Auteur Topic: Aanbesteding nieuwe tankautospuiten veiligheidsregio Utrecht  (gelezen 56123 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bussum 635

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.409
Reactie #45 Gepost op: 15 september 2017, 13:24:17
Gister op de A27 thv groenekan de compact zien rijden samen met de unimog reden richting van Almere


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #49 Gepost op: 10 oktober 2017, 16:23:02
Via https://www.facebook.com/zieglerbrandweertechniek/

Nog meer foto,s van de testweek.




Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #50 Gepost op: 11 oktober 2017, 10:39:34
https://www.facebook.com/zieglerbrandweertechniek/photos/a.113993988755605.21190.110982912390046/954302068058122/?type=3&theater

Sneller, kleiner maar vooral meer water.

In feite komt “vooral meer water” neer op andere slangen en spuitstukken over de (vergroting) pompcapaciteit wordt hier niet gerept.
Voor andere slangen en spuitstukken hoeft geen nieuwe autospuit te worden aangeschaft,
die kunnen ook op iedere autospuit.

Sneller en kleiner zijn voordelen, hoe zit het met de tankcapaciteit ?


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #51 Gepost op: 11 oktober 2017, 10:49:41
Sneller, kleiner maar vooral meer water.

In feite komt “vooral meer water” neer op andere slangen en spuitstukken over de (vergroting) pompcapaciteit wordt hier niet gerept.
Voor andere slangen en spuitstukken hoeft geen nieuwe autospuit te worden aangeschaft,
die kunnen ook op iedere autospuit.

Sneller en kleiner zijn voordelen, hoe zit het met de tankcapaciteit ?

Vandaag van Ziegler de gegevens gekregen van de voertuigen uit deze aanbesteding

Mercedes Benz Atego 1527 F 4X2 t.b.v. basis tankautospuit
 
•   Model: Mercedes-Benz Atego
•   Type: 1527 F
•   Aandrijving: 4X2
•   Soort chassis: Brandweerchassis
•   Motorvermogen: 200 kW (272 pk)
•   Wielbasis: 3.610 mm
•   GVW: 15.000 kg
•   2+2+3 zit opstelling


Mercedes Benz Atego 1527 F 4X2 t.b.v. compacte tankautospuit
 
•   Model: Mercedes-Benz Atego
•   Type: 1527 F
•   Aandrijving: 4X2
•   Soort chassis: Brandweerchassis
•   Motorvermogen: 200 kW (272 pk)
•   Wielbasis: 3.310 mm
•   GVW: 15.000 kg
•   2+2+2 opstelling

Mercedes Benz Unimog werktuigdrager U530  4X4
•   Model: Mercedes-Benz Unimog
•   Aandrijving: 4X4
•   Cabine: MB kunstof cabine. Corrosievrij
•   Motorvermogen: 220 kW (299 PS)
•   Wielbasis: 3900 mm
•   Easydrive hydrostatische aandrijving
•   2+3 opstelling manschappencabine

de verschillen tussen de compact en de basis TS is niet zo heel groot.

                            Basis                                               Compact
Wielbasis:           3610 mm                                             3310 mm
Zitopstelling:         2+2+3                                             2+2+2
Watertank:            1500L                                           1000L
Afmetingen:         6992 x 2300 x 3082                          6208 x 2300 x 3035


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #52 Gepost op: 11 oktober 2017, 16:19:39
Sneller, kleiner maar vooral meer water.

In feite komt “vooral meer water” neer op andere slangen en spuitstukken over de (vergroting) pompcapaciteit wordt hier niet gerept.
Voor andere slangen en spuitstukken hoeft geen nieuwe autospuit te worden aangeschaft,
die kunnen ook op iedere autospuit.

Sneller en kleiner zijn voordelen, hoe zit het met de tankcapaciteit ?


Met het in dienst komen van deze voertuigen zal hoge druk langzaam gaan verdwijnen. De straal op het haspel in het pompluik is een lage druk straal, voornamelijk bedoeld voor de kleine branden zoals een auto, of container. Voor de grotere branden, zal er direct met slangbundels gewerkt gaan worden. En dus meteen ook waterwinning. Deze nieuwe generatie voertuigen is vooral gericht op slagkracht, en vele malen beter dan het gemodder met One-seven of andere onzin


