Auteur Topic: AMAS,YMAS, Mega blussyestemen  (gelezen 25099 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Waterkanon

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 27
Gepost op: 01 februari 2014, 14:08:38
In Nederland zijn vijf Mega Blusstemen in gebruik tw :

De IBP bij de Gezamenlijke Brandweer
AMAS Amsterdam (2X)
HyTrans bij de NAM (2x)

Weet iemand hier of, wanneer en waar er met die systemen geoefend gaat worden in 2014 ?


ton

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 391
Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2014, 15:10:22
Er is er nog 1: Verbruggen Terminals in Terneuzen !


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2014, 17:47:59
In Nederland zijn vijf Mega Blusstemen in gebruik tw :

De IBP bij de Gezamenlijke Brandweer
AMAS Amsterdam (2X)
HyTrans bij de NAM (2x)

Weet iemand hier of, wanneer en waar er met die systemen geoefend gaat worden in 2014 ?

Amsterdam is AMAS en YMAS, wanneer volgende oefening staat nog niet echt bekend, de afhandeling/evaluatie incident 17, 18 en 19 augustus 2012 nog steeds niet geheel voltooid. God behoeden ons indien ze daadwerkelijk worden ingezet, met die capaciteit niet ondenkbeeldig, bij brand, tankwand bezwijkt. Overigens in het meest gunstige scenario komt de eerste vlok schuim na 4 uur pas uit de monitor! Daarnaast hoe groot de capaciteit voor afvoeren koel/bluswater, tankput van nu zeker te klein, daarnaast burn-over ligt op de loer.

Mooie oefeningen o.a. op Iberisch schiereiland, maar de instructeur bediend de brandstoftoevoer!


Waterkanon

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 27
Reactie #3 Gepost op: 01 februari 2014, 20:46:27
Er is er nog 1: Verbruggen Terminals in Terneuzen !

Nog nooit van gehoord ! Heb je daar wat meer gegevens en of foto's van ?



Waterkanon

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 27
Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2014, 20:55:28
Amsterdam is AMAS en YMAS, wanneer volgende oefening staat nog niet echt bekend, de afhandeling/evaluatie incident 17, 18 en 19 augustus 2012 nog steeds niet geheel voltooid. God behoeden ons indien ze daadwerkelijk worden ingezet, met die capaciteit niet ondenkbeeldig, bij brand, tankwand bezwijkt. Overigens in het meest gunstige scenario komt de eerste vlok schuim na 4 uur pas uit de monitor! Daarnaast hoe groot de capaciteit voor afvoeren koel/bluswater, tankput van nu zeker te klein, daarnaast burn-over ligt op de loer.

Mooie oefeningen o.a. op Iberisch schiereiland, maar de instructeur bediend de brandstoftoevoer!
Niet zo gek dat het 4 uur duurt eer zo'n systeem aan de gang kan. Wel vreemd dat ze nog aan het evalueren zijn over een oefening van 2012 ! Er is dus ook niet meer mee geoefend ?




berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #5 Gepost op: 01 februari 2014, 21:47:33
Niet zo gek dat het 4 uur duurt eer zo'n systeem aan de gang kan. Wel vreemd dat ze nog aan het evalueren zijn over een oefening van 2012 ! Er is dus ook niet meer mee geoefend ?

Niet vreemd, opbouwen, bv 8 x 150 mm,  feitelijk in het effectgebied! Evaluatierapport door bedrijf dat ook de aanbeveling deed, dus zeg maar slager en ..... Modelincidentenrapport, brandweer Nederland, weigert men in te vullen en nee er is niet meer geoefend. Overigens het betrof een daadwerkelijk incident en men bouwde preventief op, hoewel het bedrijf het daarmee niet eens was.


japio

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2014, 00:01:41
Amsterdam is AMAS en YMAS, wanneer volgende oefening staat nog niet echt bekend, de afhandeling/evaluatie incident 17, 18 en 19 augustus 2012 nog steeds niet geheel voltooid. God behoeden ons indien ze daadwerkelijk worden ingezet, met die capaciteit niet ondenkbeeldig, bij brand, tankwand bezwijkt. Overigens in het meest gunstige scenario komt de eerste vlok schuim na 4 uur pas uit de monitor! Daarnaast hoe groot de capaciteit voor afvoeren koel/bluswater, tankput van nu zeker te klein, daarnaast burn-over ligt op de loer.

