Auteur Topic: VKOB  (gelezen 11510 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CornelisNN

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: brandwacht
Gepost op: 02 april 2014, 22:42:24
Melding   :   'Prio: 1 Letsel Bosrandweg AMSTELVEEN'
Wanneer:           9 december 2013 om 18:14
Hulpdienst:   Brandweer,ambulance, politie

Beste forumleden,

In december heb als bestuurder van een personenauto een kop-staartbotsing mee gemaakt als bestuurder zijnde van de station wagen. Tijdens het stil staan zijn wij frontaal aangereden door de desbetreffende vrachtwagen. Ondanks dat ik de vrachtwagen aan zag komen was het een frontale aanrijding. Eenmaal na de aanrijding heb ik zelf 112 gebeld en via de MK de situatie uitgelegd, zodat er gelijk goed ingezet kon worden. Mede doordat mijn medepassagier letsel had(nek en rug) en de vrachtwagen  een grote hoeveelheid vloeistof lekte.

Over de inzet van de hulpdiensten verder geen klagen. Maar om nu mijn ''ervaring'' te verduidelijken zit ik met een probleem die ik maar niet van me af kan zetten. Nadat de vrachtwagen ons geraakt heeft heb ik zelf dus de hulpdiensten gealarmeerd. Hierbij melde ik de telefoniste wat er gebeurd was en hoe ik de situatie vanuit mijn positie in de auto kan inschatten. Zij vroeg hierbij om de locatie. Vanuit de auto zag ik een hectometerpaaltje staan, en gaf deze gegevens aan haar door. Tot mijn grote verbazing melde zij mij toen, dat zij niet op op N-wegen kon zoeken. Na deze vermelding, melde ik haar nogmaals dat ik de bestuurder was van de auto en last had van me rug en nek, evenals mijn mede passagier( die later bevrijd is door de brandweer). Maar de telefoniste bleef melden dat ik een adres moest hebben. Na meerdere malen te hebben vermeld dat ik pijn had bleef zij erop aandringen dat ze niet op N-wegen kon zoeken. Zij heeft mij toen geïnstrueerd om de auto te verlaten, om aan een adres te zien komen.

Met veel pijn ben ik de auto uitgestapt en zag niks ander dan het hectometerpaaltje. Na enkele minuten kwam er een bewoner aan gerend die mij eindelijk een straatnaam kon geven. Hierop was de telefoniste zeer tevreden en verbond mij door met de medewerker MK van de brandweer.

Binnen zeer korte tijd arriveerde de hulpdiensten, de brandweer met een TS en HV, politie met meerdere voertuigen en een ambulance. Zij zijn begonnen met hun werkzaamheden en na een kwartier kwam een politie agent naar mij toe om te vragen wie ik was. Deze heeft zich over mij ontfermd en vroeg hoe het ging. Aan hem melde ik dat ik veel pijn had en hij was de eerste die hierop adequaat reageerde en aan de een verpleegkundige van een tweede ambu vroeg om mij na te kijken.

Mijn mede passagier werd bevrijd en ik ben verhaal gaan halen bij de aanwezige Brigadier van de politie over de situatie, en het feit dat ik de auto uit moest. Hij kon mij toen melden dat de telefoniste van de MK had doorgegeven dat het om één persoon met letsel ging, omdat de bestuurder( ik zelf dus) de auto zelfstandig had verlaten.

Het gene wat ik mij nu na enkele maanden nog niet van me af kan zetten, waar zij mij de auto heeft laten verlaten. Ik heb afgelopen tijd bij meerdere mensen geprobeerd om een verklaring te krijgen. Echter dit levert meerdere versies op, volgens één iemand kan de MK die je krijgt via gsm bellen geen N-wegen zoeken. Volgens een ander kon ik omdat ik nog goed bij kennis was de auto verlaten omdat ik niet overkwam als een persoon met pijn.

Dus eigenlijk weet ik het nog niet. Maar als ik op mijn computer zit en ik tik op google maps een N-weg in zie ik ook welke dit is en waar die gelegen is. Kan iemand mij hierover duidelijkheid verschaffen, want ik ben er nog heel vaak mee bezig. Gelukkig had ik achteraf geen blijvend letsel enkel een spierscheur en enkele gekneusde ribben. Maar het had ook erger kunnen zijn. De mede passagier is onderhand gelukkig ook goed hersteld.





berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 02 april 2014, 23:00:15
Uit je bericht maak ik op dat je middels je mobiele telefoon 112 hebt gebeld, vervolgens de vraag beantwoord wie wil u spreken en in welke plaats? GMS, van desbetreffende meldkamer heeft zeker ook N-wegen in het systeem zitten, maar de vraag blijft ben je doorverbonden naar Amsterdam - Amstelland?


