Auteur Topic: Opstelplaats redvoertuigen  (gelezen 32167 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AEvolution

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.481
  • Geslacht: Man
    • www.regio15.nl
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #15 Gepost op: 19 maart 2007, 20:57:35
Was het bij die laatste foto ook niet zo dat het RV Zoetermeer 855 (weer eens  ::))stuk ging en daardoor het RV Leidschendam 655 moest bijspringen? Misschien dat hij daardoor wat ongelukkig staat?


Peen van Dienst

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2007, 21:24:19
Was het bij die laatste foto ook niet zo dat het RV Zoetermeer 855 (weer eens  ::))stuk ging en daardoor het RV Leidschendam 655 moest bijspringen? Misschien dat hij daardoor wat ongelukkig staat?

Als de 855 er nog had gestaan: ja. Maar ik neem aan (was er niet bij) dat de 655 nu op de plek staat waar de 855 eerst stond.

Peen


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2007, 22:02:46
Op de foto's kan je in ieder geval goed zien wat een enorme vlucht de Hw van Leidschendam-Voorburg heeft.

Ik weet uiteraard niet hoeveel meter vlucht hij heeft maar het is beduidend meer dan onze Hw. Nog even geduld en dan hebben wij ook zo'n lange vlucht.

Gr Hans
test


Pas01

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.962
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2007, 23:01:54
Op de foto's kan je in ieder geval goed zien wat een enorme vlucht de Hw van Leidschendam-Voorburg heeft.

Ik weet uiteraard niet hoeveel meter vlucht hij heeft maar het is beduidend meer dan onze Hw. Nog even geduld en dan hebben wij ook zo'n lange vlucht.

Gr Hans

Als ik mij niet vergis is de max. werkhoogte van de '655' 28 meter.... *Kijkt even met een schuin oog naar Peen* De '855' is iets van 23 meter max. Hans?


squad61

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 19 maart 2007, 23:05:54
Ik denk dat bij de foto van de 655 in Zoetermeer ook het probleem van de ander opbouw mee kan hebben gespeeld. De ZTM 855 heeft de draaikrans achter de cabine, en dat scheelt met de L-V 655 die de draaikrans achterop heeft ook enkele meters.
Wij hebben een hoogwerker met de korf aan de achterzijde altijd liever met de draaikrans voorbij het pand, zeker in smalle straten. Anders moet de arm eerst helemaal omhoog voordat hij 180 gr. kan draaien. Een autoladder kan beter met zijn draaikrans nog voor het betreffende pand hebben, dan kan hij snel en makkelijk naar de gevel gedraaid worden. Precies haaks voor het pand is altijd een nadeel, zeker als je niet zo hoog hoeft te zijn. De lengte van een ladderpakket, als hij nog niet is uitgeschoven kan je in de problemen brengen dat je gelijk al tegen de gevel aan zit. :o
Zo zie je maar, er komt best wel veel kijken bij de inzet van een redvoertuig.


peter k

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.136
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 19 maart 2007, 23:07:46
Ik denk dat bij de foto van de 655 in Zoetermeer ook het probleem van de ander opbouw mee kan hebben gespeeld. De ZTM 855 heeft de draaikrans achter de cabine, en dat scheelt met de L-V 655 die de draaikrans achterop heeft ook enkele meters.
Wij hebben een hoogwerker met de korf aan de achterzijde altijd liever met de draaikrans voorbij het pand, zeker in smalle straten. Anders moet de arm eerst helemaal omhoog voordat hij 180 gr. kan draaien. Een autoladder kan beter met zijn draaikrans nog voor het betreffende pand hebben, dan kan hij snel en makkelijk naar de gevel gedraaid worden. Precies haaks voor het pand is altijd een nadeel, zeker als je niet zo hoog hoeft te zijn. De lengte van een ladderpakket, als hij nog niet is uitgeschoven kan je in de problemen brengen dat je gelijk al tegen de gevel aan zit. :o
Zo zie je maar, er komt best wel veel kijken bij de inzet van een redvoertuig.

