Auteur Topic: CASUS: John Deere - mei/juni 2011  (gelezen 43700 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #60 Gepost op: 27 juni 2011, 12:23:10
En dan nog een paar;
Waarom laat je de 2e bevelvoerder en 2e technisch team assisteren aan de ambulancedienst, terwijl je de beveiliger en gewonden verzorger het 1e technisch team laat assisteren?


Frankieboy001

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.273
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #61 Gepost op: 27 juni 2011, 14:10:33
Ik reageer maar even hier:

Het roepnummer van OVD is "100" ipv "190"

HOE wil je een snelle redding uitvoeren mocht dat nodig zijn?

Oké goede vraag,
In eerste instantie via de deur, mocht dit niet kunnen via de voorruit. Deze moet verwijderd worden door de 3e man, natuurlijk gebeurd dit gemaskerd.

En als aanvulling:
Hoe wil je een 'langzame' redding met hydraulisch redgereedschap uitvoeren, mocht dat kunnen?

Nou ja, de snelle redding is zonder het gebruik van redgereedschap... De 'langzame' redding maak je eerst de boel vrij.

Dit doe ik doormiddel van de spijler tussen de voorruit en de zijruit weg te knippen en dan de persoon er uit te halen (is dit mogelijk??, ik heb zelf geen ervaring)

En dan nog een paar;
Waarom laat je de 2e bevelvoerder en 2e technisch team assisteren aan de ambulancedienst, terwijl je de beveiliger en gewonden verzorger het 1e technisch team laat assisteren?

Excuses, ik snap het denk ik... Ik snap het nu wel:
De 110 helpt het technische Team en houdt de AC en Ambu op de hoogte.

2e TS
120 Hulp aan ambulance dienst
121+122 assistentie technisch team
123 Hulp aan ambulance dienst
124 Hulp aan ambulance dienst



ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #62 Gepost op: 27 juni 2011, 20:05:27
Oké goede vraag,
In eerste instantie via de deur, mocht dit niet kunnen via de voorruit. Deze moet verwijderd worden door de 3e man, natuurlijk gebeurd dit gemaskerd.
Waarom zou je dit nummer drie laten doen en gemaskerd?


1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #63 Gepost op: 28 juni 2011, 13:20:22
Ik heb nu nr's 1-4 + 2 man van de HV beschikbaar voor de beknelling. Tevens staat er nog een 2e TS werkloos toe te kijken.

Wat ik eigenlijk nog wel wil weten is of bestuurdersstoel en de bijrijdersstoel gescheiden zijn van de achterbank/laadruimte.

De taakverdeling is als volgt:
1 & 2: Technisch team
3: Veiligheidsman (ademlucht terug omhangen, dit o.a. i.v.m. mogelijk zaagwerk)
4: Gewondenverzorger (blauwe handschoentjes aantrekken, mocht hij dat nog niet gedaan hebben)

Gezien de toestand van de beknelde houd ik sterk rekening met een spoedbevrijding.

Stap 1: Het voertuig verder veiligstellen
In principe is de eerste stap het voertuig veilig stellen. Hierbij ga je dus de accu loskoppelen, controleren op uitstromende vloeistoffen, de motor uitschakelen etc. De accu is bereikbaar, dus die kan worden losgekoppeld als dit tenminste snel kan gebeuren. Accu loskoppelen i.v.m. mogelijk brandgevaar. Op de afbeelding zijn geen uitstromende vloeistoffen zichtbaar. De 119 had reeds de hosemaster gereed gemaakt en richting het busje gevoerd, dus een blusmiddel hebben we ook bij de hand. Tevens hadden 1 & 2 eerder al een brandblusser van mij gekregen, dus die staat er ook nog.

Stap 2: Het voertuig stabiliseren
De bemanning van de 2e TS laat ik een werkplateu opstellen t.h.v. bijrijderszijde achterportier.
Om het voertuig te stabiliseren gaan we gebruik maken van de Stab-fast. Zie afbeelding.
2x stabfast onderzijde busje, 1x motorkap. Evt. gat in dak knippen om de stabfast-haak vast te zetten met behulp van stabfast knipper.

Zijaanzicht stab-fast:
visitors can't see pics , please register or login

Zwarte driehoek in hoek van 30 graden is stabfast.

