Auteur Topic: NIEUWE CASUS: Stopwatch  (gelezen 43822 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Frankieboy001

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.273
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #30 Gepost op: 06 juli 2012, 12:46:50
Haha, ik heb er even niet aangedacht. Ik stap ook nu nog maar even in ;)

Ik wil in elk geval de 1971 (HV) ter plaatse hebben. Ook de OVD ter plaatse. Ik acht een WO in het begin niet noodzakelijk, en reddingduiken heeft toch een kleine kans van slagen aangezien Arnhem moet komen opdraven (aanrijdtijd van >20 minuten).

Ploegindeling:
Bevelvoerder: Verkenningsrondje en kijken of er een zogenaamd GEVI-bord op het voertuig is. Verder een beeld geven over mogelijke en aantal slachtoffers.
Pompbediende: Veiligheid creëren en voor de verlichting zorgen. Verder de gehele weg afsluiten met het voertuig. We kunnen de ruimte goed gebruiken als ook de HV en OVD t.p. zijn.
De 111 en 112 vormen het technisch team. Gaan hydraulisch gereedschap gereedmaken voor gebruik.
De 113 is zoals normaal de veiligheidsman.
De 114 (de verpleegkundige) gaat voor gewondenverzorger spelen. Hij spreekt de taal van de ambulance en gaat dus hen assisteren.

De OVD gaat als hij ter plaatse is verhaal halen bij mij, zodat hij de leiding over kan nemen.

De 121 (HV) gaat voor verlichting zorgen, en zonodig de locatie afschermen.
De 122 (HV) gaat gereedschap gereedmaken na overleg met het technisch team. Hij wordt hun assistent.

Ambulance en politie moeten in ieder geval allebei met 2 voertuigen t.p. zijn.

Plan +
Mocht er brand zijn.
Dan is de noodzaak de brand zo snel mogelijk te doven. Dit gaan de 111, 112 en de 119 (pomp aanzetten,water regelen enz.) doen. Omhangen, en met ademlucht
Ik ga een rondje lopen om het voertuig om mogelijke slachtoffers te ontdekken.
De 114 is gewondenverzorger, en als de brand geblust is gaat hij zich over de mogelijke slachtoffers ontfermen met de pompbediende
De 113 gaat de watervoorziening regelen, en kijkt dus vooraf op de brandkranenkaart.

Mocht er sprake zijn van gevaarlijke stoffen.
- Bij gewonden opschalen Middel HV.
- Alarmeren AGS/ROGS
- 110 gaat contact opnemen met de AC/AGS/ROGS als hij het GEVI-nummer heeft, en daar moet duidelijkheid over komen. Gevaren?! Verder gaat hij opzoek naar mogelijke slachtoffers.
- 111/112 Verkennen van voertuig met ademlucht, en kijken of er mogelijk gevaarlijke stoffen lekken.
- 113/114 Gereedmaken gaspakken voor gebruik.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #31 Gepost op: 06 juli 2012, 13:25:06
Zullen we gewoon realistisch blijven? En niet meteen doordraven? Nog even en we hebben al de Deco-container terplaatse en GRIP1. pffffffff

Ongeval met beknelling, onbekend hoeveel personen bekneld. Geeft mij een seintje om op te schalen naar middel ongeval. De tweede TS kan of ons gaan helpen met de bevrijding kan ik dit zelf aan, gaan zij zich bezig houden met de sloot. Met een waadpak aan kunnen zij dan de sloot inspecteren.
OVD gaat alles voor mij coordineren, kan ik mij zelf bezig houden met de inzet.

Ik neem aan dat de ambulancedienst zelf voor eventuele opschaling gaat zorgen, dat is niet mijn pakkie aan. Evenals de politie. Die mogen voor mij de handel gaan afzetten.

Meteogegevens zijn voor een ongeval met beknelling niet relevant, dus daar doe ik voorlopig niks mee.


pimtheknokker

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 115
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: bevelvoerder en pompbediende
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: jeugdbrandweer
Reactie #32 Gepost op: 06 juli 2012, 14:15:37
wanneer krijgen we weer een update?
Het allerlaatste nieuws uit brabant zuidoost zie: www.brandweerfotografiehelmond.tk


tjuagut

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.499
  • Geslacht: Man
Reactie #33 Gepost op: 06 juli 2012, 14:25:54
Ik dacht me hier eerst hier niet mee doen, maar...
denk terug aan een maand geleden. Melding SO te water en paniek bij melder(s). AC liet 2x TS, HW, HV, WO en OVD aanrijden (+ambu en politie).
Betrof een groepje fietsers die uit de kroeg kwamen. 1 in de sloot gefietst welke 2m breed en 50 cm diep was. SO was al op de kant geklommen voordat eerste wagen aanwezig was.