zo als jij het nu verteld werk je niet als je gaat voor redding of wel ?


squad61

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2007, 23:16:12
Nou als de hoogwerker vanaf de achterzijde naar de gevel wordt gedraaid is dat misschien een 45-60 gr. Maar sta je er nog voor of precies in het midden moet je 90 of nog meer draaien. En met het draaipuntvan de korf tov de hoofdarm kun je de korf toch weer recht krijgen tov de gevel.
Een autoladder werkt ook zo het snelst.
Alleen als je ver van het pand staat, minimaal de lengte van de arm/ladder in uitgeschoven stand, en je moet veel meters  van de gevel kunnen bereiken wordt het redvoertuig midden voor het object gezet.
In Ztm hadden we meestal geen problemen met smalle straten. Het grootset probleem was vaak dat je niet dichtbij genoeg kon komen(parkeervakken, stoepen, voortuinen)en je bijna altijd op 12-15 meter stond.
In DH moet je zeker in de binnenstad wel rekening houden met bovenstaande.
Zijn van die kleine verschillen die ik hier opgepikt heb.


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #22 Gepost op: 20 maart 2007, 09:16:57
Als ik mij niet vergis is de max. werkhoogte van de '655' 28 meter.... *Kijkt even met een schuin oog naar Peen* De '855' is iets van 23 meter max. Hans?

Er is een verschil tussen maximale hoogte en maximale vlucht. De maximale hoogte van de zoetermeerse Hw is ongeveer 23 meter. De vlucht is maximaal 15 meter. De gegevens van de 655 zou ik echt niet weten.

Gr Hans

test


DenDeV

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2007, 10:07:35
De 655 heeft, mits volledig afgestempeld, geen vluchtbeperking.
Daardoor is de vlucht nagenoeg gelijk aan de hoogte (volgens mij idd 28 meter).
De vlucht is iets minder omdat de hoogte van het voertuig er wel afgaat.

Denis


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #24 Gepost op: 20 maart 2007, 10:23:03
Je zal best gelijk hebben, alleen ik kan het me niet voorstellen dat de vlucht nagenoeg gelijk is aan de maximale hoogte.

Zeker over de zijkant lijkt het mij stug dat je van maximale hoogte, volledig uitgeschoven je arm kan laten zakken zonder deze in te schuiven.

Zelfs met de nieuwe Metz/Wumag Hw is dit niet mogelijk.

Gr Hans
test


Peen van Dienst

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 20 maart 2007, 12:16:10
Zeker over de zijkant lijkt het mij stug dat je van maximale hoogte, volledig uitgeschoven je arm kan laten zakken zonder deze in te schuiven.

Maar het kan wel....

Peen


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #26 Gepost op: 20 maart 2007, 12:22:09
Twee tegen 1.......... ik geef jullie het voordeel van de twijfel

Gr Hans
test


DenDeV

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 20 maart 2007, 12:26:39
Twee tegen 1.......... ik geef jullie het voordeel van de twijfel

Zou ik ook doen  ;) Maar kom maar eens kijken en verwonder je.

Je ziet het niet zo vaak bij hoogwerkers, maar ik kan je wel vertellen ... het is erg prettig werken.
Wel een gemis dat die nieuwe dit niet kunnen :'(

Gr. Denis


Peen van Dienst

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 20 maart 2007, 12:29:46
Twee tegen 1.......... ik geef jullie het voordeel van de twijfel

Je hebt me toch wel eens gezien ?
De meeste mensen spreken mij in mijn eentje al niet tegen; gezien mijn ietwat bovenmodale afmetingen  ;D

Peen


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #29 Gepost op: 20 maart 2007, 12:30:31
Maar kom maar eens kijken en verwonder je.

Bedankt voor de uitnodiging, ik heb jullie Hw al genoeg van dichtbij bekeken.  ;D

Gr Hans
test