Facebook Brandweerforum Twitter Brandweerforum










Auteur Topic: Voertuignieuws Gelderland-Midden  (gelezen 89376 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ton

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 355
Re: Voertuignieuws Gelderland-Midden
« Reactie #1110 Gepost op: 01 februari 2018, 14:41:09 »
Ja en volgens mij een beetje onzin antwoord, voor het uit het water trekken van een boot zijn de KW eigenlijk totaal niet van belang, het koppel en de vertaging welke de versnellingsbak kan leveren, bepalen wat de mogelijkheden van voor wat betreft het uit het water kunnen trekken van een boot.
Wamt hoe deden korpsen het vroeger dan met minder als de helft van de KW als deze sprinter en een boot achter de duikwagen ?
Begrijpend lezen is kennelijk wat lastig.
Ik heb (zonder daaraan een conclusie te verbinden!) niet meer vermeld dan dat er relatief fors verschil zit in de motorvermogens van de Sprinters en de Amaroks. Dit op basis van een al eerder op dit forum geplaatste reactie dat de keuze  voor een Amarok was ingegeven omdat die daardoor beter geschikt zou zijn voor het trekken van de boottrailer. (Het uit het water trekken van een boot geschiedt trouwens via een lier op de trailer maar dat terzijde).
Overigens zit er tussen beiden ook qua koppel een bepaald niet gering verschil. Het nominale koppel van de sterkste Sprinter (519CDi) is 360 Nm, terwijl dat van de Amarok met 3 liter motor maar liefst 550 Nm is.   
Verder maakt het natuurlijk ook uit hoe zwaar een boot met boottrailer is. Een eenassige boottrailer met een Pioner Multi met een 20 pk bb-motortje oid is onvergelijkbaar met een tandemas kanteltrailer met een Stormer Rescue 65 met een 130 pk motor.








Offline rsc

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 4
  • Bezoek: Brandweer
Re: Voertuignieuws Gelderland-Midden
« Reactie #1111 Gepost op: 13 februari 2018, 17:44:14 »
Zijn er al foto’s van de nieuwe MIB voertuigen?

Offline Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.228
Re: Voertuignieuws Gelderland-Midden
« Reactie #1112 Gepost op: 14 februari 2018, 18:23:05 »
Vandaag kwam ik weer eens langs de kazerne Ede-Centrum en zag daar volgens mij 2 MIB voertuigen op VW Amarok staan bij het voertuigonderhoudscentrum.
Ik kon vanaf de straat geen kentekens en roepnummerszien

Offline williamharthoorn

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.943
  • Geslacht: Man
    • ambulancenederland
Re: Voertuignieuws Gelderland-Midden
« Reactie #1113 Gepost op: 16 februari 2018, 10:07:26 »
Vandaag kwam ik weer eens langs de kazerne Ede-Centrum en zag daar volgens mij 2 MIB voertuigen op VW Amarok staan bij het voertuigonderhoudscentrum.
Ik kon vanaf de straat geen kentekens en roepnummerszien

Betreft de 07-2180 Harskamp en de 07-2380 Otterlo met kenteken V-212-KP

Offline Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.228
Re: Voertuignieuws Gelderland-Midden
« Reactie #1114 Gepost op: 16 februari 2018, 22:34:40 »
Betreft de 07-2180 Harskamp en de 07-2380 Otterlo met kenteken V-212-KP
Vreemd dat bedrijfswagenkenteken dit zou betekenen dat het voertuig geen achterbank heeft, tenzij het een Amarok XL versie betreft welke een 30 cm verlengde wielbasis heeft en een daarbij behorende langere laadruimte.

Offline williamharthoorn

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.943
  • Geslacht: Man
    • ambulancenederland
Re: Voertuignieuws Gelderland-Midden
« Reactie #1115 Gepost op: 18 februari 2018, 07:58:17 »
Vreemd dat bedrijfswagenkenteken dit zou betekenen dat het voertuig geen achterbank heeft, tenzij het een Amarok XL versie betreft welke een 30 cm verlengde wielbasis heeft en een daarbij behorende langere laadruimte.

Gezien de foto's van de buitenkant een PM5 met laadbak.

Offline Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.228
Re: Voertuignieuws Gelderland-Midden
« Reactie #1116 Gepost op: 18 februari 2018, 16:20:17 »
Gezien de foto's van de buitenkant een PM5 met laadbak.
Het enige verschil aan de buitenkant is de 30 cm langere laadbak aan de binnenkant is het verschil waar je normaal de achterbank zou verwachten is dan een interne laadruimte zonder zitplaatsen.
Dus een PM2 met laadbak.

Offline ton

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 355
Re: Voertuignieuws Gelderland-Midden
« Reactie #1117 Gepost op: 18 februari 2018, 20:20:44 »
RdW geeft op 5 zitplaatsen  (dus de zgn. aannemersversie)

Offline Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.228
Re: Voertuignieuws Gelderland-Midden
« Reactie #1118 Gepost op: 09 maart 2018, 11:38:10 »
Vandaag is VW AMAROK van het korps Harskamp overgedragen aan het korps , ook is de post aangepast doormiddel van een verbrede uitrukpoort welke nu bijna de gehele voorgevel beslaat en intern is een klein deel van de kantine bij de voertuigstalling getrokken.
Het bijzondere is dat de VW AMAROK omdanks dat het eigenlijk de korte personenwagenversie betreft en bedrijfswagenkenteken, V-772-KN, heeft.