Weet wat ik aan de ploeg heb, ze zijn getraind in HV en weten precies wat ze moeten doen en hoe. Gezien de melding laat de AC 1x TS rijden en ik zal dit (nog) niet opschalen voor ik TP ben. Indien AC meer info krijgt zullen ze zelf meer voertuigen sturen en mij informeren, zo ben ik dat van hen gewend. Wacht af wat ik TP aantref.



FireNurse

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #34 Gepost op: 06 juli 2012, 17:07:19
Update 2: Ter plaatse!

Er zijn een hoop reacties binnen gekomen met heel veel goede opmerkingen! Ga zo door!

Je rijdt als bevelvoerder met de 1931 (TAS Scherpenzeel) naar een ongeval met een witte bestelbus. er is verder weinig bekend.
Achter je aan komt de 1961 (PM/HV3 Scherpenzeel) Hierin zitten 3 mensen.
Ook de 1996 (OVD Scherpenzeel) is aanrijdend vanaf zijn woning.
Verder zijn er meerdere politie eenheden onderweg, en 1 ambulance vanuit barneveld.

Als je met de TAS de laatste rotonde neemt zie je dit voor je:

visitors can't see pics , please register or login

(In de casus is het nacht, kreeg ik niet voor elkaar met de schets)

Links op de tegemoetkomende rijbaan staat een auto op de weg met zijn alarmlichten aan. Vermoedelijke de tweede melder. (Niet op de schets)
Rechts zie je een boom in de sloot liggen, die omver gereden is door een witte bestelbus. Deze bestelbus is door de botsing met de boom over een sloot gelanceerd, en tot stilstand gekomen tegen een bedrijf aan de andere zijde van de sloot.

In de TAS heb je als manschappen:
B: Jijzelf
P: De bakker
1: Automonteur
2: Elektro monteur
3: De vrouw
4: De verpleegkundige

In de PM/HV:
B: Een accountant
P: Een bedrijfsleider van een supermarkt
1: Slager



Even voor de beeldvorming:
1931:
visitors can't see pics , please register or login

1961:
visitors can't see pics , please register or login


- Benoem de problemen
- Benoem je prioriteiten
- Wil je nu meer ter plaatse hebben?
- Plan van aanpak?



- EINDE BERICHT-




pimtheknokker

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 115
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: bevelvoerder en pompbediende
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: jeugdbrandweer
Reactie #35 Gepost op: 06 juli 2012, 17:33:03
(telt het radioactief ding mee op de zijkant zonit, heb je pech met mn plan van aanpak :P)

Meldkamer hier de 1931, u mag de Duikteams cancelen en de AGS en Deco-unit TP sturen, en nog 2 extra ambu’s voor eigen veiligheid

- Benoem de problemen
Waarschijnlijk beknelling met gevaarlijke stoffen.
- Benoem je prioriteiten
bevrijding van de beknelde persoon, de gevaarlijke stoffen veilig stellen
- Wil je nu meer ter plaatse hebben?
de DECO unit, AGS, 2x TS en nog een HV voor extra gaspakkenteams
- Plan van aanpak?
Wachten tot de AGS TP is, die kan identificeren om welke stof het gaat

1931:
110: Omhangen en in het gebouw kijken of er iets lekt door de klap
111//112: klaarmaken zodat ze inzetbaar zijn als gaspakkenteams
113/114: 11+112 helpen met gaspakken
119: weg afzetten

1961:
B: overlegt met  110 voor verdere inzet en wacht af op de AGS
P: haalt Gaspakken uit de wagen en brengt ze naar 111/112
1: helpt 111/112 met hijsen in de gaspakken
Het allerlaatste nieuws uit brabant zuidoost zie: www.brandweerfotografiehelmond.tk


Joey

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Assistent Jeugdleider/ Brandweer Fotograaf
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #36 Gepost op: 06 juli 2012, 18:26:09
Hier heb ik totaal geen kennis van verder maar ik ga het zo goed mogelijk proberen op te lossen.

