Auteur Topic: Discussietopic Landelijke Projecten SIV / TS4 / MOB  (gelezen 259004 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #30 Gepost op: 08 april 2012, 18:08:17
Stel je bent samen met je collega in de SIV op weg naar een OMS.
Tijdens het aanrijden of het ter plaatse komen zie je dat je toch back-up nodig hebt.
Dan kun je wel in ieder geval al samen met je collega de buitenverkenning starten, de waterwinning beginnen voorbereiden en de beheerder/eigenaar beginnen uitvragen over de eventuele gevaren die het gebouw/object met zich mee brengt.
Ondertussen als de back-up ploeg al rijdend is kunnen jullie hen volledig informeren over de situatie die jullie ter plaatse aantroffen en de eventuele informatie die je kan mee geven die de beheerder/eigenaar jullie heeft gegeven.

Theoretisch klopt het wat je schrijft totdat de praktijk dit beeld geeft:
Totdat je aankomt en er mensen uit de ramen hangen, snakkend naar lucht....
En daar sta je dan met z'n tweeën....  :'(


Dan ga je niet een uitgebreide buitenverkenning doen en de eigenaar uitvragen,want op dat moment weet je waar je prioriteiten liggen.
En het staat het erg raar als je dan tegen de mensen die uit het raam hangen: "Momentje alstublieft, mijn collega's komen er zo aan, zij zullen u zometeen,over een minuutje of 5, verder helpen"


sjors-sjors

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 802
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #31 Gepost op: 08 april 2012, 18:27:48
Totdat je aankomt en er mensen uit de ramen hangen, snakkend naar lucht....
En daar sta je dan met z'n tweeën....  :'(

Dat is niet leuk, maar de ambulance werkt ook zo. De eerste ambu ter plaatse bij een incident met veel gewonden gaat zich niet bezig houden met de gewonden maar met opschalen en triage tot de OVDG tp is.
Je kan niet alles hebben, maar wel zo veel mogelijk proberen te halen.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #32 Gepost op: 08 april 2012, 18:54:38
Dat is niet leuk, maar de ambulance werkt ook zo. De eerste ambu ter plaatse bij een incident met veel gewonden gaat zich niet bezig houden met de gewonden maar met opschalen en triage tot de OVDG tp is.

Het verschil is dat je het dan over een grootschalige hulpverlening hebt met veel slachtoffers en in het voorbeeld misschien maar 1 of 2, komt toch anders over op de mensen die het zien gebeuren, je staat een beetje als jan joker.
Mensen snappen dat bij een kleinschalig incident ook niet of minder, en bij grootschalige hulpverlening waarschijnlijk wel.


Coldchurch

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.016
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #33 Gepost op: 08 april 2012, 19:10:04
Dat is niet leuk, maar de ambulance werkt ook zo. De eerste ambu ter plaatse bij een incident met veel gewonden gaat zich niet bezig houden met de gewonden maar met opschalen en triage tot de OVDG tp is.

Geen vergelijkbare situaties: In het geval van de brandweer en het SIV-experiment rijdt er bij een OMS slechts één voertuig met 2 personen, omdat we er (blijkbaar) vanuit gaan, dat het (weer?) een ongewenst alarm (= iets anders dan loos) zal zijn.

Helaas blijkt er bij de brandweer nog steeds een grote moeite te zijn met de repressieve gevaarsherkenning en veiligheidsbewustzijn (zie de vele dossiers van o.a. het IOOV en de vele filmpjes en foto's op dit forum), dat ik vrees dat dit soort situatie kunnen gaan leiden tot meer van dit soort dossiers.

Nu kunnen we wel van alles schrijven, vinden en hierop los discuseren, maar ook in de huidige praktijk blijkt dat sommige van ons niet meer normaal kunnen nadenken bij het afgaaan van de pager, laat staan indien er bij een OMS daadwerkelijk iets loos is.....