Mooie oefeningen o.a. op Iberisch schiereiland, maar de instructeur bediend de brandstoftoevoer!

"Tankwand bezwijkt."

Moet ik u toch even corrigeren, bij een full surface tankfire zal een tank leegbranden en alleen de tankrand zal wegbranden; verdwijnen. Burnover zal alleen plaatsvinden als er stomweg met water in de tank gespoten wordt ipv aan d ebuitenzijde een goede 360graden koeling uit te voeren.
Boilover, die u waarschijnlijk bedoeld, kan pas plaatsvinden als de tankinhoud op zijn kookpunt komt, en dat duurt wel even. En een eerdere inzet dan na 4 uur is niet echt realistisch omdat de opbouw van dit systeem domweg deze tijd benodigd heeft.   Gezien de applicationrate van de twee monitoren zal een full surface als grootste scenario op de tank zeer snel onder controlezijn. Tankputbrand wordt inderdaad iets lastiger omdat de monitoren erg statisch zijn, maar daar kunnen een of twee sb voertuigen in de onbestreken gedeeltes hun nut bewijzen.
Om het ei van Columbus te kunnen vinden zal je een shitload eieren moeten breken!


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2014, 10:53:43
@ Japio

Terecht dat u corrigeert om misverstanden te voorkomen; niet iedereen heeft vakinhoudelijk zijn definities op orde.
En Plato sprak al de wijze woorden: "Een onzorgvuldig woordgebruik duidt vrijwel altijd op een onzorgvuldigheid in denken."

Citaat
Moet ik u toch even corrigeren, bij een full surface tankfire zal een tank leegbranden en alleen de tankrand zal wegbranden; verdwijnen. Burnover zal alleen plaatsvinden als er stomweg met water in de tank gespoten wordt ipv aan de buitenzijde een goede 360graden koeling uit te voeren.
Boilover, die u waarschijnlijk bedoeld, kan pas plaatsvinden als de tankinhoud op zijn kookpunt komt, en dat duurt wel even. En een eerdere inzet dan na 4 uur is niet echt realistisch omdat de opbouw van dit systeem domweg deze tijd benodigd heeft.   Gezien de applicationrate van de twee monitoren zal een full surface als grootste scenario op de tank zeer snel onder controlezijn. Tankputbrand wordt inderdaad iets lastiger omdat de monitoren erg statisch zijn, maar daar kunnen een of twee sb voertuigen in de onbestreken gedeeltes hun nut bewijzen.

Ik mag toch aannemen dat tanks in NL voldoen aan de eisen van NFPA/API met 'fixed installaties op/aan en in de tanks'??

Burn-over is een kreet die in de VS o.m. voorkomt bij bosbranden; dat is volgens mij iets geheel anders.
Mogelijk werd het hier eerder bedoeld als het brandend overlopen van een op water drijvende brandbare vloeistof vanuit een volgepompte tankput; terwijl u het heeft over een tank.
Dan is het geen corrigeren maar mogelijk het onderwerp wijzigen.

'Boil-over' en 'froth-over' zijn begrippen die ik bij tankbranden ken.