Bovenaanzicht werkplek:
visitors can't see pics , please register or login

Zwarte graffity rechtsbovenaan: Dump
Blauwe lijn met bol rechtsonder: Hosemaster
Rode stip links van kruiwagen: Brandblusser (schuim)
Oranje vierkant rechts van kruiwagen: Redgereedschap
Stabfast en plateau spreken voor zich.

Stap 3: Het voertuig betreden
Nr. 4 betreed het voertuig indien mogelijk via bijrijderszijde achterportier en voert een ABC-check uit.
Omdat de ambu prioriteit stelt aan nader onderzoek van het slachtoffer en omdat ik niet weet of de achterbank/laadruimte gescheiden is van de bestuurdersstoel geef ik opdracht om de voorruit direct te verwijderen. Dit in één geheel door de rubbers los te snijden/trekken/wrikken en vervolgens met een magneet de voorruit eruit te pakken. De voorruit daarne richting dump (zie afb.) Als dit niet kan laat ik de A-stijl aan de bovenzijde doorknippen (zie afb.) en gaat de reciprozaag erop. (nr. 3 draagt nog ademlucht, dus die kan dan de zaag bedienen). Als we gaan zagen kan nr. 4 het SO afdekken met daarvoor bestemd materiaal.

Als de voorruit eruit is, kan de ambu er hopelijk goed genoeg bij om nader onderzoek te doen.

De bemanning van de 2e TS kan in de hoop zand gaan staan met zeilen om het SO te beschermen tegen wind.

Stap 4: Bevrijden
In overleg met de ambubemanning en de OvD bepalen we de bevrijdingsroute.
Mogelijke bevrijdingsroutes:
- Dak open knippen en open vouwen (kost veel tijd);
- Via de voorruit (wellicht eerst stuur wegknippen en misschien zit SO ook wel met voeten/benen bekneld);
- Via achterzijde (waarschijnlijk dichte laadruimte, dus dat wordt lastig, tenzij die eenvoudig weg te breken is.



Frankieboy001

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.273
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #64 Gepost op: 28 juni 2011, 14:27:49
Waarom zou je dit nummer drie laten doen en gemaskerd?

3 is technische man




1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #65 Gepost op: 28 juni 2011, 14:34:12
3 is technische man
3 is de veiligheidsman, waarom laat jij die ademlucht dragen?


Frankieboy001

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.273
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #66 Gepost op: 28 juni 2011, 16:19:25
3 is de veiligheidsman, waarom laat jij die ademlucht dragen?

Nee, ik bedoel zo'n masker tegen het in slaan van de ruit.


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #67 Gepost op: 06 juli 2011, 13:08:23
Dank weer voor jullie inzendingen, maar we zijn er nog niet.
Een update zit in de pen, maar we zijn wat vertraagd door omstandigheden.

We vragen jullie begrip hiervoor.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #68 Gepost op: 06 juli 2011, 14:54:42
Ik wilde net vragen of er toevallig nog een update kwam, maar we wachten nu geduldig af ;D.


SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #69 Gepost op: 07 juli 2011, 22:00:48
Update

Allereerst mijn excuses voor de latere reactie. Door bepaalde omstandigheden ben ik vertraagd en had ik geen tijd om een update te plaatsen.

Om iedereen weer bij de les te krijgen een korte samenvatting van het incident tot zover.

We kregen een melding van een ongeval met gevolgen onbekend. Later werd er door meerdere bronnen bevestigd dat er een ongeval heeft plaats gevonden, daarnaast zou er mogelijk sprake zijn van een ongeval met gevaarlijke stoffen. Vanuit diverse bronnen en een degelijke verkenning hebben we vast kunnen stellen dat het om rode diesel zou gaan. Na het indammen en stabiliseren van de vloeistof/vat zijn zijn we over gegaan naar de redding. Ter gelijke tijd van het stabiliseren van de mogelijke gevaren is het slachtoffer dat is aangereden veilig gesteld en aan de ambulance overgedragen.
We zijn aangekomen bij de stabilisatie van het voertuig. In het voertuig zat een persoon met zwakke levenstekens. Nu gaan we weer verder met het incident.....

