Auteur Topic: DE WERKING VAN: Hydrauliek  (gelezen 11745 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NoFearzz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 147
  • Geslacht: Man
    • XENA
  • Specialisatie: Specialist MBL
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Gepost op: 14 september 2011, 13:47:39

visitors can't see pics , please register or login

De werking van: Hydrauliek redgereedschap

Dit is de tweede editie in de rubriek: 'De werking van'. Het algemene doel van deze rubriek is dat we hopen dat deze nieuwe rubriek bij gaat dragen aan de techniek / kennis van de leden. Onderwerpen die aan de orde kunnen komen zijn diverse gereedschappen, persoonlijke beschermingsmiddelen alsook inzettechnieken. In het gedeelte interactiviteit wordt daarom met regelmaat een nieuw topic "De werking van:" geplaatst waarna we er met z'n allen over kunnen discussieren/brainstormen. 

Inleiding

Het onderwerp van deze keer is: Hydrauliek (Hydraulische gereedschappen)

Ons redgereedschap wordt (bijna) altijd aangedreven met hydrauliek.
Hydraulische aandrijving betekent dat er olie onder hoge druk (+/-700 bar) naar het gereedschap gepompt wordt.
Deze pomp kan aangedreven worden door:
  • een elektromotor
  • een accumotor
  • een verbrandingsmotor
  • handkracht
  • de voertuigmotor.


De Techniek
De meest gangbare vorm pomp wordt op dit moment aangedreven door een 4-takt benzine verbrandingsmotor.
Een pomp kan de olie door een traditioneel tweeslag-systeem (bestaande uit een aparte druk- en retourslang) of door een CORE-systeem (bestaande uit een hogedrukslang binnenin een lagedrukslang) naar en van het redgereedschap pompen.
visitors can't see pics , please register or login
CORE visitors can't see pics , please register or login
STANDAARD visitors can't see pics , please register or login
2 IN 1

CORE oftewel COaxial Rescue Equipment maakt dus gebruik van slechts 1 slang met daarin een hogedruk leiding (max 720bar) die de olie naar het redgereedschap pompt en een retourleiding (max 25bar). Deze slang is ook met para-aramide vezel versterkt in tegenstelling tot de traditionele slang die versterkt is met staal. Bij de CORE slang heb je geen risico op knikken of doorboringen.
De hydraulische werking en de prestatie van het redgereedschap zijn bij een traditioneel, SINGLE als bij het CORE-systeem identiek. Echter zijn SINGLE / CORE tijdbesparend, gebruiksvriendelijker, bespaart mankracht en is het veiliger om mee te werken.
SINGLE en CORE geven ook de mogelijkheid om het redgereedschap los te koppelen van de pomp zonder de leidingen aan de pomp drukloos te maken. Op deze manier kan men nog sneller en flexibeler optreden.

De vloeistof
De Hydraulische vloeistof in de pomp & leidingen is in feite een pleonasme. Het is een vloeistof die gebruikt wordt om energie of kracht(en) over te brengen. Dit als doel op zich of soms enkel als regeling van een systeem. De naam heeft in feite meer te maken met het doel van de vloeistof dan met de (chemische) eigenschappen als zodanig. Vloeistoffen die voor dergelijke doeleinden gebruikt worden, zijn onder andere bis(2-ethylhexyl)ftalaat, tributylfosfaat, hexyleenglycol en 2-propoxyethanol.
Die Hydraulische vloeistoffen moeten wel aan bepaalde eigenschappen voldoen, afhankelijk van de toepassing. Die eigenschappen houden voornamelijk verband met: viscositeit , stolpunt, kookpunt, dichtheid, samendrukbaarheid, vlampunt, eigenschappen in verband met corrosie van de materialen waarmee contact gemaakt wordt.

De markt
De nieuwe ontwikkelingen gaan toch richting elektrisch aangedreven hydraulisch gereedschap, zogenaamd E-Draulic.
Geen slangen meer, geen externe pomp maar een kleinere hydrauliekpomp aangedreven door een accu op het redgereedschap zelf.

De vraag
Aan jullie de vraag nu:
Wat zijn allemaal de voors en tegens betreffende elektrisch redgereedschap?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

visitors can't see pics , please register or login
visitors can't see pics , please register or login


Wanneer je de kat uit de boom kijkt, krijgt de brandweer minder werk...


jeugdbrw131

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 597
  • Geslacht: Man
    • dylan wildschut fotografie
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: jeugdlid
Reactie #1 Gepost op: 14 september 2011, 20:45:13
met het elektrisch redgereedschap heb ik geen ervaring mee.

maar mij lijkt het zwaarder te worden dan normaal  :o en dus ook niet handiger 


Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #2 Gepost op: 14 september 2011, 20:50:54
Het is inderdaad wat zwaarder, ik heb eens met het gereedschap mogen werken. Het doet eigenlijk niets onder voor de normale hydraulische scharen, al is de snelheid wel iets minder. Voor de rest wel erg fijn om mee te werken.


Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #3 Gepost op: 15 september 2011, 09:32:43
Wat betreft die 700 bar in de startpost. Het nieuwe (in Nederland althans) redgereedschap van resQtec heeft geloof ik maar 300 bar nodig.
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Tirefighter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #4 Gepost op: 15 september 2011, 11:59:34
Niet om het een of ander...

Meer druk bij het zelfde oppervlak geeft meer kracht.

Dus ofwel die 300 bar apparaten hebben een grotere zuiger (en dan is de schaar/spreider daardoor ook groter), of die apparatuur heeft minder kracht
Wordt de trent "alles moet kleiner en lichter" doorbroken met deze ontwikkeling?




Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #5 Gepost op: 15 september 2011, 12:19:22
Niet om het een of ander...

Meer druk bij het zelfde oppervlak geeft meer kracht.

Dus ofwel die 300 bar apparaten hebben een grotere zuiger (en dan is de schaar/spreider daardoor ook groter), of die apparatuur heeft minder kracht
Wordt de trent "alles moet kleiner en lichter" doorbroken met deze ontwikkeling?
Ik heb zelfs begrepen dat ze ruim voldoende kracht hebben om te kunnen knippen/spreiden. Daarnaast kan een schaar nu zelfs een stukje spreiden (weet niet of dat met de druk te maken heeft of juist met de opbouw van de schaar). Moet wel zeggen, pin me niet vast op 300 bar maar ik weet zeker dat het minder is dan 700 bar.

Hier en hier staan wat foto's van het redgereedschap. De grootte is niet veel veranderd ten opzichte van andere fabrikanten heb ik het idee.
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #6 Gepost op: 15 september 2011, 22:35:30
Volgens mij, op de foto's afgaand, veel groter als het gereedschap van Holmatro met name de  hydaulische cylinder.
Is ook niet gek als je maar met halve druk werkt,halve druk betekend dubbel oppervlak om dezelfde kracht uit te oefenen bij dezelfde bek.

Druk is bij resqtec 350 bar bij Holmatro is het 720 bar
 bron : www.resqtec.eu en www.holmatro.com/rescue/nl/