Auteur Topic: Voertuignieuws Gelderland-Midden  (gelezen 122742 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #765 Gepost op: 26 februari 2013, 11:27:11
tbv. satelliettelefoonverbindingen ????

Lijkt me sterk aangezien een satelliettelefoonverbinding  volgens mij niet via een schotel gaat, maar ik verwacht dat het er voor zorgt waar C2000 en GPRS/UMTS geen dekking meer heeft dat er nog via satelliet een netwerk kan worden opgezet.
Aangezien de 2 IVECO'S vooral rond rijden om er voor te zorgen dat er altijd een netwerk aanwezig is hetzij via C2000 hetzij via GPRS/UMTS dan wel een via sattelietverbinding.

De werking van EAGLE van VGGM uitgelegd :

GPRS/UMTS  en Eagle worden ingezet door de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM).
Alle voertuigen van VGGM beschikken over laptops met daarop Eagle-systeem geïnstalleerd met een MDT (Mobile Data Terminal). Binnen dit systeem  is het mogelijk om voertuigen te volgen en om gevolgd te worden. Daarnaast kunnen de voertuigen ook andere voertuigen zien en wordt dit beeld gedeeld in andere gremia zoals het CoPI en het ROT.  Bijzonder  van het systeem van VGGM is, dat bij onvoldoende bereik van GPS/UMTS een 'slimme' router in het voertuig overschakelt naar een alternatieve verbinding. Overigens is een eigen netwerk noodzakelijk vanwege witte vlekken in de GPRS/UMTS-dekking op de Veluwe en de overeenkomstig het aantal gebruikers, beperkte capaciteit van het openbare net. Een belangrijk kenmerk van het VGGM-netwerk is dat het automatisch een andere gebruiker in het netwerk gebruikt als 'relaisstation' (hubs) wanneer een eenheid buiten het bereik van een zendmast is. De bereikbaarheid van de eenheden kan zodoende ten alle tijden gegarandeerd worden, door de inzet van een eenheid als relaisstation of (idealiter) de inzet van een mobile zendmast van de brandweer, deelnemer in dit LAN-netwerk (Local  Area Netwerk).

En van het concurrerende systeem van VNOG, het CCS-M systeem:

De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland gebruikt het Command Control System - Mobile  (CCS-M) als crisismanagementsysteem.
CCS bestaat uit een tekst- en een geo-component (CCS-tekst en CCS-plot). CCS-M is een Geografisch Informatiesysteem (GIS) dat met open standaarden werkt. CCS-M heeft verschillende toepassingen binnen de incidentbestrijding. Voor het hele systeem geldt dat er onafhankelijk van lijnverbindingen gewerkt kan worden  op het moment dat verbindingen weer operationeel zijn, wordt er gesynchroniseerd. Het systeem is netcentrisch; op elke werkplek wordt naar hetzelfde beeld gekeken.
Het is mogelijk om in CCS-M de voertuigen te zien rijden door het autovolgsysteem (AVLS). Hiervoor dienen ze te zijn uitgerust met een momo. De anderen die aangesloten zijn op CCS-M zijn ook zichtbaar op de kaart (bijvoorbeeld de plotter in het CoPI).
CCS-M wordt gebruikt om aanvullende informatie over het incident in kaart te brengen. De plotters in het CoPI, ROT en bij de gemeenten zorgen voor het gezamenlijk kaartbeeld. Zij plotten bijvoorbeeld het brand-, effect(rook)- en andere gevaarlijke gebieden, zodat deze vermeden kunnen worden.
Er kunnen binnen CCS-M opdrachten worden gegeven. Die kunnen bestaan uit een target  of wel een doel of uit een meetopdracht, voor de WVD.
In CCS-M is het mogelijk om allerlei geografische informatie / kaartlagen te tonen. Door het gebruik van kaartlagen kan incidentinformatie uit het plot gecombineerd worden met gegevens die preparatief verzameld zijn.
Het tekstuele deel kent o.a. de volgende functionaliteiten:
•logboek
•totaalbeeld
•actielijst
•organisatielijst
•thematisch werken.

bron uitleg: http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/Dossier/Pagina/1/148/Actuele%20ontwikkelingen.html


TAS-716

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #766 Gepost op: 26 februari 2013, 12:40:22
Word het trouwens niet eens tijd om die VC-voertuigen die in heel het land rijden en al aardig op leeftijd zijn lijkt mij, te vervangen? Of zijn daar nog geen plannen voor?
Als je de kat uit de boom kunt kijken, waarom zou je dan de brandweer bellen?


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #767 Gepost op: 26 februari 2013, 13:29:31
Word het trouwens niet eens tijd om die VC-voertuigen die in heel het land rijden en al aardig op leeftijd zijn lijkt mij, te vervangen? Of zijn daar nog geen plannen voor?

