Moderne blusvaartuigen en crashtenders worden ontworpen voor buitenaanvallen en zijn uitgelegd voor een zo optimaal mogelijke bluscapaciteit bij een zo minmaal mogelijke bezetting, de operatie, water,schuim,poeder of combinaties kan middels de verregaande mechanisering,ergonomie eenvoudig door twee man worden uitgevoerd. Op de moderne sleepboten kan tegenwoordig door een man zowel de navigatie als het blussen,al dan niet met toevoeging van schuim en de zelfbescherming worden gedaan.
Anders ligt het bij reddingen,binnenaanvallen etc. bij huis-tuin en keukenbranden waar nog steeds middels de traditionele aanpak moet worden gewerkt. Het is vrij zinloos om te streven naar, te denken aan, minimale bezettingen zolang er geen oplossingen voor de mechanisering,ergonomie worden bedacht en beschikbaar zijn en de uitvoering handmatig moet blijven.
Waar enerzijds er de nodige aandacht is voor de tegenwoordig snellere brandontwikkeling en het installeren van brand/rook melders zou in het SIV concept bij brand een voertuig met een zeer beperkte bluscapaciteit en een bemanning die en niet naar binnen mag en ook vrijwel niets kan/mag ondernemen voor de deur verschijnen. Kan als er daadwerkelijk moet worden ingezet behoorlijk vertragend uitpakken. Aardig tegenstrijdig, ook gelet op de in sommige regio’s steeds langere mobilisatie/aanrijdtijden.