-------------

Toen het voertuig dusdanig werd gestabiliseerd heeft de ambulancepersoneel assistentie gekregen van het MMT dat is ingevlogen. Het medisch personeel is, nadat het voertuig stabiel stond, de bus in gegaan. De trauma arts geeft na zijn onderzoek het volgende aan je door..

De beste man is door het hoog energetisch trauma overleden aan zijn verwondingen. Er is hoogstwaarschijnlijk sprake van een bekkenfractuur waardoor er hevige inwendige bloedingen zijn ontstaan. Er is geen haast met het bevrijden van de man uit zijn positie.

Je roept je manschappen bij elkaar en geeft het bericht door dat de man is overleden en dat er geen haast is met de bevrijding van de persoon. Aangezien er nu geen druk is en er geen risico's hoeven worden genomen besluit je om de persoon zo veilig en effectief mogelijk de persoon uit het voertuig te halen. Je vraagt in de groep of personen problemen hebben met het bevrijden van een overleden persoon (het kan zijn dat je manschappen, nu ze dit hebben gehoord, mogelijk moeite hebben met een dergelijk actie (nu of later).. Iedereen is nog steeds gemotiveerd en geven aan dat ze alle geen problemen hebben met het bevrijden van de persoon.

Aan jullie als deelnemers... Er is geen haast, dus een "stay & play" situatie (dus geen load & go)... Ik wil van jullie weten hoe je, op basis van je stabilisatie, de man veilig en effectief uit het voertuig wilt krijgen.

Informatie voor de rest van de casus. De tweede TS zal zich bekommeren op verdere opruiming van het wegdek en de vloeistofplas. De OVD en tweede BV nemen ook verdere acties om het incident rond te krijgen. Je hoeft je alleen te focussen op de bevrijding van de man.

In de volgende update gaan we in op de nazorg van het incident. Focus je dus, ik herhaal het nogmaals, alleen op de bevrijding in je deelname.

Alvast bedankt voor de deelname!




ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #70 Gepost op: 08 juli 2011, 11:54:48
Dat is wel even wat anders dan ik me had voorgesteld. Maargoed, ook dit soort situaties kunnen we in de dagelijkse praktijk tegen komen. Omdat er door de trauma-arts wordt aangegeven dat het SO is overleden aan zijn HET verwondingen, kunnen we het inderdaad rustig aan doen. Het eerste wat me te binnen schoot was om de ploeg bij elkaar te roepen en even afstand te nemen van het incident, om vervolgens het e.e.a. door te spreken; waaronder of ze problemen hebben met het bevrijden van een overleden persoon. Maar dit is al gebeurd, lees ik. Ik dring er sterk op aan bij de OvD dat bij terugkomst op de kazerne goed wordt nabesproken en ook een BOT aanwezig is.

Enfin, over de bevrijding. We hebben er alle tijd voor, dus stel ik voor om het dak om te vouwen. Zo krijgen we genoeg ruimte om de, helaas, overleden persoon te bergen. Alvorens wij aan deze klus beginnen, wil ik vragen aan de OvD of de VOA/TR nog onderzoek wil doen aan het voertuig (foto's maken etc). Dit kunnen ze dan wellicht eerder doen, alvorens wij gaan knippen. Het dak omvouwen lijkt mij logisch; Glasmangement nogmaals toepassen, Achterklep verwijderen,  A-B-C-D stijl inknippen en vouwen maar (de voorruit hadden we inmiddels al verwijderd). In overleg met de OvD bekijken hoe we het SO eruit halen; dwz nog op de wervelplank of een andere methode. Wervelplank lijkt mij het makkelijkste ook voor de lijkschouwers. Misschien trouwens ook een idee om de HV-tent te plaatsen over het voertuig? Zo kunnen wij goed werken en is het geheel goed afgeschermd. Mocht dit niet lukken dan verzoek ik de 2e TS om een aantal zijlen te plaatsen zodat het incident goed is afgeschermd. We hoeven immers niet nog meer mensen met een trauma te hebben.

