Auteur Topic: Discussietopic Landelijke Projecten SIV / TS4 / MOB  (gelezen 259002 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #615 Gepost op: 30 maart 2018, 15:27:06
Niet helemaal logisch meer. Want met het steeds meer verdwijnen van de 2e TS zal er steeds beter nagedacht moeten worden over die burenhulp. Men zal minder happig zijn om een bijstand te leveren aan een andere gemeente, als daardoor de eigen parochie ongedekt achter blijft.

Bij de eerste verzoeken zal het wel meevallen maar als het schering en inslag gaat worden zullen er de nodige bedenkingen komen.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #616 Gepost op: 30 maart 2018, 15:27:50
Ik heb het niet over de motivatie van het uitruk personeel, dat zit over het algemeen wel goed. Een enkele uitzondering daar gelaten. Maar dat men als regio er niet happig op moet zijn als uitruktijden langer worden vanwege onvoldoende personeel/materieel. Als er in de grote stad een groot incident gaande is worden de andere zaken door andere posten vanuit diezelfde gemeente opgepakt. In veel gevallen heeft een grote stad zoals Amsterdam, Utrecht of welke stad dan ook meerdere posten. Dus die vangen dat op. Heb je een plattelands gemeente kunnen de aanrijtijden voor andere posten toch oplopen. En dan kan men toch minder trots zijn op snelle uitruktijden...

Helaas moet ik je corrigeren AA kan in sommige situaties niet aan de opkomsttijd voldoen, die lopen daar dus ook op. 10 tallen voorbeelden zijn te geven, sterker aan de basis zijn er al dekkingsproblemen maar die wuift men weg! Nog even en dan heeft, b.v. noordelijk stadsdeel geen redvoertuig meer, hoezo basisbrandweerzorg, maatgevend scenario woningbrand.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #617 Gepost op: 30 maart 2018, 15:38:17
Helaas moet ik je corrigeren AA kan in sommige situaties niet aan de opkomsttijd voldoen, die lopen daar dus ook op. 10 tallen voorbeelden zijn te geven, sterker aan de basis zijn er al dekkingsproblemen maar die wuift men weg! Nog even en dan heeft, b.v. noordelijk stadsdeel geen redvoertuig meer, hoezo basisbrandweerzorg, maatgevend scenario woningbrand.

AA gaat vanwege het budget steeds meer leunen op de omliggende korpsen en aanliggende VR's.
Voor het noordelijk stadsdeel gaat men o.a. uit van het redvoertuig van Nico in de hoop dat de Y-tunnel niet vast staat.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #618 Gepost op: 30 maart 2018, 19:09:39
AA gaat vanwege het budget steeds meer leunen op de omliggende korpsen en aanliggende VR's.
Voor het noordelijk stadsdeel gaat men o.a. uit van het redvoertuig van Nico in de hoop dat de Y-tunnel niet vast staat.

Op één na kleinste regio is tevens op één na duurste en toch maar 88 manschappen in de 24 uur dienst en eerdaags Victor s' avonds en s' nachts dicht, triest om zo met de dekking om te gaan! waar ooit 175 lieden dienst deden en de stad minder druk was.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #619 Gepost op: 30 maart 2018, 19:48:49
Op één na kleinste regio is tevens op één na duurste en toch maar 88 manschappen in de 24 uur dienst en eerdaags Victor s' avonds en s' nachts dicht, triest om zo met de dekking om te gaan! waar ooit 175 lieden dienst deden en de stad minder druk was.

Victor gedeeltelijk dicht bij de behoorlijk toenemende ontwikkeling van Y-burg, moeten Diemen , de Bijlmer en mogelijk Muiden daar naartoe ?




berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #620 Gepost op: 01 april 2018, 10:20:24
Victor gedeeltelijk dicht bij de behoorlijk toenemende ontwikkeling van Y-burg, moeten Diemen , de Bijlmer en mogelijk Muiden daar naartoe ?

Kan allemaal maar simpel de dekking is niet op orde met oplopende opkomsttijden en daarom ligt er op de plank, RemBrand, van objectgebonden naar gebiedsgebonden opkomsttijden! 


