Auteur Topic: Discussietopic Landelijke Projecten SIV / TS4 / MOB  (gelezen 259021 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enrique

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.532
Gepost op: 07 februari 2012, 20:18:29
SIV-update:

In april 2010 was het idee om 5 SIVs aan te kopen en als volgt in te zetten:
1) SIV i.p.v. kazerne Bergschenhoek;
2) SIV i.p.v. kazerne Bleiswijk;
3) SIV i.p.v. kazerne Albrandswaard;
4) SIV i.p.v. kazerne Zwartewaal;
5) SIV i.p.v. kazerne Oudenhoorn.

In februari 2011 bleek echter:
1) sluiten kazerne Bleiswijk bleek onverantwoord. Nieuw onderzoek naar 1, 2 of 3 posten met plaatsing van 2 SIV's in Lansingerland vereist.
2) kazerne Albrandswaard blijft open. Pottumstraat gaat dicht en er komen 2 SIV's in Rotterdam-Zuid om zo Heijplaat en Portland (Rhoon) beter te bedienen.
3) de SK632 is verplaatst naar Zwartewaal, dus er hoeft geen SIV meer in Zwartewaal te komen.
4) SIV is niet vereist in Oudenhoorn; omliggende posten kunnen de dekking voldoende garanderen. SIV gaat naar Hellevoetsluis. Gemeente Bernisse wil echter op eigen kosten de TS642 in Oudenhoorn behouden. Inmiddels wil men echter de TS622 verplaatsen naar Oudenhoorn.
5) mogelijk zou er ook in Schiedam een SIV geplaatst kunnen worden.

Resultaten SIV-pilot:
Bergschenhoek: bemensing door vrijwilligers vanuit huis. Chauffeur moest bevelvoerder ophalen op huisadres. Uitruktijd zat daardoor op ruim 4 minuten in plaats van 1 minuut. Ook roostertechnisch bleek dit meestal niet haalbaar, zodat de SIV meestal niet inzetbaar was.
Hellevoetsluis: bemensing door kazernepersoneel. Was sneller dan verwacht ter plaatse. Kleine incidenten konden meestal door de SIV worden afgehandeld en door snelle inzet kon branduitbreiding worden voorkomen.
Pottumstraat: bemensing door beroeps. Was sneller dan verwacht ter plaatse. Kleine incidenten konden goed worden afgehandeld door de SIV. Gebouwbranden etc in oude wijken moeten toch door een TS gedaan worden; SIV heeft in die gevallen weinig meerwaarde.

Conclusies:
- SIV heeft kazernebezetting nodig om snel te kunnen uitrukken.
- SIV is effectief voor kleine incidenten en voor voorbereidend werk voor een TS-inzet.
- SIV moet binnen enkele minuten gevolgd worden door een TS.
- Randvoorwaarden moeten beter ingevuld worden (soort voertuig, bepakking, selectie van personeel, opleiding, training, procedures en communicatie met medewerkers).

Vervolg:
De SIV zal vooralsnog gebruikt worden om dekkingsverlies t.g.v. het sluiten van kazernes te compenseren, zodat de TS later ter plaatse kan komen. De SIV zal voor alle incidenten gealarmeerd worden, bij gebouwbranden gevolgd door een TS. Waarschijnlijk zal de SIV bij containerbranden, buitenbranden en OMS-prio2-meldingen uitrukken zonder TS. De SIV-bemensing zit óf op de kazerne óf in het voertuig; er wordt niet gewerkt vanuit huis. De keuze van voertuig en bepakking zal in overleg met de werkvloer worden vastgesteld en kan per verzorgingsgebied verschillen. De selectie en opleiding van SIV-personeel en het aanschaffen van de voertuigen zal 12 maanden in beslag nemen. Tot die tijd wordt proefgedraaid met de bestaande SIV.

Op 5 december 2011 is besloten de kazernes Berkel en Bleiswijk te handhaven en Bergschenhoek te sluiten. Er wordt nu voorgesteld op Berkel naast de TS241 en TS242 een SIV te plaatsen. Ook op Hellevoetsluis wordt volgens het voorstel een SIV geplaatst. Op 1 januari 2013 gaat de post Pottumstraat dicht. Er worden in het voorstel SIVs geplaatst nabij de Pottumstraat en nabij de Slinge.