Tot zover ;D


1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #71 Gepost op: 08 juli 2011, 12:15:26
Oke, dat het slachtoffer blijkt te zijn overleden verbaasd mij eigenlijk niet eens gezien de eerdere beschrijvingen. Ik lees dat er reeds een pre-BOT gesprek heeft plaatsgevonden, dus hoef ik mijn mannen niet meer bij elkaar te roepen. Als er behoefte aan is verzoek ik de OvD alvast een BOT team aan te vragen via de AC. Vanzelfsprekend wordt dit incident achteraf op de kazerne doorgesproken.

Omdat we alle tijd om het overleden slachtoffer te bevrijden ga ik mee met de invalshoek van ZH 18-402, we gaan het dak open vouwen. De voorruit ligt er al uit, dus gaan we weer glasmanagement toepassen op de overige ruiten die het behoeven. De ABCD stijlen gaan we doorknippen met de schaar waarna we het dak open kunnen vouwen. Dit overigens niet voordat de politie/VOA deels onderzoek heeft gedaan, als daar behoefte aan is van hun zijde. Ik laat HV schermen plaatsen rondom het incident om zodoende nieuwsgierigen het zicht te ontnemen. Dit is een taak voor de HV en 2e TS.



jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #72 Gepost op: 08 juli 2011, 16:42:39
Oke ik en mijn mannen of vrouwen  :P trekken even terug en we overleggen wat we gaan doen. Als eerste gaan we het slachtoffer even afdekken met een deken daarna gaan we glasmangement toe passen en het dak in knippen deze omvouwen zo kunnen we er goed bij en hebben we genoeg ruimte om het slachtoffer er goed en mooi uit te krijgen we hebben toch de tijd dus nemen we die ook.

OvD vraag ik om de dienstdoende BOT-ter op te roepen en na het incident met al het personeel na bespreken ook de 2e TS zo weten hun ook wat er aan de hand is en hoe we gehandeld hebben. In overleg met de politie kunnen hun eerst nog wat foto's of dergelijke maken van het voertuig dit kunnen we altijd overleggen. Ik vraag de OvD of hij er voor wil zorgen dat er wat zeilen gespannen worden alvorens wij beginnen met knippen ramptoeristen hoeven niet alles te zien. Of eventueel de TS en de HV er voor plaatsen.


SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #73 Gepost op: 18 juli 2011, 21:29:31
Afronding

Door de inhoudelijke reacties van de vorige update en de geringe aantal reacties op de vorige update heb ik besloten een einde te maken aan de casus.

De persoon in de bus is verwijderd en overgedragen aan de verantwoordelijke instantie. Het materiaal is na een korte pauze opgeruimd en het incident is overgedragen aan de politie. Men keert terug naar de kazerne

Het aanwezige brandweerpersoneel is terug gekeerd naar de kazerne waar men met al het aanwezige personeel het incident zal evalueren, de ervaringen delen en vragen stellen/beantwoorden. Indien nodig wordt een BOT team ingeschakeld.

Dit was de laatste (korte) update als afronding.

-------------

Om een compleet beeld te schetsen van het incident en het proces wil ik graag de tijd nemen om de gehele casus te bespreken.. Van het daadwerkelijke begin van het incident tot onze gedachte van het repressief optreden.

Scenario van de casus:
In het buiten gebied is de boer van het terrein aan de Pulpstraat 1 aan het werk op het land. Zijn knecht is op het terrein bezig met zijn werkzaamheden. Op dat moment is de persoon in de rode bus onderweg naar huis. Hij heeft kort daarvoor een bekende uit de brand geholpen met het voorzien van wat rode diesel. Toen hij op de hoogte van de boerderij was is hij onwel geworden en raakt buiten bewust zijn. Met een snelheid van +/- 60 km/u reed de bus door de heg van het terrein van de boer waarbij het voertuig omslaat op de zijkant. Hierbij sloeg het noodlot toe dat hij de knecht volop raakte. De bus eindigt met een fikse knal op zij kant in de berg met zand. Door de klap vliegt het vat met rode diesel uit het voertuig en begint te lekken. De boer die op het land bezig was ziet het ongeval gebeuren en gaat zo vlug als hij kan met zijn tractor naar de betonnen plaat van zijn erf. Na een kort telefoontje naar 112 in het huis schiet hij zijn knecht te hulp.
De alarmcentrale krijgt enkel de melding van een ongeval aan de Pulpstraat 1 door. Nadere gegevens zijn niet bekend. Later wordt het ongeval bevestigd door een kind met een mobiele telefoon. Deze bevestigd het ongeval en merkt een vreemde geur op.. Brandweer, Politie en Ambulance zijn onderwerg…

