Auteur Topic: Korte berichten uit de regio Zeeland  (gelezen 63107 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #45 Gepost op: 01 november 2008, 08:55:16
Het geeft wel aan dat er een aantal tegnstrijdige zaken gaande zijn in de regio Zeeland.Enerzijds willen ze posten sluiten die op het eerste oog onrendabel zijn.Maar tegelijkertijd halen ze in veel gevallen de 8minuten norm niet,en gaan ze allerlei creatieve lapmiddelen verzinnen om toch maar een beetje aan de norm te voldoen.
Kortom,regionalisering lijkt op papier erg leuk,nu de praktijk nog.En dan blijkt maar weer dat de lokale korpsen iets meer kennis beschikken over de verzorgingsgebieden dan een regio,want die weten veelal niets over verzorgingsgebieden ::)


Shave

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 419
  • Geslacht: Man
    • Oeteljee Den Bosch
  • Specialisatie: Chauffeur/pompbediener, gaspakdrager, DPL
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #46 Gepost op: 01 november 2008, 08:55:30
Dat heb ik gelezen en vandaar ook mijn vraag: wat zie je daar dan voor bewijs in dat er geen posten mogen worden gesloten?

Welke relatie heeft het sluiten van posten met het niet halen van de 8-minuten? Zou het niet zo zijn dat er tig posten zijn waar ze geen wagen vol kunnen krijgen? Zou sluiting van deze posten de situatie dan verslechteren als je normaliter ook niet uit zou mogen rukken?

Zou centraliseren van posten en zorgen voor een goede opkomst/uitruktijd niet beter zijn voor de burger? Zou dit de uitruktijd niet ten goede komen?

Misschien kun je nu nog eens uitleggen wat dan uiteindelijk het bewijs is dat posten niet mogen worden gesloten?
Neem ook eens een kijkje op http://www.oeteljee.nl


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #47 Gepost op: 01 november 2008, 09:00:08
Welke relatie heeft het sluiten van posten met het niet halen van de 8-minuten? Zou het niet zo zijn dat er tig posten zijn waar ze geen wagen vol kunnen krijgen? Zou sluiting van deze posten de situatie dan verslechteren als je normaliter ook niet uit zou mogen rukken?

Zou centraliseren van posten en zorgen voor een goede opkomst/uitruktijd niet beter zijn voor de burger? Zou dit de uitruktijd niet ten goede komen?

Misschien kun je nu nog eens uitleggen wat dan uiteindelijk het bewijs is dat posten niet mogen worden gesloten?
Er zijn daar posten die weldegelijk een cruciale rol spelen daar,en men is in die regio dus niet creatiever  dan in het dan maar sluiten van een post. ::)


Shave

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 419
  • Geslacht: Man
    • Oeteljee Den Bosch
  • Specialisatie: Chauffeur/pompbediener, gaspakdrager, DPL
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #48 Gepost op: 01 november 2008, 09:07:06
Iedereen zal vechten om zijn eigen toko open te houden maar in deze tijden draait het veelal om euries.

Een post die eerst op de nominatie staat om gesloten te worden en daarna op basis van handtekeningen opengehouden kan worden komt op mij niet geloofwaardig meer over. Waarop baseert een gemeente in eerste instantie het voornemen tot sluiten eigenlijk als je later met en paar ludieke handtekeningen de zaak open kan houden?

Ik weet niet precies om hoeveel uitrukken het gaat, maar kijk eens wat het kost om die post op jaarbasis open te houden. Vraag de mensen die de handtekening hebben gezet zorg te dragen voor die kosten en er wordt al heel anders tegen aan gekeken heb ik het vermoeden ;)
Neem ook eens een kijkje op http://www.oeteljee.nl


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #49 Gepost op: 01 november 2008, 09:14:00
Citaat
Een post die eerst op de nominatie staat om gesloten te worden en daarna op basis van handtekeningen opengehouden kan worden komt op mij niet geloofwaardig meer over. Waarop baseert een gemeente in eerste instantie het voornemen tot sluiten eigenlijk als je later met en paar ludieke handtekeningen de zaak open kan houden?
Hee deze mening heb ik ook al eens neergezet in het board van de VBV:

Citaat
Mede door de ondersteuning van de VBV en een landelijke handtekeningenactie blijft de post nu open. Over de handtekeningenactie kan je ook je twijfels hebben, ik zou mijn handtekening kunnen zetten omdat ik het belachelijk vind dat zo'n post gesloten wordt zonder dat ik inhoudelijk weet waar het om gaat, en dan hoef ik niet eens in Cadzand te wonen.

