Auteur Topic: Korte berichten uit de regio Zeeland  (gelezen 24563 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bleij

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 423
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #255 Gepost op: 24 januari 2018, 23:01:28
Brandweer Tholen krijgt snelle reddingsboot

THOLEN - Tholen krijgt een snelle reddingsboot en een boothuis in de haven. Dat is nodig voor het sneller bestrijden van een ramp op het Schelde-Rijnkanaal. De capaciteit is nu, met alleen blusboot Fury 4 in Dinteloord, ontoereikend.

Aanleiding voor een extra reddingsboot is een aanvaring op het Schelde-Rijnkanaal, vier jaar geleden, tussen een passagiersschip en vrachtschip. Een Poolse tanker zonk toen bij Nieuw-Vossemeer. Gaat het mis, dan kan de blusboot uit Dinteloord niet altijd binnen driekwartier aanwezig zijn. Daarom is een snelle boot nodig die kan blussen en mensen vervoeren.

Zo'n boot komt in maart in de haven van Tholen te liggen. Met een maximale snelheid van ruim zestig kilometer per uur is de brandweer binnen een half uur ter plaatse. Bijkomend voordeel is dat de boot twintig opvarenden kan vervoeren. "Brandweer Tholen kan met de boot de eerste klappen uitdelen, waarna de Fury het overneemt", zegt Eric Lems van de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ).

De boot komt er na onderzoek van de Veiligheidsregio. Dat ziet de kans op incidenten op het Schelde-Rijnkanaal toenemen. En dat heeft meerdere oorzaken. Jaarlijks neemt de passagiersvaart met twintig procent toe. Ook vervoeren tankers steeds meer gevaarlijke stoffen. Een derde gevaar zit in het feit dat boten steeds vaker met buitenlandse bemanning varen, met communicatieproblemen als gevolg.

Toch is de veiligheid op het Schelde-Rijnkanaal groter dan op de weg, zegt Lems. In 2016 stond de teller op zestien incidenten. Uiteenlopend van een kleine aanvaring tot een auto te water. "De veiligheid is goed, maar het kan beter. Als het mis gaat, is de kans groot dat het bij een sluizencomplex gebeurt."

Jaarlijks passeren een kleine 80.000 schepen de binnenvaartweg tussen Antwerpen en Rotterdam. Dat zijn er net zoveel als tussen Rotterdam en Duitsland. De helft vervoert gevaarlijke stoffen.

Bron: https://www.pzc.nl/tholen/tholen-krijgt-snelle-reddingsboot~a7d40aad/


kuifje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 206
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #256 Gepost op: 25 januari 2018, 17:24:48
Vreemd dat de KNRM hier niet in is betrokken, of heb ik wat gemist? Verder ben ik benieuwd of dit goedkoper is dan een professioneel bedrijf inhuren.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.373
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #257 Gepost op: 25 januari 2018, 19:43:29
Vreemd dat de KNRM hier niet in is betrokken, of heb ik wat gemist? Verder ben ik benieuwd of dit goedkoper is dan een professioneel bedrijf inhuren.

BST Dintelsas heeft meerdere vaartuigen (blusboten, ijsbrekers, snelle vaartuigen) die kunnen worden ingezet op o.a. het Schelde-Rijnkanaal. De brandweer daar is al vele jaren aan het drammen over een snelle reddingsboot op staatskosten.

Dus vooral geen KNRM en/of een professioneel bedrijf met het juiste materieel en personeel inhuren.

De FURIE 4 heeft een zeer grote bluscapaciteit, zelfbescherming, uitgebreide drager installatie/snuffelaars, ademluchtvoorraad schuimvoorraad, pompcapaciteit etc. De FURIE 3 iets minder


Bleij

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 423
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #258 Gepost op: 21 februari 2018, 10:19:51
Voorstel VRZ: TS-2 van de baan, tevens meer vrijwilligers op de posten

MIDDELBURG - Twaalf brandweervrijwilligers moet, achttien mag. Dat wil de Veiligheidsregio als regel gaan hanteren voor de brandweerposten in de provincie. Als het algemeen bestuur  volgende week hiermee instemt, betekent dit dat de reductie van het aantal vrijwilligers komt te vervallen. Het bestuur bestaat uit de dertien burgemeesters in Zeeland.

