Goedenavond,
Wat ik mij laatst eens afvroeg, moet een vrachtwagen van de brandweer ook eerst luchtdraaien voordat ze kunnen vertrekken?
Ik ben zelfs vrachtwagenchauffeur, en met een oudere auto moet ik soms wel 10 minuten luchtdraaien voordat de ketels voldoende op druk zijn.
En hoe zit het met een snelheidsbegrenzer? Kunnen vrachtwagens van de brandweer sneller dan 80 km/pu?
Groet,
Erik
Wat betreft luchtdraaien. Inderdaad in principe niet maar het kan voorkomen als er iest mis is gegaan met terug aansluiten, hetgeen wel eens gebeurt na een enerverende inzet (2x meegemaakt in 15 jaar) of als er eens een sttroom- of andere storing is (wat vaker). Bij de allereerste wage die ik meemaakte duurde het inderdaad een hele tijd. Nu veel korter, als de chauffeur als eerste aankomt (of iemand anders die weet hoe het vooertuig kan opstarten) en die ziet het meteen is de tank vaak vol tegen de tijd dat de meldkamer wil beginnen aan de 6 minuten procedure.
Begrenzer zit op veel voertuigen maar die is wat ruimer afgesteld. Dat vershlt nogal, ik ken voertuigen die op 90 staan, anderen op 110 en zelfs op 130. Maar dat laatste is een beetje onzin, op die korte stukken die we meestal rijden haal je dat niet en als je dat wel haalt dan is de tijdwinst minimaal.
Ter vergelijking, als je zeg maar 20 km snelweg hebt en je rijdt continue 120 km/u dan doe je daar 10 minuten over, rij je 100 dan is het 12 minuten, met 130 km/u 9 minuten en 10 seconden.. En dat haal j, zeker met een brandweerwagen nooit meteen en als gemiddelde helemaal niet.
(deze discussie is eens gevoerd bij ons tussen twee concurrerende posten "is niet eerlijk, hun voertuig is hoger begrensd" toen zijn ze eens gaan rekenen en kwam er uit dat het geen donder uitmaakt qua begrenzing, sterker nog, de "zeurploeg"had een kleiner en lichter voertuig dat sneller stuurde en sneller optrok en afremde)