Het incident
Tactisch gezien hebben we bij het incident te maken met een beknelling met een voertuig op zijn zijkant en een onbekende gevaarlijke stof  met in totaal twee slachtoffers met verwondingen die zorg nodig hebben…


Het is zaak om de juiste prioriteit te kunnen stellen om het incident goed af te kunnen handelen. Hierbij is het belangrijk op de juiste beslissingen te kunnen maken op basis van de gegevens die je tot je beschikking hebt. Binnen Brandweer Nederland gebruiken we vaak gebruik van het BOB-model wat onze beslissingen kan structureren. Het BOB-model bestaat uit de volgende drie stappen:
-   Beeldvorming (hoe is de situatie, welke gevaren zijn er etc.)
-   Oordeelsvorming (welke overwegingen kan je maken op basis van de gegevens die je hebt, hierbij kan je denken aan veiligheidsmaatregelen, technieken die je toe kunnen passen en welke consequenties het kan hebben)
-   Besluitvorming (op basis van je overwegingen maak je een besluit voor de handelingen die je uit laat voeren)

Gedurende de casus heb ik op basis van het BOB-model jullie vragen gesteld om tot een inhoudelijke en overwogen reactie te komen. Hierdoor kon het zijn dat ik zo nu en dan wat gerichte en directe vragen stelde om de gegeven reacties uit te diepen…

Hoe wij het incident graag hadden opgelost zien worden zal later worden besproken.


Casus verloop
In het volgende onderwerp wil ik graag kort stil staan bij het verloop van de casus. De inhoudelijke reacties in het casus topic, de discussies in het daarvoor ingerichte topic en het organisatorische verloop van de casus.

Inhoudelijke reacties van deelnemers
Gedurende de casus is ons het een en ander opgevallen dat ik hier graag nogmaals onder de aandacht wil brengen. Het zijn geen persoonlijke aanvallen maar gerichte feedback gekeken vanuit de praktijk..

Opschalen… Het is ons opgevallen dat sommige een flink aantal voertuigen laat aanrijden op basis van vage gegevens en geen concrete aanleidingen. Zelfs wanneer we nog niet eens ter plaatse waren of enigszins bekend is hoe het incident er concreet uit ziet. Met het oog op de praktijk is dit niet wenselijk en achteraf gezien ook totaal niet nodig. Hier is het ook van belang om goed te redeneren hoe het incident er uitziet (BOB-model!!!!!)..  Natuurlijk is het goed om te overwegen wat je wellicht nodig kan hebben mocht er bijv. een zwaar giftig en bijtende stof ligt.. Maar zet dit dan in je plan+ en maak er niet direct een overdreven schouwspel van. Vergeet niet dat je met een TS al erg veel aankunt!

Gemakkelijk redeneren… Het is ons opgevallen dat er vaak gemakkelijk wordt geredeneerd en dit vertaald zich naar uitspraken die niet voldoende doordacht zijn.
Een voorbeeld: “(…) slachtoffer op de grond weghalen en overdragen aan ambu (…)”. Een slachtoffer kan op diverse manier worden weggehaald, elk met diverse andere consequenties voor het slachtoffer of voor de hulpverleners.. Graag wil ik dit onderdeel wat verder uitdiepen en dan ook met het oog op BOB-model.. Dit doe ik in het kort, want er zijn veel factoren!

Beeldvorming…
We hebben een slachtoffer op de grond die op het moment wordt geholpen door de boer. De persoon is waarschijnlijk geschept door het voertuig en kan ernstige inwendige verwondingen hebben opgelopen. Er is sprake van een gevaarlijke stof in de nabijheid van het slachtoffer dat zijn situatie kan verslechteren!! Het slachtoffer ligt bovenwinds met een windkracht van 3 bft., eventuele dampen gaan dus van het slachtoffer af. Het kan zijn dat het slachtoffer in aanraking is gekomen met de vloeistof.

