Auteur Topic: Tegenstijdig?  (gelezen 5407 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Igor

  • Gast
Gepost op: 03 augustus 2012, 16:04:04
Ik zit met een vraagstuk, misschien dat iemand hier antwoord op kan geven:

Het gaat om een gebouw in Utrecht. In dit gebouw worden 15 kamers verhuurd, zijn meerdere mensen woonachtig en voeren een gezamenlijke huishouding (gezamenlijk toilet, douche en keuken). Het betreft een gebouw met 5 bouwlagen, te weten kelder (erg klein), begane grond, 1e t/m 3e verdieping (zolder). Diverse mensen zitten op een academie, zijn studerende en zelfredzaam. Het gebouw heeft twee vluchtroutes, één door het trappenhuis naar de voordeur en één via de achterzijde via een kooiladder, balkon en vervolgens weer een kooiladder om tot op het maaiveld te komen.

Volgens het nieuwe bouwbesluit 2012 Staatsblad 416 valt dit onder een “woonfunctie”. Omdat geen zorg word verleen valt het onder een “andere woonfunctie”. Hiervoor zijn geen verdere eisen gesteld aangaande een brandmeldinstallatie en onderliggende eisen zoals een doormelding, een ontruimingsplan en ontruimingsplattegronden.

Nu hebben wij www.brandweerutrecht.nl ingetypt en komen daar het bestand “brandveiligheid in kamerverhuurgebouwen nov 2010” tegen. Dit document lezende kom ik tot een hele andere conclusie en vertelt mij wat anders als het nieuwe bouwbesluit. Het artikel en document staat erg prominent op de voorpagina van de website en in het bestand word verwijzen naar het gebruiksbesluit dat tegenwoordig geïntegreerd is in het bouwbesluit.

Mijn vraag is; in hoeverre is dit document (nog) actueel en in hoeverre moet worden voldaan aan hetgeen hierin staat vermeld. Is het een Algemene Plaatselijke Verordening (APV)? Wat is wettelijk en wat is advies?

Ik hoop dat iemand hier kan helpen.


HN

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 46
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 06 augustus 2012, 12:57:24
Igor,

Het document dat je op de website hebt gevonden is inderdaad gedateerd. Het is twee jaar geleden opgesteld om eigenaren van kamerverhuur te helpen bij de overgang van de lokale Utrechtse regelgeving voor kamerverhuur naar de (landelijke) voorschriften van het gebruiksbesluit. In 2010 en 2011 zijn namelijk veel kamerverhuurpanden gecontroleerd door de brandweer.

Een kamerverhuurpand zal vandaag moeten voldoen aan de voorschriften van het bouwbesluit 2012. Aangezien het pand is voorzien van een kooiladder, vermoed ik dat het in het verleden al eens is gecontroleerd door de brandweer en mogeleijk een gebruiksvergunning heeft (van voor 1-11-2008) of een gebruiksmelding (na 1-11-2008). Ik adviseer je om contact op te nemen met brandweerdistrict Utrecht om de situatie te bespreken. Het telefoonnummer van de afdeling preventie is 088-8782020.