Het basisvoertuig dus chassis en opbouw dateert uit 1998 en is oud maar de inrichting is al een paar keer vernieuwd en zoveel rijden ze niet.
Ook zijn er genoeg veiligheidsregio's die al helemaal geen gebruik meer maken van een VC2.


RamonVersteeg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geslacht: Man
    • RamonVersteeg.nl
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #768 Gepost op: 02 maart 2013, 09:22:40
08:15:35 02-03-13   GROUP-1   Prio 1 HV Reanimatie PLOEG 9 VTH ch03 1480
0900485   BRW Gelderland-Midden (Barneveld) (Koppeling Voertuignavigatie)
0900645   BRW Gelderland-Midden (Voorthuizen) (FRB)
0920021   MKA Veiligheidsregio Gelderland-Midden (GHOR Coördinator First Responders)

Sinds wanneer heeft Voorthuizen een FRB? Voorheen werd Kootwijkerbroek of Garderen gealarmeerd
Ramon Versteeg Fotografie - RamonVersteeg.nl
Twitter: www.twitter.com/RVersteegFoto


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #769 Gepost op: 02 maart 2013, 11:32:01
08:15:35 02-03-13   GROUP-1   Prio 1 HV Reanimatie PLOEG 9 VTH ch03 1480
0900485   BRW Gelderland-Midden (Barneveld) (Koppeling Voertuignavigatie)
0900645   BRW Gelderland-Midden (Voorthuizen) (FRB)
0920021   MKA Veiligheidsregio Gelderland-Midden (GHOR Coördinator First Responders)

Sinds wanneer heeft Voorthuizen een FRB? Voorheen werd Kootwijkerbroek of Garderen gealarmeerd

Dit kan wel eens het gevolg zijn van het regionaliseren van VGGM waarbij de procedures steeds meer voor alle korpsen worden gelijk getrokken betreffende de inzet.
In VGGM is het uitrukken voor hartfalen een standaardprocedure voor alle blusgroepen, en geen specialisatie meer zoals vroeger.



RamonVersteeg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geslacht: Man
    • RamonVersteeg.nl
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #770 Gepost op: 02 maart 2013, 11:35:45
Dit kan wel eens het gevolg zijn van het regionaliseren van VGGM waarbij de procedures steeds meer voor alle korpsen worden gelijk getrokken betreffende de inzet.
In VGGM is het uitrukken voor hartfalen een standaardprocedure voor alle blusgroepen, en geen specialisatie meer zoals vroeger.

Dus de Corsa's gaan er ook uit?
Ramon Versteeg Fotografie - RamonVersteeg.nl
Twitter: www.twitter.com/RVersteegFoto


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #771 Gepost op: 02 maart 2013, 12:07:01
Dus de Corsa's gaan er ook uit?

Dat hoeft niet aangezien, op de gemeente Ede na, de meeste korpsen in VGGM met een ander voertuig als de TS uitrukken voor reanimatie en vaak een speciaal hier voor aangeschaft voertuig.
Maar na ik begrepen heb gaan de Corsa's in de gemeente Barneveld wel het veld ruimen en zal er met de DB worden uitgerukt voor de FRB taak.


Albert-Jan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.156
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #772 Gepost op: 02 maart 2013, 16:17:30
Het is niet verplicht voor korpsen om mee te doen met de FRB ondanks de regionalisering. Voorthuizen is nu wel mee gaan draaien om het netwerk dekkend te krijgen. Barneveld doet zelf niet mee maar wordt nu dus wel geheel gedekt door omliggende korpsen.

Corsa zullen inderdaad het veld ruimen voor de FRB. Volgens mij rukt voorthuizen nu uit met de 1421 en een porto voor FRB (1480).

Voor kootwijkerbroek betekend dit dus wat minder inzetten wat betreft FRB. Zij waren naast de MOB een van de meest uitrukkende FRB eenheden.


WV-V Fotografie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 359
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #773 Gepost op: 02 maart 2013, 19:04:54
Heeft inderdaad niets met de Regionalisering te maken. Dat gaat pas in 2014 gebeuren.

Voorthuizen rukt inderdaad met de 1421 uit. De andere korpsen in de Gemeente Barneveld blijven gewoon met de Corsa's uitrukken. Voorlopig is er nog geen sprake van nieuwe PM/DB's voor Garderen, Kootwijkerbroek en Zwartebroek. Voorlopig zullen de Corsa's dus nog wel blijven.

Het is namelijk organisatorisch voor Kootwijkerbroek en Zwartebroek erg moeilijk met de huidige PM's uit te rukken voor FRB taken, en daar waar het wel kan kost het veel kostbare tijd.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #774 Gepost op: 02 maart 2013, 20:59:20
Heeft inderdaad niets met de Regionalisering te maken. Dat gaat pas in 2014 gebeuren.

Voorthuizen rukt inderdaad met de 1421 uit. De andere korpsen in de Gemeente Barneveld blijven gewoon met de Corsa's uitrukken. Voorlopig is er nog geen sprake van nieuwe PM/DB's voor Garderen, Kootwijkerbroek en Zwartebroek. Voorlopig zullen de Corsa's dus nog wel blijven.