Misschien toch niet zo'n rare gedachte van mij.  ;)

Gr Hans
test




1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #50 Gepost op: 01 november 2008, 10:01:15
Het is zeker waar dat posten in kleine dorpjes overdag moeilijk een TAS vol kunnen krijgen en daarnaast maar een stuk of 15 uitrukken per jaar hebben (veelal prio 2). Maar die kleine dorpjes liggen zo ver weg van andere grotere posten dat die grotere posten het niet aangereden krijgen. Centralisatie zou dus een oplossing kunnen bieden, maar dan wordt de aanrijtijd in de buitenkant van het verzorgingsgebied (Waar nu nog een post gevestigd zit)langer. Wat men vaak doet is gelijk voor vrijwel ieder incident twee posten alarmeren, zodat er sowieso wel eentje ter plaatse komt met een volledige bemanning. (dit gebeurt met name in Zeeuws Vlaanderen) Sommige posten zouden ze zeker kunnen sluiten....maar dat wil men niet. En begrijpelijk natuurlijk voor de brandweerlieden die vanaf die post uitrukken.


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #51 Gepost op: 01 november 2008, 10:11:38
Citaat
Het is zeker waar dat posten in kleine dorpjes overdag moeilijk een TAS vol kunnen krijgen en daarnaast maar een stuk of 15 uitrukken per jaar hebben (veelal prio 2).

Met 15 uitrukken per jaar zal het geen risicovol verzorgingsgebied zijn. Dat zullen de uitrukstatistieken moeten uitwijzen. Je kan je dus afvragen of het in stand houden van zo'n post opweegt tegen de investering die gedaan moet worden.

Citaat
Sommige posten zouden ze zeker kunnen sluiten....maar dat wil men niet.
Dit is nou het hele punt waar het bij sluitingen om draait.

Gr Hans
test


Erik

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 937
Reactie #52 Gepost op: 02 november 2008, 09:39:41
Er zijn daar posten die weldegelijk een cruciale rol spelen daar,en men is in die regio dus niet creatiever dan in het dan maar sluiten van een post. ::)

Waar baseer je dat oordeel op?
Ik heb het idee dat je erg kort door de bocht, ongenuanceerd en sterk bevooroordeeld een oordeel velt over een regio waarvan je de ins en outs niet kent.

Gr
Erik


Arie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15.077
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #53 Gepost op: 02 november 2008, 09:51:15
Verkeerde volgorde: de vraag in zin 1 is goed en na een evt. reactie daarop kan je conclusies gaan trekken. Nu heb je al een oordeel geveld voordat je een antwoord op jouw vraag hebt.

Levert meestal niet zulke fijne discussies op.  :-\
Redacteur van http://www.regio15.nl
Volg de regio15 twitter op http://twitter.com/regio15 voor de allerlaatste updates!!
De Regio15 tiplijn voor Haaglanden: 070 - 7373112


Erik

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 937
Reactie #54 Gepost op: 02 november 2008, 10:19:16
We zullen zien.

Gr
Erik




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #55 Gepost op: 02 november 2008, 10:22:01
Waar baseer je dat oordeel op?
Ik heb het idee dat je erg kort door de bocht, ongenuanceerd en sterk bevooroordeeld een oordeel velt over een regio waarvan je de ins en outs niet kent.

Gr
Erik

Slecht geslapen?  :-X

Ik ken de regio Zeeland redelijk goed,en ik weet dus dat er diverse dorpen een behoorlijk stuk uit elkaar ligen.En dus weet ik ook dat als er zomaar een aantal posten worden gesloten de aanrijtijden van een aantal korpsen fors omhoog schieten.
En ik denk dat zeker in het in de zomer tijdens hoogseizoen dat een situatie is waar men niet op zit te wachten.
Dus zo kort door de bocht redeneer ik niet,dat is slechts jouw eigen conclussie. ;)


Erik

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 937
Reactie #56 Gepost op: 02 november 2008, 10:34:24
Integendeel, ik slaap in Zeeland altijd prima omdat ik me veilig voel door de paraatheid van al die brandweermensen hier.