Firefighter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.869
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Forum
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #1 Gepost op: 08 februari 2012, 07:18:40
Kleinere brandweerwagens in Rijnmond succes
wo 08 feb 2012, 06:41

visitors can't see pics , please register or login



De brandweerzorg in de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond kan met de inzet van vijf kleinere brandweerwagens, zogeheten snelle interventievoertuigen (SIV), veel effectiever worden georganiseerd. In 80 procent van de gevallen kunnen twee brandweerlieden het incident ook oplossen, terwijl er nu vaak zes gaan naar een auto- of keukenbrandje of een kat in de boom.

Dat blijkt uit een nog vertrouwelijke bestuurlijke notitie over de inzet van deze nieuwe, snellere brandweerwagens. Daar ontstond in 2010 veel ophef over toen projectleider van de SIV Henk Berkhout stelde dat de brandweer veel effectiever kan optreden met minder brandweerlieden. Nu zitten er zes man op een tankautospuit, terwijl op de de kleinere wagen maar twee brandweerlieden zitten.

„De SIV kan in veel gevallen zelfstandig optreden of anders goed voorbereidend werk doen voor de tankautospuit als die toch moet komen. De verwachting dat een SIV niet één-op-één vergeleken kan worden met een tankautospuit, is tijdens de pilot bevestigd: in een aantal gevallen was inzet van de tankautospuit nodig omdat het incident te groot was of meer handen vergde”, staat in de notitie.

Aan het bestuur, ofwel de burgemeesters van gemeenten in de regio Rijnmond, wordt nu gevraagd vijf SIV's aan te schaffen. Deze komen dan op brandweerposten die door bezuinigingen worden gesloten, zoals Bergschenhoek, Hellevoetsluis, en twee op Rotterdam-Zuid. Over een vijfde locatie wordt nog nagedacht.


Bron : Telegraaf


Enrique

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.532


tygerpower

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.659
  • Geslacht: Man
    • Brandbase
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 08 februari 2012, 22:50:19
Kleine brandweerwagen succesvol

Een kleinere brandweerauto uit het Rotterdamse experiment Brandweer Rotterdam-Rijnmond
 
Een proef met een kleinere brandweerwagen en minder brandweerlieden erop in de regio Rotterdam is geslaagd. Dat staat in een evaluatie (.pdf) van het experiment.

Normaal gesproken rukken er in het hele land altijd zes brandweerlieden met een grote wagen uit. Uit onderzoek is gebleken dat dat in 80 procent van de gevallen niet nodig is.

De Rotterdamse brandweer heeft daarom een kleinere wagen uitgeprobeerd, die met twee brandweerlieden naar een incident gaat. Volgens de brandweerleiding kan dat goed en snel, maar moet er bij een grote brand wel altijd een grote wagen achteraan om de veiligheid te garanderen.

Vijf voertuigen

De leiding stelt voor om vijf zogenoemde snelle interventievoertuigen aan te schaffen. De burgemeesters in de regio, die over de brandweer gaan, moeten dat plan nog goedkeuren.

De Vakvereniging Vrijwillige Brandweer is voorlopig tegen. "Er zijn objecten waar je groot op moet uitrukken. Hoe weet de meldkamer of dat nodig is", zegt Ruud van Vliet van de VVB.

Hij vindt het te vroeg om conclusies te trekken, omdat er ook landelijk allerlei onderzoeken lopen naar kleinere eenheden. "Het lijkt me niet verstandig om nu al een besluit te nemen

Video NOS: http://nos.nl/video/338529-kleine-brandweerwagen-is-een-succes.html.



tygerpower

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.659
  • Geslacht: Man
    • Brandbase
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 08 februari 2012, 22:55:15
Kleinere brandweerwagens in Rijnmond succes


Een proef in de regio Rotterdam-Rijnmond met kleinere brandweerwagens en minder brandweerlieden is geslaagd. Dat staat in een nog vertrouwelijke evaluatie van het experiment.