Het is namelijk organisatorisch voor Kootwijkerbroek en Zwartebroek erg moeilijk met de huidige PM's uit te rukken voor FRB taken, en daar waar het wel kan kost het veel kostbare tijd.
De regionalisatie is al op 1 september 2011 begonnen dus de regionalisering is al een 1½ bezig en al grotendeels bekend.
De realisatiefase van de regionalisering is al in januari 2013 begonnen zoals uit onderstaand schema blijkt:

visitors can't see pics , please register or login

bron afbeelding : www.vggm.nl
Dus de regionalisering is al bezig, en op 01 januari is het op wat fijn slijperij na klaar.

Het uitrukken met de huidige PM is organisatorisch prima te doen als ik zie dat de korpsen in de gemeente Ede met een TS uitrukken.
Dat ze het niet willen is iets anders en begrijpelijk want het kost inderdaad tijd.


WV-V Fotografie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 359
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #775 Gepost op: 02 maart 2013, 22:18:21
Het grote probleem is dat je voor de PM ook een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt. Er zijn maar een paar FRB leden die een vrachtwagenrijbewijs hebben. Nu kan er uitgerukt worden zonder chauffeur met groot rijbewijs. Vooral in de dag uren schijnen op bijvoorbeeld Zwartebroek de chauffeurs moeilijk te krijgen, van alle FRB Ploegleden met groot rijbewijs is er maar 1 die overdag niet buiten het dorp aan het werk is.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #776 Gepost op: 02 maart 2013, 23:26:49
Het grote probleem is dat je voor de PM ook een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt. Er zijn maar een paar FRB leden die een vrachtwagenrijbewijs hebben. Nu kan er uitgerukt worden zonder chauffeur met groot rijbewijs. Vooral in de dag uren schijnen op bijvoorbeeld Zwartebroek de chauffeurs moeilijk te krijgen, van alle FRB Ploegleden met groot rijbewijs is er maar 1 die overdag niet buiten het dorp aan het werk is.
Volgens mij heeft Zwartebroek dan een groot probleem aangezien, er toch word verwacht dat de TS+SL/VR 24/7/365 bemenst en uitruk gereed zijn dus Zwartebroek kan niet eens garanderen dat zij de taken welke ze op zich hebben genomen kunnen uitvoeren.


WV-V Fotografie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 359
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #777 Gepost op: 02 maart 2013, 23:41:40
Volgens mij heeft Zwartebroek dan een groot probleem aangezien, er toch word verwacht dat de TS+SL/VR 24/7/365 bemenst en uitruk gereed zijn dus Zwartebroek kan niet eens garanderen dat zij de taken welke ze op zich hebben genomen kunnen uitvoeren.

Moeten de TS en de PM dan persé bemenst worden door FRB Teamleden? Mogen er geen gewone brandweermannen meerijden?


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #778 Gepost op: 03 maart 2013, 07:06:10
Moeten de TS en de PM dan persé bemenst worden door FRB Teamleden? Mogen er geen gewone brandweermannen meerijden?

Ik was er vanuit gegaan dat er in Zwartebroek zoals bij de meeste korpsen in GM nagenoeg alle teamleden getraind FRB-er zijn dus in Zwartebroek niet.



williamharthoorn

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.974
  • Geslacht: Man
    • ambulancenederland
Reactie #779 Gepost op: 03 maart 2013, 08:52:23
Voorthuizen heeft per 1-3-2013 dus nu 2 dagen een FRB team. En rukt uit met de 1421.

In elk geval zal Kootwijkerbroek een Crafter krijgen ter vervanging van de Corsa en de MB PM. Dit zou dit jaar 2013 moeten zijn, er zou ook nog een 2e Crafter komen voor Zwartebroek. Dan zullen ook daar de Corsa's verdwijnen in Zwartebroek en Garderen, de MB van Garderen zou ook vervangen worden door een nieuwe of de bus van Zwartebroek.
Dit zei de medewerker van TD Barneveld in November 2012. Ik hoorde wel dat er al het eea weer veranderd was.

Gemeente Barneveld zal de veeredtakel van Kootwijkerbroek weg doen en de taak bij Zwartebroek leggen. Mede omdat ook De Valk over een veeredtakel beschikt.


visitors can't see pics , please register or login

visitors can't see pics , please register or login


Momenteel zijn er uit de mantel twee afgeleverd van deze voertuigen. De andere staat op Elst GLD. Momenteel zijn er nog geen nieuwe in de maak aldus iemand van DRV die bij de brandweer zit in VGGM. Maar er moeten er nog meerdere volgen. 1 voor ede Centrum, Zetten 1 en 3 voor Arnhem.
( Scherpenzeel heeft zich later ingeschreven en gaat proberen een TGM te krijgen net als de 1132 )