Uw omschrijving van 'boil-over' herken ik niet.
Schuim is water en indien dat op een te heet oppervlakte wordt gespoten zakt dat door de dan ook 'zware' vloeistof (relatief 'zwaar' binnen koolwaterstof mengsels; benzine wordt niet heet maar wel de tankwanden natuurlijk).
Brandende vloeistof(damp) veroorzaakt altijd na enige tijd het bereiken van het kookpunt aan de oppervlaktelaag(!).
De opwarming ontstaat immers niet door verwarming aan de onderzijde zoals bij een kookpan; maar door stralingswarmte van de bovenzijde door de vlampluimen.

'Boil-over' dreigt zeker niet op dezelfde manier bij de zeer verschillende aardolieproducten en ontstaat niet bij het bereiken van het kookpunt maar door het afdalen van een zeer hete zware laag, vanaf de oppervlakte, waaruit de lichtere fracties zijn uitgedampt (verbrand) en die dus lokaal naar een veel hoger kookpunt gaat; die daarop uiteindelijk bij/op de bodem een waterlaag ontmoet.

Het is net een vak; zeg maar.
Elke opslagtank of tankput op de automatische piloot met schuim aanpakken lijkt mij nogal onhandig, ondeskundig en dus mogelijk contraproductief; maar ik zal me mettertijd wel weer amuseren op het beeldscherm; zoals nu al vaak met CAFfers.

Als 'het systeem' een dergelijke mobilisatietijd vereist voor een brandende tank(?) dan is dat m.i. niet 'realistisch', integendeel: het is mogelijk absurd.

Tankput branden bestrijden kent vele tactieken; vooral afhankelijk van de 'zwaarte' ('zwaar' = hoog kookpunt) van het product.
Schuim is dan ook zeker niet automatisch een optie.

Mijn ervaring met dergelijke brandbestrijding deed ik op als OSC bij de tankfarm brand in Thessaloniki (1987?); die brandde al dagen voordat mij (SFLP) werd gevraagd door twee kolonels van het leger om een bestrijdingsplan (voor de laatste tank!); dat werd een dag later succesvol uitgevoerd door een enorme colonne gearriveerd uit Joegoslavië.

Overall was het vooral een 'cosmetisch' succes.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2014, 11:08:45
"Tankwand bezwijkt."

Moet ik u toch even corrigeren, bij een full surface tankfire zal een tank leegbranden en alleen de tankrand zal wegbranden; verdwijnen. Burnover zal alleen plaatsvinden als er stomweg met water in de tank gespoten wordt ipv aan de buitenzijde een goede 360 graden koeling uit te voeren.
Boilover, die u waarschijnlijk bedoeld, kan pas plaatsvinden als de tankinhoud op zijn kookpunt komt, en dat duurt wel even. En een eerdere inzet dan na 4 uur is niet echt realistisch omdat de opbouw van dit systeem domweg deze tijd benodigd heeft.   Gezien de application rate van de twee monitoren zal een full surface als grootste scenario op de tank zeer snel onder controle zijn. Tankputbrand wordt inderdaad iets lastiger omdat de monitoren erg statisch zijn, maar daar kunnen een of twee sb voertuigen in de onbestreden gedeeltes hun nut bewijzen.

Boilover correct.

2 SB voertuigen, maar vergeet u niet de spaghetti brei aan slangen AMAS YMAS!

Naar mijn oordeel was het verstandiger geweest 2 E-One Titan crashtender te stationeren in Westelijk havengebied en haar Europa's grootste benzineopslag. Eerste klap een daalder waard! Daarna in stationaire stand gevoed van open water en benodigde Dreft.

4 uur is gewoon te lang en tijdens daadwerkelijke brand te veel risico. We hebben sedert 10 augustus 1971 afgesproken aan effect bestrijding te doen, niet aan bron bestrijding waar het gaat om gedifferentieerde bedrijven. Oefenen is mooi en tijdens de preventieve inzet leek alles op orde maar was het niet, indien het werkelijk brand reageren de lieden heel anders.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #9 Gepost op: 02 februari 2014, 11:16:01
Citaat
Terecht dat u corrigeert om misverstanden te voorkomen; niet iedereen heeft vakinhoudelijk zijn definities op orde.

