Auteur Topic: Capcodes Gelderland Midden  (gelezen 10102 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.529
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #30 Gepost op: 14 oktober 2009, 18:10:44
Capcode blusgroep wordt nu automatisch gelinkt aan inzet van de TS van de brw Ede bij FRB. Hierbij wordt de TS als "ingezet" beschouwd en zal er bij een andere melding nu een ander korps worden gealarmeerd.
Voorheen was TS weer beschikbaar nadat personeel was afgezet bij incident. En kon er eventueel weer gebrui worden gemaakt van de TS bij andere incidenten.
Wel jammer dat de capcode FRB vervallen is, voorheen kon men aan de pieptoon onderscheiden of het FRB of andere brandweer gerelaateerde zaken waren.

Ik heb er (gelukkig) geen verstand van, maar als je de FRB code eruit gooit, en je meld je in met de status uitgerukt, dan word toch, bij een volgend incident de volgende post/ploeg gealarmeerd omdat het voertuig uitgerukt staat in GMS? Misschien dat Hunter me uit deze droom kan helpen?
Manschap / Jeugdleider




Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #31 Gepost op: 15 oktober 2009, 11:27:24
Lijkt mij wel dat dit gewoon volgens KVT gaat, dus zodra de TS is uitgerukt dat er een volgende uitruk op hetzelfde tijdstip een andere post wordt geallarmeerd.


Hunter

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 15 oktober 2009, 12:24:17
Ik heb er (gelukkig) geen verstand van, maar als je de FRB code eruit gooit, en je meld je in met de status uitgerukt, dan word toch, bij een volgend incident de volgende post/ploeg gealarmeerd omdat het voertuig uitgerukt staat in GMS? Misschien dat Hunter me uit deze droom kan helpen?

Het exacte verhaal van het vervallen van de FRB-codes weet ik niet, maar het heeft te maken met het niet gebruiken van aparte FRB-voertuigen maar eerstelijnsvoertuigen (TS'en en Ede-Centrum de HV). Op het moment dat een voertuig weer inzetbaar is na een FRB-klus was deze voorheen niet direkt inzetbaar voor nieuwe incidenten, dat vergde een handmatige handeling door de meldkamer. Door te alarmeren op blusgroepcode(s) schijnt dit wel te kunnen. Een ietwat vreemd verhaal, maar in die woorden is het mij uitgelegd. Samengevat heeft het dus met de inzetbaarheid van het gebruikte voertuig te maken.


Albert-Jan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.156
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #33 Gepost op: 15 oktober 2009, 20:46:56
Ik heb er (gelukkig) geen verstand van, maar als je de FRB code eruit gooit, en je meld je in met de status uitgerukt, dan word toch, bij een volgend incident de volgende post/ploeg gealarmeerd omdat het voertuig uitgerukt staat in GMS? Misschien dat Hunter me uit deze droom kan helpen?

Ja nu wel ja. Voorheen was dit niet het geval. De TS bracht bemanning naar FRB inzet en aldaar aangekomen kon de TS eventueel weer opnieuw worden ingezet. De chauffeur bleef dus altijd bij zijn voertuig en er mocht geen bevelvoerder mee naar een FRB. Nu is de TS + blusgroep niet meer opnieuw in te zetten tijdens een FRB.


William Aartsen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 27
Reactie #34 Gepost op: 19 oktober 2009, 22:25:20
Het heeft te maken met de nieuwe GMS versie. Deze legt een link tussen de gealarmeerde ploeg en het voertuig. Dit was voorheen niet en toen kon er gewoon opnieuw gealarmeerd worden.
Nu worden dus de ploeg en het voertuig aan elkaar verbonden.
Is het voertuig ingezet als FRB met een FRB ploeg, is hij, als hij op de terugweg is, (nog) niet inzetbaar als TS met een blusploeg.
En omgekeerd, als hij als TS is ingezet en hij is op de terugweg, is hij niet inzetbaar als FRB voertuig met een FRB ploeg. GMS ziet dan dat er een bepaalde ploeg in die auto zit (bijvoorbeeld blusploeg) en heeft voor een FRB inzet een FRB ploeg nodig. Die combinatie vindt die op dat moment niet in die auto, en zoekt dan volgens KVT de volgende.

Dit is het complete technische verhaal, waarom de de FRB codes er af zijn gehaald, en alles nu blusploeg is geworden. Nu ziet GMS dat er altijd een blusploeg aan boord zit, en die kan nu zowel ingezet worden voor FRB als voor een TS inzet.

Hopelijk kan een ieder dit verhaal een beetje volgen.

Groeten William.


roy1982

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 489
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #35 Gepost op: 19 oktober 2009, 23:19:42
knip

Groeten William.

Ik snap werkelijk waar niet waarom het allemaal zo moeilijk moet met al dat gekoppel e.d.?! Vroegah werd er gewoon gealarmeerd, helemaal niks gekoppeld en nummertjes mee gestuurd en werkte alles prima.

Er wordt nu vaak gealarmeerd met het 1e blusvoertuig in de pieper, rijd je met het 2de blusvoertuig weg omdat dat procedure is binnen het korps hoe zit dat dan?

Volgens mij is de enige nuttige reden om te koppelen en te doen, om overbodige voertuigen buiten het incident te houden, maar dat zal nog een lang verhaal worden.
als je dan toch de kat uit de boom kunt kijken
waarom zou je dan de brandweer bellen?


