Auteur Topic: Belgisch voorrangsvoertuig in NL  (gelezen 14761 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lou251

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 154
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #15 Gepost op: 13 oktober 2011, 15:28:44
ja als ik in mn autotje rijd tussen utrecht en den haag zou ik ook denken wat doet die hier?
maar in grens streken valt dat hoop ik wel mee


Wouter-H

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.459
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #16 Gepost op: 13 oktober 2011, 15:39:12
Er is overeengekomen dat buitenlandse voertuigen wel voorrangsvoertuig zijn maar niet aan de OGS eisen van het "ontvangende land "hoeven te voldoen als ze voldoen aan de eigen regels.

Dat is dan nieuw voor mij. Mij is altijd geleert dat een buitenlands voertuig moet voldoen aan de eisen van het land waarin hij rijdt.

Maar dan kun je dat ook denken van voertuigen van defensie (EOD), Sanguin (de oude bloedbank) en hoeveel mensen  van buiten Rotterdam weten dat het Havenbedrijf en DCMR  ook met toeters en bellen mogen rijden? Of de mileudienst  van Zuid-Holland? En hoeveel plezier zul je beleven als je een  burgerwagen van het AT met OGS ophoudt omdat je denkt dat het  niet serieus is??

EODD rijdt met blauwe signalering en nederlandse 2 toon.
Sanquin rijdt met blauw signalering en nederlandse 2 toon.
RPA, DCMR en OD ZHZ rijden met blauwe signalering en nederlandse 2 toon.
AT rijden met blauwe signalering en nederlandse 2 toon.

Belgische ambulance rijdt met blauwe signalering en (vaak) amerikaanse wail. Voor sommige bestuurders genoeg reden om het niet serieus te nemen schijnbaar.

Daarbij heb ik me laten vertellen dat de belgische ambulances ook bij geen spoed vervoer hun blauwe lampen aan moeten zetten als ze een patient aanboord hebben en zich aan de normale verkeersregels moeten houden. Om het even verwarrender te maken voor de simpele nederlander.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #17 Gepost op: 13 oktober 2011, 20:00:43
Dat is dan nieuw voor mij. Mij is altijd geleert dat een buitenlands voertuig moet voldoen aan de eisen van het land waarin hij rijdt.


Sinds 2009 klopt dit ook op basis van arikel 8 van de regeling optische en geluidssignalen 2009.

Artikel 8

De Regeling optische en geluidssignalen en de regeling van 19 mei 2000, nr. DGP/VI/U000167, houdende erkenning van bepaalde Belgische en Duitse hulpverleningsdiensten en vrijstelling van de Regeling optische en geluidssignalen, worden ingetrokken.

bron: http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-106_Regeling_optische_en_geluidssignalen_2009.htm



KLF Grimmenstein markt

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 888
  • Geslacht: Man
    • KLF Grimmenstein - markt
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #18 Gepost op: 14 oktober 2011, 21:13:12
Even een officiele reactie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dit naar aanleiding van een eventueel aan te vragen ontheffing voor het aanwezig hebben van de OGS op onze Oldtimer. In de reactie geeft het ministerie diverse verwijzingen naar wetsartikelen een daarvan behelst ook het gebruik van de OGS op buitenlandse voertuigen op nederlandse bodem. Ook is een verwijzing opgenomen waaruit blijkt dat er ontheffing aan te vragen is voor ons voertuig, of dit DE weg is is weer een andere vraag en eventueel eigen topic, ik ga die in elk geval niet starten.

Geachte heer,

Sinds 1 juli 2010 is het niet langer toegestaan om blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten te voeren op een bedrijfsauto, ook als de lamp uit de armatuur verwijderd is (artikel 5.3.65, tweede lid, van de Regeling voertuigen - http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk51092086/Afdeling3/10/Artikel5365). Voor 'voorrangsvoertuigen' (in gebruik bij politie, brandweer etc., zie artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 - http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/12/Artikel29) is hierop een uitzondering gemaakt. Een oplossing voor uw voertuig zou zijn om de blauwe armaturen te vervangen door armaturen met een andere kleur (bijv. oranje) Dat doen we dus niet heb nooit een brandweerwagen met alleen oranje lampen gezien. Gele signaalverlichting mag enkel gevoerd worden in de specifieke gevallen omschreven in artikel 6 van de Regeling optische en geluidssignalen 2009 (te raadplegen via: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357). 

Indien het veranderen van de armaturen ongewenst is en indien de brandweerauto alleen voor speciale evenementen (of op specifieke wegen) wordt gebruikt, kan een ontheffing voor de blauwe armaturen worden aangevraagd bij de betreffende wegbeheerder(s). Het is niet de RDW die een dergelijke ontheffing kan verlenen, maar de Minister (Rijkswaterstaat) voor snelwegen, gedeputeerde staten voor provinciale wegen of het college van B&W voor gemeentelijke wegen. Deze bevoegdheid is geregeld in artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994 (en uitgewerkt in H. 9 van de Regeling voertuigen). De ontheffing kan gegeven worden ten aanzien van alle permanente eisen in de Regeling voertuigen. Mogelijk moet de ontheffing ook gelden voor de hoorn waarmee dit voertuig is uitgerust. Het blijkt niet uit onderstaande informatie of de hoorn wel of niet voldoet aan de technische eisen van artikel 5.3.71 van de Regeling voertuigen. Als sprake is van een tweetonige hoorn die enkel is toegestaan op voorrangsvoertuigen, dan moet er een ontheffing verstrekt worden van het bepaalde in de artikelen 5.3.65, tweede lid, en 5.3.71, zesde lid, van de Regeling voertuigen.   

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Namens deze,
Het Hoofd van de beleidsgroep Verkeersveiligheid,

KLF Grimmenstein markt: http://www.vwbrandweerbus.nl
Monteur stoomtechniek http://www.prokal.nl  BHV-er
EHBO-er (EHBO ver. Blokker Zwaag) http://www.ehboblokkerzwaag.nl Burger AED Enkhuizen