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B


AxelvanOsch

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Aspirant
Reactie #622 Gepost op: 15 april 2018, 14:57:06
Zucht.......
https://www.facebook.com/veiligheidsregio/posts/403984916678577

Dit past niet in dit topic Peter! In Heerhugowaard staat de SI-2, geen SIV.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #623 Gepost op: 15 april 2018, 15:20:30
Dit past niet in dit topic Peter! In Heerhugowaard staat de SI-2, geen SIV.
Welk naampje er men ook aan hangt. Het is en blijft allemaal hetzelfde.


tygerpower

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.659
  • Geslacht: Man
    • Brandbase
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #624 Gepost op: 15 april 2018, 17:14:38
SI of een SIV.     Het is en blijft een 2 persoons voertuig.

ik weet niet of het een meerwaarde heeft dit soort voertuigen en of dit voertuig ook daadwerkelijk bij een woningbrand gaat rijden of dat er dan direct een TS6 rijdt.




AxelvanOsch

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Aspirant
Reactie #625 Gepost op: 15 april 2018, 17:31:23
Welk naampje er men ook aan hangt. Het is en blijft allemaal hetzelfde.

Ja, klopt. Alleen de projectleider SI-2 wilde er niets van weten.

Bij onze regio is namelijk wel duidelijk dat de SIV niet werkt, maar de logica is "Als het project een andere naam heeft werkt het wel".

SI of een SIV.     Het is en blijft een 2 persoons voertuig.

ik weet niet of het een meerwaarde heeft dit soort voertuigen en of dit voertuig ook daadwerkelijk bij een woningbrand gaat rijden of dat er dan direct een TS6 rijdt.

De SI-2 rijd in de pilot standaard voor een TS-4 (kantoortijden) of TS-6 (buiten kantoortijden en in het weekend) uit. De bedoeling is dat de pilot een jaar gaat duren. Daarna zal de SI-2 zelfstandig gaat rijden op meldingen van zijn capaciteit, als het groter is zal er een TS achteraan gestuurd worden.

Wij zien nu, een halve maand later, al een stijging in het aantal afmeldingen TS, dit gebeurt vooral op OMS en buitenbrandjes.
Gek genoeg is die SI-2 wel een motivatie voor vrijwilligers, de laatste meldingen was de TS sneller dan voorheen uitgerukt.

Over meerwaarde: Als vrijwilligheid zien wij wel in dat een TS-4 of TS-6 soms gewoon niet nodig is. (Denk aan o.a. OMS'jes.) In die gevallen is een SI(V) handig als eerste verkenningsvoertuig. Persoonlijk denk ik wel dat je de SI niet als "meer" moet gaan zien, ze kunnen veel maar toch net niets.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #626 Gepost op: 15 april 2018, 18:48:28
Ja, klopt. Alleen de projectleider SI-2 wilde er niets van weten.

Bij onze regio is namelijk wel duidelijk dat de SIV niet werkt, maar de logica is "Als het project een andere naam heeft werkt het wel".
En wie is nu wie voor de gek aan het houden?? En vooral waar zit de logica, want die ben ik op slag kwijt. Ik vind het zelfs triest als men geloofd dat als een "project" een ander naampje heeft het wel werkt, daar waar de SIV niet werkte. Maar leg eens uit, we zijn een en al aandacht.


De SI-2 rijd in de pilot standaard voor een TS-4 (kantoortijden) of TS-6 (buiten kantoortijden en in het weekend) uit. De bedoeling is dat de pilot een jaar gaat duren. Daarna zal de SI-2 zelfstandig gaat rijden op meldingen van zijn capaciteit, als het groter is zal er een TS achteraan gestuurd worden.

Wij zien nu, een halve maand later, al een stijging in het aantal afmeldingen TS, dit gebeurt vooral op OMS en buitenbrandjes.
Gek genoeg is die SI-2 wel een motivatie voor vrijwilligers, de laatste meldingen was de TS sneller dan voorheen uitgerukt.

Over meerwaarde: Als vrijwilligheid zien wij wel in dat een TS-4 of TS-6 soms gewoon niet nodig is. (Denk aan o.a. OMS'jes.) In die gevallen is een SI(V) handig als eerste verkenningsvoertuig. Persoonlijk denk ik wel dat je de SI niet als "meer" moet gaan zien, ze kunnen veel maar toch net niets.
Een open en eerlijke vraag. Zijn jullie als brandweervrijwilligers er nog wel trots op om als brandweervrijwilliger jullie stad te mogen dienen? Of zitten jullie nog bij de brandweer omdat je er toch al bij zat, en je mooi een avondje in de week weg mag om even te oefenen en daarna een biertje te kunnen drinken?
Als brandweervrijwilliger doe je er toch alles aan om een TS2 of TS4 of hoe dat ding ook genoemd wordt buiten de deur te houden, en gewoon die TS6 te bemannen. En als je als vrijwilliger die verdorie bij de brandweer bent gegaan om uit te mogen rukken als de pieper gaat meerwaarde ziet in de TS2 dat die uit rukt voor een OMSje of buitenbrand. Dan denk ik dat ik het even niet meer begrijp. Maar ook een OMSje is nog steeds een maatgevend incident, daar dient gewoon direct een TS6 voor uit te rukken, niks meer en niks minder.
Maar als jullie als vrijwilligers daar de meerwaarde al van in zien, denk ik dat jullie nog eens na moeten gaan denken waarom jullie bij de brandweer zitten. En of jullie de brandweer nog wel leuk vinden, en niet beter lid kunnen worden van een ander clubje, postzegels verzamelen ofzo. :-X