Gedachten:Bij aankomst zie ik dat er een Mercedes Sprinter bus over de sloot tegen een gevel tot stand is gekomen. Gezien de lancering zal dit met een vrij hoge snelheid zijn gegaan. Verder zie ik dat de bus nog rechtop staat en de ramen intakt zijn en ga er dus vanuit dat er niemand in het water ligt. Verder staat er op de zijkant van de bus een logo van radioactiviteit, en voor zover ik dat kan zien is het het algemene logo voor transport van radioactieve stoffen.

Wat ga ik doen:

Zover dat mogelijk is bovenwindsaanrijden en voorlopig op 100 meter vanaf het voertuig opstellen.
AC, hier de 1931, wij zijn ter plaatse thv hectometerpaaltje....., ik schaal op naar middel_ongeval (had ik nog niet gedaan) en klein OGS en geef korte SITRAP
AC, ik wil (naast de al aanrijdende HV en OvD) een 2e ambulance (daarna zorgen voor eigen opschaling), een HV-1, een 2e TS en een AGS/ROGS ter plaatse. En ik wil graag gekoppeld worden aan de OvD-B voor overleg i.v.m. de situatie. 

Naast de veiligheidsman moeten nu de rest van de manschappen, incl mij als 110 omhangen. De 1931 mag achter mij opstellen.

1931:
110 en 114 korte buiten verkenning, kijken van afstand hoeveel personen er in het voertuig zitten, daarna binnen in het gebouw kijken hoe de situatie is thv de botsing. Code K opvragen voor KESObuissleutel en sleutelhouder ter plaatse vragen.
111 en 112 overal aantrekken voor gaspakkenteam
113 en 1 van 1961 helpen met gaspaken

1961:
B blijft bij gaspakkenteam
Chauffeur zorgt voor gaspakken uit de HV

Nu?
Afwachten op contact OvD-B en AGS.
Mijn taak is nu samen met de al ter plaatse HV het gaspakken gedeelte.
De 2e TS en de 2e HV mogen de hulpverlening voor hun rekening nemen op dit moment.
De politie laat ik bijde zijden van de weg afzetten.
Het enige waar ik nu nog mee zit is de auto die al ter plaatse was. Hij staat in princiepe in "besmet" gebied, ik zeg tegen hem dat hij voorlopig in zijn auto moet blijven zitten.
Mocht ik eerder klaas zijn met de verkenning voor dat de rest ter plaatse is zal ik het voertuig alvast invoeren in het Crashrecoverysysteem om alvast te kijken naar de belangrijke punten qua hulpverlening.

Nogmaals heb hier geen enkele ervaring mee dus dit is puur gezond verstand.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #37 Gepost op: 06 juli 2012, 19:03:13
Goed, ik vraag me als eerste af of deze casus niet te ingewikkeld gaat worden. Gezien de lading van de bus, maar dat is ter beoordeling van de mods en de casusleider. Ik ben alleen bang dat er erg veel mensen nu gaan afhaken. ::)

Maar goed we gaan het proberen, het plakaat op de zijkant van de bus laat niets te wensen over. Radioactiviteit. Niemand gaat terplaatse naar de bus, het incident wordt bevroren en alles gaat terug op 100 mtr . Ik laat mijn nummers 111+112 omhangen, en alleen zij gaan met een dosistempometer naar het voertuig. Kijken of zij eventueel een grijpredding kunnen uitvoeren, maar vooral de vrachtpapieren van het voertuig om vast te stellen wat voor goederen in dat voertuig liggen. Maar vooral ook om eventueel vast te stellen hoe de verpakkingen zijn.

Graag met spoed OVD en AGS terplaatse. Mijn eerste prio ligt nu even bij de stoffen die mogelijk achterin de bus liggen.
Daarbij wil ik de meetwaardes hebben die de nrs 111 en 112 hebben gemeten bij de bus. Komt de dosistempometer in alarm als zij bij de bus komen hebben we toch wel een probleempje. ::)


tjuagut

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.499
  • Geslacht: Man
Reactie #38 Gepost op: 06 juli 2012, 20:13:03
Zie NBC waarschuwingsschild. Snel naar de procedures gekeken:

Algemeen
• De brandweer bestrijdt een NBC-incident volgens de gewone OGS-opschalingsprocedures en OGS-bijstandsregelingen.
• De getroffen regio heeft zelf taken bij de bestrijding van een NBCincident. De buurregio’s ondersteunen de regio hierbij, volgens
de gewone OGS-bijstandsregelingen. Daarnaast kan de getroffen regio de NBC-steunpuntregio te hulp roepen.
• Er zijn zes NBC-steunpuntregio’s ingesteld, die deskundig advies en bijstand kunnen leveren.
• De steunpuntregio’s beschikken over specialistische kennis (AGS/ROGS) en middelen (zoals extra meetapparatuur, een ontsmettingscontainer en beschermende kleding).
• De streeftijd voor opkomst van het materieel, zoals de ontsmettingscontainer, is maximaal twee uur.

