Facebook Brandweerforum Twitter Brandweerforum



Brandweersurvival


Brandweer

Advetorial



Auteur Topic: Brandweer in model Origineel versus model  (gelezen 5420 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline railrunner

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: beheerder, ademlucht, ploegleider
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: BHV
Brandweer in model Origineel versus model
« Gepost op: 07 mei 2011, 20:35:31 »
Ladder 915 IJsselstein

Ik ben al meer dan een jaar bezig met het bouwen van een Daf Tank autospuit ( Tas ).
Natuurlijk voor een eerste project weer te moeilijk begonnen door alles zelf te willen doen.
Faller vracht auto ombouwen door chassis op te delen en te voorzien van nieuwe voorkant.
Dan nieuwe Daf cabine plaatsen en nieuwe materiaal opbouw maken.
Dit omdat het bestaande model van Luthart een verkorte Haagse uitvoering is.
De Haagse uitvoering heeft maar 2 materieel luiken terwijl ze bij ons in de buurt met 3 luiken rijden.
Tevens geeft dit meer ruimte om alles aan elektronica kwijt te raken.
Al met al een langdurig project waar géén einde aan leek te komen.
visitors can't see pics , please register or login


Wel hadden we de decoder er al even ingebouwd om te kunnen proefrijden op de testbaan van mijn zwager. Hij vertelde mij dat de Marklin Store in Groningen opheffing uitverkoop hield met bijna 40% korting op alles.
Meteen daarop zij hij “ze hebben ook nog een Faller carsystem ladderwagen liggen”
Ik had al eens een hoogwerker gekocht die ik later zou willen gaan ombouwen.
Eigenlijk dus net zo’n langdurig project als de Tas

Ja en dan loop je wat te denken want het blijft natuurlijk een hoop geld.
Dus toch maar gekocht, zo’n kans krijg je niet snel weer.
Kon haast niet anders want de wens is een brandweer kazerne bouwen waar een echte uitruk start.
En daar hoort een Tas  en natuurlijk een hoogwerker of ladder bij.

Model gekocht en de volgende avond direct gestript.
Je moet natuurlijk wel weten hoe hij in elkaar zit. Nog een bouwbeschrijving gevonden op internet over de tegen hanger van MCC het DC-carsystem via infrarood besturing.
Alle interne bedrading gestript en opnieuw opgebouwd volgens het schema van de MCC-dec02

visitors can't see pics , please register or login


Dan begint het zoeken voor een geschikte plek voor de decoder.
Zat eerst te denken aan de materiaalkast achter de cabine. Maar bij nader inzien was dit te klein.
De verschillende aansluitingen en weerstanden moesten ook ergens komen.
Hij paste perfect op de bodem van de cabine waarna de weerstanden tbv de leds in de materiaalkast achter de cabine zouden kunnen. Hiervoor was wel een kleine aanpassing nodig in de achterwand van de cabine.
visitors can't see pics , please register or login


De zwaailichten, gloeilampjes met knipper printje van Faller weg gehaald. Heb ze even laten knipperen maar te zielig voor woorden. Moest er met mijn neus boven op om te kunnen zien dat ze branden.

Via internet op zoek naar foto’s en beeld materiaal van een Mercedes ladderwagen van dit type.
Goed kijken hoe alles zit en bekijken of dit op het model haalbaar was. Op mijn gevonden foto zaten de achterlichten boven elkaar. Dit ging mij niet lukken en heb besloten om ze naast elkaar te zetten.
Wel gekozen voor aparte rem en achterlicht naast het knipperlicht.
Dus 6 leds 0603 op achterzijde van wagen.
Op de ladder zitten bij sommige uitvoeringen ook blauwe lampen.
Dit vond ik wel heel mooi maar was ook een uitdaging.
Toch is het me gelukt om 2 blauwe 0603 leds op de ladder te monteren.
visitors can't see pics , please register or login


Op de voorzijde kon alles worden overgenomen zoals het voorbeeld.
Op de plaats van de blauwe verf op de gril echte leds 0603 geplaatst.
De uitstulpsels op het dak van de cabine verwijderd zodat daar leds 0603 geplaatst konden worden.
visitors can't see pics , please register or login


En na heel wat uurtjes solderen aan deze minuscule leds was de auto dan bijna klaar.
Ladder 915
visitors can't see pics , please register or login


Een oude bkende gemaild die ook veel voorkomt op dit forum, Fokko van Calker.
” Fokko weet jij ook of er nederlandse decals zijn voor de mercedes ladder van Faller ”
Antwoordt : Is dat de Mercedes? Daar heb ik wel een decalsset voor (de brandweer in IJsselstein rijdt met dit voertuig (eveneens witte bumpers))
Snel op internet gekeken en jawel hoor dat is hem. Snel bij Fokko de decals besteld.
En het eindresultaat, bekijk dat zelf maar eens.



