Auteur Topic: bij passeren of overzetten plicht of niet?  (gelezen 6749 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

axie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: chauffeur instructeur en schipper
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: brandmeester oude stijl
Gepost op: 02 april 2015, 22:45:24
beste mede forummers.

wij hebben een aantal pontjes om ons heen en is de volgende vraag gekomen.

bij een hulpverleningsvoertuig die met prio 1 de route passeerd word door de gmk de betreffende brug of veerdienst op de hoogte gebracht en laat de brug zakken of wacht de veerdienst aan de vaste kade.

als tijdens het aanrijden blijkt dat de melding loos is of niet meer nodig is dan doet de gmk dat niet standaard en staat deze verdienste wel te wachten en kan dit voor oponthoud zorgen.

als de particuliere / provincieele veerdienst hier nu geen gehoor aan geeft?

dat is verplicht en wat niet?
Axel Alblas | ploegchef Kazerne Kaag Brandweer Hollands Midden
samenwerking met Royal v. Lent ( feadship)
tas 2030 | boot 2012


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 03 april 2015, 08:09:31
beste mede forummers.

wij hebben een aantal pontjes om ons heen en is de volgende vraag gekomen.

bij een hulpverleningsvoertuig die met prio 1 de route passeerd word door de gmk de betreffende brug of veerdienst op de hoogte gebracht en laat de brug zakken of wacht de veerdienst aan de vaste kade.

als tijdens het aanrijden blijkt dat de melding loos is of niet meer nodig is dan doet de gmk dat niet standaard en staat deze verdienste wel te wachten en kan dit voor oponthoud zorgen.

als de particuliere / provincieele veerdienst hier nu geen gehoor aan geeft?

dat is verplicht en wat niet?

Als ik u goed begrijp, Veerdienst ligt te wachten en de brug is dicht (voor hem) omdat melding van prio melding is binnengekomen bij bediening van de brug. Dan maakt u er loos van (vreemd begrip) of niet meer nodig, dan zal de brug een melding daarvan ontvangen en weer gewoon draaien voor de scheepvaart.

Geen gehoor geven lijkt mij bijzonder maar de regels zijn, gegeven groen licht (voor scheepvaartroute) kan in principe niet worden opgeheven voor prio voertuig.

Dus geen gehoor geven, wat is het alternatief?


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #2 Gepost op: 03 april 2015, 11:22:21
Geen gehoor geven lijkt mij bijzonder maar de regels zijn, gegeven groen licht (voor scheepvaartroute) kan in principe niet worden opgeheven voor prio voertuig.

Dus geen gehoor geven, wat is het alternatief?

Ik vind het ook een wat schimmige materie, je ziet wel eens meldingen met alarmeringen voor brugwachters en dergelijke maar de meeste scheepvaart  heeft toch een  akelig lange remweg en kan vaak niet op tijd stoppen of aanpassen omdat er een voertuig met prio aan komt. Is de brug omhoog omdat er wat onderdoor moet, dan kan die niet zomaar omlaag lijkt mij. Zelfs niet open doen omdat er wat met prio aan komt kan  voor problemen zorgen als er net een wat zwaarder schip aan komt gevaren. Als je met prio voor een gesloten spoorweg staat kun  je ook niet snel even doorsteken.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 04 april 2015, 08:49:02
Bruglicht 2 lampen, gaat van (dubbel) rood onderste lamp naar groen, zeg maar start de motoren en gooi maar los we gaan draaien naar doven bovenste lamp, ja en dan de rem erop willen gooien gaat niet gebeuren.


HN

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 46
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #4 Gepost op: 05 april 2015, 14:23:56
Axie,

Veel regio's met waterrijke gebieden hebben dergelijke afspraken met de beheerder van brug of veer.
Dergelijke regelingen zijn 'slechts' afspraken. Wanneer de brugwachter of schipper van de pont een melding van de RAC krijgt zal deze afwegen wat hij op dat moment gaat doen. Wanneer de brug gesloten is, deze gesloten wordt gehouden tot het brandweervoertuig is gepasseerd. Een pont blijft aan de oever wachten tot de brandweer arriveert. Wanneer de brug open is of ligt de pont net aan de andere oever, dan zal de brugwachter of schipper afwegen of hij veilig de situatie kan veranderen. Dat kan inhouden dat het brandweervoertuig soms moet wachten.

Zoals ik schreef gaat het om afspraken tussen twee partijen. Hierbij zal er wederzijds begrip moeten zijn voor elkaars situatie. Het is dus niet uit te sluiten dat de brandweer moet wachten. Er is geen sprake van een verplichting.






Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #5 Gepost op: 05 april 2015, 18:43:27

Tja brug dichtgooien omdat er een rode of gele auto aan komt zou wel eens erger kunnen zijn dan de kwaal. Afhankelijk van het soort boot en lading zelfs bij ernstige incidenten.