Persoonlijke beschermingsmiddelen
• Voor een veilige inzet bij NBCincidenten, in het besmette gebied en bij ontsmettingswerkzaamheden, moet u persoonlijke beschermingsmiddelen
gebruiken.
• De AGS/ROGS adviseert welke bescherming geschikt is voor een bepaalde inzet.
Soms volstaan goed afsluitende bluskleding (uiteraard met handschoenen, e.d.) en een volgelaatsmasker met filterbus.
• Vaak wordt gekozen voor ‘zwaardere’ bescherming: chemicaliënpak of gaspak in combinatie met onafhankelijke ademlucht.
N.B.
• Beschermende kleding, volgelaatsmasker en filterbus/ademlucht beschermen bij N-incidenten:
• wel tegen besmetting met radioactieve stoffen
• niet tegen de straling die van radioactieve stoffen afkomt.
• Met het gebruik van ademlucht bent u maximaal beschermd tegen inademing van de gevaarlijke stof.
• Bescherming tegen straling door (zo veel mogelijk): afstand houden + (op tijd) aflossen + afscherming zoeken.
Alle hulpverleners dragen bij de inzet een persoonlijke dosismeter (ADOS).

Schaal direct op naar middel OGS.  Laat door 111+112 omhangen en eerste verkenning met meetapperatuur uitvoeren.  Bij uitslaan direct terugkomen en wachten op adviseur of regionaal officier gevaarlijke stoffen. Deze beslist over verdere inzet.
Slaat apperatuur niet uit kijken of er een beknelling is en SO zo mogelijk bevrijden.

Benoem probleem:
Ongeval met gevaarlijke stoffen met NBC. Mogelijk met beknelling. Nog onduidelijk of er radioactive stoffen cq straling vrijkomt.
Benoem prioriteit:
Opschalen naar middel OGS.  Omgeving veiligstellen.
SO komt hierbij op 2de plaats.
TP hebben:
AGS/ROGS. 2de TS  HV2+.
AGS/ROGS beslist of decounit en gaspakken peleton TP moet komen. Is niet mijn taak.
Plan van aanpak:
Afhankelijk van eerste  verkenning. Bij straling wachten op AGS, bij niet meten straling SO bevrijden en naar lading papieren zoeken.
Met warmtebeeldcamera water onderzoeken of toch niet iemand in het water terecht gekomen is.

Bij straling zal ten minste een Gemeentelijk Beleids Team noodzakelijk zijn. Mogelijk zelfs een Regionaal Beleids Team. Maar ook die beslissing is voor de officieren.
 
 


Duiker

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #39 Gepost op: 06 juli 2012, 21:51:14
Ik heb hier 0 verstand van, dus als het deze richting op gaat zal ik helaas moeten afhaken.

Enige wat ik anders of extra zou doen is een verkenning binnen in het pand waar het voertuig tegenaan is gereden. Ik wil naast een OGS-ongeval er niet nog eens een binnenbrand (als het daarbij blijft) bij hebben.
m.a.w.

TS 1931
110: Blijft bij TS, roept extra TS (indien niet onderweg), OVD en AGS. Laat politie en ambulance op voldoende afstand blijven, politie mag alle dichtstbijzijnde wegen sluiten.
111+112: Omhangen en met dosistempometer richting bestelbus. Grijpredding als de straling het toelaat en bemachtigen van vervoerspapieren.
113+114: Leggen een brug/ladder over de sloot op 100 meter afstand van het ongeval voor 111+112 indien er geen natuurlijke brug is.
119: Blijft bij TS
 
HV 1961:
131+132+133: Voorzijde pand parkeren en toegang tot pand verkrijgen (sleutel of sleuteldrager, desnoods geforceerd o.t.v. politie). Zij gaan een binnenverkenning uitvoeren bij de plek van het ongeval, zij blijven ook op 100m afstand van het ongeval tenzij zij ook een dosistempometer bij zich hebben.