Dennis TS 5533

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 71
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: HBT, HVH Basis, HVH Spec, Chauffeur/pompbediende
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #34 Gepost op: 08 april 2012, 19:27:04
Ik snap de reacties helemaal volkomen maar het zal toch zo moeten gaan in de praktijk.
Of heeft iemand anders er een heel andere kijk op.
Gelukkig ken ik in onze gemeente de SIV nog niet.
Wij hebben een dag-tas.
Dat wilt zeggen dat die auto rijdt op bijna elke melding in onze gemeente.
Alleen niet naar de dorpen die grenzen aan een andere gemeente want die komen daar ook naar toe met een volledig gevulde ts
Dennis de Zwart  blusgroep Schoondijke  veiligheidsregio  zeeland




sjors-sjors

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 802
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #35 Gepost op: 09 april 2012, 18:14:39
Coldchurch, ik vind het ook onwenselijk om met een kleinere bezetting te gaan werken. Ik geef alleen maar aan hoe de ambulance dat doet en dat dat ook een manier van werken zou kunnen zijn voor een SIV. Al zou ik niet graag op die SIV zitten!
Je kan niet alles hebben, maar wel zo veel mogelijk proberen te halen.


MB-LV

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 403
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #36 Gepost op: 11 april 2012, 21:45:36
En een pilot met een SIV4 (deze komt in mei in dienst maar is al getoond aan een aantal manschappen)
Dit volgens onze mede forum lid en columnist op regio15 ;D    smitfire.

Fotos van een aantal nieuwe voertuigen zijn hier te zien :

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/12145-nieuwe-pilots-brandweer-haaglanden

MB-LV
Bij brand geen lift gebruiken, gebruik liever water!


Ricardo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.623
    • Ricardo Bonsang Fotografie
  • Rang: Brandwacht 1e klas
Reactie #37 Gepost op: 11 april 2012, 22:27:50
Voor de liefhebbers nog een mooie plaat van de MOB die ik gemaakt heb.



maarten83

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #38 Gepost op: 11 april 2012, 23:56:41
Staat de 4262 van delft buiten dienst? Dat is toch ook een soort van SIV4?


Vuurvlieg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 569
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweerkundig Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #39 Gepost op: 12 april 2012, 00:11:07
Staat de 4262 van delft buiten dienst? Dat is toch ook een soort van SIV4?

Volgens mij de eerste SIV in nederland.
Zgn MotherSIV

en ja hij staat al enige tijd buiten dienst.
Martin.
Seinzaalmedewerker en vrijwilliger.




robwolt

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 149
  • Geslacht: Man
Reactie #40 Gepost op: 12 april 2012, 20:14:50
Waar worden de 9061-9062 en 9063 gestationneerd??


pixels66

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.965
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Rietenkapbrandbestrijding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #41 Gepost op: 12 april 2012, 20:49:44
De 9061 rijdt rond, maar start vanaf Centrum.. Geen vaste plaats... Kan dus ook ineens in bijvoorbeeld Zoetermeer rijden..  de 9063 staat op Rijswijk.. De 9062 in Midden-Delfland..


robwolt

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 149
  • Geslacht: Man
Reactie #42 Gepost op: 12 april 2012, 21:19:19
De 9061 rijdt rond, maar start vanaf Centrum.. Geen vaste plaats... Kan dus ook ineens in bijvoorbeeld Zoetermeer rijden..  de 9063 staat op Rijswijk.. De 9062 in Midden-Delfland..
`Bedankt voor de info


lifty

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 267
  • Geslacht: Man
    • Nederlandse Brandweervoertuigen
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #43 Gepost op: 13 april 2012, 11:03:59
Bij deze een door mij gemaakte video van de demonstratie afgelopen week.

Het mooiste vliegveldbrandweermateriaal op www.myspace.com/airportfire


marcel8

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.663
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #44 Gepost op: 16 april 2012, 10:00:02
weet iemand wanneer de 9062 en 9063 op de uitruk komen te staan.

groetjes Marcel