Bij een brandmelding rukken nu standaard zes brandweerlieden uit met een grote wagen.

Uit het experiment blijkt dat een kleine wagen met twee brandweerlieden in tachtig procent van de gevallen voldoende is.

Volgens de directeur van de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond Arjen Littooij, zal de overgang op de kleinere brandweerwagens geen banen kosten.
 
De brandweer wil nu dat door de regio Rotterdam-Rijnmond vijf zogeheten snelle interventievoertuigen, worden aangeschaft. Deze SIV’s komen dan op brandweerposten die door bezuinigingen worden gesloten, zoals Bergschenhoek, Hellevoetsluis, en twee op Rotterdam-Zuid. Over een vijfde locatie wordt nog nagedacht.

bron: http://www.rijnmond.nl/nieuws/08-02-2012/kleinere-brandweerwagens-rijnmond-succes

Audiobericht: vanaf 15 min. word er over gesproken




Firefighter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.869
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Forum
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #5 Gepost op: 08 februari 2012, 23:06:01
SIV in het nieuws
08 Februari 2012

visitors can't see pics , please register or login


Oorspronkelijk als onderdeel van het proces Veiligheid Voorop is de Brandweer Rotterdam-Rijnmond gaan nadenken over een nieuwe manier van brandbestrijding en hulpverlening. Later, als gevolg van de bezuinigingen die moesten worden doorgevoerd, is dit project ook als bezuinigingsmaatregel opgevoerd.

Maandag aanstaande komt het algemeen bestuur (AB) van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) bij elkaar en gaat er besloten worden of de pilot omgezet kan worden tot een gangbare manier van werken in de VRR. Wanneer het AB akkoord gaat, betekend dit dat er een dergelijke eenheid gaat rijden in Lansingerland in april en in 2013 ook in Hellevoetsluis, Schiedam en in de omgeving van de huidige kazerne Pottumstraat (Rotterdam-Zuid).

Bijzonder

Het tijdstip waarop het nieuwsitem in de media gebracht is, vinden wij bijzonder. De medezeggenschap van de VRR zit nog volop in het advies traject over dit onderwerp en maandag aanstaande moet het AB(*) hierover gaan besluiten. Deze manier heeft daarom veel weg van het koste wat kost invoeren van dit concept.

De invoering op zich is ook al bijzonder. Nog niet alle zaken zijn immers helemaal uitgewerkt en er moeten nog veel zaken verder ontwikkeld worden. De vraag reist dan ook al snel of het verder experimenteren niet had moeten plaatsvinden in plaats van het nu al voorstellen om te gaan invoeren.

Het idee

De beleidsafdeling heeft destijds het concept bedacht in het kader van Veiligheid Voorop. Daarna is er een werkgroep gevormd en is het concept bekeken in Denemarken, waar dit concept al meer dan 10 jaar werkt. Hierop is het idee van de SIV op ontzettend veel punten bijgesteld en aangepast.

Het huidige concept SIV (de bestelbus met 2 mensen) is nagenoeg gelijk aan het concept zoals dat gebruikelijk is in Denemarken. De SIV wordt daar ingezet als vooruitgeschoven verkenningseenheid en kan daarbij altijd rekenen op de back-up van de tankautospuit (de grote brandweerwagen met 6 mensen). Die tankautospuit wordt natuurlijk alleen opgeroepen voor die incidenten die niet zelfstandig afgehandeld kunnen worden door de SIV.

Uit de pilot zijn een aantal wensen gekomen, waarop het concept aangepast zou moeten worden. Echter met de snelheid waarmee sommige zaken ingevoerd moeten gaan worden, zal in eerste instantie in Lansingerland het huidige voertuig van de pilot gebruikt gaan worden.

Consequenties personeel

Een van de grote vragen rondom de SIV is natuurlijk wat de consequenties zijn voor het personeel. Het antwoord hierop ligt wat genuanceerd.