Offline Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.228
Re: Voertuignieuws Gelderland-Midden
« Reactie #1119 Gepost op: 09 maart 2018, 13:55:57 »
Vandaag is ook de VW AMAROK van de post Otterlo overgedragen aan het korps, aangezien de pot nog niet is aangepast om dit voertuig te bergen zal de VW AMAROK voorlopip naast de post worden gestationeerd.
Het bijzondere is dat de VW AMAROK ondanks dat het eigenlijk de korte personenwagenversie betreft een bedrijfswagenkenteken, V-212-KP, heeft.

Offline Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.228
Re: Voertuignieuws Gelderland-Midden
« Reactie #1120 Gepost op: 10 maart 2018, 02:39:25 »
Vandaag is ook de VW AMAROK van de post Otterlo overgedragen aan het korps, aangezien de pot nog niet is aangepast om dit voertuig te bergen zal de VW AMAROK voorlopip naast de post worden gestationeerd.
Het bijzondere is dat de VW AMAROK ondanks dat het eigenlijk de korte personenwagenversie betreft een bedrijfswagenkenteken, V-212-KP, heeft.

Vandaag is VW AMAROK van het korps Harskamp overgedragen aan het korps , ook is de post aangepast doormiddel van een verbrede uitrukpoort welke nu bijna de gehele voorgevel beslaat en intern is een klein deel van de kantine bij de voertuigstalling getrokken.
Het bijzondere is dat de VW AMAROK omdanks dat het eigenlijk de korte personenwagenversie betreft en bedrijfswagenkenteken, V-772-KN, heeft.

De eerste foto's van de AMAROKS op de site www.112ede.nl : http://112ede.nl/page/Nieuwsdetail/47145/nieuw-voertuig-met-vacu-m-matras-voor-brandweer-harskamp

Offline Waterkanon

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 26
Re: Voertuignieuws Gelderland-Midden
« Reactie #1121 Gepost op: 10 maart 2018, 07:42:20 »
Prachtig voertuig ! Als ik het goed begrijp is het dus eigenlijk een MOB voertuig. De laatste foto is de Amarok van Ottero overigens.

Offline Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 34.228
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Re: Voertuignieuws Gelderland-Midden
« Reactie #1122 Gepost op: 10 maart 2018, 08:42:23 »
Wat moet je in vredesnaam met een vacuüm matras als brandweer zijnde? Het immobiliseren van een slachtoffer is toch echt een taak voor de ambulancedienst, en dient ook zeer zeker daar te blijven. :-X

Offline Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.228
Re: Voertuignieuws Gelderland-Midden
« Reactie #1123 Gepost op: 10 maart 2018, 09:24:38 »
Wat moet je in vredesnaam met een vacuüm matras als brandweer zijnde? Het immobiliseren van een slachtoffer is toch echt een taak voor de ambulancedienst, en dient ook zeer zeker daar te blijven. :-X

In Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden is de samenwerking tussen ambulance en brandweer intensiever als in de andere veiligheidsregio's aangezien in deze regio de brandweer en ambulancedienst onder 1 bestuur valt.
Dit heeft in het verleden, naar al zeer oud Arnhems model, tot de Medische ondersteuning brandweer (MOB) en in eenvoudigere vorm First responder brandweer (FRB) geleid.
In VGGM werd tot nu toe het vacuummatras, in opdracht van de ambulancebemanning, ook al ter plaatse gebracht door de MOB ploeg van de posten Arnhem en Ede.
Dit is onder andere ingegeven door de gedachte dat bij het werken met het vaccuummatras wel extra handjes nodig zijn maar niet noodzakelijker wijs medisch geschoold.

Er is nu besloten om meerdere brandweerposten een vacuummatras te stallen zodat deze indien noodzakenlijk geacht door een ambulancebemanning sneller ter plaatse is.
En waarchijnlijk is het kostenplaatje, door het vacuummatras op deze manier terplaatse te brengen, lager als dat er op elke ambulance een vacuummatras ligt of om deze door een 2e ambulance ter plaatse te laten brengen.
Ook gaat het zo niet ten koste van de dekking van de ambulancedienst.

Offline Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 34.228
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Re: Voertuignieuws Gelderland-Midden
« Reactie #1124 Gepost op: 10 maart 2018, 09:32:05 »
Zover ik weet ligt er op elke ambulance een vacuümmatras, op de ambulances in Utrecht zeer zeker. En dient een ambulancedienst hier zelf voor te zorgen, het is nota bene een onderdeel van hun eigen bepakking. Er is al een hele discussie over de inzet van de brandweer bij reanimaties, gezien de hoge kosten. En nu gaat men in Gelderland-Midden nota bene de brandweer nog vaker inzetten voor wat een normale ambulancetaak is.
Voorbeeld: https://hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,57445.0.html

En het hebben van een vacuummatras is een zaak voor de ambulancedienst, niet die van de brandweer. Op het moment dat je de brandweer gaat gebruiken om het nabrengen van een vacuummatras ben je als ambulancedienst al geheel verkeerd bezig. We moeten als brandweer aanvullend blijven, niet als nabrengdienst voor de ambulancedienst gaan functioneren. Dan maar geen intensievere samenwerking.