Ach daar gaan we weer in de aanval op de persoon!





Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #10 Gepost op: 02 februari 2014, 11:20:07
@ Berg

Eerder wees u al op belangrijke kritiek: de nog steeds na bijna 2 jaar afwezige (onpartijdige?) effect evaluatie van een dergelijk duur 'systeem'.
Boilover correct.

2 SB voertuigen, maar vergeet u niet de spaghetti brei aan slangen AMAS YMAS!

Naar mijn oordeel was het verstandiger geweest 2 E-One Titan crashtender te stationeren in Westelijk havengebied en haar Europa's grootste benzineopslag. Eerste klap een daalder waard! Daarna in stationaire stand gevoed van open water en benodigde Dreft.

4 uur is gewoon te lang en tijdens daadwerkelijke brand te veel risico. We hebben sedert 10 augustus 1971 afgesproken aan effect bestrijding te doen, niet aan bron bestrijding waar het gaat om gedifferentieerde bedrijven. Oefenen is mooi en tijdens de preventieve inzet leek alles op orde maar was het niet, indien het werkelijk brand reageren de lieden heel anders.

U gedachten kan ik wel volgen maar ook een benzineopslag moet vooraleerst voldoen aan de (stationaire) NFPA/API normen.
Bovendien moet er in BRZO verband iets gedaan zijn aan preparatie gebaseerd op realistische scenario's.

Die zouden eerst op succesvolle uitvoerbaarheid moeten worden beoordeeld; zeker ook vanuit ARBO (brandweer!) perspectief.

Uit wat ik op internet kon vinden bleek zelfs dit bevestigd aan de 'bron':

Citaat
Oefenen is mooi en tijdens de preventieve inzet leek alles op orde maar was het niet

Citaat
author=berg link=topic=49587.msg630075#msg630075 date=1391336161]
Ach daar gaan we weer in de aanval op de persoon!
Op welke persoon? En had deze zijn definities op orde?
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #11 Gepost op: 02 februari 2014, 11:45:35
@ allen

Berg maakte nog een belangrijk punt:

Citaat
Overigens het betrof een daadwerkelijk incident en men bouwde preventief op, hoewel het bedrijf het daarmee niet eens was.

Het ging om een ingevallen 'floating roof tank' gevuld met benzine (internet).
De dreiging was dan ook explosie boven de vloeistof en rond/naast de tank (windrichting) doordat benzine in aanvang zware dampen afgeeft, die echter bij voor ontsteking geschikte  concentraties niet meer 'zwaarder' dan lucht zijn; eventueel gevolgd door brand.
Met stikstof werd de ruimte in de tank geinertiseerd (zuurstof in de daar aanwezige lucht omlaag); naar ik nu begrijp.

Ik weet niet over welke stationaire schuiminstallatie (bij benzine) deze tanks en de putten er om heen beschikten

Bewegen van personeel en materieel in de omgeving, of zelfs in de tankput(!!), is dan een groot gevaar (ontstekingsbron) i.p.v. hulpverlening.
Het bleek ook dat meegekomen personeel 'de ballen verstand' (woorden; FV) had van de veiligheidsmaatregelen die normaliter heersen op een dergelijk complex.

Interessant is dan ook te weten hoe e.e.a. daar is geregeld m.b.t. leidinggeven en verantwoordelijkheid voor optreden (bedrijfsbrandweer?).

Als dit onder leiding van de overheidsbrandweer gebeurde dan houd ik voor de toekomst mijn hart weer vast (Zie: Chemie pack).

Zou dat de reden zijn voor uitblijvende openbare evaluatie?
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


ton

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 391
Reactie #12 Gepost op: 02 februari 2014, 12:35:06
Er is er nog 1: Verbruggen Terminals in Terneuzen !