Voor Brandweer Vrijwilligers kan deze manier een uitkomst bieden. De bulk van incidenten kan worden afgehandeld door de SIV. Denk hierbij aan de meldingen voor het redden van een kat in de boom of automatische brandmeldingen. Wanneer er een incident is, waarbij vele handen nodig zijn of meer slagkracht, wordt de tankautospuit opgeroepen. Op deze wijze wordt de Brandweer Vrijwilliger alleen opgeroepen voor incidenten waarbij de Brandweer Vrijwilliger ook een nuttige taak heeft te verrichten.

Wanneer de SIV met Brandweer Vrijwilligers bemenst gaat worden, spreken wij al snel over gekazerneerde Brandweer Vrijwilligers. Deze moeten op de kazerne verblijven om te kunnen uitrukken binnen 1 minuut. Dit vraagt al snel om een ander type Brandweer Vrijwilliger. Dit wordt - naar onze mening - al een soort van veredelde parttime beroepscollega.

Voor onze beroepscollega's heeft het mogelijk ook consequenties, want er wordt veronderstelt dat de beroepscollega's tijdens kantooruren de SIV gaan bemensen en in de avonduren dit wordt gedaan door Brandweer Vrijwilligers. Wanneer dit doorgang vindt, betekend dit automatisch de eerste stap in het afschaffen van de 24uurs diensten. De 24 uurs diensten is het huidige systeem waarin de beroepscollega wordt ingezet voor het verrichten van repressieve diensten voor de brandweer.

De algemeen directeur blijft stellen dat het invoeren van dit concept niet leidt tot gedwongen ontslagen. Echter het anders inzetten van het personeel zal wel gaan leiden tot het inkrimpen van de formatie plaatsen of - zoals in het geval met het bemensen van de SIV met Brandweer Vrijwilligers - het oneigenlijk invullen van die formatie plaatsen.

Sluiting kazernes

Door de bezuigingen waarmee de VRR te maken heeft gekregen, wordt al snel de link gelegd tussen het sluiten van kazernes en de introductie van de SIV. Dit is niet helemaal terecht.

De sluiting van de post Bergschenhoek is er een waarmee niet direct de kwaliteit van de brandweerzorg onder de wettelijke norm uit gaat komen. Het hier introduceren van de SIV in dit gebied is dus een extra en zal daadwerkelijk bijdragen aan het compenseren van de sluiting van de kazerne.

Voor Hellevoetsluis is het een hele andere discussie. Deze post wordt niet gesloten, maar wordt getracht de grote hoeveelheid incidenten en de daarmee samenhangende belasting voor de Brandweer Vrijwilligers te verminderen door het plaatsen van een SIV. Deze post staat dus niet op de nominatie voor sluiting.

In het gebied van de posten Schiedam en Laanslootseweg wil de VRR ook de SIV gaan laten opereren. Dit zou het gat in de dekking van de brandweerzorg moeten opvangen die ontstaat na het samenvoegen van deze posten tot één nieuwe post op de rand van de gemeente Schiedam en Rotterdam. Dit is natuurlijk een hele andere discussie waarbij wij overtuigd zijn van het feit dat hier de burger en het eigen personeel niet extra in gevaar komt. Het organiseren van de slagkracht achter de SIV aan in combinatie met de risico objecten in het verzorgingsgebied baart ons grote zogen. Deze beide posten hebben immers nu al een behoorlijk aantal incidenten te verwerken op jaarbasis en het wegsaneren van een tankautospuit in dit gebied lijkt ons dan ook niet vooralsnog een veilige oplossing.

Dezelfde discussie is ook van toepassing op de locatie post Pottumstraat. Deze kazerne zou gesloten worden en ter compensatie hiervan zouden één of twee SIV's moeten gaan opereren. Ook in dit gebied liggen de andere kazernes verder weg en kan niet worden gegarandeerd dat de back-up tijdig ter plaatse kan komen.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderwerp, verwijzen wij naar de documenten die hierna kunnen worden gedownload. Voor inhoudelijke vragen over het concept SIV verwijzen wij naar de woordvoering van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR).

