Auteur Topic: Belgisch voorrangsvoertuig in NL  (gelezen 14824 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennnis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 97
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: oefenleider
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: manschap A
Gepost op: 13 oktober 2011, 09:22:07
Beste forumgenoten,

Even een niet-brandweer vraag maar wellicht kunnen jullie hierop antwoord geven.
Vandaag zag ik een Belgische personenauto rijden met zowel zwaailichten als sirene aan (vergelijkbaar met auto's van het arrestatieteam in NL, personenauto, geblindeerde ramen, zwaailampen in grill en op dashboard).
Heeft iemand enig idee wat zo'n voertuig in NL doet en of het voeren van zowel sirene als blauw-blauw toegestaan is in NL voor een Belgisch voertuig.
Alvast bedankt voor de reacties!
"Neither fire nor wind, birth nor death can erase our good deeds"


Base-Aid

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.688
  • Geslacht: Man
    • BHV-forum
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2011, 09:26:08
Zoals je zelf al aangaf is dit waarschijnlijk een voertuig van de veiligheidsdienst van Belgie. Ik denk dat je kunt stellen dat hierover afspraken gemaakt zullen zijn op hoog niveau maar net zoals het AT hier in Nederland zullen deze volledige vrijstelling hebben mbt verkeerregelgeving en dus zullen die legaal prioritair rijden.

just my $0,50


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2011, 09:38:05
Zoals je zelf al aangaf is dit waarschijnlijk een voertuig van de veiligheidsdienst van Belgie.
Of hoog, heel hoog vervoer.. Meestal worden deze ook wel begeleid door politie maar het hoeft niet.
Je ziet het af en toe op de A16.


Dennnis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 97
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: oefenleider
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: manschap A
Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2011, 11:39:20
Thnx voor de reacties!
Overigens wel vreemd dat deze helemaal in Leiden reed maar je weet nooit wat er aan de hand was.
"Neither fire nor wind, birth nor death can erase our good deeds"


Jorisvv

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.255
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2011, 12:26:20
Even gekke vraag: maar heb je de nummerplaat gezien? Kan wellicht een auto met diplomatiek kenteken zijn geweest? (Dan begint deze dus met CD = Corps Diplomatique) De afstand Den Haag - Leiden is niet zo groot.




Lou251

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 154
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2011, 13:03:57
maar hoe zit het dan Qua bluaw ligt (prio 1) rijden met een belgisch voertuig op nederlandse bodem?
is dit over het algemeen toegestaan?

Ps: dan heb ik het niet over een belgische TS die vlak bij de grens naar en brand rijd omdat deze een kortere aanrijd tijd hebben.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2011, 13:34:38
maar hoe zit het dan Qua bluaw ligt (prio 1) rijden met een belgisch voertuig op nederlandse bodem?
is dit over het algemeen toegestaan?

Ps: dan heb ik het niet over een belgische TS die vlak bij de grens naar en brand rijd omdat deze een kortere aanrijd tijd hebben.

Voor  de politie zijn er afspraken gemaakt zodat een Belgische politiewagen ook na de grens kan door-achtervolgen (en ook een NL wagen). Vreder hebben de grensregios nu allerlei afspraken zodat het bv ook mogelijk kan zijn dat  een Belgisch politievoertuig met spoed  door Nederland rijdt omdat NL  eenheden om Belgische bijstand gevraagd zouden hebben (bv aanhouding van Belgen of zwaar ongeval met). Brandweer  kan gewoon de grens over als dat nodig is voor bijstand of  buurafspraken  (Zeeuws-Vlaanderen, Maastricht) maar bv. ook als de ongevalslokatie aan een weg uiteindelijk aan de nadere kant van de grens blijkt te liggen  en er reden is om aan te nemen dat men  toch eerder ter plaatse kan komen. Verder natuurlijk de standaardprocedures rond snelwegen.

Optische  en geluidssignalen hoeven  niet te voldoen aan de eisen van het "gastland", mits ze voldoen aan de eisen  van het eigen land. Wel moet een voertuig zich aan de regels van het gastland  houden (natuurlijk) . In principe zou men  meen ik uit kunnen ghaan met wat in Nederland gebuikelijk is, met twee uitzonderingen: In Duitsland MOET  je  bij een file  door het midden rijden en niet via de vluchtstrook en in Belgie  MOET je voor een rood stoplicht stoppen en daadwerkelijk stilstaan voordat je door rijdt (wat alleen mag als het echt prio 1 of A1 is) .


Dennnis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 97
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: oefenleider
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: manschap A
Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2011, 13:55:17
Helaas heb ik het kenteken niet kunnen lezen. Aan de kleuren en de grote "B" sticker kon ik opmaken dat het om een Belgische auto ging.
Aan de sirene (het soort dat in de USA ook wordt gebruikt) hoorde ik dat het geen Nederlands voertuig was.
Ik vond het wel een bijzonder gezicht en de auto zal vast een goede reden hebben gehad met PRIO1 te rijden.