Nog nooit van gehoord ! Heb je daar wat meer gegevens en of foto's van ?

 
samenwerkingsovereenkomst met brandweer Terneuzen cq. VRZ
een haakarmbak met 3 dompelpompen, elk 10.000 l/min
een haakarmbak met een boosterbomp 20.000 l/min
2 haakarmbakken met elk 2km 200 mm slangen en een oprolapparaat
4 aanhangers met elk een oscillerend waterkanon, cap. 10.000 l/min
+ waakvlamovereenkomst met sleepbootdiensten voor het standby houden van een sleepboot met een groot vermogen FiFi-installatie in het Kanaal van Gent naar Terneuzen



Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #13 Gepost op: 02 februari 2014, 12:40:47
@ allen

De overheidsbrandweer nam de zaak zelf ter hand; toch een evaluatie?


Uit SITRAP (Brandweer Amsterdam)

Citaat
‘De beeldvorming was bij dit incident lange tijd ons grootste knelpunt’, verduidelijkt Henk Koelewijn. ‘We konden niet ín de tank kijken en wisten dus niet hoe het tankdak er precies bij lag.
Onze grootste zorg was dat bij het leegpompen op een gegeven moment het dak boven de vloeistof uit zou komen.
Dan zouden door wrijving van metaal op metaal vonken kunnen ontstaan in een binnenruimte met een explosief lucht/ benzinedampmengsel.
De verwachting was dat dat kritieke moment ergens de volgende dag zou worden bereikt.
Om overal op voor- bereid te zijn, heb ik rond midder- nacht opgeschaald naar GRIP 1 en heb ik ook het tankbrandbestrijdings- materiaal van AMAS (zie kader) laten komen.’

Tja, dan zou de stikstof niet moeten zijn aangebracht of in gebrekkige concentraties.


Citaat
Een tweede knelpunt was volgens Koelewijn dat incidentscenario’s van het Oiltankingterrein voor de AMAS organisatie niet beschikbaar waren.
Het CoPI (Commando Plaats Incident) moest samen met AMAS- spotters, deskundigen van het bedrijf en externe expertise ad-hoc scenario’s maken voor wat er eventueel zou kunnen gebeuren.
Daarbij was ook de afweging om het AMAS-systeem wel of niet in te zetten lastig.
Het opbouwen van het systeem met zijn grote blusmonitoren, pompen en twaalf zesduims slangleidingen met een totale lengte van 6000 meter is een enorme logistieke operatie die veel tijd kost. Omdat er verschillende escalatiescenario’s waren, worstelden we met de vraag waar de blusmonitoren het best konden worden opgesteld.
Want als het systeem eenmaal is opgebouwd is het bij een acute escalatie niet meer snel te verplaatsen.’

Nooit gehoord van een aanvalsplan in A'dam?

Citaat
Lessen
Het opstarten van AMAS ging volgens Koelewijn niet helemaal vlekkeloos. Onbekendheid met de AMAS-coördinator bij enkele bedrijven waar het materieel staat gestald, leidde tot enige vertraging bij het transport van het materiaal.

Niet onoverkomelijk, maar bereikbaarheid, bekendheid en communicatie zijn wel leerpunten.
Dat erkent ook Klaas Winters, voorzitter van AMAS. ‘Het was de eerste keer dat AMAS in actie kwam en ik heb niet de illusie dat alles perfect is verlopen.
In dat opzicht zie ik de eerste inzet als een mooie ad-hoc oefening. Er was nu geen sprake van een grote brand met acute dreiging, zodat we voldoende tijd hadden om het systeem op te bouwen en met elkaar oplossingen te zoeken voor de klus waar we voor stonden.
We gaan het incident samen met de brandweer uitgebreid evalueren om te bekijken hoe we de organisatie nog verder kunnen verbeteren. Het incident heeft het belang van het samenwerkingsverband wel nadrukkelijk onderstreept. Mensen van de betrokken organisaties hebben elkaar sinds de oprichting van AMAS beter leren kennen en dat heeft het vertrouwen en de onderlinge samenwerking enorm bevorderd.’