Ik vind alleen dat je ook naar de alternatieven moet kijken die er zijn om de brandweerzorg op alle plekken in de provincie te garanderen.
Een strategischere spreiding van kazerne's is er daar één van, de inzet van beroepsbezettingen tijdens kantooruren een tweede.
Er worden echt niet zomaar vrijwilligersposten gesloten zonder dat er naar alternatieven wordt gekeken.
Daarvoor ligt er een Zeeland een kwaliteitsfoto met bijbehorende conclusies.
De uitkomsten daarvan waren op sommige punten zeer slecht (ruime overschrijding van opkomst- en aanrijtijden, tijdens kantooruren schrijnend tekort aan vrijwilligers)
Het is aan de gemeenten (niet aan de Veiligheidsregio!) om op basis daarvan verbeterplannen op te stellen om een bepaald kwaliteitsniveau te halen.
Die uitdaging ligt bij de gemeenten waarbij in alle gemeenten alle opties open staan.
En hoe controversieel het ook klinkt: het sluiten van posten kan daarvan een onderdeel zijn, mits er maar op andere manieren oplossingen worden gevonden voor het op alle plaatsen halen van die aanrij- en opkomsttijden.

Gr
Erik






Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #57 Gepost op: 14 november 2008, 17:10:26
Nieuw dekkingsplan brandweer

13-11-2008 13:07 | Van onze correspondent

MIDDELBURG - De Zeeuwse brandweer creëert randvoorwaarden om bij onvoldoende bezetting ook met vier man te kunnen uitrukken
. Voorheen mocht dit alleen met zes personen.

Dit staat in het nieuwe dekkingsplan van de Brandweer Zeeland, dat woensdag werd goedgekeurd door het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ). Het bestuur zal het plan aanbieden aan de colleges van B en W in Zeeland.

De Zeeuwse brandweer heeft de theoretische norm waarbinnen moet worden uitgerukt, bepaald op zes minuten. De landelijke norm ligt op vierenhalve minuut. In de praktijk is het nadrukkelijk niet de bedoeling om deze norm op te rekken, maar in het rekenmodel is het een eerste stap naar een optimale spreiding en borging van de brandweerzorg in Zeeland.

„Slechts weinig mensen werken nog in het dorp waar ze wonen. Dat betekent dat vrijwilligers van de brandweer overdag niet snel beschikbaar zijn”, zegt Peter van Dijk, regionaal commandant Brandweer Zeeland. „In dagsituaties willen we toch over optimale dienstverlening beschikken. Dat is mogelijk als een korps al met vier man mag uitrukken. Voorwaarde is wel dat er bij de uitruk altijd een pompbediende en een bevelvoerder meegaan. Anders komt de veiligheid van eigen mensen in gevaar.”

Met een nulmeting is berekend welke posten kunnen voldoen aan de nieuwe regels. Een aantal kan waarschijnlijk overdag de vier man niet halen. Het gaat vooralsnog om Baarland, Brouwershaven, Cadzand, Dreischor, IJzendijke, Nieuw-Namen, Scharendijke, Schoondijke, Sluis, Westkapelle, Wolphaartsdijk en Zaamslag. Deze posten worden gepositioneerd als blusreserve.

Vier posten die vallen onder de gemeente Sluis staan op het lijstje als blusreserve. „Blusreserve klinkt negatief”, vindt Fred Moens, officier van dienst van Sluis. „Het lijkt alsof de eenheden buiten dienst zijn. Dat is niet zo. Ze zullen gewoon worden opgepiept. Zo hebben ze dus nog steeds kans om als eerste bij een incident aanwezig te zijn. Het enige verschil is dat ze niet worden gealarmeerd voor bijstand in een ander verzorgingsgebied.”

Bron: http://www.refdag.nl/artikel/1373355/Nieuw+dekkingsplan+brandweer.html


Firegirl_Elma

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.218
  • Geslacht: Vrouw
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #58 Gepost op: 05 december 2008, 13:34:50
TERNEUZEN - Voor brandweerlieden is informatie over een brandend object van levensbelang.

Liggen er gevaarlijke stoffen in een pand, gaan er opslagtanks van olie of andere brandbare stoffen in de grond schuil of - in het geval van een bedrijfsbrand - wat voor giftige materialen worden er verwerkt? Vragen, veel vragen kunnen er opdoemen als pompiers hun eigenlijke werk nog moeten beginnen.

Het brandweerkorps van Terneuzen kan binnenkort op de bluswagens beschikken over die cruciale informatie, die via een computersysteem wordt doorgegeven. Het Terneuzense bedrijf In Sim-partner IDP is in opdracht van het korps momenteel bezig de bluswagens uit te rusten met 42 cm-touchscreens en laptops.

