Auteur Topic: Beroepsbrandweer  (gelezen 9394 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cattopler

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 1
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 26 juli 2014, 21:54:45
Ik zit hier waarschijnlijk niet goed, maar ik zou graag antwoord op deze vraag willen hebben, dan kan dit weer verwijdert worden,
want ik zit er al een tijdje mee.. :P

Mijn vraag : Is de kans om beroepsbrandweer te worden groot?

Ik ben 15 jaar, en wil later graag beroepsbrandweerman worden ( Al een droom sinds mijn 6e jaar  ::) ), ik check dagelijks de site van 'brandweer.nl' voor dagelijkse vacatures, maar elke dag zie ik tot mijn teleurstelling dat er niks vrij komt van de beroepsbrandweer, dus vandaar mijn vraag.

Ik wil in ieder geval geen valse hoop hebben dat de kans 1 op 10 is dat er een vacature uitkomt van beroepsbrandweer, en voor de rest alleen maar vrijwilligerbrandweerslieden dus tja..

Ik kijk uit naar de reacties ;)




Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2014, 09:58:00
Mijn vraag : Is de kans om beroepsbrandweer te worden groot?
Niet zo heel groot om eerlijk te zijn, er zijn nu eenmaal niet zo heel veel beroeps.

Citaat
Ik ben 15 jaar, en wil later graag beroepsbrandweerman worden ( Al een droom sinds mijn 6e jaar  ::) ), ik check dagelijks de site van 'brandweer.nl' voor dagelijkse vacatures, maar elke dag zie ik tot mijn teleurstelling dat er niks vrij komt van de beroepsbrandweer, dus vandaar mijn vraag.
Er komen regelmatig plaatsen vrij maar sommige regios plaatsen niet alles op  brandweer.nl heb ik het idee.

Citaat
Ik wil in ieder geval geen valse hoop hebben dat de kans 1 op 10 is dat er een vacature uitkomt van beroepsbrandweer, en voor de rest alleen maar vrijwilligerbrandweerslieden dus tja..

Ik kijk uit naar de reacties ;)
Er is altijd  behoefte aan beroepsbrandweermensen. Maar  er zijn nu eenmaal meer vrijwilligers. Beroepsbrandweerman is wel een heel populair beroep, ik  geloof dat voor de laatste sollicitatieronde hier in de regio iets van 300 mensen solliciteerden voor 3 of 4 plaatsen. Ze kiezen dan altijd de beste en wat "de beste"is, dat is moeilijk te zeggen. Er zijn heel sportieve mensen maar die zijn niet technisch genoeg of kunnen niet genoeg samenwerken. Er zijn mensen die technisch goed zijn maar die komen qua sport te kort. Of beter , zijn wel goed genoeg maar anderen zijn veel beter.
Ook als je vrijwilliger bent geeft dat geen veel betere kans,  bij de laatste ronde hebben heel veel vrijwlligers gesolliciteerd en heel veel zijn er afgevallen. Dat komt omdat een beroeps hier ook geschikt moet zijn om bv te duiken of  zo iets.

Onthou vooral 1 ding: Het is zeker niet onmogelijk om beroepsbrandweer te worden!!!


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2014, 12:17:00
Houdt er ook rekening mee dat de meeste korpsen een loopbaanbeleid aanhouden van 20 jaar.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2014, 23:12:23
Houdt er ook rekening mee dat de meeste korpsen een loopbaanbeleid aanhouden van 20 jaar.
Dat is waar, ik meen ook dat er de regel is dat, als iemand niet binnen de organisatie werkzaam kan blijven, de werkgever, de brandweer dus, de mensen de mogelijkheid moet bieden om in diensttijd of op kosten van de werkgever, uit ste stromen op MBO (of MBO+) niveau. Gevolg is dat ze "bij gelijke geschiktheid" voor de hoogst opgeleiden gaan, dat scheelt weer in de kosten voor de brandweer. En met het aantal sollicitanten per functie betekent dat in de praktijk MBO afgemaakt hebben. Als het al niet in de advertentie gevraagd wordt.


herbie1971

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 489
  • Geslacht: Man
Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2014, 00:07:54
Niet zo heel groot om eerlijk te zijn, er zijn nu eenmaal niet zo heel veel beroeps.
Er komen regelmatig plaatsen vrij maar sommige regios plaatsen niet alles op  brandweer.nl heb ik het idee.
Er is altijd  behoefte aan beroepsbrandweermensen. Maar  er zijn nu eenmaal meer vrijwilligers. Beroepsbrandweerman is wel een heel populair beroep, ik  geloof dat voor de laatste sollicitatieronde hier in de regio iets van 300 mensen solliciteerden voor 3 of 4 plaatsen. Ze kiezen dan altijd de beste en wat "de beste"is, dat is moeilijk te zeggen. Er zijn heel sportieve mensen maar die zijn niet technisch genoeg of kunnen niet genoeg samenwerken. Er zijn mensen die technisch goed zijn maar die komen qua sport te kort. Of beter , zijn wel goed genoeg maar anderen zijn veel beter.
Ook als je vrijwilliger bent geeft dat geen veel betere kans,  bij de laatste ronde hebben heel veel vrijwlligers gesolliciteerd en heel veel zijn er afgevallen. Dat komt omdat een beroeps hier ook geschikt moet zijn om bv te duiken of  zo iets.

Onthou vooral 1 ding: Het is zeker niet onmogelijk om beroepsbrandweer te worden!!!

Daarnaast heb ik wel eens het volgende gerucht opgevangen.
Je hebt of had in sommige plaatsen nog een 24-uurs beroepsploeg met enkele vrijwilligers ploegen.
Dan heb ik wel eens het gerucht opgevangen dat een open gevallen of nieuwe beroepsploeg plek bij voorkeur op werd gevuld door een vrijwilliger uit het eigen korps in verband met "weten wat voor vlees je in de kuip hebt",oftewel dat (bij voorkeur) degene als betrouwbaar bekend staat.

Ik weet niet wat of er waar is van dit gerucht.




Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2014, 10:29:55
Ik weet niet wat of er waar is van dit gerucht.

Dat men liever MBO-ers neemt is zeker waar, dat heb ik uit twee regios gehoord van :
-iemand die wilde  solliciteren, stond gewoon in de  vacature, MBO vereist.
-iemand uit de selectiecommissie "we krijgen er zoveel binnen, we kunnen binnen de groep MBO-ers altijd wel onze behoefte vinden" . Ook makkelijk omdat je zo al meteen een slok meestal technische kennis in huis haalt.
De reden  waarom men liever MBO-ers heeft komt uit WIS2.2, de wat beter geďnformeerde  versie van het Wandelgangen Informatie Systeem.