Hunter

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 20 oktober 2009, 14:04:31
Er wordt nu vaak gealarmeerd met het 1e blusvoertuig in de pieper, rijd je met het 2de blusvoertuig weg omdat dat procedure is binnen het korps hoe zit dat dan?

Dat is een ander verhaal en totaal geen probleem. TS1 ontkoppelen (en dus weer inzetbaar, mits er bemanning voor is) en TS2 aan het incident koppelen.


William Aartsen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 27
Reactie #37 Gepost op: 22 oktober 2009, 23:03:27
Ik snap werkelijk waar niet waarom het allemaal zo moeilijk moet met al dat gekoppel e.d.?! Vroegah werd er gewoon gealarmeerd, helemaal niks gekoppeld en nummertjes mee gestuurd en werkte alles prima.

Vroeger was er geen GMS en waren de regio's kleiner. Toen konden de centralisten nog veel doen op hun ervaring en kennis. Tegenwoordig zijn de regio's groter en de uitrukprocedures van diverse korpsen te afwijkend om allemaal te onthouden. Daarvoor is GMS een ondersteunend systeem. Alleen dat programma heeft zo zijn werking. Ook toen de de koppeling van ploeg en voertuig er niet was gingen er ook dingen mis (in andere regio's). GMS is een landelijk systeem, en sommige aanpassingen kunnen voor de ene regio een uitkomst zijn, voor een andere geeft het weer problemen. Dan wordt er weer een oplossing verzonnen om het recht te breien. Dat is hier dus ook gebeurt.

Hopelijk weer iets verhelderd.

Groeten William.


roy1982

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 489
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #38 Gepost op: 23 oktober 2009, 09:31:23
Mee eens, regio's waren vroeger idd. kleiner, maar ik zie niet helemaal wat er mis zou kunnen gaan als er geen koppeling is tussen voertuig en ploeg.

als je dan toch de kat uit de boom kunt kijken
waarom zou je dan de brandweer bellen?


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.529
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #39 Gepost op: 26 juli 2010, 13:04:57
Wat betekend de nieuwe bijgekomen capcode's voor Bemanning VP? Wat opvallend is, is dat deze capcode alleen op de ''vaste posten'' is. Betekend deze afkorting dan ook Vaste Post? Of wie weet wat het dan wel betekend, en wat het inhoud?
Manschap / Jeugdleider


jmr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: -
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #40 Gepost op: 10 januari 2011, 19:35:25
goedendag,

iemand enig idee van wie deze capcode is?
0902173

kwam op de monitor na een FRB. zou het eventueel BOT kunnen zijn?


Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #41 Gepost op: 10 januari 2011, 19:44:33
BOT team Brandweer Renkum


williamharthoorn

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.973
  • Geslacht: Man
    • ambulancenederland
Reactie #42 Gepost op: 22 juli 2011, 11:45:14
10:36:16 22-07-11 7 BRAN Prio 2 Dieren in nood ASTERLAAN 10 HOEVELAKEN (HVN) 1231 ch02 (soort dieren: vogel) 
   0901850 BRW Nijkerk ( Koppeling Voertuignavigatie )
   0901837 BRW Nijkerk ( OvD Spoed )
   0901784 BRW Gelderland-Midden ( Onbekende of Persoonlijke Code )  
   0901776 BRW Hoevelaken ( Bevelvoerders )
   0901774 BRW Hoevelaken ( Blusgroep 3 Spoed )
   0901772 BRW Hoevelaken ( Blusgroep 2 Spoed )
   0901770 BRW Hoevelaken ( Blusgroep 1 Spoed )
   0900485 BRW Barneveld ( Koppeling Voertuignavigatie )
   0900464 BRW Barneveld ( OvD Spoed )


Alamering vakantie code Zwartebroek / Hoevelaken
In de vakantie periode rukt voor Hoevelaken zowel de 1231 ( Hoevelaken ) als de 1531 ( Zwartebroek ) uit, bij inmelden van Hoevelaken en ze zijn compleet gaat Zwartebroek weer terug.


ALF

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
    • Peter van Veen Fotografie
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Fotojournalist
Reactie #43 Gepost op: 07 juli 2012, 02:42:03
Weet iemand waar deze capcode voor is? Deze gaat sinds kort mee met prio1 uitrukken van brandweer ede..

0900049

Tevens gaat de OvD info capcode ook niet altijd meer mee met alle meldingen in gemeente ede?
Fotografeert o.a. voor De Rijnpost, De Edese Post, RTV Utrecht, De Gelderlander, AD/UN, Telegraaf.
www.petervanveen.com


RamonVersteeg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
    • RamonVersteeg.nl
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #44 Gepost op: 07 juli 2012, 09:41:59
Weet iemand waar deze capcode voor is? Deze gaat sinds kort mee met prio1 uitrukken van brandweer ede..

0900049

Tevens gaat de OvD info capcode ook niet altijd meer mee met alle meldingen in gemeente ede?

Ik zie dat deze ook mee gaat met de 'DV Uitval NUTS' meldingen.
Voor je laatste vraag kun je in onderstaand topic kijken:
http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,7445.915.html
Ramon Versteeg Fotografie - RamonVersteeg.nl
Twitter: www.twitter.com/RVersteegFoto