Voor alle teams/verkenners geld dat als de meter uitslaat zij direct terug moeten trekken. Voor de TS bemanning geld dat zij 100 meter terug trekken en voor de HV bemanning dat zij het pand weer verlaten. Bij melding/alarm dit direct melden bij BV en andere team.




Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #40 Gepost op: 07 juli 2012, 00:13:38
Mijn gedachten:
Sh¡t, radioactiviteit en ik sta al binnen 100 meter. Iedereen omhangen, de rest van de aanrijdende voertuigen op 100m stoppen tot ik meer duidelijkheid heb. Ook ambu en politie naar de 100m.
Ik wil weten of er slachtoffers (al dan niet bekneld) zijn, wat de lading is en hoe de lading er aan toe is. 1/2 gaan dit voor mij doen en doen dit met meetapparatuur. Ik wil een zo kort mogelijke blootstelling hebben.
Zodra ik weet waarmee ik te maken heb, zal ik - indien nodig - contact zoeken met de AGS voor de stralingswaarden en de tijd hoe lang ik mijn personeel kan blootstellen. Als de AGS besluit ter plaatse te willen komen, vind ik dat prima. Dergelijke berekeningen kunnen van afstand, dus dit mag de AGS naar eigen inzicht bepalen.
De sloot kom ik over met de loopplank van de TS (optioneel in BIZA, hopelijk zit deze op de 1931?)
Een slachtoffer (de bestuurder?) gaat niet de sloot over, veels te veel risico. Zodra ik weet wat het stralingsgehalte is, zal ik (in overleg met de OVD/AGS) bepalen waar de straling geen gevaar meer oplevert en dat is de locatie waar ik de geneeskundige tak wil hebben, alsmede (mogelijk later) mijn eigen TS. Dat wordt het bruggenhoofd. Voor nu is mijn prioriteit een beeld te krijgen wat er speelt en wat het risico is.
WO rijdt nog niet, waar ik blij om ben ondanks m'n eerdere vraag daar om. Zodra de bestuurder aanspreekbaar is, kan ik hem vragen of hij alleen was om met meerdere personen. Zodra ik mensen mis, ga ik met prio 1 een WO vragen om de sloot uit te baggeren, ongeacht stralingsniveau (grijpredding, voor zover mogelijk in het water).

Mijn plan:
1/2/3/4 -  omhangen en allen uitrusten met een dosistempometer.
CH/P - Gereedmaken Automess met sonde AD17, evenals de explosiegevaar- en CO-meter. Daarna de loopplank/ladder van het ladderrek halen.

1/2 - Meetapparatuur mee en verkennen tot de Automess in alarm gaat. Die plaats markeren met OGS-lint. Daarna zo snel mogelijk de ladder over de sloot plaatsen en een veilige oversteek maken. Daar wil ik dat ze hun ogen goed de kost geven: brand, slachtoffers en hun status, vrachtbrief achterhalen en indien mogelijk een blik achterin de laadruimte werpen.
3/4  De bestuurder van de gestopte auto aanspreken en ter plaatse laten blijven, deze persoon moet later gechecked worden op eventuele straling. Hierna met de WBC het wateroppervlak snel scannen op mogelijke drenkelingen. Tot slot zoeken zij de sleutels alvast op van de hekken van de aangrenzende bedrijfspanden (het lasbedrijf en de autodealer).
CH/P - Verlichting verzorgen, daarna het Crash Recovery raadplegen op het kenteken van het voertuig. Ziet er niet spannend uit, maar nu ik een moment heb om de bijzonderheden te bekijken, doe ik dit gelijk. Ik laat de CH/P direct bijzonderheden melden aan mij.
Zelf blijf ik op afstand en zoek ik contact met de 100 om een eerste situatiebeeld te geven. Later zal ik hem bijpraten, zodra ik meer informatie heb vanuit mijn 1/2.

Bemanning PM/HV3 bevelen op 100m te blijven en daar een opstellijn te creëren.

Politie - Kruisingen blokkeren: Markstraat/De Dreef, Oosteinde/Verlenge Hopseweg, Ruwinkelseweg/Utrechtseweg en verder uit een straal van 100m van het incident blijven, tot nader bericht.
Ambulance - Uit een straal van 100m van het incident blijven, tot nader bericht.