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #53 Gepost op: 11 oktober 2017, 20:33:09
Ik vind de beide tankinhouden wel erg weinig, zeker gezien het feit dat slangenbundels gebruikt gaan worden. Je bent al veel water kwijt met het op druk zetten van de slangen, laat staan dat je een droge blusleiding gaat vullen. Het grootste gedeelte van NL gaat juist van 1.500 liter over op minimaal 2.000 liter.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #54 Gepost op: 12 oktober 2017, 10:14:52
Met het in dienst komen van deze voertuigen zal hoge druk langzaam gaan verdwijnen. De straal op het haspel in het pompluik is een lage druk straal, voornamelijk bedoeld voor de kleine branden zoals een auto, of container. Voor de grotere branden, zal er direct met slangbundels gewerkt gaan worden. En dus meteen ook waterwinning. Deze nieuwe generatie voertuigen is vooral gericht op slagkracht, en vele malen beter dan het gemodder met One-seven of andere onzin

Een beetje gewiekste verkoper/verkooporganisatie kan tegenwoordig de beslissers van de sterren en strepen maatschappij precies krijgen waar hij ze uiteindelijk wil hebben.
In de ene VR resulteert dit in de aanschaf van One Seven of andere onzin en in de andere VR in tankautospuiten met bluswatertanks van zeer beperkte capaciteit en standaard pompen. (Over gericht op slagkracht gesproken !)
Het gemodder bij de brandweer neemt in sommige VR’s een grote vlucht, de leveranciers hebben het in sommige VR’s  grotendeels voor het zeggen, de diverse leveranciers maken op een slimme manier min of meer de dienst uit.
De manschappen van de uitvoerende diensten moeten dit alles gewoon maar pikken door de hiërarchische opbouw van de brandweer, de inbreng van deze is meestal beperkt tot punten en komma’s.
Er zijn ook nog mensen die in de veronderstelling zijn die ze werkelijk een inbreng in de grote beslissingen kunnen hebben.




ton

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 391
Reactie #55 Gepost op: 12 oktober 2017, 10:33:57
Een beetje gewiekste verkoper/verkooporganisatie kan tegenwoordig de beslissers van de sterren en strepen maatschappij precies krijgen waar hij ze uiteindelijk wil hebben. ..... Het gemodder bij de brandweer neemt in sommige VR’s een grote vlucht, de leveranciers hebben het in sommige VR’s  grotendeels voor het zeggen, de diverse leveranciers maken op een slimme manier min of meer de dienst uit. .....

Niets concreet, maar slechts emoties.  Dat je je frustratie wilt ventileren is prima, maar onderbouw je beweringen wel met feiten. 
 


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #56 Gepost op: 12 oktober 2017, 16:33:59
Een beetje gewiekste verkoper/verkooporganisatie kan tegenwoordig de beslissers van de sterren en strepen maatschappij precies krijgen waar hij ze uiteindelijk wil hebben.
In de ene VR resulteert dit in de aanschaf van One Seven of andere onzin en in de andere VR in tankautospuiten met bluswatertanks van zeer beperkte capaciteit en standaard pompen. (Over gericht op slagkracht gesproken !)
Het gemodder bij de brandweer neemt in sommige VR’s een grote vlucht, de leveranciers hebben het in sommige VR’s  grotendeels voor het zeggen, de diverse leveranciers maken op een slimme manier min of meer de dienst uit.
De manschappen van de uitvoerende diensten moeten dit alles gewoon maar pikken door de hiërarchische opbouw van de brandweer, de inbreng van deze is meestal beperkt tot punten en komma’s.
Er zijn ook nog mensen die in de veronderstelling zijn die ze werkelijk een inbreng in de grote beslissingen kunnen hebben.

Kletspraat,
 de aanbesteding van deze nieuwe TSen is in hele nauwe samenwerking gebeurd met de repressieve werkvloer. Er is vanuit het management de vraag/opdracht bij de werkvloer neer gelegd over de aanbesteding van deze voertuigen om hier in mee te denken. En ook actief mee te denken over waar een nieuwe TS aan MOET voldoen. Aangezien het management van de regio Utrecht vindt dat de mensen die met het nieuwe materieel moeten gaan werken ook actief mee moeten gaan denken in de ontwikkeling van het nieuwe voertuig. Zij vinden dat de repressieve dienst beter kan mee praten over hoe de nieuwe auto eruit moet zien, en waar deze aan moet voldoen, dan iemand vanachter een bureau.

Gedurende het tot stand komen van de aanbesteding zijn er diverse werkgroepen er mee bezig geweest, en is er met grote regelmaat terugkoppeling geweest met de rest van de repressieve dienst. En zijn er ook momenten geweest waarin mensen van buiten de werkgroepen ook mee mochten denken en eventuele aanvullingen mochten doorgeven. Eindresultaat? Een TS die naar de wensen van de gebruiker is ontwikkeld, en waarin iedereen zich kan vinden. Ik denk dat menig regio een voorbeeld kan/moet nemen aan de regio Utrecht die haar personeel actief betrekt in dit soort aanschaffen. Dit is namelijk ook al gebeurd met de aanschaf van de nieuwe bluskleding en ademlucht apparatuur.


