Auteur Topic: Moeten vrachtwagens ook luchtdraaien // snelheidsbegrenzer  (gelezen 9649 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik23424

  • Gast
Gepost op: 16 oktober 2013, 21:52:23
Goedenavond,

Wat ik mij laatst eens afvroeg, moet een vrachtwagen van de brandweer ook eerst luchtdraaien voordat ze kunnen vertrekken?
Ik ben zelfs vrachtwagenchauffeur, en met een oudere auto moet ik soms wel 10 minuten luchtdraaien voordat de ketels voldoende op druk zijn.

En hoe zit het met een snelheidsbegrenzer? Kunnen vrachtwagens van de brandweer sneller dan 80 km/pu?

Groet,
Erik


Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2013, 08:44:53
In principe niet, de auto's van de brandweer staan standaard aangesloten op lucht waardoor de ketels gevuld blijven. Uiteraard komt het wel eens voor door een defect in de compressor dat de voertuigen alsnog lucht moeten draaien maar normaal moeten ze zo weg kunnen rijden. Voor wat betreft snelheidsbegrenzing is durf ik geen antwoord te geven.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2013, 12:11:12
Goedenavond,

Wat ik mij laatst eens afvroeg, moet een vrachtwagen van de brandweer ook eerst luchtdraaien voordat ze kunnen vertrekken?
Ik ben zelfs vrachtwagenchauffeur, en met een oudere auto moet ik soms wel 10 minuten luchtdraaien voordat de ketels voldoende op druk zijn.

En hoe zit het met een snelheidsbegrenzer? Kunnen vrachtwagens van de brandweer sneller dan 80 km/pu?

Groet,
Erik

Wat betreft luchtdraaien. Inderdaad in principe niet maar het kan voorkomen als er  iest mis is gegaan met terug aansluiten, hetgeen wel eens gebeurt  na een enerverende inzet (2x meegemaakt in 15 jaar) of als er eens een sttroom- of andere storing is (wat vaker). Bij de allereerste wage die ik meemaakte duurde het inderdaad een hele tijd. Nu veel korter, als de chauffeur als eerste aankomt (of iemand anders die weet hoe het vooertuig kan opstarten) en die ziet het meteen is de tank vaak  vol tegen de tijd dat de meldkamer wil beginnen aan de 6 minuten procedure.

Begrenzer zit op veel voertuigen maar die is wat ruimer afgesteld. Dat vershlt nogal,  ik ken voertuigen die op 90 staan, anderen op 110 en zelfs op 130. Maar dat laatste is een beetje onzin, op die korte stukken die we meestal rijden  haal je dat niet en als je dat wel haalt dan is de tijdwinst minimaal.
Ter vergelijking, als je zeg maar 20 km snelweg hebt en je rijdt continue 120 km/u dan doe je daar 10 minuten over, rij je 100 dan is het 12 minuten, met 130 km/u 9 minuten en 10 seconden.. En dat haal j, zeker met een brandweerwagen  nooit meteen en als gemiddelde helemaal niet.

(deze discussie is eens gevoerd  bij ons tussen twee concurrerende posten "is niet eerlijk, hun voertuig is hoger begrensd" toen zijn ze eens gaan rekenen en kwam er uit dat het geen donder uitmaakt qua begrenzing, sterker nog, de "zeurploeg"had een kleiner en lichter voertuig dat sneller stuurde en sneller optrok en afremde)


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2013, 14:39:17
Goedenavond,

Wat ik mij laatst eens afvroeg, moet een vrachtwagen van de brandweer ook eerst luchtdraaien voordat ze kunnen vertrekken?
Ik ben zelfs vrachtwagenchauffeur, en met een oudere auto moet ik soms wel 10 minuten luchtdraaien voordat de ketels voldoende op druk zijn.

En hoe zit het met een snelheidsbegrenzer? Kunnen vrachtwagens van de brandweer sneller dan 80 km/pu?

Groet,
Erik

De meeste grote brandweervoertuigen staan in de garage aangesloten op een compressor en elektriciteit/acculader die er voor zorgen dat de luchtketel, accu en ingebouwde apparatuur direct gereed voor gebruik zijn.
Veel moderne grote brandweervoertuigen hebben standaard een begrenzing welke ergens tussen de 80 en 90 km/u is begrenst.
Bij het inschakelen van de optische en geluidssignalen word de begrenzing opgeheven of komt er een begrenzing van meer als 110 km/u in.