Ladder 915 lijkt dan gereed maar dat was hij natuurlijk nog niet.
Door het inbouwen van een decoder en de vele leds was dit een behoorlijke aanslag op de accu van 1,2 volt.
De digitale decoder maakt van deze 1,2 volt  4 volt maar ten koste van een hoop stroom gebruik. Ook was er nog de wens om te proberen een sirene in te bouwen. Deze heeft echter een voedingsspanning nodig van 3,5-5 volt maar het stroom verbruik is hoger dan een uitgang van de decoder kan leveren. hoe gaan we dit nu doen?

Op de site http://www.spoorh0.nl/ van Gerard van Rekum al vaker iets gezien over lipo accu's.
Deze zijn zeer klein met hogere spanning en kunnen kortstondig veel stroom leveren. Deze worden ook gebruikt in mobiletelefoons etc.
Dus Lipo accu besteld en puzzelen hoe deze geplaatst kan worden.

Na het wegsnijden van de oude NimH accucel en iets van de behuizing van ladder 915 paste hij perfect.
visitors can't see pics , please register or login

Na het wegsnijden van de oude accu.
Hierdoor ontstond ook voldoende ruimte om het printje van de sirene en de accu te kunnen plaatsen. De luidspreker is geplaatst in de cabine.

visitors can't see pics , please register or login

Met geplaatste Lipo accu.
Op de foto is ook een opmerking te zien over een piccofuse.( dit type 500mA )
Dit is een zeer kleine zekering om het model enigszins te beschermen bij kortsluiting.
De Lippo accu (deze uitvoering) kan tot 12 x zijn nominale stroom leveren. dus 12x 150mAh= 1,8A piek stroom.
Genoeg om een brandweer auto in echte rook op te laten gaan!

Na enige instellingen in de decoder te hebben geprogrammeerd is dit het resultaat.
Het geluid van de sirene is na het vervangen van de luidspreker voor een piezo zoemer behoorlijk toegenomen.

Filmpje:
Uiteindelijk een uitruk in model met Tas 747 ( 01-1834 ) Groningen

met dank aan:
Leon van Perlo : http://dinamo.vanperlo.net/    elektronica
Gerard van Rekum : http://www.spoorh0.nl/    voorbeelden
Fokko van Calker :   http://www.vancalker.tk  decals
John koeroo : testbaan van mijn zwager

Offline de modelbouwer

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 429
  • Geslacht: Man
Re: Brandweer in model Origineel versus model
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2011, 21:45:43 »
Dat ziet er heel goed uit. Uiteindelijk toch gelukt met de DAF. Leuk te zien dat mijn model ook in andere versies wordt gebouwd. Eerdaags bij Luthart de DAF LF autospuit, wel weer van Haaglanden.
Jeroen

NB Fokko van Calker is tegenwoordig te vinden op: http://www.fvc-decals.nl/

Offline railrunner

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: beheerder, ademlucht, ploegleider
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: BHV
Re: Brandweer in model Origineel versus model
« Reactie #2 Gepost op: 07 mei 2011, 22:02:05 »
Hallo
De Daf is nog steeds niet gereed.
Heb ondertussen de MAN Tas 747 01-1834 gebouwd die ook in het filmpje uitruk is te zien.
Volgende projecten HV met kraan van delfzijl en de Flipper van groningen 01-1810 bouw gestart.

http://s302.photobucket.com/albums/nn92/hendrija/WO%2001-1810%20Flipper%20Brandweer%20Groningen/

Donderdag ga ik met Fokko naar de post Sontweg om onze modellen te laten zien.
Mogen we direct even kijken naar de nieuwe hoogwerkers.
En eventueel kijken of er tekeningen beschikbaar zijn om iets na te bouwen.

foto's van de bouw van mijn projecten:
Ladder 915  http://s302.photobucket.com/albums/nn92/hendrija/Ladder915/
MAN Tas http://s302.photobucket.com/albums/nn92/hendrija/MAN%20Tas%20747/
Daf  Tas http://s302.photobucket.com/albums/nn92/hendrija/Brandweer%20ombouw%20Luthart%20Daf%2055/

bouw kazerne http://s302.photobucket.com/albums/nn92/hendrija/MCC%20baan%20brandweer%20kazerne/#!cpZZ1QQtppZZ20

iemand ervaring met 3D tekenen en printen tbv maken van opbouw van modellen?