Oordeelsvorming…
Het slachtoffer is zwaargewond en heeft dringend hulp nodig. Ik kan mijn manschappen een grijpredding uit laten voeren door de persoon verder van het incident met gevaarlijke stoffen te leggen. Dit kan ik laten doen met het wegtrekken van het slachtoffer.. Hierdoor is het mogelijk dat het slachtoffer mogelijk meer letsel over houdt (bijv. een dwarslaesie) , maar als hij in de vloeistofdamp blijft liggen kan het fataal aflopen. Daarnaast kan ik een schepbrancard of kuipbrancard gebruiken (dito evt. schade) en welke levensreddende handelingen tref ik evt aan wanneer ik de persoon op de brandcard leg.. etc. etc. etc.

Dan wil ik eigenlijk eerst weten hoe de stof reageert met haar omgeving.. Is alle begroeiing bijv. aangetast of is er nog groen over? Op basis hiervan kan je al wat overwegingen maken die belangrijk zijn voor het redden van een slachtoffer… Wel (en welke) of geen brancard, wel of geen eerste redding voordat het incident is gestabiliseerd etc. etc.

Besluitvorming…
Op basis van je overwegingen maak je je prioriteit, evt. in samenwerking met ambulance die vanuit haar kennis/kunde een overweging kan maken.. Dus gebruik ook je mede hulpverleners. Wij zijn niet de deskundige als het gaat om medische aangelegenheden..

Wat ik wil aangeven is dat je goed moet kijken wat je zegt en zorg er door dat je doordachte beslissingen maakt die je achteraf kunt verklaren. Dus niet “slachtoffer weghalen”.. maar vertel hoe je dat wil laten doen en waarom dat volgens jou het beste is!!!

Tot zover de inhoudelijke reacties……

Discussietopic
Het discussietopic was mijn inziens het belangrijkste topic waar veel interactie was! Er werden goede vragen gesteld, opmerkingen geplaatst en belangrijke overwegingen werden goed besproken! Erg goed om te zien dat dit topic optimaal is benut!

Organisatorische verloop
Achter de schermen zijn wij druk bezig geweest (en nog steeds) om het thema “casus” goed te structureren op het forum. Hierdoor is het lang stil geweest wat betreft de casuïstiek. Na +/- een half jaar hebben we ons weer kunnen focussen op het inzetten van een nieuwe casus.
Hierdoor is er weinig deelname geweest van de mod’s/organizers.. zij waren immers bekend met het scenario en verloop van de casus…

Daarnaast viel het mij vooral op dat het deelnemers aantal erg laag was vergeleken met overige casussen.. En daarbij waren de deelnemers vaak niet in repressieve dienst, wat je duidelijk merkt aan de gegeven reacties. Dit is voor ons een serieus onderdeel voor toekomstige casussen. De casus dient namelijk om met en van elkaar te kunnen leren. Het niveau van de deelnemers zorgt voor de inhoud van de casus. Bij de toekomstige casussen zal het team dan ook goed kijken hoe we hier aan kunnen werken.

Aan het lezersaantal is te zien dat veel mensen de casus hebben bekeken. De aantallen zijn zelfs vergelijkbaar met die van andere casussen… Met andere woorden, we hebben denk ik meer lezers dan deelnemers. Ik ben dan ook erg benieuwd wat hiervan de oorzaak is… Wij horen dan ook graag de overwegingen van de evt. trouwe lezers waarom zij niet hebben deelgenomen. Dit kan publiekelijk of stuur een PM! We willen ons graag verbeteren en staan open voor kritiek!!

Het einde.. Vanwege persoonlijke ondernemingen en het trage verloop van de casus (ik heb er meer tijd tussen gelaten met de hoop op meer reacties van andere) is de casus redelijk uitgelopen en door mijn drukke agenda de afgelopen weken is de casus wat vertraagd en hierdoor rommeliger verlopen. Dit zijn ook aandachtspunten voor ons om op te letten!

Tot zover dank voor alle deelnemers die soms zonder inhoudelijke ervaring toch het lef hadden om deel te nemen aan de casus! Hartelijk bedankt!

Graag horen we jullie reacties in het volgende topic:
http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=23518.60


Laat je stem zeker horen!!!!!

Over onze visie van het incident zal ik zo dadelijk een andere post maken in het discussietopic.