Rolanddeg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: OGS, brandweerdocent i.o.
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2013, 14:46:09
Op onze TS zit een begrenzer welke op 70 km/u is afgesteld tbv. de bebouwde kom, deze kan worden uitgeschakeld door de bevelvoerder. Vervolgens zit er een extra begrenzer rond de 110 km/u waar wij als gebruikend personeel niets aan kunnen doen. Onze monteur heeft deze er een keer vanaf gehaald waarna hij ruim 130 km/u haalde. Die heeft 'ie vervolgens snel weer terug gezet omdat de auto een vreemde wegligging kreeg met die snelheid... ;) We hebben overigens een SB staan die je door kan trappen richting de 150 km/u. Maar ik denk dat je als chauffeur je gezond verstand moet gebruiken en deze snelheden niet wíl rijden met een wagen van 30 ton...




Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2013, 17:43:55
Op onze TS zit een begrenzer welke op 70 km/u is afgesteld tbv. de bebouwde kom, deze kan worden uitgeschakeld door de bevelvoerder. Vervolgens zit er een extra begrenzer rond de 110 km/u waar wij als gebruikend personeel niets aan kunnen doen. Onze monteur heeft deze er een keer vanaf gehaald waarna hij ruim 130 km/u haalde. Die heeft 'ie vervolgens snel weer terug gezet omdat de auto een vreemde wegligging kreeg met die snelheid... ;) We hebben overigens een SB staan die je door kan trappen richting de 150 km/u. Maar ik denk dat je als chauffeur je gezond verstand moet gebruiken en deze snelheden niet wíl rijden met een wagen van 30 ton...

Het weggedrag van die SB en met name de rechtuit stabiliteit zal bij die SB veel beter zijn als van de TS door de betere gewichtsverdeling en het feit dat er meer assen onder zitten.
En idd als relatief onervaren chauffeur, zoals bij de brandweer, moet je jezelf achter de oren gaan krabben om boven de 100 km/u te gaan rijden met welk groot voertuig dan ook.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2013, 09:29:54
Het weggedrag van die SB en met name de rechtuit stabiliteit zal bij die SB veel beter zijn als van de TS door de betere gewichtsverdeling en het feit dat er meer assen onder zitten.
Maar je zit nog met de remweg.... 30 ton en 150 km/u is wat anders dan de standaard TS met 110 km/u

En idd als relatief onervaren chauffeur, zoals bij de brandweer, moet je jezelf achter de oren gaan krabben om boven de 100 km/u te gaan rijden met welk groot voertuig dan ook.
Ik ben geen chauffeur (en da vind ik net erg, ik ben een blije achterinzitter) maar als passagier van  relatief onervaren chauffeurs vind ik 100 km/u meer dan zat, al is de mogelijkheid om  even door te trekken naar 110 wel eens makkelijk gebleken. 


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2013, 12:41:50
Maar je zit nog met de remweg.... 30 ton en 150 km/u is wat anders dan de standaard TS met 110 km/u

Ik zou er niet raar van opkijken dat de SB een kortere remweg heeft bij dezelfde snelheid als een TS aangezien de SB meer bandencontact met de weg heeft, als een TS per ton.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2013, 15:32:10
Ik zou er niet raar van opkijken dat de SB een kortere remweg heeft bij dezelfde snelheid als een TS aangezien de SB meer bandencontact met de weg heeft, als een TS per ton.
Met ABS zou dat ook niet altijd meer opgaan. Ik zou eens moeten nazoeken hoe dat zat maar da's op mijn ouwe laptop en ik weet niet of ik daar nog achter kan komen. Ook weersafhankelijk geloof ik.


Rolanddeg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: OGS, brandweerdocent i.o.
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #9 Gepost op: 18 oktober 2013, 17:11:13
Langere remweg of niet: wij weten allemaal wat de vernietigende kracht van een normale vrachtwagen is welke met 90 km/u bij een personenauto achterin schuift. Ik geloof niet dat ik me in wil denken wat er bij een snelheid van 150 km/u gebeurt...