Auteur Topic: Zou dit een oplossing zijn bij bos - en heidebranden  (gelezen 5117 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maylo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
    • 112FotoSite
  • Specialisatie: Preventie / Peperatie
Geen beter weer, als Brandweer


snaaio

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 818
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap
Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2011, 22:45:07
Er zijn wel wat dingen die in mij opkomen:

- Hoge kosten, bij branden zoals die in Schoorl en Heeze kunnen ze waarschijnlijk prima werk verrichten maar dit soort branden komt misschien 5 keer per jaar voor en daarvoor zijn de kosten denk ik veel te hoog.
- Rupsbanden zijn slecht voor het wegdek, en dus kunnen deze voertuigen niet op normale kazerne's komen te staan. Tenzij ze met een oplegger vervoerd worden.
- Als ze ergens in het bos gestationeerd worden krijg je lange aanrijtijden van vrijwilligers, of je moet voor die 5 bosbranden per jaar waarbij ze echt nodig zijn een beroepsploeg invoeren wat ook niet reeël is. Dit kan overigens wel opgelost worden door defensie dit in handen te geven, bij bijvoorbeeld het ASK. Nadeel is dan weer lange aanrijtijden en extra logistiek.

Het ziet er echt heel tof uit, maar ik denk dat het meer iets is voor landen met veel grotere bosbranden, zoals Amerika en Australie.


sjors-sjors

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 802
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #2 Gepost op: 01 juni 2011, 11:17:14
Er zijn wel wat dingen die in mij opkomen:

- Hoge kosten, bij branden zoals die in Schoorl en Heeze kunnen ze waarschijnlijk prima werk verrichten maar dit soort branden komt misschien 5 keer per jaar voor en daarvoor zijn de kosten denk ik veel te hoog.
- Rupsbanden zijn slecht voor het wegdek, en dus kunnen deze voertuigen niet op normale kazerne's komen te staan. Tenzij ze met een oplegger vervoerd worden.
- Als ze ergens in het bos gestationeerd worden krijg je lange aanrijtijden van vrijwilligers, of je moet voor die 5 bosbranden per jaar waarbij ze echt nodig zijn een beroepsploeg invoeren wat ook niet reeël is. Dit kan overigens wel opgelost worden door defensie dit in handen te geven, bij bijvoorbeeld het ASK. Nadeel is dan weer lange aanrijtijden en extra logistiek.

Het ziet er echt heel tof uit, maar ik denk dat het meer iets is voor landen met veel grotere bosbranden, zoals Amerika en Australie.

- Hoge kosten, tja, 5 compagnieen inzetten uit verschillende regio's kost ook enorm veel geld.
- Er zijn kunststof tracks, die kunnen ze ongetwijfeld ook brandwerend maken.
- deze jongens kunnen met een gangetje van 70 km per uur over de weg, dus je bent zo ergens.
Je kan niet alles hebben, maar wel zo veel mogelijk proberen te halen.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2011, 12:38:25
- Hoge kosten, tja, 5 compagnieen inzetten uit verschillende regio's kost ook enorm veel geld.
- Er zijn kunststof tracks, die kunnen ze ongetwijfeld ook brandwerend maken.
- deze jongens kunnen met een gangetje van 70 km per uur over de weg, dus je bent zo ergens.
Ja maar 1 zo´n ding vervangt niet een hele compagnie, zelfs  geen peloton.
Tracks, die zijn er  op de strabrechtse heide ook af gelopen.

je zit dnek ik vooral met  de watervoorziening. Juist vanwege de tracks zal een plek waar ze kunnen bijtanken enorm snel een baggerzooi worden. Hebben deze voertuigen misschien niet zo'n last van (hoewel ook rupsvoertuigen behoorlijk vast kunnen komen te zitten) maar wel bv de tankwagens.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2011, 20:22:18
je zit denk ik vooral met  de watervoorziening. Juist vanwege de tracks zal een plek waar ze kunnen bijtanken enorm snel een baggerzooi worden. Hebben deze voertuigen misschien niet zo'n last van (hoewel ook rupsvoertuigen behoorlijk vast kunnen komen te zitten) maar wel bv de tankwagens.