Ach ja, leren door 'vallen en opstaan' is ook een leervorm voor 'moderne' hulpverleners. Hoezo preparatie?

Citaat
Gouden greep
Koelewijn onderkent het belang van de organisatie eveneens. Ook de samenwerking en informatie- uitwisseling met de firma Oiltanking verliep volgens hem heel goed.
‘Een gouden greep was verder het splitsen van het CoPI in twee delen. Er waren heel veel instanties en externe deskundigen betrokken bij het oplossen van dit incident.
Als je die bij elk CoPI-overleg aan tafel hebt, wordt het een Poolse landdag en dat werkt niet.
Daarom hadden we een kernteam met alleen de operationele beslissers en daarnaast een tweede team met een eigen vergaderruimte waar alle tweedelijns experts van de hulpverlening en de externe deskundigen de scenario’s en oplossingen voorbereidden.
Zo hielden we rust in het CoPI en konden we snel knopen doorhakken.’

Het 'waterhoofd' werd zo groot dat het in tweeën gedeeld moest worden; wat een vooruitgang!
Citaat
CoPI verplaatst
Het werd voor de hulpverleners en externe experts nog een lange nacht en een lange volgende dag. Een complicatie op zaterdagmiddag 18 augustus was een door het KNMI
verwachte plotselinge draaiing van de wind. Het CoPI aan de Westpoortweg zou daardoor in de gevarenzone komen te liggen bij een onverhoopte brand en werd acuut enkele honderden meters verplaatst. Rond 23.00 uur op zaterdagavond kon eindelijk het sein veilig worden gegeven. De meeste brandstof was weggetankt en het gezonken tankdak was stabiel. Aan een marathoninzet van zo’n vijftien uur kwam een einde.

Alleen het CoPI verplaatst?
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #14 Gepost op: 02 februari 2014, 13:13:24
Citaat
Zou dat de reden zijn voor uitblijvende openbare evaluatie?

De economische belangen winnen het, zelfs de Onderzoekraad weigert onderzoek te doen, hoe onafhankelijk kun je wezen.

Bedrijf van de aanbeveling, AMAS en YMAS, maakte de evaluatie, met aantoonbare onjuistheden, maar de Raad pakt de handschoen niet op

Boetes zijn opgelegd en betaald en verder wenst men te zwijgen. Een gebiedsmanager de nieuwe troef, alsof het gebied nieuw is!

Vopack, de grootste benzine opslag van Europa, vestigde zich in Amsterdam, op voorwaarden van vernieuwing zeesluis IJmuiden, gelet op de capaciteit van aanvoer, gezamenlijke oliebedrijven. Nu verzet zich de ambtelijk top tegen deze vernieuwing;

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3588282/2014/02/01/Ambtelijke-top-fel-tegen-vervanging-zeesluis-IJmuiden-Kosten-130-miljoen.dhtml

Amsterdam ontsnapte aan een ramp in augustus 2012, groot deel van de beroeps kende het bestaan van de AMAS & YMAS niet, OR vragen blijven onbeantwoord. Dat deel wat de zaak moet optuigen (voornamelijk vrijwilligers) is laaiend enthousiast en het opruimen, die zondagmiddag, zelf in particulieren handen gegeven.

Het bedrijf, overigens mede financier van de units, is dat niet, maar het economisch belang is wat voor hen telt, het liep goed af.

Foto's, video en eigen waarneming, men bivakkeerde zelfs in het effectgebied, rokend, bellend, voorzien van drank en spijzen. Niet verwijtbaar aan het personeel, de leiding koos immers de plek.

Alle aanbevelingen, rapport BP, sloeg men in de wind. Raadsvragen wachten ook nog steeds op antwoord.