CornelisNN

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: brandwacht
Reactie #2 Gepost op: 02 april 2014, 23:03:28
Ja ik heb vanuit mijn stoel in de auto met mijn gsm naar 112 gebeld. Doorgegeven dat ik een auto-ongeval had gehad en mij in Amstelveen bevond. Ben toen volgens mij inderdaad doorverbonden naar MK Amsterdam-Amstelland.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 03 april 2014, 08:29:53
Ja ik heb vanuit mijn stoel in de auto met mijn gsm naar 112 gebeld. Doorgegeven dat ik een auto-ongeval had gehad en mij in Amstelveen bevond. Ben toen volgens mij inderdaad doorverbonden naar MK Amsterdam-Amstelland.
En die hebben geen N wegen in hun systeem? Volgens een collega van mij op de meldkamer is dat wel zo, zelfs een mededelig "ik reed van A naar B" is in de regel voldoende voor in ieder geval de weg.


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #4 Gepost op: 03 april 2014, 08:51:06
Vind het een apart maar bovenal vervelende ervaring. Gelukkig heb je geen blijvend letsel over gehouden. Stel dat je bijv rug of nek letsel had en de centralist laat jou gewoon uitstappen! Heb geen antwoord op je vraag over de N wegen maar het lijkt mij gezien de huidige systemen een vreemde uitleg.
Verder ben ik ook wel verbaasd over de tijd die is verstreken voordat de eerste hulpverlener jou aanspreekt over jou toestand.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.




berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #5 Gepost op: 03 april 2014, 09:22:33
Ja ik heb vanuit mijn stoel in de auto met mijn gsm naar 112 gebeld. Doorgegeven dat ik een auto-ongeval had gehad en mij in Amstelveen bevond. Ben toen volgens mij inderdaad doorverbonden naar MK Amsterdam-Amstelland.

Dat maakt het geheel tot een vreemd verhaal, want zo ik al schreef die info zit in het systeem.

Citaat
Eenmaal na de aanrijding heb ik zelf 112 gebeld en via de MK de situatie uitgelegd, zodat er gelijk goed ingezet kon worden. Mede doordat mijn medepassagier letsel had(nek en rug) en de vrachtwagen  een grote hoeveelheid vloeistof lekte.
Citaat
Maar de telefoniste bleef melden dat ik een adres moest hebben. Na meerdere malen te hebben vermeld dat ik pijn had bleef zij erop aandringen dat ze niet op N-wegen kon zoeken. Zij heeft mij toen geïnstrueerd om de auto te verlaten, om aan een adres te zien komen.

Het lijkt haast op een melding van een oefenscenario en als er niet gelijk meerdere meldingen komen, zoals van de vrachtwagenchauffeur en mede weggebruikers dan zou het zelfs zo maar kunnen zijn dat men twijfelde, maar uit laten stappen gaat dan weer net iets te ver, hoewel soms krijgt u dat advies om mogelijk verdere gevolgen te voorkomen, zeg maar net als pechgeval gaat u achter de vangrail staan! In ieder geval het kan niet om de juistheid van het adres gaan, tenzij uw informatie anders was dan het systeem aangaf!


CornelisNN

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: brandwacht
Reactie #6 Gepost op: 03 april 2014, 10:27:55
En die hebben geen N wegen in hun systeem? Volgens een collega van mij op de meldkamer is dat wel zo, zelfs een mededelig "ik reed van A naar B" is in de regel voldoende voor in ieder geval de weg.

Dat leek mij dus ook onlogisch, maar mijn mede passagier had dermate veel pijn dat ik toch graag met spoed de hulpdiensten ter plaatse had. En daarom de beslissing nam om dan toch maar het voertuig te verlaten.  En de regel van A naar B werd voor mij lastig, wel heb ik nog kunnen vermelden dat ik op een 80 km weg zat naast het Amsterdamse bos. Enkel dat ik in de richting van Schiphol reed. Dit omdat ik niet uit die regio kom, en ook niet bekend was waar ik mij precies bevond.


Vind het een apart maar bovenal vervelende ervaring. Gelukkig heb je geen blijvend letsel over gehouden. Stel dat je bijv rug of nek letsel had en de centralist laat jou gewoon uitstappen! Heb geen antwoord op je vraag over de N wegen maar het lijkt mij gezien de huidige systemen een vreemde uitleg.
Verder ben ik ook wel verbaasd over de tijd die is verstreken voordat de eerste hulpverlener jou aanspreekt over jou toestand.