Bestuurlijke notitie over de pilot met het Snel Interventie Voertuig
Instructiekaart voor de SIV bij brandbestrijding
Instructiekaart voor de SIV bij hulpverlening
Instructiekaart voor de SIV bij waterongevallen

Het nieuwsitem zoals dat woensdagochtend 8 februari 2012 te zien was bij de NOS

Bron : VBV


spruitje11

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.818
  • Geslacht: Vrouw
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: geen
Reactie #6 Gepost op: 09 februari 2012, 02:07:09
Brandweer positief over kleine wagen

De Rotterdamse brandweer is tevreden over een proef met een kleinere brandweerwagen met slechts twee brandweerlieden. Tachtig procent van de brandmeldingen kon worden afgehandeld met het zogenoemde snelle interventievoertuig, zei brandweercommandant Arjen Litttooij in het NOS Journaal.

Normaal wordt bij een brandmelding een vrachtwagen met zes brandweerlieden ingeschakeld. Bij de proef werd een busje ingezet. Ook is geëxperimenteerd met het mee naar huis nemen van de bus, zodat vanaf daar kon worden vertrokken, maar dat was geen succes. De bus blijft op de brandweerkazerne staan. “Vanaf daar kunnen we altijd binnen een minuut uitrukken.”

De lagere bezetting is niet onomstreden. In augustus reageerden vakbonden furieus toen de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) voorstelde de norm van zes brandweermannen per brand bij te stellen naar vier. Er werd onder meer op gewezen dat vergunningen voor woningen en cellencomplexen zijn gebaseerd op een brandweer die binnen acht minuten met zes man ter plaatse is.

De NVBR stelde daar tegenover dat de huidige normen uit de jaren negentig stammen en dat de uitrusting sindsdien is verbeterd. Zo kan vuur sneller worden geblust door hogedrukstraalpijpen en nevels.

 geplaatst:
 08-02-2012 - 8.45
auteur:Novum
Bron:  www.nd.nl
Normale mensen rennen hard een brandend huis uit, brandweermensen juist in, dus brandweermensen zijn....buitengewoon


spruitje11

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.818
  • Geslacht: Vrouw
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: geen
Reactie #7 Gepost op: 09 februari 2012, 02:13:55
Normale mensen rennen hard een brandend huis uit, brandweermensen juist in, dus brandweermensen zijn....buitengewoon




bluschwater

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 36
Reactie #9 Gepost op: 09 februari 2012, 21:02:14
Het kan nog kleiner/minder. Haaglanden gaat zeer binnenkort experimenteren met een motor, bezetting 1 m/v.

Groetelijk
Bluswater, je kunt er niet genoeg van krijgen...




spruitje11

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.818
  • Geslacht: Vrouw
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: geen
Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2012, 02:26:27
Verzet bij OR tegen nieuwe brandweervoertuigen
12-02-2012  |  17:08   door Danny Deelen

Het voorstel van de brandweerdirectie in de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond om vijf kleine, snelle interventievoertuigen in te zetten, stuit op verzet bij de ondernemingsraad. Brandweerlieden en bewoners zouden hierdoor aan groot gevaar worden blootgesteld.


De leiding wil vaker gebruik maken van de kleinere wagens met slechts twee man erop omdat dan effectiever kan worden gewerkt. Normaal gaat bij ieder incident een tankautospuit met zes man op pad.

Maandag bespreken de burgemeesters van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond de plannen van de brandweerdirectie.
Video op bronsite.
Bron: www.rijnmond.nl
Normale mensen rennen hard een brandend huis uit, brandweermensen juist in, dus brandweermensen zijn....buitengewoon






soeradj

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 167
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Nog geen!
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap
Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2012, 15:28:14
Voor verkenning of in de krappe binnenstad zijn een of meerdere siv,s wel een uitkomst,maar om er een TAS mee te vervangen,dat kan nog fout aflopen!!!
U in nood, Dan komen wij zonder gekloot!


Albert-Jan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.156
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2012, 15:44:04
Ik dacht dat er door minister Opstelten recentelijk nog aangegeven werd dat er voorlopig niet van de TS6 wordt afgeweken. Alle projecten TS4 enz. zouden alleen in een testfase mogen. Hoe zit dat met de SIV, als deze een TS6 gaat vervangen dan moet er volgens mij ook de regelgeving worden aangepast?