Niets concreet, maar slechts emoties.  Dat je je frustratie wilt ventileren is prima, maar onderbouw je beweringen wel met feiten. 
 

Niets aan toe te voegen. ;)


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #57 Gepost op: 12 oktober 2017, 21:19:54
Kwa One Seven ben ik het met je eens dat een aantal slimme verkopers dit goed verkocht hebben als hét wondermiddel en veel (gemeentelijke) korpsen hier in zijn getrapt! Zijn er eigenlijk nu nog regionale brandweren die dit kopen? Ik heb begrepen dat Friesland niet al te lang geleden weer nieuwe TSen met hebben gekocht. Gelukkig weten we nu beter na onderzoeken door het NIFV dat DLSen weinig meerwaarde hebben.

Ik ben het oneens over de andere punten die je noemt. Vooral nieuwere blusvoertuigen, het werken met lage druk komt echt uit de korpsen zelf. Ook het overstappen op 2 types TSen in Utrecht. Ik ga er ook vanuit dat de kleine tankinhoud een keuze van de VR zelf is. Dié keuze begrijp ik (nog) niet en sta open voor uitleg.

Een beetje gewiekste verkoper/verkooporganisatie kan tegenwoordig de beslissers van de sterren en strepen maatschappij precies krijgen waar hij ze uiteindelijk wil hebben.
In de ene VR resulteert dit in de aanschaf van One Seven of andere onzin en in de andere VR in tankautospuiten met bluswatertanks van zeer beperkte capaciteit en standaard pompen. (Over gericht op slagkracht gesproken !)
Het gemodder bij de brandweer neemt in sommige VR’s een grote vlucht, de leveranciers hebben het in sommige VR’s  grotendeels voor het zeggen, de diverse leveranciers maken op een slimme manier min of meer de dienst uit.
De manschappen van de uitvoerende diensten moeten dit alles gewoon maar pikken door de hiërarchische opbouw van de brandweer, de inbreng van deze is meestal beperkt tot punten en komma’s.
Er zijn ook nog mensen die in de veronderstelling zijn die ze werkelijk een inbreng in de grote beslissingen kunnen hebben.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #58 Gepost op: 12 oktober 2017, 21:46:00
Aan die kleinere tank valt weinig uit te leggen. Met het weglaten van hoge druk kies je er automatisch voor om minder met de watertank te doen, en dus direct met waterwinning te moeten starten daar ontkom je met lage druk niet aan. De kans dat je een woningbrand op 1 watertank kunt blussen wordt al kleiner. Hogere vuurlast, dus nog meer koelend vermogen nodig. Daarnaast hebben we met de komst van de CCFM,s een pracht van een vloot met natuurbrandvoertuigen met een watertank van 3000ltr. En kan er altijd een beroep gedaan worden op de waterbakken die de regio Utrecht. Kortom, die waterwinning komt wel goed.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #59 Gepost op: 13 oktober 2017, 11:37:42
Kwa One Seven ben ik het met je eens dat een aantal slimme verkopers dit goed verkocht hebben als hét wondermiddel en veel (gemeentelijke) korpsen hier in zijn getrapt! Zijn er eigenlijk nu nog regionale brandweren die dit kopen? Ik heb begrepen dat Friesland niet al te lang geleden weer nieuwe TSen met hebben gekocht. Gelukkig weten we nu beter na onderzoeken door het NIFV dat DLSen weinig meerwaarde hebben.

Ik ben het oneens over de andere punten die je noemt. Vooral nieuwere blusvoertuigen, het werken met lage druk komt echt uit de korpsen zelf. Ook het overstappen op 2 types TSen in Utrecht. Ik ga er ook vanuit dat de kleine tankinhoud een keuze van de VR zelf is. Dié keuze begrijp ik (nog) niet en sta open voor uitleg.

In Utrecht is er voor gekozen om op posten waar nu TS-NB staan dit voertuig te splitsen in een zogenaamde CCFM en een TS compact(TS-C) om zo een echt terrein-vaardig natuurbrandvoertuig te verkrijgen.
Het is de bedoeling dat bij een brand anders als natuurbrand de TS-C altijd in combinatie met de CCFM gaat uitrukken dus heb je, in theorie, als het goed is spoedig na aankomst de beschikking over 4000 liter water.
Bij hulpverlening zal alleen de TS-C uit te hoeven rukken