Ik heb het filmpje denk ik te snel bekeken, ze kunnen gevoed worden uit zakken die door heli's met bambibuckets gevoed worden. Ik vind dat een beetje met een omweg water naar het vuur brengen maar er zal wel over nagedacht zijn. Ook  blijven de nadelen van een stuk grond wat toch nat wordt en dan door de rupsen helemaal onbegaanbaar gemaakt wordt.
 Twee dingen zie ik wel als reeele toekomstmogelijkheid . De UAV (miniheli) , als dat al niet ingezet wordt tenminste. Overigens  meer als verre verkenning en evt in de nablusfase, ik zie  zo'n ding nog niet dicht een grote vuurhaard  naderen met veel  vreemde luchtstromingen.
En de op afstand bediende  monitor die we zagen. Geen dakmonitoren meer met  handbediening maar monitoren in combinatie met thermische camera's en een afstandbediening, hoewel ik dat laatste ook nog wel een geautomatiseerd  zie worden.




Eric PE7EB

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 878
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2011, 22:55:59
Als oud pantserrups M113 "piloot" wil ik hier toch even een paar dingen rechtzetten  ;D
  • Tracks zijn voorzien van rubber pads, waardoor ze het wegdek in principe niet beschadigen.
  • Tracks lopen er alleen maar af als je niet oplet en te krappe draaiingen maakt, waardoor en zand en/of andere rommel tussen je track en spanwiel komt.
  • Een goed bestuurd rupsvoertuig maakt minder rotzooi van de ondergrond dan een wielvoertuig.
Het grootste probleem zijn in mijn ogen ook de kosten, gecombineerd met de zeer beperkte verdere inzet mogelijkheden van dergelijke vtg'n.
Beheerder BMI, Installatiedeskundige BMI, Onderhoudsdeskundige BMI


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2011, 23:11:36
Als oud pantserrups M113 "piloot" wil ik hier toch even een paar dingen rechtzetten  ;D
  • Tracks zijn voorzien van rubber pads, waardoor ze het wegdek in principe niet beschadigen.
Hoor je mij ook niet zeggen, als ouwe  pantserwieler ga je mij niet horen zeggen dat tracks zalig makend zijn  maar ze hoeven het wegdek niet kapot te rijden. Maar als er maar vaak genoeg gekeerd en gedraaid  moet worden op hetzelfde laadpunt voor  water , dan denk ik dat je kans loopt dat je verder gaat dan "in principe".
  • Tracks lopen er alleen maar af als je niet oplet en te krappe draaiingen maakt, waardoor en zand en/of andere rommel tussen je track en spanwiel komt.
Maar het  kan gebeuren en het zal gebeuren.

  • Een goed bestuurd rupsvoertuig maakt minder rotzooi van de ondergrond dan een wielvoertuig.
Heb ik wat twijfels over. En we hebben het niet over het rijden op zich, ik voorzie voornamelijk  problemen bij het waterinlaatpunt, rusptractiestruing (of hoe noemen jullie dat) werkt toch op basis van snelheidverschillen tussen de twee rupsen en dat creeert  bodemverstoring.

Het grootste probleem zijn in mijn ogen ook de kosten, gecombineerd met de zeer beperkte verdere inzet mogelijkheden van dergelijke vtg'n.
[/quote]


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #7 Gepost op: 13 december 2011, 20:29:24
In de VS worden wel rupsvoertuigen omgebouwd, betreft een ongepanserde variant van de M113, de M548/M1015
visitors can't see pics , please register or login


Dit is een veel betere basis voor een natuurbrandblusvoertuig als de boven getoonde varianten.

PDF van de ombouwer van de M548/M1015 http://www.roscommonequipmentcenter.com/projects/rec60.pdf