Over de tijd die is verstreken was ik zelf ook verbaasd, maar ''fouten'' worden niet met opzet gemaakt. Hoop alleen zelf niet nogmaals in deze situatie te komen. En bij het arriveren van een VKO let ik nu zelf altijd extra op of er niet nog ergens betrokkenen staan.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #7 Gepost op: 03 april 2014, 12:49:59
Dat leek mij dus ook onlogisch, maar mijn mede passagier had dermate veel pijn dat ik toch graag met spoed de hulpdiensten ter plaatse had. En daarom de beslissing nam om dan toch maar het voertuig te verlaten.  En de regel van A naar B werd voor mij lastig, wel heb ik nog kunnen vermelden dat ik op een 80 km weg zat naast het Amsterdamse bos. Enkel dat ik in de richting van Schiphol reed. Dit omdat ik niet uit die regio kom, en ook niet bekend was waar ik mij precies bevond.


Over de tijd die is verstreken was ik zelf ook verbaasd, maar ''fouten'' worden niet met opzet gemaakt. Hoop alleen zelf niet nogmaals in deze situatie te komen. En bij het arriveren van een VKO let ik nu zelf altijd extra op of er niet nog ergens betrokkenen staan.

Bood uw telefoon geen uitkomst waar u zich bevond?

Overigens u schreef hectometerpaaltje te hebben doorgegeven, daarop staat correct welke weg/nummer en hectometer dus nu de vraag wat gaf u door en heeft u al in archief P2000 gekeken hoe de melding/alarmering is gedaan?


CornelisNN

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: brandwacht
Reactie #8 Gepost op: 03 april 2014, 14:07:11
''P1 VERKEERSONGEVAL ( Inc.net: 1 ) (vrachtwagen) (HERBEZETTEN TS) , Bosrandweg 52 AMSTELVEEN [ ]
Brandweer - Amsterdam-Amstelland
Amstelveen - Bosrandweg 52, Amstelveen

P2000 oproep voor:
Groep 3 spoed 0100108
Onbekend        0100118
Monitorcode     0102998''

''ambulance: A1 13176 AMSTELVEEN BOSRANDWEG 52 TH''

Dit heb ik erover kunnen terug halen, dit toont dus aan dat de alarmering pas gedaan is na het vermelden van de straatnaam en huisnummer. Daarvoor zijn er geen P2000 meldingen terug te vinden.

Gezien het feit dat ik niet over een smartphone beschik, bood dit voor mij geen uitkomst nee.


CornelisNN

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: brandwacht
Reactie #9 Gepost op: 03 april 2014, 14:19:33
zojuist me telefoongegevens na gekeken hierop is te zien dat ik om 18:09 al naar het alarmnummer heb gebeld.

de meldingen zijn om :

Verkeersongeval in Amstelveen, brandweer met spoed ter plaatse
HV 1 VERKEERSONGEVAL (+INC.NET: 1+) (VRACHTWAGEN) (HERBEZETTEN TS) , BOSRANDWEG 52 AMSTELVEEN [ ]
09-12-2013 18:26:59

Ambulance met spoed naar Amstelveen
A1 13176 AMSTELVEEN BOSRANDWEG 52 TH
09-12-2013 18:27:41

dus 12 minuten later pas uitgegaan.




Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #10 Gepost op: 03 april 2014, 15:02:24
17 minuten toch  ???
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Sven

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 756
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #11 Gepost op: 03 april 2014, 15:12:34
17 minuten toch  ???
Als je de gesprekstijd ook meeneem.


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #12 Gepost op: 03 april 2014, 16:48:24
Had op mijn mobiel dat bestandje niet meegekregen, op de laptop wel zichtbaar ;-)
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


CornelisNN

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: brandwacht
Reactie #13 Gepost op: 03 april 2014, 18:41:53
Ja inderdaad met gesprekstijd erbij, maar zit er dan vertraging in de P2000 of is der melding dan ook pas echt 12 minuten later uit gegaan. Ik weet niet of er ook centralisten zijn hier die daar meer duidelijkheid over kunnen verschaffen?


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #14 Gepost op: 04 april 2014, 00:17:00
Citaat
Ja ik heb vanuit mijn stoel in de auto met mijn gsm naar 112 gebeld. Doorgegeven dat ik een auto-ongeval had gehad en mij in Amstelveen bevond

Ja in dat geval begint er zich iets af te tekenen, u bevond zich n.l. in Aalsmeer en de meldkamer ontving melding(en) van melder(s) op de Bosrandweg Aalsmeer, t/h van 52, nabij transportbedrijf Enzler & Zn, terwijl u als slachtoffer vol hield N231, hectometerpaal ...? Amstelveen en dat is toch echt niet juist!