mvg
Jan Hendriks




Jan Hendriks

  • Gast
Re: Brandweer in model Origineel versus model
« Reactie #3 Gepost op: 08 mei 2011, 18:22:28 »
MAN Tas 01-1834 ( oud 747 )

visitors can't see pics , please register or login


Na de geslaagde bouw van Ladder 915 viel er een leegte.
De bouw van de Daf Tas (tankautospuit ) waar ik nu mee bezig ben verloopt traag.
Dit komt voornamelijk door het harde materiaal waar de cabine van gemaakt is en de beperkte ruimte in het model.
Maar gezien mijn streven om op de dinamouserdag een uitruk vanuit een kazerne te laten zien moest ik wel verder. Het model van Rietze van een Nederlandse brandweerauto sprak mij wel aan. Hij klopt dan wel niet helemaal maar komt wel aardig in de buurt van zijn voorbeeld.

visitors can't see pics , please register or login


Het model van Rietze bleek echter niet zo gemakkelijk te verkrijgen. Dit was een kleine oplage die in zijn geheel was uitverkocht. Ook op beurzen was hij niet te vinden evenals op marktplaats of E-bay. Bij het zoeken naar een foto van het model kwam ik op een Italiaanse site van een modelbouwwinkeltje. Hij stond hier op met een foto met een prijs erbij. Je zou zeggen dat hij dus ook te koop zou zijn. In mijn beste Engels een e-mail gestuurd naar Italië.

Al gauw kreeg ik het antwoord dat hij inderdaad te koop was en ook nog voor een redelijk prijs incl. verzendkosten. Ik heb even via Google Earth gekeken naar het adres en ja wat moet je dan. Het zag er niet echt modelbouw-achtig uit maar ik heb toch maar het geld over gemaakt. Na 14 dagen en 3 mails later kwam het model eindelijk aan.

Het pakketje had 10 dagen op een postkantoor in Rome gelegen en niemand weet waarom. Een zending van mij uit de USA met € 3.- verzendkosten non priority mail was er al binnen 4 dagen?!?

Gelukkig was het een perfect model en ik had er een weten te bemachtigen.

Op de open dag van de brandweer diverse foto’s gemaakt van de Tas en andere auto’s om als voorbeeld te kunnen dienen voor mijn MCC projecten.

visitors can't see pics , please register or login


visitors can't see pics , please register or login



De dingen die opvielen waren:
                                                   Model              voorbeeld                 
Flitsers op bumper   Flitsers op gril
Flitsers op zijkant    Geen flitsers maar witte lampen
Trap op achterzijde   Geen trap
Blauw zwaailicht midden achter   Niet aanwezig , wel flitsers achterzijde
Dubb.knip.lichten achter alleen onder
Trap met kist op dak   Arbo rek met diverse zaken.
Achterzijde schuin    Laatste materieelkast is recht

Deze lijst moest worden afgewerkt om te kijken welke zaken wel / niet overgenomen zouden worden.
Voor het rijdende model moesten een aantal concessies worden gedaan aan het werkelijke voorbeeld.

Eerst maar eens het model demonteren om te kijken hoe alles in elkaar zit en welke ruimte er is. Puzzelen dus hoe alle onderdelen moesten worden geplaatst.
visitors can't see pics , please register or login


Na het demonteren van de voorwielen ruimte gemaakt voor de stuuras zodat de wielen voldoende kunnen draaien in de bochten. Natuurlijk heb ik eerst alle losse onderdelen verzameld en in een zakje apart bewaard, anders raken ze alleen maar weg.
visitors can't see pics , please register or login

Na het plaatsen van de stuuras heb ik de originele wielen van Rietze terug geplaatst.
De wielen van de originele stuuras waren te groot in diameter en pasten niet binnen de wielkasten.

visitors can't see pics , please register or login


Vervolgens heb ik de achteras verwijderd en ruimte gemaakt tussen de chassis balken. De motor van Micro modellbau was net iets te klein waardoor de wielen niet op de juiste hoogte kwamen. Met een klein stukje styreen als vulmiddel was dit snel verholpen.

visitors can't see pics , please register or login


visitors can't see pics , please register or login


visitors can't see pics , please register or login


visitors can't see pics , please register or login


Vooruitlopend op de verdere bouw alvast een paar openingen gemaakt waar later alle bedrading langs moet van de led’s , motor en accu. Ook de schakelaar voor het laden/rijden moest worden geplaatst. Hiervoor is een stuk uit de bodem gehaald. Een deel van een treeplank moest hiervoor ook wijken.
Hierna kan het samenbouwen van het model weer beginnen om het aanzicht te controleren. De extra lampen op de achterzijde en de flitsers op de bumper heb ik voorzichtig weg gesneden. Gelukkig heeft het basis materiaal dezelfde kleur en valt het dus haast niet op.

