Facebook Brandweerforum Twitter Brandweerforum






Brandweer

Advetorial



Auteur Topic: Virtueel de brand blussen  (gelezen 1260 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 33.464
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Virtueel de brand blussen
« Gepost op: 19 september 2015, 16:01:32 »
Virtuele branden blussen met de RedSuit van Brandweer Twente


ENSCHEDE - Brandweer Twente ontwikkelt een pak waardoor het mogelijk is te oefenen zonder vuur. Onze verslaggever Pim Lindeman mocht de RedSuit alvast testen.
Foto's en video's op bron site.

Is dit iets waar we naar moeten gaan? Middels een videospelletje een brand blussen

Offline Rolanddeg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: OGS, brandweerdocent i.o.
  • Bezoek: Brandweer
Re: Virtueel de brand blussen
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2015, 19:02:16 »
Het ligt er helemaal aan wat je oefendoelen zijn. De officier van Twente geeft aan dat dit systeem ontwikkeld wordt voor het beoefenen van 2 oefendoelen:
- Locaties waar in 'real-life' niet geoefend kan worden (tunnels etc.);
- Incidenten die anders niet waarheidsgetrouw gesimuleerd kunnen worden (OGS etc.).

Bij punt 1 is het voornamelijk van belang dat je locatiesimulatie zo waarheidsgetrouw mogelijk is. Dit is uiteraard gewoon mogelijk. Zo weet ik dat Schiphol al volledig in 3D beschikbaar is in RescueSim in combinatie met een Oculus Rift. Ik geloof er best in dat de techniek zoals in het artikel getoond geschikt is om locatiekennis op te doen. Hoe het in praktijk werkt met een OGS-training zal moeten blijken uit het eindresultaat. Gaat het bijvoorbeeld mogelijk zijn om 'zelfstandig' (dus zonder tussenkomst van een operator) een lekkage te dichten of een vaatje overeind te zetten? Met bijv. RescueSim is het ook al mogelijk om een OGS-scenario te draaien. Alleen moet je dan opdrachten geven aan de operator ('zet het vaatje overeind').

Ik geloof er ook in dat je met dit systeem een goede RSTV-training kan geven: alle elementen kunnen uiteraard gesimuleerd worden. Ook procedures kunnen prima beoefend worden. Het enige punt waar ik me zorgen om maak is de straalpijpvoering. Bij RSTV is hier veel van afhankelijk. De virtuele straalpijp zoals in het artikel heb ik nu 2 keer kort in m'n handen gehad, en mijn ervaringen zijn niet heel positief. Ja, je krijgt de virtuele vlammetjes uit. Of het iets met de realiteit en flashoverbestrijding te maken had? Neuh...

Kortom: ik denk dat het een leuk hulpmiddel is om bepaalde vaardigheden mee te beoefenen. Voornamelijk bij procedure-oefeningen, communicatie-oefeningen etc. zie ik echt wel mogelijkheden. Maar dit systeem lijkt mij totaal ongeschikt om elementaire vaardigheden zoals ademluchtlopen etc. te beoefenen. Maar ik heb ook niet de indruk dat het daar voor ontwikkeld is. Ik ben nieuwsgierig en ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Offline Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 33.464
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Re: Virtueel de brand blussen
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2015, 12:49:02 »
Ik denk dat je je moet gaan afvragen of je als je een repressieve inzet virtueel na gaan bootsen, of je dan nog wel op de goede weg bent. Dat je wat eerst middels maquette werd geleerd voor bevelvoerende dit nu virtueel wilt gaan doen is te begrijpen. Maar zaken zoals RSTV en straalpijpvoering zijn naar mijn mening zaken die je alleen maar in de praktijk kunt doen. Virtueel is wel lekker veilig achter een scherm. Maar zelf hitte ervaren en zelf ervaren wat de straalpijp doet en wat de gevolgen er van kunnen zijn, kun je niet simuleren. Ik denk dat je dit ook absoluut niet moet willen.




 

Over het Brandweerforum

Stichting Fire & Safetyfora

Social Media