De VRZ nam twee jaar geleden het besluit om het project Maatwerk uit gaan voeren. Maatwerk was en is bedoeld om de Zeeuwse brandweer toekomstbestendig te maken. Om het teruglopend aantal vrijwilligers op te vangen werd de Zeeuwse TS bedacht, een brandweerauto die al met vier mensen kan uitrukken in plaats van de gebruikelijk zes. Daaraan werd meteen een bezuiniging gekoppeld: voor drie ploegen, die elke post moet hebben, zouden dan twaalf mensen voldoende zijn.

Nieuwe TS

Inmiddels zijn de Zeeuwse TS'n omgedoopt tot Nieuwe TS. De VRZ heeft er 24 plus 3 reserve N-TS'n besteld. De eersten zijn al gearriveerd in Zeeland. Het is een voertuig met plaats voor zes mensen, maar die dankzij hoogwaardige technieken ook met vier brandweerlieden kan uitrukken. ,,Omdat er plaats is voor zes, moet je ook accepteren dat je bezetting niet per se teruggebracht hoeft te worden tot twaalf'', aldus Elie van Strien, directeur van de VRZ. Het terugdraaien van de bezuiniging uit Maatwerk kan de VRZ uiteindelijk maximaal 138.400 euro gaan kosten, staat in het voorstel aan het algemeen bestuur, dat overigens bestaat uit de dertien burgemeesters.

De VRZ gaat op zoek naar nieuwe wegen om vrijwilligers aan te 'binden en boeien'. Zo geeft Van Strien als voorbeeld om aan nieuwe ambtenaren bij hun aanstelling te vragen of ze lid willen worden van de vrijwillige brandweer.

Er ligt nog een voorstel om Maatwerk te aan te passen. De VRZ wil afzien van de aanschaf van twee tweemans-brandweerauto's (TS2- First Responder) voor de Walcherse kust en de Kop van Schouwen. ,,Dat is gewoon niet veilig'', zegt Van Strien. ,,In een stad als Rotterdam kan het. Dan weet je zeker dat die twee man snel assistentie krijgen vanuit een brandweerpost. Maar die backup is hier niet vanzelfsprekend snel ter plaatse en dan wordt het gevaarlijk. Want een brandweerman is een brandweerman en zal ook met zijn TS2 gaan helpen.''

Domburg

Gevolg is dat de post Domburg zeker tot 2020 open blijft. Volgens Van Strien is het 'alle hens aan dek' voor de brandweerzorg op Walcheren. ,,Desnoods komt er hulp vanuit Middelburg om de post  overdag bezet te houden.''

In Maatwerk ligt ook een jaarlijkse bezuinigingsopdracht van 300.000 euro. Voorstel is om die te schrappen. ,,De taakstelling van 300.000 euro is onhaalbaar als VRZ kwalitatief wilt blijven investeren in haar brandweerzorg'', zo is in het voorstel aan het algemeen bestuur te lezen.

De taakstelling van 300.000 euro is onhaalbaar als VRZ kwalitatief wilt blijven investeren in haar brandweerzorg.

De VRZ heeft verder bij het Rijk gevraagd om niet te worden gekort op de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft een nieuwe verdeelsleutel gehanteerd waardoor Zeeland ruim een ton mis dreigt te lopen. Met het ministerie is een overleg gestart om dit te voorkomen.

Bron: PZC


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.496
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #259 Gepost op: 10 mei 2018, 20:13:51
Lonink onderzoekt tekort aan vrijwilligers: 'Brandweerauto vol krijgen wordt steeds moeilijker'


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.013
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #260 Gepost op: 10 mei 2018, 20:52:10
Kijk das een goed initiatief! Kijk vooral ook aan de hoge eisen die aan bevelvoerders en chauffeurs worden gesteld!

Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.426
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #261 Gepost op: 10 mei 2018, 21:30:51
Ik vind het een beetje niets zeggend artikel. Ze willen een landelijk probleem oplossen, zijn de problemen overal hetzelfde dan?
Welke eisen aan vrijwilligers worden steeds zwaarderr? En haken ze daardoor af of door andere zaken?

En het gaat in ieder geval nog even duren voordat er een antwoord is.................
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.