Auteur Topic: Prio 1 rijden met WVD  (gelezen 10369 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjors-sjors

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 802
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Gepost op: 21 maart 2012, 11:39:04
Meetploeg met prio 1.. gebeurt dat op meer plekken?
Je kan niet alles hebben, maar wel zo veel mogelijk proberen te halen.


pixels66

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.965
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Rietenkapbrandbestrijding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2012, 11:42:33
Jazeker wel, ligt natuurlijk totaal aan het incident... Het is hier ook wel eens voorgekomen..


wem15

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 195
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2012, 16:04:33
Meetploeg met prio 1.. gebeurt dat op meer plekken?

Ja hoor. De WVD-ploeg hier op het dorp (Wemeldinge) moest vorige keer naar een brand in Kamperland met prio 1. Eerst moeten ze dan wel met prio 1 naar de kazerne in Kapelle om daar de Kapelse leden van de WVD-ploeg op te halen.


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2012, 19:54:46
Belachelijk vind ik. Wat is het nu van het met prio 1 ter plaatse komen van een meetteam voor metingen, niet volgens mij. Gaan dat maar eens uitleggen bij de rechter als er een ongeval onderweg gebeurt. Wat ging u daar doen, was er de noodzaak omdat met deze gevaren te rijden enz enz.......

Meetploeg met prio 1.. gebeurt dat op meer plekken?
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2012, 20:44:18
Meetploeg met prio 1.. gebeurt dat op meer plekken?
Ja, dat is heel normaal, zeker met vrijkomen van zeer gevaarlijke stoffen kan het wenselijk zijn dat er snel meetresultaten komen over de eventuele gifwolk aangezien die uitkomsten bepalend kunnen zijn over het wel of niet ontruimen van bv een komplete woonwijk. Vandaar ook dat meerdere ploegleden van een WVDploeg worden opgeleidt tot brandweerchauffeur licht ;)

Belachelijk vind ik. Wat is het nu van het met prio 1 ter plaatse komen van een meetteam voor metingen, niet volgens mij. Gaan dat maar eens uitleggen bij de rechter als er een ongeval onderweg gebeurt. Wat ging u daar doen, was er de noodzaak omdat met deze gevaren te rijden enz enz.......

Als je nu eens goed zou inleven over het werk van een WVDteam, dan zou je zeker niet zo reageren, zeker niet met die onzin over die rechter, aangezien de WVDleden tegenwoordig netjes worden opgeleidt tot brandweerchauffeur en de prio bepaling nog steeds netjes bij de RAC en MPL ligt ::)




pixels66

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.965
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Rietenkapbrandbestrijding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2012, 21:01:29
Inderdaad, misschien iets te snel opgemerkt van Brandpreventje, maar ik sluit me aan bij Peter, snelle resultaten kunnen dringend zijn.


Rein

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 572
  • Specialisatie: Centralist en VC
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2012, 23:53:52
Belachelijk vind ik. Wat is het nu van het met prio 1 ter plaatse komen van een meetteam voor metingen, niet volgens mij. Gaan dat maar eens uitleggen bij de rechter als er een ongeval onderweg gebeurt. Wat ging u daar doen, was er de noodzaak omdat met deze gevaren te rijden enz enz.......

Ja, dan kun je je ook wel afvragen waarom de brandweer prio1 rijdt bij een OMS. Die zijn ook in 95% van de gevallen loos. Als er dan een ongeval gebeurd kun je het ook niet uitleggen dat je voor een -achteraf- loze melding prio1 hebt gereden. Bij ons in de regio zijn ze zo slim geweest om de WVD en VC+COH standaard prio3 te laten rijden. Dat is helemaal lekker, kun je niet eens je PM langs de weg neerzetten of je COPI-bak op een plaats neerzetten waar je niet mag parkeren.


Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2012, 11:05:31
Hoe ga je het verklaren als je zonder prio 1 rijdt en je komt ter plaatse er is daadwerkelijk iets aan de hand? De burgers denken dan ook van "nou de brandweer doet er ook lekker lang over". Dat kun je ook niet verkopen. Prio 1 is prio 1 of het nu loos is of niet.

En om de WVD met prio 1 te laten rijden vind ik een goed punt. Je wil immers z.s.m weten welke stoffen er in de lucht zitten en welke vervolgacties daar wellicht op moeten worden ondernomen.


sjors-sjors

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 802
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2012, 12:42:43
Aardig dat er een topic voor geopend word. Ik vroeg het me zo af, hier (Brabant Noord) krijgen ze op papier altijd prio 3. En in de praktijk prio 2 om wat makkelijker te kunnen werken.
Je kan niet alles hebben, maar wel zo veel mogelijk proberen te halen.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2012, 14:21:38
ik ben geen WVD-er (wel cursus gevolgd) maar ik ga er van uit dat als er ge-WVD't moet worden, dat er dan  noodzaak is. burgers in gevaar brengen door met prio 1 te rijden? ja natuurlijk  maar burgers  kunnen ook in gevaar komen door wat er ontsnapt en zelfs bij gewone stank schreeuwt de burger op twitter dat hij NU wil weten wat er in de lucht zit, met andere woorden , het is de burger die om prio1 vraagt, het is aan de brandweer om uit te maken dat het soms best wat langer mag duren door bv prio2 te geven.




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2012, 16:47:51
Bij inzet van een WVD-ploeg is het streven om met max een half uur de eerste gegevens beschikbaar te hebben voor de MPL en AGS, en dat gerekent vanaf de alarmering van de WVD-ploeg. Zeker bij giftige stoffen die vrijkomen is het belangrijk om snel aan te kunnen tonen dat ze vrijkomen, en waar de gifwolk naar toe trekt, vandaar ook dat er meerdere WVD-ploegen worden geallarmeert. Die allen op hun beurt vanuit een andere richting richting de gifwolk zullen gaan, om zo de wilk in beeld te krijgen voor trekrichting en grote.
Zeker bij een gifwolk is snelheid geboden, je zult immers een besluit moeten nemen over het gebied wat in het effectgebied ligt van de wolk, moet daar ontruimt worden, of volstaat het ramen en deuren dichthouden advies.
Een WVD-ploeg is nog steeds een repressieve dienst, en geen ondersteunende taak. Dus mag er met prio1 worden gereden. dat bepaald de burger niet, dat bepaald de MPL en AGS en de RAC geeft de prio1 uit.


tim112

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 147
  • Geslacht: Man
    • Jeugdbrandweer Steenbergen
  • Specialisatie: Aanvalsploeg en Waterploeg
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: jeugdbrandweer
Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2012, 16:37:09
Lijkt me eigenlijk wel logisch dat ze prio 1 rijden. Stel je nou voor met chemiepak dat er bijv zuren in de wolken zaten die door je huid konden gaan. zoals zoutzuur. Dan moeten ze wel op tijd weten of dit het geval is , voordat het te laat is toch?