Bedankt voor de uitleg.....heb ik weer wat geleerd vandaag  ;D Ik had nl. geen idee dat buitenlandse voertuigen zo ver over de grens met PRIO1 mochten rijden.
"Neither fire nor wind, birth nor death can erase our good deeds"


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2011, 14:04:10
Helaas heb ik het kenteken niet kunnen lezen. Aan de kleuren en de grote "B" sticker kon ik opmaken dat het om een Belgische auto ging.
Aan de sirene (het soort dat in de USA ook wordt gebruikt) hoorde ik dat het geen Nederlands voertuig was.
Ik vond het wel een bijzonder gezicht en de auto zal vast een goede reden hebben gehad met PRIO1 te rijden.

Bedankt voor de uitleg.....heb ik weer wat geleerd vandaag  ;D Ik had nl. geen idee dat buitenlandse voertuigen zo ver over de grens met PRIO1 mochten rijden.
Ohja, Leiden. Misschien een bezoekje van een Belgische officiele gast ergens?  Vind ik ook wel wat ver.

Het mag natuurlijk niet maar je kunt natuurlijk ook zelf een toeter en lampjes kopen en die inbouwen en gebruiken. Het  zou dus net zo goed illegaal gebruik door een burger kunnen zijn.


Dennnis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 97
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: oefenleider
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: manschap A
Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2011, 14:25:30
Ohja, Leiden. Misschien een bezoekje van een Belgische officiele gast ergens?  Vind ik ook wel wat ver.

Het mag natuurlijk niet maar je kunt natuurlijk ook zelf een toeter en lampjes kopen en die inbouwen en gebruiken. Het  zou dus net zo goed illegaal gebruik door een burger kunnen zijn.

Het eerste wat ik dacht was dat er iemand creatief was geweest met zijn eigen auto. Vandaar de vraag even op het forum geplaatst.....
Mocht ik er nog een keer eentje spotten dan zal ik proberen het kenteken te lezen  ;)
"Neither fire nor wind, birth nor death can erase our good deeds"




Lou251

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 154
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2011, 15:04:06
ja ik denk dat die kans vrij klein is, ik woon in Limburg-Zuid dus in een grens regio en heb nog nooit een belgisch voertuig de grens over zien steken.

en Dankjewel voor de uitgebreide uitleg! hier leer ik wat van.


Wouter-H

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.459
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2011, 15:21:58
Volgens mij zijn er wel vaker discusie's over. Er rijden namelijk regelmatig Belgische ambulance in Nederland met toeters en bellen (vaak wail sirene) een spoedvervoer. Soms verschijnt het in de media omdat bestuurders in de war er van zijn en niet weten wat ze er mee moeten. Begrijpelijk, geen 2/3 toon sirene en ook nog eens geen auto met de bekende nederlandse kleuren.

Heel zwart/wit gezien is het voertuig geen voorrangsvoertuig. Het rijdt op nederlands grond gebied en moet aan de nederlands OGS eisen voldoen.


Lou251

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 154
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2011, 15:25:35
ja oke maar als mens moet je toch kunnen schakelen van: Ow sirene... no matter wich one


Wouter-H

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.459
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2011, 15:27:06
ja oke maar als mens moet je toch kunnen schakelen van: Ow sirene... no matter wich one

Gelukkig gebeurt dat ook maar niet altijd. Sommige bestuurder denken dat het een nep voertuig is ivm de afwijkende kleuren (geen BIZA) en gaan dus niet aan de kant.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2011, 15:28:34
Heel zwart/wit gezien is het voertuig geen voorrangsvoertuig. Het rijdt op nederlands grond gebied en moet aan de nederlands OGS eisen voldoen.
Er is overeengekomen dat buitenlandse voertuigen wel voorrangsvoertuig zijn maar niet aan de OGS eisen van het "ontvangende land "hoeven te voldoen als ze voldoen aan de eigen regels.

Gelukkig gebeurt dat ook maar niet altijd. Sommige bestuurder denken dat het een nep voertuig is ivm de afwijkende kleuren (geen BIZA) en gaan dus niet aan de kant.
Maar dan kun je dat ook denken van voertuigen van defensie (EOD), Sanguin (de oude bloedbank), Reddingsbrigades, en hoeveel mensen  van buiten Rotterdam weten dat het Havenbedrijf en DCMR  ook met toeters en bellen mogen rijden? Of de milieudienst  van Zuid-Holland? En hoeveel plezier zul je beleven als je een  burgerwagen van het AT met OGS ophoudt omdat je denkt dat het  niet serieus is??

Daarentegen rijdt de Douane ook met Biza-achtige strepen , net als Staatsbosbeheer. Op zich ligisch daar de striping in eerste isntantie voor opsporings-instanties ontworpen was, Douane had dat dacht ik nog voor er brandweer en ambulance striping  was.