AC:
- Classificatie: OGS Klein
- Bovenstaande acties voor brandweer/politie/ambulance communiceren naar de betreffende disciplines
- Graag de sleutelhouder van de aangrenzende bedrijfspanden ter plaatse laten komen; aan laten rijden via De Dreef vanaf noordelijke zijde en melden bij de OVD.


ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #41 Gepost op: 07 juli 2012, 01:24:18
AC, TS1931 ter plaatse overrrrrr.

Enfin, we zijn ter plaatse en treffen (even voor mijn beeldvorming) het volgende aan. Een witte bestelbus (merk: X) met daarop een GEVI bord klasse 7 (radioactief). Er is een boom omver gereden welke in de naastgelegen sloot ligt. Verder zie ik weinig remsporen op het wegdek. De bedrijfsbus staat tegen een bedrijfspand aan.

Omdat ik weinig remsporen zie, verwacht ik dat ik straks te maken krijg met een HET slachtoffer. Vermoedelijk zal de bus behoorlijke botsschade hebben, de wagen moet ergens zijn energie kwijt. Ik moet een aantal prioriteiten stellen, we hebben te maken met een bestelbus waarvan er (zeer waarschijnlijk) een lading inzit met gevaarlijke stoffen (in dit geval radioactiviteit) en eventueel een (behoorlijk) beschadigd pand. Allereerst wil en moet ik weten hoe het met de lading van dit busje zit. Hebben we het te maken met een open of een gesloten bron? In welke hoeveelheid en in welke klasse (alpha, betha, gamma)? Aan de hand van mijn kwadratenregel en schema uit mijn bevelvoerderszakboekje kan ik dan een inzetduur bepalen. Maar zover moeten we eerst een verkenning uitvoeren.

Onderweg had ik al meegegeven dat we bovenwinds moesten aanrijden, dus wel stoppen op de 100meter en maken een voorlopige opstellijn. Als de GMC goed zijn werk heeft gedaan hebben ook de andere disciplines dit gedaan. Ik laat mijn aanvalsploeg ademlucht omhangen, de automess & explosiemeter pakken (ik weet tenslote niet of er ook nog andere stoffen in die bus zitten...) en een ieder een persoonlijke dosis-tempometer. Mijn waterploeg en ikzelf hangen ook om. De waterploeg legt ook een HD-straal klaar voor eventuele noodontsmetting. Ik stuur 111-112 op pad om een snelle gerichte verkenning uit te voeren (geef ze ook een pylon mee): meet vooral nauwkeurig en geef de meter tijd om te meten, raak niet in paniek wanneer 1 van de meters in alarm slaat, probeer voor mij uit te zoeken (aan de hand van een vrachtbrief en die ook gelijk meenemen) om wat voor soort lading het gaat, kijk om hoeveel slachtoffers het gaat en kijk ook snel naar de bouwkundige staat van het pand nabij het voertuig. De HV bemanning laat ik een ladder pakken zodat de sloot kan worden overgestoken (wel denken aan opstellijn).

Ik dacht dat ik een volwaardige HV (type II of I) zou krijgen, maar helaas krijg ene type III, verzoek aan de GMC om toch een HVII of I te alarmeren. Een AGS (in onze regio kennen we geen ROGS) wil ik ook ter plaatse hebben. Aanrijdend kan hij me al telefonisch te woord staan. Vooralsnog zie ik nog geen redenen om op te schalen. Ik zou voor deze klus vooralsnog voldoende potentieel ter plaatse moeten hebben.

Mijn voornaamste taak (en dus prioriteit) voordat de OvD ter plaatse is, is het vaststellen van de lading en een eventuele lekkage. Daarna gaan we denken aan een beknelling en eventueel instorting.

Wat me overigens niet echt lekker zit is het tijdstip dat deze bus rijdt. Ik weet niet wat voor bedrijf het is, maar dit vind ik een taak voor de politie. Op voorhand wil ik wel alvast een 2e ambulance ter plaatse hebben (o.a. voor eigen veiligheid). Bij ''lekkage'' ook een OvD-G en eventueel een GAGS, maar dan loop ik te ver op de feiten vooruit.

Plan +:
Hierin kan ik zoveel dingen wegzetten.
We hebben te maken met een gesloten bron maar niet stabiel, dan kunnen we gewoon een bepaalde tijd werken. In alle andere gevallen (met ''lekkage'') eerst overleg OvD <-> AGS.


ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #42 Gepost op: 07 juli 2012, 18:12:13
AC, TS1931 ter plaatse overrrrrr..

Ik stuur 111-112 op pad om een snelle gerichte verkenning uit te voeren (geef ze ook een pylon mee): meet vooral nauwkeurig en geef de meter tijd om te meten, raak niet in paniek wanneer 1 van de meters in alarm slaat, probeer voor mij uit te zoeken (aan de hand van een vrachtbrief en die ook gelijk meenemen) om wat voor soort lading het gaat, kijk om hoeveel slachtoffers het gaat en kijk ook snel naar de bouwkundige staat van het pand nabij het voertuig.
hmm ik vergeet een belangrijke, maar eigenlijk doe je dat al automatisch: En wanneer het kan en verantwoord is een grijpredding uitvoeren.


Frankieboy001

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.273
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #43 Gepost op: 07 juli 2012, 19:28:46
Goede mensen, nu wordt het wel een heel complex verhaal :P

We schakelen dus over op Plan + (met gevaarlijke stoffen). maar wel met de nodige wijzigingen.

Er is dus een busje met minimaal 1 persoon met nucleaire stoffen (mogelijk aanwezig) over een sloot gelanceerd en nadat hij een boom omver heeft gereden tegen een bedrijfspand tot stilstand gekomen.

Benoem de problemen (die kunnen ontstaan)
- Hoog Energetisch Trauma bij slachtoffer. (gaan we vanuit, i.v.m. de grote snelheid waarmee het voertuig over het water is gelanceerd)
- Mogelijk meerdere slachtoffers.
- Schade aan bedrijfspand? Hoe groot is deze schade? Is er een gat in de muur geslagen? Doorslag naar binnen?
- Lekkage van gevaarlijke stoffen?
- Straling van nucleaire stoffen. (onbekend of er stoffen in voertuig aanwezig zijn)
- De boom die alleen maar in de weg ligt.

Benoem je prioriteiten
- Verkenningsrondje
- Veiligheid eigen personeel
- Veilige werkomgeving voor alle hulpdiensten
- Slachtoffers
- Mogelijke slachtoffers in water/gebouw?

Wil je nu meer ter plaatse hebben?
- ROGS/AGS
- 2e TS.
- 2e Ambulance

Plan van aanpak?
TS op 110 meter over de gehele weg parkeren.

111+112 gaan naar voertuig toe met dosismeter, en met ademlucht om, gaan ze kijken of ze een mogelijke grijpredding en de papieren van de stoffen kunnen vinden, bij alarm van dosismeter, gelijk terug. Veiligheid van hulpverleners gaat in dit geval voor het s.o.

113+114 gaan de gaspakken klaarleggen voor gebruik.

Bevelvoerder blijft bij de TS.
Pompbediende gaat de stoplijn van 100 meter met pylonnen aangeven. Hier blijven de de B+P+113+114 achter. Eveneens de Ambulances en politieeenheden.

De SIV/HV-III. Voertuig staat achter de TS (dus op ongeveer 120 meter). De bevelvoerder gaat met de 131 naar binnen in het bedrijfspand, deur na toestemming van bevelvoerder/OVD en met toestemming van politie forceren. Zij gaan met ademlucht en dosismeter opweg naar de plek waar voertuig tegen/door de muur staat. Ook zij gaan bij alarm van meter gelijk weer terug.

Plan +.
Er zijn zoveel scenario's. Denk aan brand aan binnenzijde, meerdere slachtoffers, lekkende gevaarlijke stoffen, persoon in het water...
Ik wil eerst het antwoord op de vragen en de uitkomst van de verkenningsrondje.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb gedaan. Er zullen vast wel wat op- en aanmerkingen zijn. Meld die dan, zo leer ik er ook van ;)


ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #44 Gepost op: 07 juli 2012, 19:39:06
- Doorslag naar binnen?
Waar haal jij een doorslag vandaan of überhaupt een brandhaard?

111+112 gaan naar voertuig toe met dosismeter, en met ademlucht om, gaan ze kijken of ze een mogelijke grijpredding en de papieren van de stoffen kunnen vinden, bij alarm van dosismeter, gelijk terug. Veiligheid van hulpverleners gaat in dit geval voor het s.o.
Bij welk alarm moeten ze terugtrekken?

Een paar kleine vraagjes voor mijn beeldvorming ;)