Via het beeldscherm kan de bevelvoerder van de wagen toegang krijgen tot allerhande belangrijke informatie. Bijvoorbeeld over wat de beste aanrijroute is tot een object en waar de brandkranen.

Rukt een wagen uit naar een auto-ongeluk waarbij mogelijk sprake is van bekneld zittende bestuurders of passagiers, dan is de bevelvoerder in staat om met het 'crash&recoverysysteem' op de computer te zien waar hij bij een verongelukte auto het beste met metaalscharen kan knippen om mensen uit het wrak te bevrijden.

Daar blijft het niet bij. Eenmaal onderweg kan met een simpel commando op het toetsenbord nagetrokken worden welke vergunningen er voor een bedrijf zijn afgegeven, welke stoffen er liggen opgeslagen en hoeveel mensen er werken. In de nabije toekomst wordt het informatiesysteem nog verder uitgebreid met plattegronden van gebouwen en gegevens die op afstand zijn gemeten. Zo kunnen dan ook persluchtsystemen worden afgelezen. Iets wat voor een bevelvoerder van groot belang is, omdat hij dan kan zien hoeveel zuurstof zijn teamlid nog heeft en hoe lang hij nog in een brandend gebouw kan blijven.

"Voor ons is het laatste het belangrijkste van heel het systeem. Hiermee kunnen levens gered worden. Is bij een van je mensen de zuurstof bijna op, dan is het een kwestie van op een knop drukken om die persoon te alarmeren. De overige gegevens die in het systeem gestopt worden, dat zijn veelal feitelijkheden waarover we als korps nu ook al de beschikking hebben, maar ja, die staan op papier, zitten in ordners of in computers. Nu is het zo dat bij een uitruk een ploeg direct de beschikking heeft specifieke informatie over een bepaald object. Er hoeft niet meer gezocht te worden", legt hoofdofficier Eric Dieleman uit.

Het korps Terneuzen heeft volgens Jethro Schrijver, die met Arjan van Aken zorgt voor de installatie van het systeem, bewust niet gekozen voor een online-variant. "Een permanente online verbinding betekent dat je een internetaansluiting moet hebben. Dat kan, maar is storingsgevoelig en je kunt het als brandweerman niet hebben dat het systeem platgaat als je op informatie zit te wachten. Nu beschikt elke uitrukgroep voor die op pad gaat over de meest recente info, zonder afhankelijk te zijn van een mobiele of satellietverbinding", legt Schrijver uit.

Het is de bedoeling dat elke Terneuzense brandweerman met het systeem uit de voeten kan. In eerste instantie worden alle twaalf bluswagens met de computerapparatuur uitgerust. In januari is dat gebeurd. Later volgen nog twee ondersteuningsvoertuigen. Het systeem is erg gebruiksvriendelijk. Met een duwtje op het scherm rolt er informatie uit. Een aanrijding met beknelling. Merk auto, type, bouwjaar... voilà. Die is uitgerust met zoveel airbags, hier en daar moet je dus niet in knippen, want anders gaat het mis. " Heel dit systeem past binnen het kader van een verdere professionalisering van de korpsen. Om goed op te treden is het belangrijk de juiste info op de juiste plek te hebben. En dat kan nu", aldus Dieleman.

BRON: http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/4153324/Brandweer-krijgt-juiste-info-straks-op-de-juiste-plek.ece

M'n vader was er niet echt enthousiast over, hij vind het niet zo geslaagd...
Maar wie weet werkt het wel heel goed en makkelijk ;)
Brandweer Terneuzen     Post Terneuzen    Blusgroep 1


1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #59 Gepost op: 09 januari 2009, 14:12:38
Uit het vorige artikel komen bij mij een heleboel vraagtekens boven drijven:
- het vrash8recovery systeem: je zult volgens mij toch echt ter plaatse met je eigen ogen moeten aanschouwen hoe een voertuig erbij ligt en waar je het beste kan gaan knippen, een software applicatie kan je daarbij naar mijn idee niet helpen. Tenzij ze van alle 900.000 verschillende typen en merken auto's in allerlei gevallen van ongevallen een scenario hoe te knippen erin proppen.
- volgens mij is een bevelvoerder totaal niet geintresseerd in de vergunningen die een bedrijf heeft.
Verder is het maar de vraag of het allemaal wel zo fijntjes werkt als men denkt dan het gaat doen.