visitors can't see pics , please
register or
loginDe werking van: Hydrauliek redgereedschapDit is de tweede editie in de rubriek: 'De werking van'. Het algemene doel van deze rubriek is dat we hopen dat deze nieuwe rubriek bij gaat dragen aan de techniek / kennis van de leden. Onderwerpen die aan de orde kunnen komen zijn diverse gereedschappen, persoonlijke beschermingsmiddelen alsook inzettechnieken. In het gedeelte interactiviteit wordt daarom met regelmaat een nieuw topic "De werking van:" geplaatst waarna we er met z'n allen over kunnen discussieren/brainstormen. InleidingHet onderwerp van deze keer is: Hydrauliek (Hydraulische gereedschappen)
Ons redgereedschap wordt (bijna) altijd aangedreven met hydrauliek.
Hydraulische aandrijving betekent dat er olie onder hoge druk (+/-700 bar) naar het gereedschap gepompt wordt.
Deze pomp kan aangedreven worden door:
- een elektromotor
- een accumotor
- een verbrandingsmotor
- handkracht
- de voertuigmotor.
De TechniekDe meest gangbare vorm pomp wordt op dit moment aangedreven door een 4-takt benzine verbrandingsmotor.
Een pomp kan de olie door een traditioneel tweeslag-systeem (bestaande uit een aparte druk- en retourslang) of door een CORE-systeem (bestaande uit een hogedrukslang binnenin een lagedrukslang) naar en van het redgereedschap pompen.
visitors can't see pics , please
register or
loginCORE visitors can't see pics , please
register or
loginSTANDAARD visitors can't see pics , please
register or
login2 IN 1
CORE oftewel COaxial Rescue Equipment maakt dus gebruik van slechts 1 slang met daarin een hogedruk leiding (max 720bar) die de olie naar het redgereedschap pompt en een retourleiding (max 25bar). Deze slang is ook met para-aramide vezel versterkt in tegenstelling tot de traditionele slang die versterkt is met staal. Bij de CORE slang heb je geen risico op knikken of doorboringen.
De hydraulische werking en de prestatie van het redgereedschap zijn bij een traditioneel, SINGLE als bij het CORE-systeem identiek. Echter zijn SINGLE / CORE tijdbesparend, gebruiksvriendelijker, bespaart mankracht en is het veiliger om mee te werken.
SINGLE en CORE geven ook de mogelijkheid om het redgereedschap los te koppelen van de pomp zonder de leidingen aan de pomp drukloos te maken. Op deze manier kan men nog sneller en flexibeler optreden.
De vloeistofDe Hydraulische vloeistof in de pomp & leidingen is in feite een pleonasme. Het is een vloeistof die gebruikt wordt om energie of kracht(en) over te brengen. Dit als doel op zich of soms enkel als regeling van een systeem. De naam heeft in feite meer te maken met het doel van de vloeistof dan met de (chemische) eigenschappen als zodanig. Vloeistoffen die voor dergelijke doeleinden gebruikt worden, zijn onder andere bis(2-ethylhexyl)ftalaat, tributylfosfaat, hexyleenglycol en 2-propoxyethanol.
Die Hydraulische vloeistoffen moeten wel aan bepaalde eigenschappen voldoen, afhankelijk van de toepassing. Die eigenschappen houden voornamelijk verband met: viscositeit , stolpunt, kookpunt, dichtheid, samendrukbaarheid, vlampunt, eigenschappen in verband met corrosie van de materialen waarmee contact gemaakt wordt.
De marktDe nieuwe ontwikkelingen gaan toch richting elektrisch aangedreven hydraulisch gereedschap, zogenaamd E-Draulic.
Geen slangen meer, geen externe pomp maar een kleinere hydrauliekpomp aangedreven door een accu op het redgereedschap zelf.
De vraagAan jullie de vraag nu:
Wat zijn allemaal de voors en tegens betreffende elektrisch redgereedschap?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
visitors can't see pics , please
register or
loginvisitors can't see pics , please
register or
login