niets meer, niets minder. Alle SIVjes en alle andere onzin zijn geen basiseenheden.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.501
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #13 Gepost op: 25 april 2016, 16:30:39
Ik ben absoluut geen manager en heb het nooit over SIV gehad, dat is een management flop daar wil ik absoluut niet naartoe. Dat een TS NB het dubbele kost van een standaard TAS verbaast me maargoed het zal wel. wie kan lezen heeft ook vele voordelen. ik bedoel met een bestelauto als klein blus voertuig geen SIV maar een wagen voor kleine klusjes, dus niet met 6 man en een vrachtwagen TAS naar een vuilnisbak of Reanimatie. dat gebeurt nu wel zeer regelmatig. Dat er geen HV meer mee rijd, verbaast me, want meestal word deze gewoon opgeroepen, dus ik weet niet over welke stad je het hebt maar in GLD midden gaat hij meestal wel mee volgens 112 meldingen dan. ik kom lang niet altijd ter plaatse en zeker niet voor ongevallen, vind ik niet leuk om naar te kijken. Slagkracht bij brand lijkt me het meest urgente, daar telt elke seconde, dus met een Blusvoertuig en (geen van alles een beetje en dus te weinig als het serieus word), met 6 man of meer naar brand uitrukken, voor klein klungel werk en niet urgente dingen met de kleine voertuigen met 2 of 4 man gaan. ligt aan de melding, is geen standaard voor te maken. Voor de steden met veel kleine steegjes en straatjes is een gewone TAS ook al te groot. daarvoor zouden juist kleinere voertuigen moeten komen. of dat een bestelwagen word of een smallere vrachtauto zoals de reiniging ook al deels heeft zal per plaats verschillen. het gaat mij ook om het grotere geheel en niet om de uitzonderingen in diverse steden. Hoevaak word er nu middel of grote brand gegeven voor de water winning? dat kan dus met een klein blusvoertuig met aanhangwagen, plus dat de TAS meer capaciteit heeft en dus minder snel hoeft te worden opgeschaald voor water winning. ik zeg, basis blusvoertuig, alle blusgroepen, dus 4x4 5m3 water schuim, dak en bumper monitor, blussen en toegang verschaffen. de rest hoort bij de HV. klein blusvoertuig voor kleine dingen, als vuilnisbak, binnen, buiten sluiting, lift opsluiting, eventueel ook reanimatie, dat soort dingen. HV1 zoals hij is houden, HV2 als bestelwagen afwisselend met klein blusvoertuig om de andere post. HV2 voor auto ongevallen en diverse andere kleine dingen, inclusief slopen van delen van huizen bij brand enz. HV1 alleen voor grotere complexere zaken houden, HW, geen gekloot meer met Autoladders, er word zo zelden iemand via de ladder gered, alles gaat via het bakkie, dus doe dan een stevige arm waar je meer mee kunt. en verder iets vreemds misschien, maar Schuimblus wagens in combi met water tankwagen. er is zoveel transport van gevaarlijke zooi door het hele land, dat dit toch gewoon standaard zou moeten zijn, en geen IBC's in een container die met slangetjes aan elkaar doorverbonden zijn zoals dat hier nu wel het geval is met de Schuimbluscontainer. HEt gaat mij erom dat je slagkracht vergroot, met minder voertuigen en met het juiste aantal mensen voor de inzet. er zullen best verschillen zitten in regio's of eisen van een gemeente of wat dan ook, maar ik lees te vaak en zie ook tevaak dat hele regio's worden leeg getrokken bij een groter incident omdat het materieel niet geschikt is voor meer dan huis tuin en keuken klusjes, en natuurlijk kun je niet overal een crashtender neer zetten. dat snap ik ook, er zijn ook vele tussenoplossingen. alleen de wil moet er zijn, en volgens mij ontbreekt die nogal bij het management, wat ik dus niet ben.
Waarom zou er een HV mee moeten rijden als een regio zijn TSen keurig volgens het landelijke bestek heeft ingericht. Dan kan 1 TS 99% van de ongevallen afhandelen zonder tussenkomst van een HV. Nog altijd goedkoper dan zo'n duur voertuig als een HV  mee te laten rijden


vuurbal

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #14 Gepost op: 25 april 2016, 21:34:19
OK het is mij duidelijk, er valt weinig tot niets te wijzigen in de organisatie en inzet systemen zoals die nu bestaan. Dan blijft bij mij de vraag hoe men denkt branden met gevaarlijke stoffen binnen een aanvaardbare tijd te kunnen doven, en dan bedoel ik dus tankauto's, containers, treinen, schepen. Er zijn gelukkig veel regio's waar wel Schuimblusvoertuigen aanwezig zijn, ook zijn er veel posten waar een TS NB aanwezig is. De grote steden hebben dit niet of veel minder. Schuim is in VGGM een schaars iets. Ik heb die haakarmbak wel eens gezien met een oefening. Ik hoop maar dat het nooit nodig is, voordat dat is opgebouwd hoef je al niets meer te doen. Dan heb ik het nog niet over muren rond bijvoorbeeld de betuwe lijn waar je gewoon overheen spuit omdat die wand te hoog is. Er zijn wel tankwagens, maar zonder hydraulische arm met monitor en zonder SVM tank. Het idee dat een TS NB niet groter is dan een standaard TS schijnt toch een probleem te zijn in de bebouwde kom. Dus bij een beetje brand, staan er 4 HW,  AL, word de halve regio leeg getrokken aan standaard TSen, en hebben we een grootwater transport systeem waar Napolion nog mee gewerkt heeft, al die inzet voor 4 m3 per minuut. Een hoogwerker verwerkt al 3m3. Door voertuigen niet algemeen maar voor een bepaald doel te construeren en andere voertuigen in de buurt te hebben, kun je gerichter met materieel en personeel afhankelijk van de melding gepast uitrukken. Maar ik word als logisch nadenkend persoon als manager weggezet, dus ik laat het erbij. Hoop wel dat er nooit iets gebeurt van enige omvang, met enig risico. De Huis, tuin en keukenbrandjes en redding van mensen en dieren, dat is wel heel goed geregeld, maak ik me ook geen zorgen om, maar ohwee als het wat groter of specialistischer word, er is gewoon niets voor. Chemiepack is een uitzondering dat soort bedrijven hebben we niet hier, maar wel de infra waar diezelfde rotzooi overheen gaat.