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #627 Gepost op: 15 april 2018, 19:43:09
En wie is nu wie voor de gek aan het houden?? En vooral waar zit de logica, want die ben ik op slag kwijt. Ik vind het zelfs triest als men geloofd dat als een "project" een ander naampje heeft het wel werkt, daar waar de SIV niet werkte. Maar leg eens uit, we zijn een en al aandacht.
Een open en eerlijke vraag. Zijn jullie als brandweervrijwilligers er nog wel trots op om als brandweervrijwilliger jullie stad te mogen dienen? Of zitten jullie nog bij de brandweer omdat je er toch al bij zat, en je mooi een avondje in de week weg mag om even te oefenen en daarna een biertje te kunnen drinken?
Als brandweervrijwilliger doe je er toch alles aan om een TS2 of TS4 of hoe dat ding ook genoemd wordt buiten de deur te houden, en gewoon die TS6 te bemannen. En als je als vrijwilliger die verdorie bij de brandweer bent gegaan om uit te mogen rukken als de pieper gaat meerwaarde ziet in de TS2 dat die uit rukt voor een OMSje of buitenbrand. Dan denk ik dat ik het even niet meer begrijp. Maar ook een OMSje is nog steeds een maatgevend incident, daar dient gewoon direct een TS6 voor uit te rukken, niks meer en niks minder.
Maar als jullie als vrijwilligers daar de meerwaarde al van in zien, denk ik dat jullie nog eens na moeten gaan denken waarom jullie bij de brandweer zitten. En of jullie de brandweer nog wel leuk vinden, en niet beter lid kunnen worden van een ander clubje, postzegels verzamelen ofzo. :-X

Je moet van een andere planeet komen als je een OMSje zo een status geeft, de klant betaald expliciet voor de aan hem opgelegde doormelding BMC en de brandweer meent dat in te kunnen vullen met OMSje, we komen met 2 piepel! Correct ga lekker bij de Harmonie of zegelaarsclub en verzamel brandweer postzegels!


WV-V Fotografie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 359
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #628 Gepost op: 17 april 2018, 16:45:46
Het is raar. Zo goed als alle OMS aansluitingen op 'simpele' gebouwen zijn de laatste 2 jaar zo'n beetje verwijderd. Een OMS komt nu dus voornamelijk nog van een zorgcentrum, ziekenhuis, chemische fabriek of soort gelijke objecten.

De reden dat die objecten nog zijn aangesloten is omdat bij daadwerkelijk brand letterlijk elke seconde telt. Het zijn die objecten waar een SIV volstrekt niet overeen komt met de behoeftes die de melding vragen. Ja 95% van de gevallen kan door de SIV worden opgelost. Maar voor die 95% bestaat die aansluiting dus niet.

Verder zal je zien dat het voor de vrijwilligers uiteindelijk de-motiverend gaat werken. In het begin is het nog wel leuk zo'n mooi snel busje als eerste op de stoep die door de grote brandweerwagen verder geholpen gaat worden om het incident af te sluiten.
Maar wanneer er 6 woningbranden 's nachts afgemeld zijn omdat de SIV al geconstateerd heeft dat de TS niet benodigd is kan het wel eens voorkomen dat de 7de keer een aantal mensen thuis blijven. En dan zou er zomaar een 2de incident zoals in Hellevoetsluis op kunnen treden.

Wil je persé een SIV voor de TS uit sturen en zeker zijn dat de TS evengoed kan blijven uitrukken zou je de bemanning van de TS op piket moeten houden. Maarja, dan is de bezuiniging ook ineens weg natuurlijk.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #629 Gepost op: 17 april 2018, 16:48:30

Wil je persé een SIV voor de TS uit sturen en zeker zijn dat de TS evengoed kan blijven uitrukken zou je de bemanning van de TS op piket moeten houden.

Dat gebeurd ook :-X