Met een klein boortje de gaatjes geboord op plaatsen waar led’s aan de auto moeten komen.
visitors can't see pics , please register or login


Behalve bij de bumper daar zijn ze van de achterzijde  geplaatst en gefixeerd met Revell plamuur.

Alle led’s heb ik voorzien van draadjes en goed weer opborgen op kleur volgorde.
Aan de buitenzijde is de kleur van de led’s niet te herkennen.
visitors can't see pics , please register or login


visitors can't see pics , please register or login



6x blauw    smd 0603   6x geel    smd 0603
2x rood       smd 0603   2x wit      smd 0603 (breedstralers)
2x wit          smd 1206 (koplampen)   4x wit   smd 0603 (werkverlichting zijkanten)

Totaal dus 22 leds

De led’s heb ik geplaatst en gefixeerd met secondenlijm zodat ze niet meer kunnen verschuiven.
visitors can't see pics , please register or login


De bumper is een puzzel op zich, hierin moest ik 6 led’s zien onder te brengen.
In bovenste deel van de bumper 2x1206 (koplamp). Daaronder komen de breedstralers 2x 0603 en de knipperlichten, ook 0603. Hier was geen opening voor dus die moest worden vrijgemaakt. Daarna de led’s weer vastgezet en afgesmeerd met Revell plamuur.
Voor de kabelboom moest ruimte worden gemaakt in de cabine. Anders paste de cabine niet meer op het chassis.

Om het puzzelen bij het inbouwen eenvoudiger te maken heb ik van te voren alle draden van led’s die samen moeten al bij elkaar gezocht. Tevens had ik alvast de bedrading ingekort en samen gesoldeerd.
Nadat alle draden aan de decoder waren gesoldeerd moesten de weerstanden en lakdraden worden aangesloten.
visitors can't see pics , please register or login

Toen alle draden waren verbonden heb ik eerst een test uitgevoerd met de decoder om te zien of alles werkt. Als de test goed is verlopen wordt de decoder en de Lipo accu voorzien van isolatie omdat de accu hierboven op komt te liggen.
Het printje van de sirene heb ik voorbewerkt en voorzien van een transistor zodat de decoder de sirene kan schakelen. Het geheel wordt voorzien van een piezo zoemer en ingebouwd in de cabine.
Nu komt het aan op het voorzichtig samenbouwen van alle delen zodat ook alles netjes weer sluit. Het model moet er tenslotte weer ongeveer zo uit zien zoals we het hebben gekregen.
En het is wederom gelukt om alle onderdelen erin te krijgen. De definitieve test moet dan natuurlijk nog worden gedaan.
Daarom de soldeerbout aan de kant gezet  en snel de laptop en de UCCI met testlus gehaald.
Na 30 minuten programmeren en testen lijkt het eindelijk op hetgeen we willen hebben.
En weer is er een Dinamo MCC model geboren. Natuurlijk zullen een aantal modelbouwers zeggen dat ik een aantal concessies heb gedaan die volgens hen niet kunnen. Bij een statisch model zouden deze concessies niet nodig geweest zijn.  Ik ben echter zeer tevreden over het resultaat. Een paar kleine details zullen in de loop van de tijd worden toegevoegd.
Oa Decal nummers , nummerbord , trappen , verloop voor ondergrondse hydrant, etc.

Nu eerst een module maken met een kazerne.
Dit zodat op de Dinamo Userdag op 12 Feb2011 ook een echte uitruk mogelijk is.

visitors can't see pics , please register or login


zie voor nog meer ombouw projecten van ook andere auto's
www.spoorH0.nl

Offline soeradj

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 167
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Nog geen!
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap
Re: Brandweer in model Origineel versus model
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2012, 02:00:07 »
Het is dat ik deze topic nu pas zie, maar dit ziet er echt schitterend uit!!! :D
U in nood, Dan komen wij zonder gekloot!

Offline pixels66

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.852
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Rietenkapbrandbestrijding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Re: Brandweer in model Origineel versus model
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2012, 07:34:22 »
Leuk gedaan, ziet er goed uit.. Ik ben zelf niet zo handig, heb wel een grote Schlingmann gebouwd met de decals voor Wassenaar, maar daar houdt het toch echt op! Dit is leuk om te zien!




 

Over het Brandweerforum

Stichting Fire & Safetyfora

Social Media